دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شستن لباس زیر راه و رسم دارد
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نکاتی در مورد شستن لباس زیر که نمی دانستید _ لباس زیر جز مهم ترین لباس های یک فرد می باشد و باید نظافت آن را به صورت کامل و صحیح انجام داد. اگر لباس زیر شما با دقت شسته نشود می تواند خطرات بسیاری از جمله عفونت ها را به همراه داشته باشد

نکاتی مهم در مورد شستن لباس زیر

شستن لباس زیر قبل از اولین استفاده ضروری است. انتقال هر نوع ویروس و قارچ یا باکتری از قبل و در طی مسیری که لباس بدست شما رسیده باشد ممکن است باعث آلوده شدن پارچه و حساسیت پوست شما شود همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید .

مورد شستن لباس زیر

مهمترین نکات شستشوی لباس زیر(شورت و زیرپوش و …)

نکاتی درباره شستن لباس زیر

شستن لباس ها کار سختی است و سخت تر از آن شستن لباس های ظریف است! برخلاف پوشیدن یک پیراهن لکه دار، دو یا سه بار پوشیدن یک لباس زیر نباید آنقدرها هم بد باشد، نه؟! ما پیش یک متخصص آمدیم تا از او بپرسیم که هر چند وقت یکبار باید لباس زیرمان را بشوئیم.

جاش زیچنر، درماتولوژیست و رئیس بخش بهداشت بیمارستان مونت سیانی در نیویورک می گوید: ” شما باید پس از دو تا سه بار استفاده از لباس زیر آن را بشوئید. اما اگر زیاد عرق نمی کنید یا اینکه شرایط شستشو را ندارید می توانید یک لباس را تا ۵ بار هم بپوشید.

حتی اگر لباس زیرتان بو نمی دهد یا کثیف دیده نمی شود، باید آن را بشوئید. “لباس ها و پارچه هایی که به بدن نزدیکترند عرق، چربی، کثیفی و میکروب بیشتری نسبت به بقیه لباس ها به خود جذاب می کنند و باید زود به زود شسته شوند.”

در حقیقت بدن در طول روز ۱ لیتر عرق، ۴۰ گرم چربی، ۱۰ گرم سلول پوستی مرده و ۱۰ گرم نمک از خود تولید می کند- و این آمار وقتی که بیرون هستیم بیشتر هم می شود!

همه این کثیفی ها در نهایت به “چرک لباس” تبدیل می شوند پس شما باید پس از دو یا سه بار پوشیدن لباستان را عوض کنید. شستن لباس در آب سرد بهتر است چراکه به لباس آسیب نمی رساند.

این پروسه شستشو ممکن است تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی زیاد هم بشود. اگرچه همه انسان ها روی پوستشان قارچ و میکروب و باکتری دارند، فاکتورهایی چون گرما، شرجی بودن هوا و تعریق می تواند به رشد این میکروب ها کمک کند.

شستشوی لباس زیر به چه صورت انجام می‌شود؟

سایز لباستان هم نقش مهمی ایفا می کند. هرچقدر که شما درشت اندام تر باشید، بیشتر عرق خواهید کرد.

و یک خبر نه چندان خوشایند: شما باید لباس زیر ورزشی تان را حتما بعد از هر جلسه ی تمرینی بشوئید؛ حتی اگر تمرین سبکی داشتید و اصلا عرق نکردید. برداشتن لباس زیر از سبد لباس چرک ها اصلا توصیه نمی شود.

زیچنر می گوید: “باکتری های موجود در لباستان تا آن موقع حتما تولید مثل کرده و آنجا ساکن شده اند. در این شرایط لباس شما مثل ظرف مخصوص کشت میکروب عمل خواهد کرد که هر چقدر بگذرد کثیف تر می شود.” تولید کنندگان لباس زیر ورزشی هم این موضوع را قبول دارند: باید بعد از هر جلسه لباستان را بشوئید.

کیت ویلیامز، مدیر بخش زنان شرکت آندِر آرمور می گوید: “ما پیشنهاد می کنیم که لباستان را با دست یا با استفاده از دور پایین ماشین لباسشویی بشوئید تا باکتری های موجود توی لباستان از بین بروند.

و توجه داشته باشید؛ خریدن لباس زیر های آنتی باکتریال توجیه خوبی برای نشستن لباس نخواهد بود! غیر از اینکه کاری غیر بهداشتی است.

نشستن لباس زیر ممکن است باعث بروز بیماری های پوستی شود. لباس زیر کثیفی که به بدنتان مالیده می شود می تواند باعث التهاب، عفونت های میکروبی و حتی عفونت باکتریایی فولیکول های پوست و مو می شود.

نحوه صحیح شستن لباس های زیر

توصیه بر این است که لباس‌های زیر با دست شسته و زیر نور آفتاب در مکانی به دور از گرد و غبار هوا‌ خشک و سپس اتوکشی شوند.

همان گونه که لباس‌های زیر می‌توانند محفظه لباسشویی و سایر البسه را آلوده کنند، کثیفی لباس‌های دیگر نیز می‌تواند به لباس‌ زیر سرایت کرده و سبب تحریک پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی شود.

اگر برای شست‌ و شوی لباس‌های زیر مجبور به استفاده از ماشین لباسشویی شدید، حتما آنها را مجزا از البسه دیگر و با آب داغ بشویید و پس از آن که شست‌ و شوی لباس‌ها توسط ماشین تمام شد بلافاصله لباس‌ها را از ماشین خارج کرده و پهن کنید.

به این نکات توجه کنید

تحقیقات نشان داده است باقی ماندن لباس‌های خیس داخل ماشین باعث تکثیر و رشد کپک‌ ها و بسیاری از باکتری‌ های آلرژی‌ زا در منافذ البسه می‌شود که می‌تواند سبب بروز خارش و ناراحتی‌ های پوستی می شود. این علائم در افراد مبتلا به آسم و حساسیت شدید‌تر ظهور می‌کند.

شستن لباس های زیر به شکل صحیح

هیچ‌گاه لباس ها را از ماشین لباسشویی وارد سبد لباس‌ های چرک نکنید و پس از هر بار شست‌ و شوی لباس‌ها، در ماشین را کاملا باز بگذارید تا هوا و بخار از محفظه آن خارج شود و محیط خشکی درون ماشین به وجود بیاید. خشک کردن لاستیک دور در ماشین به جلوگیری از رشد و تکثیر کپک‌ ها کمک می‌کند.

به دلیل آن که محیط‌ های مرطوب به رشد و تکثیر کپک و قارچ‌ها کمک می‌کند در نتیجه بهتر است ماشین لباسشویی را به جای گذاشتن در حمام در محیط آشپزخانه قرار دهید.

متاسفانه اغلب افراد کفش‌های کتانی و کیف‌های پارچه‌ ای‌ شان را با ماشین لباسشویی می‌شویند. لازم است بدانید میکروب‌های پنهان در این وسایل، بسیار آلوده و تا مدت‌ها داخل ماشین لباسشویی باقی مانده و به مرور باعث افزایش بار میکروبی لباسشویی و نفوذ آن به البسه بخصوص لباس‌های زیر می‌شود.

شستن لباس زیر کودک

بیشتر بدانید از نحوه ی شستن لباس زیر کودکان

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که اغلب با مواردی مواجه هستیم که کودکان دچار عفونت شده اند متوجه می شویم که لباس این کودکان همراه لباس های دیگر شسته می شده است.
به والدین گرامی توصیه می شود که حتما لباس های کودکان، چه دختر بچه ها و چه پسر بچه ها، جداگانه شسته شود.

و به خصوص لباس های زیر آنها باید جداگانه و به تنهایی شسته شود؛ چرا که شستن لباس های کودکان و همچنین لباس زیر آنها به همراه لباس بزرگ ترها ممکن است باعث انتقال میکروب شود. پس به این مساله توجه داشته باشید و حتما لباس های آنها را جداگانه بشویید.

بیشتر بخوانید :

کم هزینه ترین روش برای شستشوی مبلمان در منزل

۱۳ روش های خانگی برای از بین بردن لکه عرق

ترفندها و روش های کاربردی جدید برای تمیز کردن سرامیک

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits