دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور لکه رنگ مو را از روی پوست و وسایل پاک کنیم؟

پاک کردن لکه رنگ مو از روی انواع سطوح با چندین روش طلایی

چطور لکه رنگ مو را از روی پوست و وسایل پاک کنیم؟
15
زمان مطالعه: 9 دقیقه
از آنجا که رنگ مو بسیار قوی است، یکی از سخت ترین لکه هایی است که می توان آنرا پاک کرد. ما برای شما چندین راه کار طلایی برای حل این مشکل گردآوری کرده ایم.

چطور لکه رنگ مو را از روی لباسمان پاک کنیم؟

یکی از مشکلاتی که با رنگ کردن مو در خانه با آن مواجه می شوید، ریختن قطره‌های رنگ روی لباس است. اما نگران نباشید! زیرا پاک کردن لکه رنگ مو از روی لباس، تنها با استفاده از چند ترکیب خانگی ساده و در دسترس امکان پذیر است. اولین قدم این است که در اسرع وقت نسبت به این کار اقدام کنید. با دلگرم همراه شوید.

از بین بردن لکه رنگ مو از روی پوست

برای از بین بردن لکه رنگ مو از روی پوست چند روش مختلف وجود دارد:

  1. مقداری پنبه را به محلول لاک پاک کن آغشته کنید و به روی لکه رنگ مو روی پوست به آرامی بمالید. خیلی سریع خواهید دید لکه رنگ مو از بین رفته و پوستتان همانند روز اول می‌شود.
  2. از خمیردندان و یک مسواک قدیمی اما تمیز استفاده کنید. دقت داشته باشید که خمیردندان نباید ژلی باشد. خمیردندان را با مسواک به روی لکه رنگ مو بمالید تا از بین برود.
  3. جوش شیرین را با صابون مایع مخلوط کنید تا حالت کرمی به خود بگیرد. این کرم را به روی لکه رنگ مو بمالید تا پاک شود. سپس با آب ولرم آن را بشویید.

نحوه پیشگیری : برای پیشگیری از ایجاد لکه به روی پوست هنگام رنگ کردن مو می‌توانید پیش از شروع رنگ کردن در نقاطی نظیر پیشانی، کنار گوش یا گردن، که بیشتر رنگی می‌شود، مقداری وازلین بمالید. وازلین موجب می‌شود پوست شما در اثر رنگ شدن لک نشود.

چطور لکه رنگ مو را از روی پوست و وسایل پاک کنیم؟

پیشانی، پشت گردن و کناره‌های گوش‌ها از جمله نقاطی هستند که بیشتر در معرض لک شدن در اثر رنگ کردن مو قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از وازلین به روی این نقاط کمک بگیرید.

پاک کردن لکه رنگ مو از روی انواع سطوح با چندین روش طلایی

از بین بردن لکه رنگ مو از روی لباس

علاوه بر پوست، لباسی که هنگام رنگ کردن مو به تن می‌کنیم نیز در معرض کثیف شدن است. بنابراین باید بدانید هر رنگی را چطور از روی انواع پارچه پاک کنید:

1 - پاک کردن لکه رنگ موی مشکی، قهوه‌ای یا آبی از روی لباس‌های قابل شستشو

لکه رنگ را بلافاصله بعد از ایجاد شدن پاک کنید. هر چه سریع‌تر نسبت به از بین بردن لکه رنگ مو از روی لباس اقدام کنید لکه سریع‌تر از بین می‌رود. برای این کا از یک مایع لباسشویی قوی استفاده کنید.

مایع لباسشویی را روی لکه بریزید و با یک برس یا مسواک به روی لکه بکشید تا پاک شود. سپس لباس را با آب سرد آب بکشید.

اگر لکه همچنان باقی ماند، سینک ظرفشویی را از آب پر کنید و مقداری پاک کننده، اگر پارچه شما سفید بود مقداری مایع سفید کننده بر پایه اکسیژن (Oxygen-based) در آب بریزید و لباس را در این محلول قرار دهید. بگذارید هشت ساعت بماند. سپس لباس را بشویید.

اگر باز هم لکه رنگ مو به روی لباس باقی مانده بود ¼ پیمانه سفیدکننده کلرین را در یک گالن آب بریزید و لباس را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. اما این مدت زمان را طولانی‌تر نکنید چرا که الیاف لباس ممکن است ضعیف شده و آسیب ببیند. پس از آن لباس را با آب سر بشویید.

اگر هیچ یک از این روش‌ها جواب نداد شاید بهتر باشد نسبت به لکه بری لباستان از طریق خشکشویی اقدام کنید.

2 - پاک کردن لکه رنگ موی قرمز از روی لباس‌های قابل شستشو

در این مورد نیز بهتر است به محضی که لکه ایجاد شد نسبت به پاک کردن آن به روش‌هایی که گفته می‌شود اقدام کنید. ابتدا، یک چهارم پیمانه آب و ½ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و ۱ قاشق غذاخوری آمونیاک را در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید.

قسمتی از لباس که لک شده است را داخل ظرف قرار دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را از ظرف خارج کنید و از پشت جایی که لک شده است بسابید. دوباره ۱۵ دقیقه آن را در محلول تهیه شده بگذارید و در نهایت به خوبی با آب سرد بشویید.

استفاده از سرکه سفید جهت پاک کردن لکه رنگ مو

در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی دیگر، مقداری آب گرم را با ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید ترکیب کنید. قسمتی از لباس که لکه دارد را به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید و سپس لباس را در لباسشویی بشویید.

اگر لباس سفید بود می‌توانید از روشی که در بالا گفته شد دوباره کمک بگیرید. محلول آب و سفید کننده و قرار دادن لباس به مدت ۸ ساعت در این محلول می‌تواند به شما کمک کند لکه رنگ مو را از روی لباسی که سفید است از بین ببرید.

در نهایت اگر از روش‌های گفته شده جوابی نگرفتید یا لکه دیگر از بین نمی‌رود یا شما نمی‌توانید با روش‌های خانگی نسبت به لکه بری لباس خود اقدامی انجام دهید بنابراین شاید لازم باشد کار را به خشکشویی بسپارید.

پاک کردن لکه رنگ مو از روی انواع سطوح با چندین روش طلایی

پاک کردن لکه رنگ مو از رومبلی ، فرش یا موکت

پاک کردن لکه رنگ مو از روی وسایل خانه یا فرش و رومبلی که نمی‌توانید در آب و محلول شوینده برای ساعت‌ها قرار دهید تا خیس بخورد، ممکن است کمی دشوار باشد و نیاز به صبر و تحمل بیشتری خواهد داشت. در این موارد نیز اقدام سریع نسبت به از بین بردن لکه رنگ مو به شما کمک خواهد کرد سریع‌تر نتیجه بگیرید.

  • ابتدا اگر رنگ روی فرش یا وسیله‌ای ریخت با کمک یک قاشق یا چاقو آن را بردارید. شاید به طور طبیعی و از روی عادت سعی کنید که لکه رنگ مو را با دست یا دستمال همان لحظه از بین ببرید. اما اینکار را نکنید چرا که هر چه شما بیشتر به روی فرش بکشید رنگ بیشتر داخل تار و پود آن خواهد شد.
  • در یک کاسه کوچک، دو پیمانه آب سرد و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با هم ترکیب کنید.
  • از اسفنج، پنبه یا دستمال پارچه‌ای سفید و تمیز استفاده کنید. آن را داخل محلول ببرید تا خیس شود سپس به روی جایی که رنگ ریخته شده است بکشید. اگر لکه عمیق شده است سعی کنید شما نیز عمیق‌ تر اسفنج یا دستمال آغشته به محلول پاک کننده را به روی فرش یا وسایل دیگر بکشید.
  • سعی کنید هر بار که پارچه یا اسفنج را خیس می‌کنید کمی آب آن را بگیرید که موجب خیس شدن فرش نشود.
  • چند بار این کار را تکرار کنید و در نهایت بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بگذرد تا نتیجه نهایی کارتان را ببینید.
  • اگر لکه رنگ مو هنوز از بین نرفته است، یک دستمال بردارید و آغشته به الکل کنید و به آرامی روی جای لکه بکشید. سپس با یک حوله سفید و تمیز به روی آن بکشید تا آن را پاک کرده و رطوبت فرش را بگیرد. این کار را به قدری تکرار کنید که دیگر لکه‌ای باقی نماند.
  • زمانی که لکه از بین رفت نیز می‌توانید اسفنج را با آب ولرم آغشته کنید و روی محلی که لکه گیری کردید بکشید تا محلولی که تهیه کرده بودید در تار و پود فرش باقی نماند.

چطور لکه رنگ مو را از روی پوست و وسایل پاک کنیم؟

برای از بین بردن لکه رنگ مو از روی فرش نباید فرش را خیلی خیس کنید، اگر متوجه شدید طی مراحل گفته شده فرش بیش از اندازه خیس و مرطوب شد حتما سریع یک حوله خشک و سفید روی آن بکشید تا رطوبت فرش گرفته شود. همچنین از راهکارهای بالا بردن عمر فرش نیز کمک بگیرید.

از بین بردن لکه رنگ مو از روی کفپوش یا دیوار

این مورد از اجتناب ناپذیرترین مواردی است که با آن برخورد می‌کنید. در هر حال هنگام شستشوی مو در حمام مقداری رنگ مو به روی زمین و یا دیوار ریخته می‌شود و ممکن است لکه ایجاد کند. برای از بین بردن لکه‌های نهایی ایجاد شده از رنگ مو می‌توانید به روش زیر کفپوش یا دیوارها را تمیز کنید:

  1. ابتدا کفپوش را تی بکشید و یا دیوارها را با آب بشویید. اگر لکه باقی نماند مراحل زیر را امتحان کنید.
  2. از سفید کننده لباس به روی کفپوش حمام یا دیوارهای آن استفاده کنید.
  3. پودر یا مایع جرم گیر نیز می‌تواند به شما کمک کند هر لکه‌ و آلودگی را از کفپوش حمام و دیوارهای آن پاک کنید.
  4. از خمیردندان و آب گرم استفاده کنید. خمیردندان را روی جایی که لکه ایجاد شده بزنید و با یک برس به روی آن بکشید تا لکه رنگ مو از بین برود.
  5. به اندازه یکسان جوش شیرین را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید و محلول به دست آمده را روی لکه لباس یا کفپوش بمالید. با یک برس به روی آن بکشید تا لکه از بین برود.
  6. در نهایت می‌توانید از روش‌های مخصوص و مرحله به مرحله برای شستشوی حمام استفاده کنید.

اگر لکه همان لحظه ایجاد شده است با مقداری آب گرم و تی کشیدن می‌توانید خیلی سریع آن را از بین ببرید.

سخن پایانی

لکه رنگ مو چه بخواهید چه نخواهید ایجاد می‌شود. هر قدر هم محتاط باشید در نهایت یک قطره از رنگ مو ممکن است به روی لباس یا روی فرش بریزد. همچنین لک شدن کفپوش یا دیوار حمام در اثر شستشوی موی رنگ شده نیز اجتناب ناپذیر است.

پاک کردن لکه رنگ مو از روی انواع سطوح با چندین روش طلایی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits