دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترفند های طلایی برای نگهداری و افزایش عمر تشک تخت
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر برای شما هم پیش آمده که تشک تخت خوابتان خیلی زود خراب و غیر قابل استفاده شده باشد تا انتها این مقاله را مطالعه نموده و با شرایط نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب آشنایی کامل پیدا کنید .

راه هایی برای سالم ماندن تشک تخت خواب

ما انسان ها اکثرا 7 تا 8 ساعت از عمر خود را در خواب به سر می بریم و این خواب چند ساعته خستگی یک روز کاری پر تنش و سخت را از تن و جان ما به در می کند.

اما رفع این خستگی به عواملی بستگی دارد. محل و جای خواب و تشک راحت، محیط و فضای آرام و آرامش خیال و... برخی از عوامل تاثیرگذار روی کیفیت خواب ماست. در این میان اما محل خواب هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
منظورمان از محل خواب تشکی است که روی آن دراز کشیده و بدن خسته خود را به آن می سپاریم. این تشک باید متناسب با بدن ما باشد.

در غیر این صورت ممکن است نه تنها خوابی آرام و راحت به ما هدیه نکند، بلکه باعث بروز برخی از مشکلات شود. پس به تشکی که روی آن می خوابید به اندازه تخت خواب و نور اتاق خواب و... اهمیت دهید و در حفظ آن نیز بکوشید.

نگهداری از تشک تخت خواب

توصیه هایی برای افزایش عمر تشک

این یک امر طبیعی برای هر نوع تشکی است که در طول زمان کثیف شود و نهایتا بوی بد به خود گیرد و ضمن تغییر حالت فیزیکی راحتی گذشته را نداشته باشد.

پس آگاهی از راهکار های محافظت تشک از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا فروشندگان می بایست راهنمایی های لازم را جهت نحوه استفاده و نگهداری از محصولات به مشتریان اعلام نمایند. بدین منظور در این بخش تلاش می شود تا رهنمود هایی جهت بالا بردن عمر مفید تشک ها ارائه شود:

دستورالعمل های استفاده و نگهداری تشک تخت خواب

  1. تشک می بایست برروی یک سطح صاف، هموار، غیرمشبک، خشک و افقی قرار داده شود.
  2. هر تشک هر سه ماه یک بار می بایست برگردانده و از طرف دیگر بر روی تخت قرار داده و هر شش ماه یک بار سر و ته شود.
  3. در صورت خیس شدن پارچه تشک (رویه)، باید سریعا بوسیله سشوار با دمش خیلی ملایم و یا در هوای آزاد قسمت مرطوب خشک شود.
  4. تشک به هیچ عنوان نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد.
  5. تشک نباید بر روی سطوح مرطوب و یا نزدیک دیوار مرطوب و نم دار قرار داده شود.
  6. تشک نباید با هرگونه مایعات پاک کننده و یا ضدعفونی کننده شستشو داده شود.
  7. از خم کردن تشک جداً بایستی خودداری شود.
  8. قرار دادن اشیاء سنگین برروی تشک می تواند آسیب جدی به آن وارد نماید.
  9. وزن استاندارد افراد جهت استفاده از تشک 85 کیلوگرم می باشد (فیزیک متوسط).
  10. از پریدن بر روی تشک می بایست خودداری شود.
  11. برای تمیز کردن لک یا کثیف شدن سطح پارچه رویه تشک می بایست از پارچه سفید یا پنبه تمیز آغشته به محلول های استاندارد تمیز کننده استفاده و سپس توسط سشوار با دمش خیلی ملایم قسمت مرطوب را خشک نمود.
  12. استفاده از پدهای محافظ (محافظ تشک) بهداشت و سلامت تشک را بیشتر می کند.
  13. از اعمال فشار نقطه ای بر روی سطح تشک حتی الامکان می بایست خودداری کرد. حداکثر فشار قابل تحمل نقطه ای 40 کیلوگرم بر دسی متر مربع می باشد.
  14. جارو زدن یکی از روش های مناسب برای تمیز نگهداشتن تشک می باشد. این کار منجر به پاک شدن گرد و غبار و کثیفی هایی که در طول زمان تمایل به جمع شدن دارند، می شود.
  15. استفاده از یک تختخواب یا باکس مناسب از عوامل موثر در طولانی شدن طول عمر تشک می باشد.

راههای نگهداری از تشک تخت خواب

برخی تصور می کنند هر یکی دو سال یکبار باید تشک خوش خواب را عوض کرد و گروهی نیز با این تصور که این یک کالا با عمر طولانی است از آن تا زمان مرگ تشک کار می کشند. اما اینها باورهایی اشتباه هستند.حقیقت این است که طول عمریک تشک بسته به جنس و نوع آن متغیر است.

تشک های مخصوص کودک و سالمندان معمولا به دلیل نوع کاربری خاصی که دارند در حدود 2 تا 5 سال کاربری دارند که البته این میزان به نوع استفاده و جنس آن بستگی دارد.

تشک های فنری معمولا عمری حدود 4 تا 6 سال داشته و نمونه های طبی هم عمر مفیدی حدود 8 سال دارند. اما کارشناسان می گویند، تشک خوش خواب را در صورت استفاده درست می توان تا ده سال نگهداری کرد.

حقیقت این است که پیش از هر کاری شما باید تشکی پیدا کنید که از مواد مناسب ساخته شده باشد. بسیاری از برندهای مطرح تشک محصول خود را با استفاده از ترکیبات مصنوعی می سازند.

اگرچه قیمت تمام شده این تشک ها از تشک های طبیعی کمتر است اما در اکثر تشک های مصنوعی هوا بخوبی جریان پیدا نمی کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits