دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات تراز نبودن یخچال
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تراز یخچال : زمانی که یخچال را تراز می‌کنید، نباید دنبال تراز صددرصد باشید. در واقع، باید کمی به عقب خم باشد، جلوی یخچال کمی بالاتر از پشت آن باشد. خوشبختانه، در اکثر موارد، تراز کردن کاری سریع و آسان است.

آموزش تراز یخچال

وقتی یخچال جدید در آشپزخانه نصب می‌کنید، یکی از کارهایی که قبل از قرار دادن آن در جایش باید انجام دهید، تراز کردن صحیح یخچال آن است.

با نادیده گرفتن این مرحله بهره‌وری یخچال کم خواهد شد و بعضی مکانیسم‌ها به درستی کار نخواهند کرد. و حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات و نیازمند تعمیرات اساسی یخچال شود.

مشکلات یخچالی که درست تراز نشده باشد

یخچالی که درست تراز نشده باشد، ممکن است برای نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آنها، تمام وقت کار کند.

یخچال فریزرها با پمپ کردن مایع مخصوصی که سردکننده (گاز مبرد) نامیده می‌شود در یک چرخه کار می‌کنند. که زمانی که گرما را از داخل یخچال گرفته، از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود.

در پشت یخچال، این روند معکوس شده و گرما خارج می‌گردد. این پروسه نیاز دارد که یخچال به جلو، عقب، راست و چپ خم نشده باشد.

اگر خم شده باشد، سردکننده در لوله‌ها گیر می‌کند، که باعث کارکرد بیشتر پمپ و کاهش بهینه‌گی یخچال می‌شود.

ممکن است که حتی متوجه نشوید، اما یخچال خم شده به این معنی است که یخچال‌تان انرژی بیشتری از نیازش مصرف می‌کند.

همچنین، یخ‌ساز ممکن است کارکرد خوبی نداشته باشد و فریزر و کابین اصلی آب‌بندی صحیحی نداشته باشد.

تراز کردن یخچال چگونه است ؟

همان گونه که گفته شد یخچال دارای نقش پررنگی در خانه ها است و آنچه که در مورد استفاده از آن مهم است نحوه ی نصب و تراز کردن آن می باشد.

به منظور جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در قسمت های مختلف یخچال و همچنین عملکرد یخچال نحوه ی تراز کردن یخچال را توضیح خواهیم داد.

برداشتن شبکه ی جلوی یخچال برای تراز کردن

در مرحله ی اول باید شبکه ای را که در قسمت زیر یخچال قرار دارد را بردارید. این قسمت بسته به مدل یخچال به صورت مختلف باز می شود.

در برخی از مدل ها با استفاده از پیچ هایی که بر روی موجود است می توان آن را باز کرده و برداشت.

در برخی دیگر نیز با استفاده از زبانه ها می توان آن را جدا کرد، ولی به صورت کلی این شبکه را خیلی راحت می توان از یخچال جدا نمود اما اگر در این مورد به مشکل برخورد کردید می توانید از بخش آموزش تراز کردن یخچال موجود در دفترچه راهنمای دستگاه نیز کمک بگیرید.

تراز کردن یخچال

تنظیم یخچال

تراز با استفاده از پایه های تراز

پشت شبکه ی یخچال پایه های تنظیم قرار دارند که از آن می توان جهت تراز کردن یخچال فریزر استفاده نمود.

به منظور تنظیم ارتفاع با استفاده از این پایه ها فقط کافی است آنها را بچرخانید. در این حالت بهتر است از فرد دیگری کمک بگیرید تا یخچال را به عقب خم کرده و شما دسترسی راحتی به این پایه ها داشته باشید.

پیچ این پایه ها اکثراً به صورت چپ گرد هستند که با کمک گرفتن از یک آچار و یا پیچ گوشتی تخت می توان آنها را بلند یا کوتاه کرد.

بلند کردن یخچال با استفاده از آنها با چرخاندن آنها در جهت عقربه های ساعت امکان پذیر بوده و کوتاه کردن نیز با چرخاندن آنها در جهت عکس عقربه های ساعت ممکن خواهد بود.

تراز با استفاده از پایه های تراز

علت صدای یخچال

تراز کردن یخچال با استفاده از غلطک های تنظیم

در برخی از یخچال ها به جای استفاده از پایه های تنظیم از غلطک هایی بهره گرفته شده است که ارتفاع دستگاه را به وسیله ی آنها می توان به راحتی تنظیم کرد.

در این بخش از آموزش تراز کردن یخچال در صورتی که پیچ موجود در این غلطک ها را با استفاده از آچار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید جلوی یخچال بلندتر می شود و با شل کردن آنها ارتفاع جلوی یخچال کاهش پیدا می کند. اگر نتوانستید دستگاه را به درستی تراز کنید بهتر است از سرویس کاران مجرب کمک بگیرید.

غلطک های تنظیم تراز یخچال

تراز کردن یخچال ساید

تراز کردن یخچال هایی که هم غلطک دارند و هم پایه ی تنظیم ارتفاع

اگر یخچالی که خریده اید در زیر دستگاه هم دارای غلطک باشد و هم پایه های تنظیم، در این حالت باید به منظور تنظیم ارتفاع دستگاه بایستی ارتفاع پایه های آن را تا اندازه ای این بالا برد که وزن دستگاه را بتوانند متحمل شوند و علاوه بر آن، غلطک ها نیز از زمین فاصله بگیرند.

در این صورت در حالت عادی ارتفاع یخچال از سطح زمین باید در حدود 13 میلی‌متر باشد اما اگر بیشتر از آن شد، باید پایه های تنظیم عقبی مورد بررسی قرار گیرند.

یخچال هایی که هم غلطک دارند و هم پایه ی تنظیم ارتفاع

گذاشتن تخته زیر یخچال

عوامل موثر در تراز کردن یخچال

برای این که یخچال را تراز کنید علاوه بر نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد، باید موارد دیگری را در نظر داشته باشید که در این بخش از آموزش تراز کردن یخچال درباره ی آنها توضیح خواهیم داد.

اگر بعد از رعایت مواردی که گفته شد متوجه شدید که یخچال باز هم تراز نشده است، باید موارد دیگری را بررسی کنید، نظیر شیب کف آشپزخانه.

کف آشپزخانه ها را معمولاً کمی شیب دار می کنند تا امکان شستشوی راحت آن وجود داشته باشد، در این حالت حتی اگر یخچال را به درستی تراز کنید،

دستگاه به دلیل شیب کف آشپزخانه دارای تراز دقیقی نخواهد بود. در این حالت می توانید در زیر یک پایه و یا هر دو پایه ی یخچال قطعه ای مسطح قرار دهید تا با استفاده از آنها اثر شیب سطح را خنثی کنید.

روش های اطمینان از تراز بودن فیزیکی یخچال

بعد از این که یخچال خود را طبق گفته های بالا تراز کردید، بهتر است از تراز بودن آن مطمئن شوید.

روش های متعددی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید از صحت تراز بودن دستگاه یخچال خود می توانید اطمینان حاصل کنید که در این بخش از مقاله چند مورد از آنها را ذکر خواهیم کرد:

صحت تراز بودن یخچال

صحت تراز بودن یخچال

استفاده از ابزار تراز

ابزار تراز را می توانید در بالای دستگاه و یا بر روی یکی از طبقات یخچال قرار دهید، اگر مایعی که در محفظه ی وسطی آن قرار دارد، کمی به سمت جلو متمایل شده باشد، دستگاه نیاز به تراز کردن دارد.

آن قدر غلطک ها و یا پایه های تنظیم را شل و یا سفت کنید که در آخر این مایع در وسط محفظه جای بگیرد، در این حالت یخچال شما کاملاً تراز شده است.

استفاده از یک لیوان دارای آب برای تراز کردن

یکی از ساده ترین روش هایی که برای آموزش تراز کردن یخچال و اطمینان از آن به شما پیشنهاد می کنیم، استفاده از یک لیوان است که در آن آب ریخته شده است.

برای این کار باید در داخل لیوان به حدی آب ریخت که کاملاً پر نشده باشد. آن را بالای سقف یخچال قرار دهید.

اگر سطح آب داخل آن صاف باشد، تراز صحیح است ولی اگر نباشد به این معنا لاست که دستگاه نیاز به تراز کردن دوباره دارد.

توجه به بسته شدن درب یخچال

درب یخچال را باز نگه دارید و به آرامی ول کنید، در این حالت اگر درب به آرامی و خود به خود بسته شد نشان دهنده ی آن است که دستگاه تراز است. اما اگر اگر این طور نبود باید دوباره اقدام به تراز کردن یخچال نمایید.

تراز کردن یخچال

چگونه یخچال را تراز کنیم ؟

اهمیت تراز بودن یخچال و پیامدهای تراز نبودن یخچال

بعد از آموزش تراز کردن یخچال، بهتر است با پیامدهای تراز نبودن یخچال آشنا شوید تا به این موضوع اهمیت داده و حتما آن را انجام دهید.

در قسمت پشتی یخچال ها لوله های فلزی قرار دارند که در داخل آنها مایعی در جریان است. این مایع که از آن با عنوان مایع سرد ساز یاد می شود.

اگر دستگاه تراز نباشد جریان این مایع مختل شده و در نتیجه ی آن حرارت داخل آن نیز از بین نرود. مختل شدن آزادسازی حرارت از مایع یخچال موجب می شود تا عملکرد یخچال در قسمت یخ ساز مختل شود و در سیستم ضد برفک آن نیز اشکالاتی پدید آید.

گذشته از این موارد در اثر عملکرد نادرست این بخش ها بر موتور دستگاه فشار بیش از حدی وارد می شود.

یه دلیل موارد گفته شده، کمپرسور مجبور خواهد بود کارکرد زیادی داشته باشد و به همین سبب نیز صدایی بیش از حد تولید کند که این مسائل هم بر طول عمر یخچال تاثیر منفی خواهد گذاشت و هم موجب افزایش هزینه های ناشی از تعمیرات خواهد شد. علاوه بر ایجاد صداهای مزاحم، تراز نبودن آن باعث لرزش دستگاه نیز می شود؛ زیرا در این حالت یخچال به سمت چپ و راست لق می خورد.

تراز بودن یخچال

عوارض تراز نبودن یخچال

تراز درست یخچال چگونه است ؟

برای اینکه تراز خوبی بدست آورید ممکن است که مجبور باشید این کارها را چندین بار تکرار کنید.

یک از راه‌هایی که می‌توانید درست بودن تراز را امتحان کنید این است که در را به آرامی باز کنید، سپس دستگیره را رها کنید.

یخچالی که به درستی تراز باشد، در بایستی به نرمی، بدون اینکه نیازی باشد که شما کاری کنید، توسط گرانش بسته خواهد شد.

چپ نسبت به راست یخچال باید به طور کامل تراز باشد. جلو نسبت به عقب، زاویه باید حداقل باشد.

عموما، تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که جلو یخچال به طور تقریبی ۶ تا ۱۳ میلی‌متر (یک چهارم تا نیم اینچ) باید از عقب آن بالاتر باشد.

این حالت برای اینکه درها خودشان بسته، و با نیروی کافی بچسبد بدون اینکه کوبیده شود، کافی است.

در آخر، حلقه‌ی ضرب‌گیر یا هر چیزی دیگری که به یخچال مربوط است را برای قفل کردن پایه‌های تنظیم در جایش نصب کنید.

اگر یخچال‌تان چنین چیزی ندارد، نگران نباشید، تا زمانی که در یخچال را همیشگی محکم نبندید، پایه‌های از تنظیم خارج نخواهد شد.

اگر برای نصب یخچال فریزری که تازه خریده‌اید و زمانی که برای تعمیرات و سرویس یخچال فریزر یکی از تعمیرکاران حرفه‌ایی پشتیبان سرویس به محل شما مراجعه کرده است، می‌توانید صحت تراز بودن را از همکارن ما درخواست کنید تا در صورت نیاز، آن را به صورت کاملاً حرفه‌ای برایتان انجام دهند تا با اطمینان خاطر از تراز بودن یخچال‌تان را استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید :

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

بهترین روش و مواد برای تمیز کردن داخل یخچال چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits