دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ۷ دلیل اصلی خنک نشدن یخچال
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گاهی اوقات یخچال های ما به میزان کافی خنک نمی شوند. این مشکل می تواند علل گوناگونی داشته باشد. با ما همراه باشید تا مهم ترین دلایل سرد نشدن یخچال را شرح دهیم.

دلیل خنک نکردن یخچال چیست ؟

دلیل خنک نشدن یخچال موضوع مورد بحث ماست. یخچال فریزر شما در فصل های مختلف سال باید در یک دمایی که تعیین شده است کار کند تا بتواند از مواد غذایی شما خوب محافظت کند.

اگر یخچال شما بیش از اندازه سرد شود سبب می شود که مواد غذایی یخ بزنند و یا اینکه اگر مواد غذایی شما گرم شود و خنک نشود سبب می شود که آن ها از بین بروند.

کم پیش می آید که شما از پایین بودن دمای یخچال خود شکایت داشته باشید و اگر هم این مشکل دیده شود به دلیل تنظیم نکردن درست دمای دستگاه است البته امکان دارد که دلایل فنی هم در این خرابی ها تاثیر داشته باشند.

علت خنک نشدن یخچال

دلیل خنک نشدن یخچال چیست ؟

علل اصلی سرد نکردن یخچال

1. تنظیم نکردن یخچال در دمای مناسب علت سرد نشدن یخچال

برای هر یخچال باید در فصل تابستان و زمستان دمای متفاوتی را در نظر بگیرید. در فصل زمستان دمای یخچال معمولا در روی ۳ تا ۴ درجه باید باشد و در فصل تابستان دمای یخچال را باید ۱ تا ۲ درجه تنظیم کنید.

ولی بعضی اوقات مردم دمای دستگاه را بررسی نمی کنند و همین دلیل باعث می شود که یخچال در روی دمای ۶ تا ۷ در جه هم تنظیم شود و در نتیجه فرایند خنک سازی فریزر یا یخچال به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

دلیل خنک نشدن یخچال

تنظیم نبودن دمای یخچال عامل سرد نکردن یخچال

2. گذاشتن مواد غذایی بیشتر از مقدار استاندارد در یخچال

این موضوع سبب می شود که اشکالات زیادی برای یخچال شما به وجود آید. مورد اول اینکه هوای کمی در محیط داخلی تولید می گردد و هر باری که در یخچال را باز و بسته می کنید این مقدار هم خارج می شود.

مورد دوم اینکه بعضی از مواد غذایی امکان دارد که باعث مسدود کردن سرماسازهای دستگاه شود و موجب خنک نکردن یخچال گردد. شما نباید بسته هایی که بزرگ هستند را در انتهای یخچال و هواسازهای آن بگذارید.

علت سرد نشدن یخچال

تأثیر مقدار مواد غذایی در یخچال بر سرد نکردن یخچال

3. نداشتن هواگیر مناسب دلیل خنک نشدن یخچال

موتور دستگاه در پشت یخچال قرار دارد و معمولا فن برای اینکه باعث خنک شدن موتور شود احتیاج به یک جریان هوای حداقلی دارد تا بتواند موجب خنک شدن یخچال شود..

پس اگر شما یخچال را در یک جای کم هوا و دنج بگذارید و پشت دستگاه محکم به دیوار چسبیده باشد و یا اگر به قسمتی از آن پلاستیک و یا پارچه ای چسبیده باشد مقدار دریافت هوا کم شده و همین دلیل سبب می شود که موتور داغ شود و قدرت خنک شدن موتور کاهش یابد.

مشکل سرد نشدن یخچال

رابطه جای نامناسب یخچال با سرد نشدن یخچال

4. علت سرد نکردن یخچال: اشکال در فن تبخیر کننده

فن تبخیر کننده، هوای خنک را از فریزر به سایر بخش های یخچال منتقل می کند. هنگامی که کار فن تبخیر کننده متوقف شود، هوای سرد به قسمت یخچال منتقل نمی شود به همین دلیل ممکن است فریزر همچنان سرد باشد اما یخچال خنک نکرده و دمای مناسبی نداشته باشد و به اندازه کافی خنک نباشد.

دقت داشته باشید که همزمان با روشن شدن کمپرسور، موتور فن تبخیر کننده باید روشن شود و صدای کار کردن فن به همراه حرکت هوا احساس شود در غیر این صورت مشخص می شود که فن تبخیر کننده دچار مشکل شده است.

چرا یخچال خنک نمی کند

خرابی فن تبخیر کننده عامل سرد نکردن یخچال

5. اشکال در سیستم یخ زدا موجب سرد نشدن یخچال می شود

در هر یخچال فریزر یک سیستم یخ زدایی وجود دارد که چرخه انتقال هوای خنک را کنترل می کند. این دستگاه از دو قسمت تایمر یخ زدایی و هیتر یخ زدا تشکیل شده است. تایمر یخ زدایی دمای یخچال را بین حالت خنک و حالت یخ زدگی سوییچ می کند.

اگر این تایمر دچار مشکل شود باعث می شود که حالت یخ زدگی روی کویل های تبخیر کننده ایجاد شود و جریان هوا را دچار اختلال می کند و یا زمانی که روی حالت یخ زدایی متوقف شود به چرخه خنک کننده بر نمی گردد.

اگر هیتر یخ زدا دچار مشکل شود ممکن است دما را بیش از حد بالا ببرد و در تنظیم دما اختلال ایجاد شود. بنابراین اگر هر کدام از این دو مشکل ایجاد شود یخچال فریزر نمی تواند تشخیص بدهد که چه موقع خنک شود و چه موقع یخ زدایی انجام دهد و این امر منجر به خوب کار نکردن یخچال فریزر شده و نیاز به تعمیر دارد.

دلایل اصلی یخ نشدن یخچال

عامل سرد نشدن یخچال، اختلال در سیستم یخ زدا

6. کمپرسور معیوب مؤثر بر خنک نشدن یخچال

کمپرسور نقش قلب را برای یخچال ها بازی می کند و وقتی که به درستی کار نکند کل فرآیند خنک سازی یخچال شروع نمی شود در نتیجه یخچال خنک نمی کند.

کمپرسور گاز را متراکم می کند و تحت فشار، با چرخش خود باعث می شود گاز موجود در لوله ها و سیلندرها حرکت داشته باشد و زمانی که بخار به مایع تبدیل می شود حرارت به محیط منتقل می شود و این در واقع روند اصلی تولید برودت و سرما می باشد. بنابراین اگر کمپرسور کار نکند این چرخه مختل خواهد شد.

دلیل خنک نکردن یخچال

نقش کمپرسور در خنک نشدن یخچال

7. کافی نبودن گاز مبرد موجب سرد نشدن یخچال می شود

اگر کمپرسور در نقش قلب باشد، گاز مبرد نقش خون در رگ ها را برای چرخه خنک کننده یخچال ایفا می کند. اگر گاز مبرد نشتی داشته باشد و یا سطح آن کمتر از حد مشخص باشد بر روی عملیات خنک شدن یخچال تاثیر مخربی خواهد داشت. بنابراین کافی نبودن گاز مبرد باعث می شود یخچال به اندازه کافی خنک نشود.

چرا یخچلمان غذاها را سرد نمی کند

رابطه گاز یخچال با خنک نکردن یخچال

دلیل یخ زدن داخل یخچال : چگونه برفک یخچال و فریزر را برطرف کنیم ؟

چگونه از فاسد شدن میوه ها در یخچال جلوگیری کنیم؟!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits