دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص روغن اسطوخودوس و کاربردهای آن در خانه

۱۰ کاربرد بی نظیر روغن اسطوخودوس در زندگی

خواص روغن اسطوخودوس و کاربردهای آن در خانه
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در این مقاله به بررسی کاربردهای روغن اسطوخودوس و چگونگی استفاده از آن پرداخته شده است. روغن اسطوخودوس ماده ی اعجاب انگیزی است و کاربردهای فراوانی نیز دارد.

کاربردهای روغن اسطوخودوس در خانه

اسطوخودوس گیاه همه کاره است، که کاربرد درمانی زیادی دارد. امروزه اسانس روغن اسطوخودوس یکی از اسانس های روغن پر استفاده در سراسر جهان است، اما در واقع خواص این گیاه ۲۵۰۰ سال قبل کشف شد.

خواص روغن اسطوخودوس بخاطر داشتن قدرت آنتی اکسیدان، ضد باکتری، آرام بخشی، کاهش استرس و ضد افسردگی بیشمار بوده و طی قرن های متمادی در صنعت آرایشی و درمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

فواید و کاربرد روغن اسطوخودوس

عطر روغن این گیاه آرامش بخش و طراوت دهنده بدن است بیش از 150 مواد ضد التهابی، ضد قارچ، ضد میکروبی، ضد اسپاسم، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد درد، آرام بخش دارد.

به علاوه، یکی از گیاهانی است که در صنعت زیبایی کاربرد دارد. عطر آن در کرمها، محصولات مو استفاده می شود. در اینجا 10 کاربرد روغن اسطوخودوس را ارائه میدهیم.

1. خواب خوب با روغن اسطوخودوس

در گذشته، مردم بالش خود را با گل این گیاه برای خوب خوابیدن پر میکردند. امروزه هم روماتراپی اسطوخودوس استراحت و خواب بهتر را به همراه دارد. تحقیقات سال 2014 در مجله آمریکایی نشان داد که آروماتراپی اسطوخودوس می تواند یک شیوه موثر برای بهبود کیفیت خواب باشد.

به علاوه، روغن اسطوخودوس به راحتی اعصاب کمک کرده و باعت احساسات قوی می شود. برای خوب خوابیدن 3 یا 4 قطره از اسانس اسطوخودوس را زیر بالش بریزید. یا ، 10 تا 12 قطره از اسانس اسطوخودوس را بعنوان آروماتراپی در اتاق خواب بزنید.

بیشتر بخوانید : روش کاشت اسطوخودوس و خواص درمانی فوق العاده این گیاه

2. روغن اسطوخودوس سردرد را تسکین می دهد

اگر سردرد تنشی یا میگرن دارید، روغن اسطوخودوس جایگزین طبیعی برای داروهای ضد درد است خواص ضد التهابی و ضد درد آن به کاهش درد کمک میکند.

به علاوه، ماهیچه های سر را که اغلب باعث سردرد می شود شل میکند .تحقیقات انجام شده در این زمینه در سال 2012 در اروپا نشان می دهد که استنشاق اسانس اسطوخودوس یک درمان موثر برای سردردهای میگرنی است.

چند قطره از روغن اسطوخودوس را بر روی یک دستمال بریزید و آن را استنشاق کنید بوی آن سردرد را سریع درمان میکند یا اینکه 2 قطره از اسانس اسطوخودوس را در 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و پیشانی خود را با آن ماساژ دهید.

۱۰ کاربرد بی نظیر روغن اسطوخودوس در زندگی

3-درمان عفونت های قارچی با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یک درمان موثر برای مبارزه با عفونت ها قارچی است. تحقیقات انجام شده در این زمینه در سال 2011 در مجله میکروب شناسی پزشکی نشان می دهد که روغن اسطوخودوس اثرات ضد قارچی قوی دارد که باعث درمان عفونت های قارچی پوست و ناخن می شود.

همچنین خارش پوست، زخم ، بریدگی، کبودی و یا سوختگی، و خطر ابتلا به زخم را تسکین می دهد. چند قطره از اسانس اسطوخودوس در 1 قاشق چای خوری روغن زیتون ترکیب کنید.

با یک توپ پنبه ای به منطقه آلوده بزنید بعد از نیم ساعت با آب ولرم بشوئید و کامل خشک کنید. دو بار در روز تا زمانی که عفونت از بین برود این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : چای اسطوخودوس : خواص و عوارض دمنوش اسطوخودوس

4- روغن اسطوخودوس جهت از بین بردن استرس

عطر این گیاه ارام بخش است و باعث کاهش اضطراب و همچنین حملات هراسی می شود. اسطوخودوس سبب بازشدن سیستم عصبی و باعث آرام سازی می شود، که به کاهش اضطراب کمک میکند. همچنین از افکار استرس زا جلوگیری کرده به علاوه، فشار خون بالا را کاهش می دهد.

چند قطره از اسانس اسطوخودوس را در یک کاسه آب داغ بریزید و بخار آن را استنشاق کنید تا اضطراب را از بین ببرد یا با چند قطره از روغن اسطوخودوس شانه ها, پشت و گردن را ماساژ دهید

5. درمان مشکلات تنفسی با روغن اسطوخودوس

روغن اسطو خودوس برای کاهش مشکلات تنفسی استفاده می شود. آن خواص ضد التهابی دارد و برای جلوگیری از حملات آسم کمک میکند. تحقیقات انجام شده در سال 2014 در مجله علوم زندگی نشان داد که استنشاق اسانس اسطوخودوس می تواند به از بین بردن التهاب راه های هوایی آلرژیک و درمان آسم کمک کند.

به علاوه، روغن اسطوخودوس می تواند مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، برونشیت و عفونت های گلو را درمان کند.

5 یا 6 قطره از روغن اسطوخودوس را در 2 قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن زیتون مخلوط کنید و به آرامی این مخلوط را بر روی قفسه سینه بریزید و ماساژ دهید. دو بار در روز برای چند روز انجام دهید. همچنین می توانید بخار آن را استنشاق کنید.

6- کاهش درد با روغن اسطوخودوس

روغن اسطو خودوس روغن ضد درد، و همچنین خواص ضد التهابی دارد که می تواند به کاهش درد، تورم و التهاب کمک کند.

شما می توانید از آن برای درمان درد عضلات، درد ساق پا، درد مفاصل و حتی درد کمر استفاده کنید. چند قطره از روغن اسطوخودوس را با روغن زیتون مخلوط کرده تا می توانید درد مفاصل و عضلات را تسکین دهید.

یا چند قطره از روغن اسطوخودوس به آب گرم اضافه کنید 10 تا 15 دقیقه در آن بنشید تا درد کاهش یابد.

بیشتر بخوانید : اسطوخودوس تاثیرگذار در رفع بوی بد دهان

7. درمان عفونت استاف با روغن اسطوخودوس

عفونت استاف ناشی از باکتری استافیلوکوک را می توان با روغن اسطوخودوس درمان کرد و آن به دلیل به خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی آن است. باکتری استافیلوکوک می تواند مشکلات پوستی از جمله جوش، زرد زخم، و سلولیت را درمان کند.

2 یا 3 قطره روغن اسطوخودوس را بر روی منطقه آسیب دیده بزنید. به مدت 30 دقیقه قرار دهید دو بار در روز برای چند روز بمالید یا چند قطره از روغن اسطوخودوس را در 1 قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا ریخته در منطقه آسیب دیده بزنید 1 ساعت با آب ولرم بشوئید 1 بار در روز برای چند روز توصیه می شود.

۱۰ کاربرد بی نظیر روغن اسطوخودوس در زندگی

8. از بین بردن بوهای نامطبوع با روغن اسطوخودوس

عطر شیرین اسانس اسطوخودوس می تواند بوی بدن را از بین برده، و همچنین بوهای نامطبوع در آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و اتاق نشیمن را از بین می برد به علاوه، زمانی که از خوشبو کننده هوا استفاده می شود، باعث سردرد یا مشکلات تنفسی می شود .

برای مبارزه با بوی بد بدن، چند قطره از روغن اسطوخودوس را به دوش حمام بزنید یا چند قطره از این روغن را به یک بطری اسپری آب بریزید. در مناطقی از بدن که عرق میکنید اسپری کنید.

9. روغن اسطوخودوس برای دفع حشرات

روغن اسطو خودوس به عنوان دفع کننده طبیعی حشرات کار می کند که حشراتی مانند کک، پشه، سوسک ، پروانه، و مگس را از اطراف شما می راند.

قبل از اینکه از این روغن استفاده کنید چند قطره از روغن اسطوخودوس را به نقاط نبض خود بزنید تا ببینید مناسب پوست شماست یا نه . اگر سبب تحریک پوست شود چند قطره از روغن اسطوخودوس را در یک روغن حامل مانند روغن آفتابگردان زده و به آرامی آن را بر روی پوست بمالید.

10. رشد مجدد مو (آلوپسی آره آتا)

آلوپسی آره آتا یک بیماری های خود ایمنی است که باعث ریخته شدن قسمتی از موی سر می شود که می توان با اسانس اسطوخودوس درمان کرد.

روغن اسطوخودوس همراه با دیگر اسانس ها مانند آویشن، رزماری و چوب سدر یک درمان موثر برای آلوپسی آره آتا است. مخلوط کردن چند قطره از اسانس اسطوخودوس در 2 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و یا هر روغن حامل های دیگر است.

با آن پوست سر را هر روز ماساژ دهید بعد از چند متوجه رشد مجدد مو خواهید شد.

هشدار !هر چند روغن اسطوخودوس را بر روی پوست، بخاطر حساسیت تست می کنید ولی اگر بادار هستید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

خواص روغن اسطوخودوس

امروزه، خواص روغن اسطوخودوس برای بدن عبارتند از:

  • کاهش نگرانی و استرس های احساسی
  • حفاظت در برابر علائم دیابت
  • بهبود کارایی مغز
  • کمک به درمان سوختگی و زخم ها
  • بهبود خواب
  • حفظ رنگ چهره و کاهش آکنه
  • کند کردن روند بالا رفتن سن با داشتن آنتی اکسیدان های قوی
  • کاهش درد
  • کاهش سردرد

از آنجایی که روغن اسطوخودوس دارای ویژگی های فراوانی بوده و برای استفاده مستقیم روی پوست کفایت می کند، این روغن را برای کسانی که جدیدا شروع به استفاده از اسانس های روغن برای سلامتی خود کرده اند توصیه می کنم.

علم به تازگی شروع به ارزیابی دامنه گسترده ای از مزایای سلامتی روغن این گیاه نموده است، اما درحال حاضر شواهد بسیار زیادی از قابلیت های شگفت انگیز این روغن وجود دارد.


بیشتر بخوانید :

۱۰ خاصیت جادویی روغن اسطوخودوس برای سلامتی

اسطوخودوس چه گیاهی است؟ و خواص درمانی اسطوخودوس برای سلامت و ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits