دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه روغن بادام تلخ + خواص
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درخت بادام تلخ از هر لحاظ شبیه به بادام شیرین بوده، با این تفاوت که مغز آن به علت داشتن ماده‌ای از نوع هتروزید‌ها تلخ مزه است. روغن بادام تلخ از خواص فراوانی برخوردار است. با طرز تهیه این روغن با ارزش در خدمت شما هستیم.

طرز درست کردن روغن بادام در منزل

دلگرم : شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان میل کردن آجیل‌های مختلف گذرتان به یک بادام زیبا بیفتد و بخواهید آن را با لذت میل نمایید که یک دفعه... تلخی آن کام شما را زهرمار نماید و سریعا ....

اما آیا تابحال به این موضوع فکر کرده اید که شاید این بادام تلخ که کام شما را تلخ کرده است فوایدی هم داشته باشد؟

در همین راستا ما امروز در این مقاله قصد دارد تا به بررسی فواید بادام تلخ و همچنین طرز تهیه روغن آن بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

خواص روغن بادام تلخ | طرز تهیه روغن بادام تلخ

طرز تهیه ی روغن بادام تلخ خانگی

طرز تهیه ی روغن بادام تلخ به این شکل است که ابتدا 4.5 کیلوگرم بادام تلخ را تمیز نموده و می کوبیم . سپس بادام ها را آسیاب می کنیم .

در مرحله ی بعد 150 گرم آب جوش را به بادام اضافه نموده و 30 دقیقه صبر می کنیم تا بادام آب را به خودش جذب کند .

پس از گذشت این مدت بادام را دوباره می کوبیم سپس تحت فشار قرار می دهیم . هرچه را که در اثر فشار خارج می شود درون ظرف دیگری می ریزیم سپس مقدار 60 گرم آب به آن اضافه نموده و یک ساعت صبر می کنیم تا آب جذب شود .

مخلوط حاصل را دوباره تحت فشار قرار می دهیم و دوباره به آن 60 گرم آب می افزاییم . به این ترتیب روغن بادام تلخ به دست می آید .

بیشتر بخوانید : خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو و دیگر فواید درمانی آن

طرز تهیه ی روغن بادام تلخ صنعتی

برای بدست آوردن روغن بادام، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خرد می کنند و بصورت خمیر در می آورند و سپس آن را تحت فشار قرار داده و روغن آن را استخراج می کنند. این روغن را فشار اول می نامند. تفاله بادام را که از فشار اول باقیمانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روغن فشار دوم را بدست می آورند.

بدلیل اینکه روغن بادام گران است معمولا تقلب کرده و آنرا با روغن های دیگر مانند روغن مغز هسته زردآلو و هلو مخلوط کرده و بام روغن بادام می فروشند.

همانطور که گفته شد اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو و یا هلو تحت اثر آب قرار گیرند اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک تولید می شود که سمی است بنابراین برای گرفتن روغن از این هسته ها نباید از آب استفاده کرد.

بادام تلخ را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید. این مخلوط ضماد خوبی برای سردرد و همچنین مالیدن آن بر دور چشم به منظور تقویت بینایی مفید است. همچنین خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه و بادام تلخ با عسل برای قولنج مفید است.

ضماد ریشه درخت بادام تلخ برای درمان انواع دردها و روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، درد کلیه و خارج کردن سنگ مثانه مفید است.

اسانس بادام تلخ چیست؟

این اسانس مایعی زلال و بیرنگ است که در اثر کهنه شدن برنگ زرد کمرنگ در می آید. بوی آن قوی، طعمش سوزاننده و تلخ و بسیار سمی است .

اسانس بادام تلخ به سهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می شود. بنابراین باید همیشه محتوی آن کاملا پر و در بسته بوده و در جای تاریک و سرد نگهداری شود.

شکوفه و گل بادام

گل و شکوفه درخت بادام دارای بوی مطبوعی و طعم تلخ می باشد.

پوست میوه بادام

بصورت جوشانده مصرف می شود. طرز تهیه آن به این صورت است که ۵۰ گرم پوست بادام شیرین را در یک لیتر آب ریخته و مدت چند دقیقه آنرا می جوشانند سپس آنرا صاف کرده و مصرف می کنند.

برگ درخت بادام

برای تهیه جوشانده برگ درخت بادام ۵۰ گرم برگ درخت را در یک لیتر آب می جوشانند و سپس صاف می کنند.

بیشتر بخوانید : ۸ ماسک روغن بادام تلخ برای مراقبت از پوست و تقویت مو

مغز بادام

معمولا بصورت خشک شده و خام و یا بوداده مصرف می شود.

شیر بادام

شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می کنند. برای تهیه آن ۵۰ گرم مغز بادام را کاملا آسیاب کرده که بصورت پودر در آید. سپس مقدار ۵۰ گرم شکر یا قند به آن اضافه کرده و با یک لیتر آب مخلوط می کنند مایعی مانند شی بدست می آید.

نوع دیگر شیر بادام برای کودکان شیر خوار و اطفال بسیار مفید است و می تواند جانشین شیر مدر و یا مکمل آن باشد بدین ترتیب به دست می آید که مقدار ۵۰ گرم بادام را به مدت چند دقیقه در آب گرم قرار می دهند تا پوست آن کنده شود.

سپس آنرا آسیاب کرده و بصورت پودر در می آیند و مقدار کمی آب را بان اضافه می کنند و بهم می زنند تا بشکل خمیر در آید سپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و بهم می زنند و سپس مقدار ۵۰ گرم عسل بآن اضافه می کنند تا کاملا حل شود.

این مایع را از پارچه مخمل می گذرانند تا مایعی مانند شیر از آن باقی بماند. البته اگر اشخاص بالغ بخواهند از شیر بادام استفاده کنند احتیاجی به صاف کردن آن نخواهد بود. طریقه دیگری که آسان تر است بدین صورت می باشد که مقدار ۵۰ گرم بادام پوست کنده یک لیتر آب و ۵۰ گرم عسل یا شکر را در داخل مخلوط کن برقی بریزید و تا مایعی مانند شیر بدست آید.

خواص مصرف روغن بادام تلخ در یک نگاه

چون بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است در مصرف آن باید نهایت دقت را بعمل آورد. مغز بادام تلخ از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است.

بادام تلخ را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید ضماد خوبی برای سر درد است همچنین مالیدن آن بر دور چشم برای تقویت بینایی مفید است.

خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه مفید است.

بادام تلخ رابا عسل بخورید کبد و طحال را تمیز می‌کند.

برای رفع درد کلیه‌ها بادام تلخ را با نشاسته و نعناع بخورید.

بادام تلخ را با عسل برای قولنج مفید است.

برای از بین بردن سنگ کلیه و ناراحتی‌های کلیه، بادام تلخ را با شیره انگور مخلوط کرده و بخورید.

اگر عادت ماهیانه خانم‌ها عقب می‌افتد بهترین طرز درمان آن قرار دادن شیاف بادام تلخ در مهبل است.

برای از بین بردن لکه‌های صورت، بادام تلخ را پودر کنید و با سرکه مخلوط کرده و ضمادی از آن درست کنید و روی پوست بمالید.

ضماد بادام تلخ برای درمان زخم‌های کهنه خارش و مخملک بکار می‌رود.

ضماد ریشه درخت بادام تلخ برای درمان انواع درد‌ها مفید است.

ضماد ریشه درخت بادام برای پاک کردن طحال، کلیه و دفع کرم روده بکار می‌رود.

روغن بادام تلخ خاصیت مسهلی درد.

روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، درد کلیه و خارج کردن سنگ مثانه مفید است.

برای رفع زنگ زدن و صدا در گوش یک قطره از روغن بادام تلخ را در گوش بریزید.

مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت، لکه‌ها و چین و چروک را از بین می‌برد.

روغن بادام تلخ ترک دست و پا را که از سرما ایجاد شده از بین می‌برد.

آن‌هایی که مبتلا به اگزما هستند اگر از بادام تلخ خمیری درست کنند و از آن بجای صابون برای شستن نقاطی که مبتلا به اگزما است استفاده کنند بزودی بهبود می‌یابند.

خمیر بادام تلخ برای رفع بوی بد پا و زیر بغل مفید است.

روغن بادام تلخ : طرز تهیه و خواص فراوان روغن بادام تلخ

separator line

مضرات مصرف بادام تلخ

بادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدار آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد.

بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و اشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورد.

مغز بادام تلخ از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است. بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است در مصرف آن باید نهایت دقت را کرد.

بیشتر بخوانید :

روغن گل محمدی ، خواص روغن گل محمدی

کپسول گل سرخ : پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر با کپسول گل سرخ

عرق شنبلیله چیست و چه خواصی دارد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits