دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات مهم و اساسی در هنگام خرید تابلو فرش

۷ نکته مهم در هنگام خرید تابلو فرش

نکات مهم و اساسی در هنگام خرید تابلو فرش
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای بسیاری از مردم سوال است که چرا برخی از تابلو فرش ها هنگام شستشوی یا قالیشویی جابه جا میشوند و نقوش تابلو فرش تغییر می کند در پاسخ باید گفت این گونه تابلو فرش ها بافت تمیزی ندارند و این مقاله به شما کمک میکند تا این گونه تابلو فرشها را نخرید.

راهنمای خرید بهترین تابلو فرش

دلگرم : تابلو فرش در واقع فرشی است که عموما در اندازه های کوچک از ۳۵ *۵۰ سانت تا ۳ * ۲ متر بافته میشود. همانطور که از نام این کالای با ارزش و هنری پیداست کاملا جنبه تزیینی دارد و همچون تابلو روی دیوار نصب میشود و جلوه زیبایی به محیط میدهد.

هرچند که تابلو فرش‌ های اصیل همگی دستباف هستند و نمونه‌ای از هنر فاخر ایرانی محسوب میشوند اما با این حال امروزه تعداد بیشماری از تابلو فرش ها در بازار بصورت ماشینی تولید شده و طرفداران خود را نیز دارند.

از آنجایی که تابلو فرش ها جزو کالاهای لوکس و تجملی محسوب میشوند گزینه مناسبی نیز بعنوان هدیه‌ ای منحصر به فرد ، ارزشمند و ماندگار برای عزیزانتان میباشد.

مهمترین نکات در انتخاب و خرید تابلو فرش

قاعدتا وقتی برای خرید فرش یا تابلو فرش به فروشگاهی مراجعه میکنید ، فروشندگان نظرات و صلاح دیدشان را ابراز میکنند ، گوش کردن به این نظرات مفید است اما با این حال هرگز اجازه ندهید شما را تحمیل به انتخابی کنند که شک دارید.

برای اینکه بعد از خرید دچار پشیمانی نشوید بهتر است با دقت انتخاب کنید و تابلو فرش تان را متناسب با بودجه و سلیقه شخصیتان تهیه فرمایید.

  1. بهتر است بدانید عموما اطلاعات تابلو فرش یا هر فرشی در قسمت پشت آن جایگذاری میشود ، بنابراین میتوانید با چک کردن پشت کار از وجود شناسنامه تابلو فرش اطلاع پیدا کرده و آن را مطالعه فرمایید.
  2. قسمت پشت کار همیشه دربرگیرنده بسیاری اطلاعات میباشد. میتوانید با نگاه کردن به پشت تابلو فرش نوع گره های آن از نظر درشت و یا ریز بودن را بررسی نمایید ، همچنین اگر کمی دقت کنید و قبل از خرید اطلاعات خود را بیشتر نمایید میتوانید با نگاه کردن به پشت کار از میزان دقیق بودن شانه هایی که توسط بافنده زده شده نیز اطلاع پیدا کنید.
  3. ممکن است با نگاه به تابلو فرش متوجه کجی بافت آن نشوید چراکه این مساله در طرح تابلو فرش گم خواهد شد و خیلی قابل تشخیص نخواهد بود. یکی از راه کارها برای پی بردن به این مشکل ، بررسی پشت تابلو فرش میباشد چراکه هرگونه کجی در بافت از این طریق قابل مشاهده است.
  4. دقت کنید که بهتر است تابلو فرش را قاب نشده تهیه فرمایید چراکه قاب میتواند کجی های فرش را بپوشاند در حالیکه اگر دو طرف تابلو فرش بدون قاب را روی هم بگذارید به راحتی متوجه کجی های آن خواهید شد.
  5. اگر قصد خرید تابلو فرشی دارید که توسط استاد خاصی بافته شده و یا برند خاصی داشته باشد بهتر است از فروشگاه های معتبر و یا حتی الامکان از خود بافنده خریداری نمایید چراکه درحین رفو و مرمت فرش و سایر فنون نظیر آن این امکان وجود دارد که امضاء یا نام اشخاص در زیر تابلو بافته شود و تنها در صورتی که خیلی حرفه ای باشید میتوانید این مساله را تشخیص دهید.
  6. تابلو فرش هایی که چله ی ابریشمی دارند گران قیمت تر هستند ، با نگاه کردن به چله به راحتی میتوانید ابریشمی یا نخی بودن آن را تشخیص دهید ، چله و یا پرزهای ابریشمی بسیار ظریف تر و درخشنده تر از نخ میباشد و قاعدتا جلوه بسیار زیباتری نیز به کار میدهند.
  7. نکته دیگری که باید در نظر داشت پرداخت تابلوفرش است. پرداخت فرش و تابلو فرش یک هنر محسوب می شود و اگر بدون مهارت انجام شده باشد نه تنها در کیفیت ظاهری تابلوفرش تاثیر منفی دارد بلکه از ارزش آن نیز میکاهد.
  8. سعی کنید در زمانهایی که بازار ساکت تر است و خودتان نیز فرصت بیش تری دارید اقدام به خرید تابلوفرش تان نمایید چراکه با وجود تنوع زیاد در این راستا برای انتخاب نهایی تابلو فرشی که متناسب با سلیقه و منزلتان باشد نیاز به صبوری و صرف زمان میباشد.

۷ نکته مهم در هنگام خرید تابلو فرش

تابلو فرش و نکاتی مهم در خصوص خرید تابلو فرش

1. اگر تابلو فرش شما شناسنامه داره:

اگر جایی رفتید و به شما گفتند که این فرش شناسنامه داره کمی شک کنید( نه لزوما)، شناسنامه فرش یعنی دقیقا قسمتی که شما آن رو نمی بینید و اون پشت فرش هست.

2. پشت فرش با شما حرف میزنه:

پشت فرش به شما نشون می ده که گره های فرش چقدر درشت (بزرگ ) هست یا ریز هستند.

3. دقت بافنده رو تشخیص بدین:

با دقت کردن به پشت فرش می تونید دقیق بودن شانه های که بافنده زده رو بفهمید. نیازی نیست حرفه ای باشید تا تشخیص بدید، با چند بار تجربه و دیدن تابلو فرشها میتونید گره های درشت و ریز رو از هم متمایز کنید.

4. کجی های فرش رو تشخیص بدین:

وقتی به پشت تابلو فرش نگاه کنید می توانید به بعضی کجی های فرش پی ببرید. بهتره که موقع خرید، تابلو فرش قاب نداشته باشه تا بتونید کاملا اون رو بررسی کنید.

5. تشخیص نوع چله:

شما با نگاه کردن به چله می تونید نوع اون رو تشخیص بدید که ابریشم هست یا نخ هست؛ وقتی که دقیق به تابلو نگاه کنید خامه اون رو بهتر می تونید بسنجید.

رایج هست که میگویند نقاطی که می درخشه ابریشم هست. این حرف تا حدی درست است. اما تاحدی هم خیر چون ممکنه ابریشم هایی باشه که درخشندگی نداشته باشه اما به کار ظرافت داده باشد.

6. امضای بافنده فرش:

خیلی از اوقات میگن که امضاء یا نام فلان استاد بافنده زیر تابلو بافته شده، حقیقت این هست که در بحث رفو و مرمت فرش و سایر فنون نظیر آن این امکان هست که بشه روی فرشی که هیچ امضاء یا نوشته ای نیست، چیزی رو قرار داد. شما باید خیلی حرفه ای باشید که متوجه بشید .

توصیه می کنیم در این مواقع از کسانی خرید کنید که بهشون اعتماد دارید یا از خود آن بافنده، فرش یا تابلو فرش رو بخرید. که اگر این امضا ها بافت حرفه ای نباشه در هنگام شستشوی فرش یا قالیشویی بهم میریزه.

7. برجسته بودن فرش:

شاید برای شما هم این سوال پیش اومده که چجوری تابلو برجسته شده و چجوری این برجستگی ها موقع بافت لحاظ شده؟

باید بگم که اصلا و ابداً در هنگام بافت این اتفاق نمی افتد این مسئله بعد از بافت توسط پرداخت چی اتفاق می افتد. پرداخت یک هنر محسوب می شود. چه بسا فرشهایی به زیبایی تمام بافته شده و در اختیار پرداخت چی بدون مهارت قرار گرفته و کل زحمت بافنده رو از بین برده و چه بسیار پرداخت چی های ماهری هستند که عیوب فرش رو از طریق پرداخت می گیرند.

بیشتر بخوانید :

راهنمای خرید فرش برای اتاق کودک

چگونه یک فرش متناسب با دکوراسیون مان انتخاب کنیم؟

نکات مهم در هنگام خرید تابلو فرش را به یاد داشته باشید تا خرید بهتری کنید و گرفتار سودجویان نشوید.

توجه: برای قالیشویی انواع تابلو فرش بهتراست به قالیشویی مجاز یا قالیشویی آنلاین مراجعه کنید و از خدمات اعلا شویی استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits