دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور عمر لباس‌ها را زیاد کنیم؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بهترین راهکار برای پس انداز پول و آلوده نکردن محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف آب مراقبت در نحوه نگهداری از لباس‌ها است. در این مطلب نکاتی برای مراقبت و نگهداری از لباس هایتان ارائه می شود .

10 نکته و ترفند کلیدی در مورد شستشو لباس ها

لباس خریدن در عین حال که یک کار مفرح و خوشحال کننده است اما به خاطر قیمت بالای لباس‌های با کیفیت گاهی سبب می‌شود تا دخل و خرج‌تان با هم نخواند.

از سوی دیگر طبق تحقیقات کارشناسان محیط زیست یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی محیط زیست و اسراف در مصرف آب صنعت مد و به خصوص پوشاک است. ۱۰ نکته برای افزایش عمر لباس‌ها تا ۴۰ درصد بیشتر را در مجله دلگرم بخوانید.

نکاتی اساسی برای مراقبت و نگهداری از لباس

فرقی نمی کند لباس هایتان از چه برندی باشد و چه قیمتی داشته باشند، مهم این است که لباسی که می پوشید برازنده شما باشد و از پوشیدنش احساس رضایت کنید.

مسلماً شما هم تمایل دارید لباستان عمر مفیدتری داشته باشد. اما برای اینکه بتوانید مدت زمان زیادی از آن ها استفاده کنید باید به نحوه نگهداری از لباس ها دقت کنید.

1. برای مراقبت درست از لباس ها تگ لباس را بخوانید

معمولا اغلب افراد اصلا تگ لباس‌ها را جدی نمی‌گیرند و به ندرت پیش می‌آید که روی تگ را بخوانند. اما هدف از چسباندن این تگ‌ها روی لباس در حقیقت مراقبت از لباس و افزایش عمر لباس‌ها است.

تگ‌های لباس اغلب به زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگر هستند اما خواندن آن‌ها کار چندان سختی نیست و حتی از روی اشکالی که روی این تگ‌ها هست می‌توان منظور آن‌ها را حدس زد. برخی لباس‌ها مثل لباس‌های پشمی و ابریشمی و مخمل باید به روش خاصی و با درجه حرارت خاصی از آب شسته شوند.

برخی لباس‌ها را نباید با بقیه لباس‌ها شست و باید به تنهایی شسته شوند. بعضی از پارچه‌ها نباید اتو شوند و برای اتو زدن برخی دیگر باید درجه حرارت خاصی را در نظر بگیرید. برای شستشوی برخی لباس‌ها باید از آب سرد و برای برخی دیگر باید از آب گرم استفاده کنید.

از سوی دیگر بعضی از لباس‌ها برای دوام بیشتر حتما باید با بخار شسته و اتو شوند. توجه به تمام این نکات عمر لباس‌های شما را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد و این به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهیانه شماست.

۱۰ نکته برای حفظ رنگ و بافت پارچه لباس‌ها هنگام شستشو

2. جهت عمر طولانی لباسها لازم نیست هر بار لباس‌های‌تان را بشورید

برای افزایش عمر لباس لازم نیست بعد از هر بار استفاده آن را بشورید. یک روش جایگزین شستن به خصوص برای لباس‌های رویی مثل کاپشن، پیراهنی که زیرش عرق گیر می‌پوشید، روسری و شال و مانتو پهن کردن آن‌ها در هوای آزد است.

البته به شرطی که به وضوح کثیف نباشند و بوی عرق ندهند. این قضیه به خصوص زمانی که غذاهایی مثل غذاهای پر از سیر خورده‌اید یا پیاز داغ سرخ کرده‌اید هم صدق می‌کند. این قانون در مورد لباس‌های زیر صادق نیست.

3. برای مراقبت بهتر از لباس ها لکه‌ها را سریع بشورید

اگر لباس‌تان لکه شد بلافاصله لکه را بشورید تا در تار و پود لباس نفوذ نکنند و بافت لباس را خراش ندهند. به این منظور می‌توانید از اسپری‌های لکه‌بر لباس استفاده کنید تا مجبور نشوید تمام لباس را بشورید یا به خاطر شستن یک لباس کلی آب هدر بدهید.

چطور عمر لباس‌ها را افزایش دهیم و آنها را نو نگه داریم

4. جهت شستن لباس ها زیپ‌ها را ببندید و دکمه‌ها را باز کنید

هنگام شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی حتما تمام زیپ‌ها را ببندید. زیپ‌های باز به هنگام شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی ممکن است به سایر لباس‌ها آسیب برسانند. از سوی دیگر باید دکمه‌ها را باز کنید تا لباس خوب تمیز و شسته شود و درزهای زیر لباس چرک و کثیف باقی نمانند.

5. لباس‌ها را پشت و رو بشورید

برای افزایش عمر لباس بهتر است آن‌ها را پشت و رو کنید و سپس در ماشین لباسشویی بیندازید. به این ترتیب هم رنگ و روی لباس بیشتر حفظ می‌شود و هم طول عمر لباس بیشتر می‌شود.

۱۰ نکته برای حفظ رنگ و بافت پارچه لباس‌ها هنگام شستشو

6. برای مراقبت از لباس ها لباس‌های رنگی جدا، سفید جدا

لباس‌های رنگی و لباس‌هایی که رنگ‌شان به هم نزدیک‌تر است (مثلا لباس‌های تیره) را با هم بشورید و لباس‌های روشن و سفید را جدا بشورید تا رنگ نگیرند و شفاف و درخشان باقی بمانند.

لباس‌های سنگین‌تر مثل لباس‌های پشمی را با لباس‌های ظریف و پارچه‌های نازک‌تر نشورید چون عمر لباس‌های ظریف‌تر کم می‌شود.

7. مراقب بور شدن لباس‌های تیره باشید

لباس‌های تیره مثل شلوار، مانتو، چادر، روسری و شال و مواردی از این دست را با شوینده و مایع مخصوص لباس‌های تیره یا مشکی بشورید.

یادتان باشد سرکه از بور شدن لباس‌های مشکی و تیره جلوگیری می‌کند. اگر لباس‌ها را با دست می‌شورید بهتر است برای شستن لباس‌های تیره یک فنجان سرکه را با شوینده مخصوص لباس‌های تیره مخلوط کنید تا هم لباس‌ها تمیزتر شوند و هم رنگ‌شان ثابت بماند و بور نشود.

8. برای طولانی شدن عمر لباس لباس‌ها را رنگ کنید

اگر رنگ لباسی در اثر شستشو کم رنگ شد آن را کنار نگذارید. لباس را به مغازه‌های رنگرزی که مخصوص رنگ کردن پارچه و لباس هستند ببرید و رنگ کنید.

به این ترتیب لباس‌ها مثل روز اول نو و خوشرنگ می‌شوند و دوباره می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

با رعایت این نکات ساده عمر لباسها را زیاد کنید و آنها را نو نگه دارید

9. لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید

خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد هم از پوسیدگی لباس‌ها جلوگیری می‌کند و عمر لباس‌ها را زیاد می‌کند و هم برای سلامت بدن مفید است. از سوی دیگر خشک کردن لباس‌ها در فضای آزاد به جای استفاده از خشک کن در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

اغلب لباس‌ها در اثر خشک کردن با دستگاه خشک کن فرسوده می‌شوند. یادتان باشد لباس‌های تیره را در معرض نور مستقیم آفتاب آویزان نکنید چون رنگ لباس از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید :

چندین روش برای شستن لباس های زیر + نکات مهم برای شستشو لباس زیر

۱۱ نکته برای نگهداری لباس عروس + نحوه شستن لباس عروس در منزل

همه چیز در مورد شستشو و اتو کشی لباس های مشکی

تمیز و سفید نگه داشتن رنگ لباس ها با قرص آسپرین

10. لباس‌های سنگین را آویزان نکنید

چوب رختی به خصوص برای لباس‌های سنگین مثل لباس‌های پشمی مثل یک قاتل است. نیروی جاذبه زمین به لباس‌های آویزان از چوب رختی فشار می‌آورد و آن‌ها را به سمت پایین می‌کشد.

همین مسئله به خصوص برای لباس‌ بلندتر و سنگین‌تر بسیار مضر است. تا کردن لباس‌ها به جای آویزان کردن آن‌ها عمر آن‌ها را بیشتر می‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits