دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در ماه رمضان چه بخوریم که کمتر تشنه شویم؟

خوراکی های مناسب در ماه رمضان برای جلوگیری از عطش و تشنگی

در ماه رمضان چه بخوریم که کمتر تشنه شویم؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در ماه مبارک رمضان به یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر نیاز داریم تا کمتر دچار تشنگی مفرط شوید. التماس دعا ...

چه چیزهایی در ماه رمضان بخوریم، که کمتر تشنه شویم؟

در ماه مبارک رمضان، وعده های غذاییِ روزه‌ داران شامل دو وعده اصلی و بزرگِ سحر و شام و همچنین دو وعده کوچکِ افطار و پیش از خواب خواهد بود.

separator line

در اینجا برایتان شرح خواهیم داد که چه اصولی را باید در هر یک از وعده های غذایی خود به کار ببندید تا با مشکل کم آبی در ماه رمضان رو به‌ رو نشوید. با دلگرم همراه شوید .

خوراکی های مناسب در ماه رمضان برای جلوگیری از عطش و تشنگی

چه کنیم تا در ماه رمضان امسال کمتر تشنه شویم

نخستین توصیه ما این است که نیم ساعت پیش از خوردن سحری، دو لیوان آب بنوشید. تشنگی علامتِ کم آبی بدن است و از جمله مسائلی است که روزه‌داران با آن دست به گریبان خواهند بود. یکی از کارهایی که می توان به منظور پیشگیری از تشنگی در روز انجام داد، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر در سحر است.

separator line

برنامه غذایی مناسب در ماه رمضان به منظور پیشگیری از کم آبی

فیبر موجود در میوه و سبزیجات، آب را در خود نگه می دارند و به ما کمک می کنند تا در روز کمتر تشنه شویم. پس باید تلاش کنیم به ویژه در سحر به مصرف میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، هلو، آناناس، توت فرنگی، پرتقال و سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه فرنگی، خیار و کرفس که حاوی درصد بالایی از آب هستند، بپردازیم تا کمتر تشنه شویم.

separator line

توصیه‌هایی برای تامین آب بدن در ماه رمضان

همچنین مصرف هویج، چغندر، کلم بروکلی، اسفناج، قارچ و کدوی بخار پز در کنار غذای سحر می تواند به ما کمک کند تا کمتر در روز تشنه شویم. مصرف یک لیوان شیر یا ماست در سحر، توصیه دیگر ماست.

separator line

افطار

روزه خود را با آب گرم یا شیر ولرم باز کنید. از مصرف آب سرد خودداری کنید، نوشیدن آب سرد می تواند سبب رقیق شدن شیره معده و در نهایت ناراحتی های گوارشی شود. مصرف سبزی خوردن و تربچه در کنار نان و پنیر می تواند به تأمین آب بدنتان کمک کند. خوردن یک سوپ ساده و کم چرب نیز می تواند به تأمین نیاز آب روزه دار کمک نماید.

در فاصله افطار تا شام، خوب است که دو لیوان آب میل شود.

separator line

شام

همراه با شام خوب است که سالاد خیار و گوجه فرنگی و در صورت امکان کلم بروکلی مصرف شود. روزه داران عزیز باید بدانند که نباید همراه با شام، آب بنوشند، چرا نوشیدن آب همراه با غذا سبب ایجاد اختلالات گوارشی می شود. پس از صرف شام، دو لیوان آب نوشیده شود.

separator line

پیش از خواب

بهتر است پیش از خواب، میوه هایی مانند هندوانه، طالبی یا سیب با پوست و گریپ فوروت میل شود و قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان آب یا یک لیوان شیر بنوشید.

مصرف آب‌ میوه‌های طبیعی در فاصله افطار تا سحر یکی از روش های مناسب برای کاهش تشنگی در مدت روزه‌داری است. علاوه بر مصرف آب میوه طبیعی و آب، مصرف شیر کم‌ چرب، دوغ کم‌ نمک و کم‌چرب، میوه و سبزیجات پخته شده و انواع سوپ های رقیق، کم‌ نمک و کم‌ چرب نیز در کاهش تشنگی روزه‌ داران موثر است.

separator line

غذاهایی که باعث تشنگی می‌شوند

از مصرف موادی مانند نوشابه، چای، قهوه و نسکافه در وعده سحری در ماه رمضان باید پرهیز کرد، چون این نوشیدنی‌ها مدر (زیادکننده ادرار) هستند و باعث دفع آب موجود در بدن و تشنگی فرد می‌شوند.

مصرف غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده، مرغ سوخاری، استیک، کوکو، کتلت و یا کله پاچه در سحر، می توانند سبب تشنگی شوند. همچنین خوردن غذاهای ادویه‌ای در سحر، می تواند فرد روزه دار را در روز با مشکل تشنگی مواجه سازد.

مصرف زیاد نمک، غذاهای شور، کنسرو شده و پر ادویه نیز تشنگی فرد روزه دار را افزایش می دهند و باید از مصرف آنها اجتناب شود. مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آن‌ها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود.

separator line

توصیه‌هایی برای فعالیت‌های فیزیکی در ماه رمضان

با توجه به این که ماه رمضان امسال در فصل گرم سال قرار دارد به روزه‌ داران توصیه می‌شود برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن تنها در صورت ضرورت از منزل خارج شوند.

در طول روز از نور خورشید فاصله بگیرید و حتی‌ الامکان در مناطق سایه دار و خنک بایستید. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده کنید و فعالیت‌های بدنی را کاهش دهید.

در روزهای ماه مبارک رمضان که مصادف با فصل گرم سال هم شده است، به بهانه تشنگی از ورزش خودداری نکنید اما حجم ورزشی را که در ماه‌ های دیگر انجام می‌دهید را در این ماه اعمال نکنید زیرا حجم زیاد ورزش که معمولاً با تعریق همراه است در ماه رمضان باعث ضعف بدن، تشنگی و گرمازدگی می‌شود.

خوراکی های مناسب در ماه رمضان برای جلوگیری از عطش و تشنگی

separator line

1 - استفاده از تخم شربتی برای جلوگیری از تشنگی

تخم شربتی دانه‌های ریز و سیاهرنگی است که از گیاه ریحان به دست می‌آید. بر روی دانه‌های تخم شربتی نیز موسیلاژ (لعاب) قرار گرفته است. این دانه‌‌ها وقتی داخل آب قرار می‌گیرند سریعاً متورم می‌شوند و مقدار زیادی آب را جذب می‌کنند.

تخم شربتی از قدیم به عنوان خنکی، لینت‌ بخش و رفع التهابات دستگاه مجاری ادرار مصرف می‌شده است.

برای مصرف این دانه‌ها (دقیقاً شبیه به تهیه شربت خاکشی) می‌توان مقداری از این دانه‌ها را در آب و یا آب و یخ قرار داد و می‌توان مقدار کمی شکر نیز به آن اضافه نمود. این مخلوط باید چندین ساعت به حال خود باقی بماند تا دانه‌ها خیس بخورند و سپس می‌توان از آن به عنوان رفع عطش و تشنگی و برای جبران کمبود آب از دست رفته بدن استفاده کرد.

separator line

2 - لیموترش و آبلیمو

لیموترش یکی از پر مصرف‌ترین مرکبات در جهان است. آبلیمو که حاصل این میوه است از قدیم و به خصوص جهت تهیه شربت‌ها و سالاد و در مواد غذایی به وفور مصرف می‌شده است. با توجه به مواد مهمی که در آب لیمو وجود دارد، دارای خواص بسیار باارزش است.

یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C آبلیمو است (در هر صد گرم آبلیمو ۴۰ تا ۵۰ میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد). ویتامین C عامل بالابرنده ایمنی بدن، دارای خاصیت ضد اکسیدان قوی، ضدخونریزی در بعضی نقاط بدن از جمله لثه بوده و از همه مهم‌تر باعث جذب آهن مواد غذایی به خون می شود.

این ویتامین در بدن انسان قابل ساخت نیست و باید توسط منابع آن از جمله مرکبات به بدن برسد. آبلیمو دارای اثر ضدعطش و گرمازدگی است، ولی چون نمی‌توان آن را به طور مستقیم مصرف کرد، باید حتماً با غذاها و یا به صورت سالاد یا شربت مصرف شود.

یکی از بهترین شربت‌ها شربت آبلیمو است که در فصول و مناطق گرم بسیار لازم و مورد استفاده است. آبلیمو دارای خواص ضد سموم بدن می‌باشد و از این نظر نیز دارای اهمیت است.

مهم‌ترین اثراتی که برای آبلیمو تاکنون بطور علمی گزارش شده است، شامل اثرات ضدشکنندگی عروق موئین، اثر ضد سم تریاک، اثر ضد سم بعضی سموم، ضد ورم، ضد تب، ضد کمبود ویتامین C، کاهش چربی و کلسترول خون، جلوگیری از واریس، کمک به تسکین سرماخوردگی و ضد سرطان می‌باشد.

اضافه می‌نماید مصرف مستقیم آبلیمو و به مقدار زیاد می‌‌تواند اثر مخرب بر روی مینای دندان بگذارد و باید آن را به صورت رقیق شده مصرف نمود.

separator line

3 - مرزه

مرزه یکی از سبزی‌های خوراکی است که دارای مزه تند و بوی مطبوع است. این گیاه از قدیم به عنوان سبزی خوراکی و یا ادویه به عنوان طعم و مزه و معطرکننده‌ مورد استفاده زیادی در جهان بوده است. مرزه از قدیم در اروپا به عنوان ضد تشنگی و به خصوص در افراد مبتلا به مرض قند مورد استفاده بوده است.

این گیاه را می‌توان به هر دو صورت تازه و خشک (در ادویه‌ جات) مصرف نمود. در بعضی از کشورها از تنتور و یا چای کیسه‌ای مرزه استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین خواصی که تاکنون در مورد مرزه مطالعه و تایید شده است عبارتند از: اثرات ضددرد، ضدآرتریت، ضد میکروب قوی، ضد سرطان، ضد ترشح ادرار، آنتی‌اکسیدان، ضد نفخ و اسپاسم، هضم‌کننده غذا، خلط آور، ضد التهاب و ضدویروس تبخال.

separator line

بیشتر بخوانید :

غذا و خوراکی های مناسب برای ماه مبارک رمضان

با این غذاها در ماه رمضان تشنه تر می شوید!

۲ روش مناسب برای تهیه فرنی پرتقالی دسر مناسب ماه رمضان + خواص



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits