دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکاتی برای آسیب ندیدن در خانه تکانی

10 نکته که برای آسیب ندیدن در خانه تکانی باید بدانید.

نکاتی برای آسیب ندیدن در خانه تکانی
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه تکانی یکی از رسومی است که قبل از عید صورت می گیرد. با نزدیک شدن به پایان سال خانواده های ایرانی، با تمیز کردن خانه هایشان به استقبال نوروز می روند. اما در حین خانه تکانی ممکن است آسیب هایی به اعضای خانواده وارد شود. ما به شما می گوییم چگونه می...

خانه تکانی

خانه‌تکانی یکی از آیین‌های نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبندند. در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شستشو و تمیز می‌شوند. اما گاهی همین شستشو و نظافت آسیب هایی به خصوص برای خانم خانه به همراه دارد. اما چگونه می توان یک خانه تکانی بدون آسیب رساندن به خود و دیگران داشته باشیم؟ بهتر است قبل از شروع خانه تکانی با دلگرم همراه شوید. در این مقاله بر آنیم تا نکاتی را برای شما بگوییم که با رعایت این نکات می توانید خانه ی خود را بدون آسیب رساندن به خود برای عید نوروز آماده کنید.

دکتر «فرجود شکوهی»، فیزیوتراپیست و عضو شورای عالی نظام پزشکی ایران می گوید:

کثرت مراجعات خانم‌ها پس از خانه‌تکانی به مراکز درمانی، نشان از این واقعیت دارد که با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوان، هنوز به عوارض و مشکلات ایجادشده در این خصوص توجهی جدی نمی‌شود. بر این اساس جهت پیشگیری از وقوع بیماری‌های مفاصل و عضلات، به خصوص دیسک‌کمر، رعایت یک‌سری نکات در خانه‌تکانی الزامی است.

10 نکته برای آسیب ندیدن در خانه تکانی

1-خودداری از انجام کارهای سنگین: تأکید می‌شود که از انجام حجم بالای کارهای سنگین خودداری شود؛ زیرا بدن آمادگی لازم را برای انجام این کار ندارد و احتمال آسیب رسیدن به بدن، بسیار بالاست؛ بنابراین بهتر است خانه‌تکانی در فواصل زمانی مطلوب و در حد توانایی جسمی انجام شود.

2- توجه به مفاهیم علمی و عملی: دانستن برخی مفاهیم علمی و عملی در این راستا بسیار راهگشاست. مثلا وزن فرش خیس ۵ برابر فرش خشک می‌شود؛ پس مشخص است که بلند کردن و حتی کشیدن فرش خیس چه آسیبی به مهره‌ها و عضلات کمر می‌زند. مثال دیگر اینکه وقتی از پله باسرعت بالا و پایین می‌رویم، تا ۸برابر وزن بدن به مفاصل زانو فشار وارد می‌شود. حال برای مثال اگر وزنه‌ای ۲۰ کیلوگرمی نیز به همراه داشته باشیم، معلوم است که در این شرایط آسیب بزرگی به زانوها وارد می‌شود.

10 نکته که برای آسیب ندیدن در خانه تکانی باید بدانید.

3- توجه به وضعیت جسمانی: لازم به یادآوری است که این مسائل مربوط به افرادی است که از سلامت جسمی کامل برخوردار هستند؛ اما اگر کسی دچار دیسک‌کمر است یا سابقه درد مفاصل زانو یا شانه‌ها را دارد، بدیهی است که میزان آسیب‌های خانه‌تکانی برای او بسیار شدیدتر خواهد بود.

4- دقت در بلند کردن اجسام: علاوه بر این‌ها توصیه می‌شود حتما از بلند کردن اجسام فراتر از توانایی طبیعی بدن، خودداری شود و به هنگام بلند کردن اجسام، زانوها در حالت خم‌شده قرار گیرد. همچنین بهتر است زانوبند معمولی استفاده شود تا وسیله حمایت‌کننده‌ای جهت حفظ مینیسک و رباط‌های زانو وجود داشته باشد.

5- به بدن خود زمان استراحت بدهید: بهتراست پس از ۲ ساعت کار و فعالیت، چند حرکت نرمشی تخصصی فیزیوتراپی انجام شود تا حالت فنری کمر حفظ شود. این نرمش‌ها را می‌توانید به‌سادگی از نزدیک‌ترین کلینیک فیزیوتراپی محل کار یا سکونت خود بپرسید.

6- وضعیت خود را بسنجید: مسلما افرادی که در طول سال فعالیت بدنی مناسبی دارند، مفاصل و به‌خصوص کمرشان مانند شاخه‌های نرم و تازه درخت عمل می‌کند و کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد؛ بالعکس، کسانی که در طول سال ورزش نمی‌کنند، مثل ترکه‌های خشک، کمری شکننده و آسیب‌پذیر دارند.

7- از دیگران کمک بگیرید: انسان امروز از لحاظ جسمی از انسان دیروز ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر است. بر این اساس بهتر است جهت انجام کارهای سنگین مثل شستن فرش، به‌تنهایی اقدام نشود و این کار به مراکز قالی‌شویی سپرده شود، زیرا هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از خانه‌تکانی، بسیار بیشتر از دستمزد سپردن فرش به قالی‌شویی است.

10 نکته که برای آسیب ندیدن در خانه تکانی باید بدانید.

8- استفاده از وسایل ایمن: نکته قابل‌توجه، استفاده از چهارپایه‌ها و نردبان‌های مطمئن است. در ایام خانه‌تکانی، گزارش‌های متعدد اورژانس در موارد شکستگی‌ها و حتی قطع نخاع گردن و کمر به دلیل سقوط از این ابزارها زیاد است. علاوه بر این افرادی که دچار کم‌خونی هستند، ممکن است در ارتفاع، دچار سرگیجه شوند و به همین علت امکان سقوط از ارتفاع بیشتر می‌شود.

9- توجه به حمل اجسام با توجه به وزن آن ها: انواع بیماری‌های شانه‌درد و گردن‌درد نیز در این ایام زیاد گزارش می‌شود؛ به خصوص برای کسانی که پیش‌زمینه ابتلا به این بیماری‌ها را هم دارند. پس باید از حرکت‌های ناگهانی شانه و دست و حمل اجسام روی سر و شانه خودداری کرد. هل دادن و کشیدن اجسام روی زمین به هر طریق بهتر از بلند کردن آن‌هاست.

10-نکات استفاده از شوینده ها را بدانید: نکته مهم دیگر، استفاده نکردن زیاد از پاک‌کننده‌هاست که خود عاملی برای ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی و پوستی است؛ بنابراین در صورت بروز مشکل، به متخصص مربوطه مراجعه شود.

10 نکته که برای آسیب ندیدن در خانه تکانی باید بدانید.

در آخر اینکه مجدد تأکید می‌شود که در ایام عید نوروز، مراقب سلامت جسمانی خود باشید و در صورت بروز مشکل با پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست خود مشاوره نمایید.

امیدوام این مطلب توانسته باشد، راهنمایی های لازم را در امر خانه تکانی به شما بدهد. اگر پیشنهاد یا نظری در مورد این مقاله داشته باشید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits