دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه کابینتی مناسب آشپزخانه است؟
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
اگر قصد دارید در انتهای سال یک خانه‌تکانی اساسی در کابینت‌های آشپزخانه انجام دهید و برای همیشه از این بی‌نظمی رهایی پیدا کنید، همراه آراستا بمانید.

شاید شما هم جزء کسانی باشید که اعتقادی به یادگیری ترفند مرتب کردن کابینت ها نداشته باشید. به همین دلیل آشپزخانه‌ای با کابینت‌های به ظاهر مرتب دارید. اما در پشت آن‌ها آشوبی به پا شده که فقط بعد از برداشتن اولین قابلمه، تابه و یا آبکش همه متوجه آن می‌شوند!

البته مخفی کردن انبوهی از لوازم آشپزی مانند قابلمه و تابه در پشت درب‌های کابینت کار ساده‌ای است، اما نمی‌توانید تا همیشه از این روش استفاده کنید. این موضوع درباره ادویه‌ها به شکل بدتری خواهد بود.

من هم مانند شما همیشه با این موضوع مشکل داشتم؛ اما راه‌های مناسبی برای برطرف کردن این مشکل و مرتب کردن کابینت‌های آشپزخانه یاد گرفتم. به همین دلیل در ادامه این صفحه آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر قصد دارید در انتهای سال یک خانه‌تکانی اساسی در کابینت‌های آشپزخانه انجام دهید و برای همیشه از این بی‌نظمی رهایی پیدا کنید، همراه آراستا بمانید.

استفاده از راف کابینت

اولین روش راحت و کاربردی به‌عنوان ترفند مرتب کردن کابینت ها، استفاده از راف کابینت است. همان‌طور که در تصویر می‌بینید این ابزار، میله و طبقات فلزی هستند که در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند و آن‌ها را در کابینت قرار می‌دهید. با این روش می‌توانید از تمام فضای داخل کابینت استفاده کنید و وسایل مختلف مانند فنجان‌ها، بشقاب، قابلمه و … را به شکل مرتب و منظم بچینید.

در این صورت همه وسایل به‌خوبی چیدمان خواهند شد و بعد از برداشتن یک ظرف، بقیه به هم نمی‌ریزند و یا احتمال شکستن ندارند. همچنین بعد از باز کردن کابینت‌ها با بازاری از اسباب و وسایل نامرتب و آشفته مواجه نخواهید شد!

در نظر گرفتن جای ابزار آشپزخانه

همه ما خانم‌ها در آشپزخانه با تعداد بسیار زیادی از ابزارهای مختلف مانند انواع چاقو، قیچی، رولت برش پیتزا و کیک، ملاقه، همزن دستی و … کار می‌کنیم. ابزارهایی که همیشه نیاز هستند و نمی‌توان بدون آن‌ها آشپزی کرد. در بیشتر موارد زمانی که این ابزارها را به‌صورت سرویس می‌خریم، جایی برای نگهداری آن‌ها وجود دارد. اما در صورتی که بخواهید برخی ابزارها را جداگانه خریداری کنید، جای مناسبی هم برای نگهداری آن‌ها نخاهید داشت.

به همین دلیل بهتر است یک قوطی زیبای فلزی و یا پلاستیکی در رنگ‌های شاد و هماهنگ با هارمونی رنگ غالب آشپزخانه بخرید و همه این ابزارهای اضافی را در آن قرار دهید. در این حالت پیدا کردن آن‌ها راحت است و بی‌نظمی در آشپزخانه شما حاکم نخواهد شد. نکته دیگر اینکه تا جایی که ممکن است قوطی ابزار را در کنار اجاق‌گاز قرار دهید تا در موقع نیاز بتوانید به‌سرعت از آن استفاده کنید.

نظم دهنده کابینت زیر سینک ظرفشویی

فکر نمی‌کنم هیچ جای آشپزخانه به اندازی زیر سینک ظرفشویی شلوغ و نامرتب باشد. کابینتی پر از لوازم ضروری که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفتن، اما هیچ وقت مرتب نمی‌شوند!

حتی اگر شما تازه عروس هم باشید و هنوز از این وسایل استفاده نکرده باشید، بازهم زیر سینک ظرفشویی شلوغ است! البته این در صورتی است که روش و ترفند مرتب کردن کابینت ها را بلد نباشید. برای رها شدن از این مشکل می‌توانید از نظم دهنده زیر سینک ظرفشویی استفاده کنید.

این نظم‌دهنده‌ها درست شبیه به راف کابینت هستند و با کمک آن می‌توانید تمام لوازم ضروری مختلف مانند کیسه زباله، مواد شوینده، قابلمه‌های کوچکی که هر روز به آن‌ها نیاز دارید و هر چیزی که خودتان میدانید، به شکل مرتب در فضای زیر سینک قرار دهید.

نظم دهنده قابلمه در کابینت

خوب حالا نوبت به نظم دادن بزرگ‌ترین ابزارهای آشپزخانه می‌رسد. قابلمه‌ها و تابه‌ها با وزن زیاد خود، همیشه جای زیادی در کابینت‌ها اشغال می‌کنند. در عین حال ما برای پخت‌وپز حداقل به دو قابلمه و یک تابه نیاز داریم تا بتوانیم روند پخت غذا را در هر وعده غذایی پیش ببریم. به همین دلیل نمی‌توان همه قابلمه‌ها را جمع کرد و فقط با یک قابلمه کوچک کارها را پیش برد.

برای رها شدن از چالش ممکن است بخواهید از نظم‌دهنده‌های قابلمه و تابه که به‌صورت جداگانه در گوشه‌ای از آشپزخانه قرار میگیردند استفاده کنید. این روش اگرچه راه خوبی برای سبک‌تر کردن بار کابینت‌ها محسوب می‌شود، اما آشپزخانه را شلوغ می‌کند. به همین دلیل بهتر است بازهم قابلمه‌ها را به داخل کابینت هدایت کنید!

برای این کار می‌توان از گیره‌های نگه‌دارنده درب قابلمه استفاده کرد که روی درب داخلی کابینت‌ها وصل می‌شوند. در این صورت در قابلمه‌ها نظم پیدا می‌کنند و قابلمه‌ها هم آرام و بی‌آزار در کابینت می‌نشینند!

نظم دهنده کابینت حبوبات و مواد غذایی خشک

و اما راه‌حل طلایی و ترفند مرتب کردن کابینت ها برای نظم دادن به حبوبات و مواد خشک این است که از کابینت‌های ریلی استفاده کنید و همه حبوبات را در آن قرار دهید. برای این کار تمام مواد خشک مانند ماکارونی، کنسروها، کمپوت‌ها و بسته آرد و حبوبات را در شیشه‌های جداگانه بریزید و به‌راحتی در این کابینت ریلی قرار دهید.

البته برای استفاده از این ترفند باید کابینت‌هایی با این شکل داشته باشید؛ اما در صورتی که در خانه‌ای بدون این مدل کابینت زندگی می‌کنید، راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارند.

به‌طور مثال می‌توانید از قفسه‌های چوبی با طراحی زیبا و مینیمال کمک بگیرید و یک دکوراسیون روستیک و جذاب در آشپزخانه آماده کنید. نکته مهم این است که سعی کنید شیشه‌های نگهداری حبوبات و مواد خشک ظاهر زیبایی داشته باشند تا نمای زیبایی در آشپزخانه ایجاد کنند.

نظم دادن به ادویه‌ها

ادویه‌ها همیشه شیطنت می‌کنند و به همین دلیل باید در مورد مرتب و منظم کردن این بخش از مواد غذایی آشپزخانه صبورتر باشید. بنابراین به اعصاب خود مسلط باشید!

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که چندین بار در طول هفته کابینت نگهداری ادویه‌ها را مرتب کنید. این در حالی است که آن‌ها بازهم نامرتب می‌شوند و گرد و غبار ادویه روی سطح کابینت می‌نشیند. انگار تا به حال تمیز نشدند و ممکن است دیگران شما را به بی‌نظمی متهم کنند!

برای رها شدن از این مشکل هم راه‌حل مناسبی وجود دارد. اگر دوست ندارید ادویه‌ها در آشپزخانه خودنمایی کنند، می‌توانید از کابینت‌های ریلی کمک بگیرید و ادویه‌ها را به شکل مرتب در کابینت‌ها مخفی کنید. اما در صورتی که می‌خواهید ادویه‌ها را به نمایش بگذارید، استفاده از شلف‌های زیبای چوبی، روش مناسبی برای این کار است.

خوشبختانه در حال حاضر انواع مختلفی از شلف‌های چند طبقه در بازار به فروش می‌رسد و گزینه جذابی برای ایجاد نمای مینیمالیستی در فضای آشپزخانه هستند. برای مرتب نگه داشتن آشپزخانه بهتر است شلف ادویه‌ها را روی دیواری نزدیک به اجاق‌گاز نصب کنید تا از آلوده شدن بقیه فضای آشپزخانه جلوگیری شود. علاوه بر آن ادویه‌ها را کاملا در دسترس می‌گذارند و اجازه شیطنت به آن‌ها نمی‌دهند!

پیشنهاد مطالعه: مقاله ی چگونه آشپزخانه شیک داشته باشیم

چه کابینتی مناسب آشپزخانه است؟

ظرف‌ها را بر اساس نوع استفاده مرتب کنید

بعد از اینکه راه چاره‌ای برای مرتب کردن ادویه‌ها، حبوبات و قابلمه‌ها پیدا کردید، نوبت به این می‌رسد که هرکدام از ظرف‌ها را بر اساس نوع استفاده و کاربردی که دارند، در کابینت‌ها دسته‌بندی کنید. به‌طور مثال چند سرویس بشقاب در آشپزخانه دارید؟ همه آن‌ها را در یک طبقه از کابینت قرار دهید. در این صورت در هنگام نیاز به آن‌ها به‌خوبی میدانید که بشقاب‌ها در کدام کابینت هستند و بدون اینکه قابلمه و سیا بقیه ظروف مزاح شما شوند، بشقاب‌ها را برای میهمانی استفاده می‌کنید.

این موضوع درباره فنجان‌ها و بقیه ظروف نیز قابل استفاده است. با کاربرد این ترفند مرتب کردن کابینت ها می‌توانید از حجم ظروف نامنظم در فضای کابینت جلوگیری کنید و به آن سروسامان بدهید. همچنین توصیه می‌کنم که ظرف‌های سنگین‌تر مانند قابلمه و تابه‌ها را در کابینت‌هایی پایینی بگذارید و طبقه بالا را به ظروف سبک مانند فنجان، قوری و بشقاب‌ها اختصاص دهید.

نکات طلایی مرتب کردن فضای آشپزخانه

بعد از اینکه از چند ترفند مرتب کردن کابینت ها استفاده کردید، نوبت به مرتب کردن کانتر و سطوح روی کابینت‌ها می‌رسد. شاید دوست داشته باشید انواع ابزارهای برقی مانند چرخ گوشت و یا آبمیوه گیری را روی کانتر قرار دهید تا در دسترس باشند. اما این روش اصلا نمای خوبی در دکور آشپزخانه ایجاد نمی‌کند و به‌سرعت آن را شلوغ و نامرتب نشان می‌دهد. به همین دلیل بهتر است آن را فراموش کنید.

روش مناسب این است که این ابزار در معرض دید نباشد تا فضای روی کانتر را اشغال نکنند. در این صورت آشپزخانه مرتب به نظر می‌رسد و میهمانان با وارد شدن به آشپزخانه با فضایی پرازدحام و نامرتب روبرو نمی‌شوند.

علاوه بر اینکه فضای روی کانتر جای خوبی برای نگهداری لوازم برقی نیست، بهتر است در قرار دادن لوازم و اکسسروی‌های تزئینی هم زیاده‌روی نکنید. فراموش نکنید که روی کانتر باید نمایی مرتب و بدون آشفتگی داشته باشد و اینکه آشپزخانه شما سمساری نیست!

جمع‌بندی

حالا آشپزخانه مرتب شد!

در این مطلب تلاش کردم تا روش‌ها و ترفند مرتب کردن کابینت ها را بررسی کنم. من برای آشپزخانه خودم همه این روش‌ها را تا جایی ممکن استفاده کردم و از این کار راضی هستم. آشپزخانه کاملا مرتب می‌شود و تا مدت زمان طولانی نیازی به خانه‌تکانی آشپزخانه نخواهید داشت. شما هم دست به کار شوید و مطمئن باشید که میهمانان و خانواده، شما را به خاطر این آشپزخانه مرتب و منظم و سلیقه شما تحسین می‌کنند.

شماره تماس: ۰۲۱۲۸۴۲۱۱۲۳



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits