دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کاشت سبزه عید با لبو با ظاهری متفاوت
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سبزه لبو یکی از انواع سبزه های بسیار زیبا است که برای تزیین سفره هفت سین مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم طرز کاشت سبزه لبو را به سه روش به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

آموزش کاشت سبزه لبو

اگر امسال قصد دارید یک سبزه زیبا، منحصر به فرد با رنگ زیبا در سفره هفت سین خود داشته باشید و وقت کافی برای رسیدگی به سبزه را ندارید سبزه لبو را امتحان کنید.

سبزه عید با لبو یکی از جدیدترین سبزه‌ها برای عید نوروز و سر سفره هفت سین است. راحتی کاشت آن و زیبایی خاص برگ‌ها و ریشه هایش باعث شده تا به یکی از سبزه‌ های دوست داشتنی برای شب عید تبدیل شود.

یکی از سین‌ های هفت سین شب عید سبزه است که نشانه‌ ی شادابی و خرّمی است. با نزدیک شدن به نوروز همه به فکر درست کردن سبزه با هنر دست خودشان می‌ افتند.

طرز تهیه سبزه لبو/آموزش سبزه لبو

آموزش کاشت سبزه لبو داخل تنگ ماهی

ابتدا باید یک عدد چغندر قرمز سالم و نسبتا بزرگ را انتخاب کنید و خوب بشویید. برای تهیه سبزه عید با لبو، پس از انتخاب لبوی مناسب، ریشه‌ها یا قسمت انتهایی آن را درون ظرف مناسب با قطر لبو، مثلا یک لیوان می‌گذاریم.

آن را در مکانی با نور و دمای مناسب قرار می‌ دهیم (می توانید نزدیک پنجره بگذارید تا نور غیرمستقیم دریافت کند)، یادمان نرود که آب آن هر ۲ روز یکبار عوض کنیم.

پس از چند روز ریشه‌ ها و جوانه‌ های لبو به سرعت شروع به رشد می‌ کنند. حالا شما یک سبزه عید لبویی بسیار زیبا دارید. ماهی قرمز را فراموش نکنید. می‌ توانید چند عدد ماهی قرمز را درون تنگ آب در زیر ریشه‌ های لبو قرار دهید.

حتی می‌ توانید یک عدد لبو را به صورت جداگانه بپزید، سپس آن را تکه تکه کنید و تکه‌ ها را به همراه آب قرمز رنگ لبو درون تنگ آب بریزید.

سبزه لبو برای عید/سبزه لبو برای هفت سین

روش سبز کردن سبزه لبو با کیسه پلاستیکی

ابتدا یک لبوی سالم با اندازه‌ ی متوسط تا بزرگ را انتخاب می‌ کنیم. برای راحتی کار لبویی را انتخاب کنید که دارای ریشه است. اگر دارای برگ‌ های بزرگیست آن‌ها را جدا می‌کنیم تا برگ‌ های جدید و زیبا یکدست شروع به رشد کنند.

لبو را به خوبی شسته و در کیسه‌ ای پلاستیکی قرار می‌ دهیم. این کار باعث می‌شود تا لبو زودتر ریشه بزند. در آن را بسته و با ایجاد چند سوراخ روی پلاستیک اجازه می‌ دهیم تا هوا به آن برسد.

پس از گذشت چند روز شاهد جوانه زدن لبو خواهیم بود. در این هنگام لبو را به ظرف حاوی آب انتقال می‌دهیم. دهانه‌ ی ظرف باید اندازه‌ ی لبو باشد به گونه‌ ای که فقط انتهای لبو و ریشه هایش در آب باشند. به دلیل رنگ قرمز و زیبای ریشه‌ها بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنیم.

قرار دادن سبزه در دمای مناسب و نور کافی را فراموش نکنید. آب موجود در ظرف را به فاصله‌ی هر ۲ تا ۳ روز عوض می‌کنیم.

سبزه لبو در آب/کاشت سبزه عید با لبو

روش کاشت سبزه لبو با برش قسمتی از آن

در روش سوم ابتدا یک چغندر قرمز سالم را انتخاب کرده و اگر دارای برگ می باشد آن ها را با چاقویی تیز کوتاه می کنیم و سپس به اندازه یک چهارم از قسمت بالایی چغندر را برش داده و آن را داخل ظرف آبی قرار می دهیم.

پس از گذشت چند روز چغندر شروع به ریشه دادن می کند و برگ های جدیدی سبز می شوند.

این روش نیز مانند روش اول می باشد و تنها تفاوت آن این است که در روش اول ما چغندر را کامل کاشته ایم و در این روش قسمتی از چغندر قرمز کاشته می شود.

پس از عید نوروز هم می توانید گیاه تان را در باغچه یا گلدان بکارید تا بزرگ تر شود و پس از چند ماه (حدود 3 ماه) چغندرهای تازه و خوشمزه برداشت کنید.

توجه داشته باشید که قطر دهانه گلدان باید 3 برابر اندازه چغندر و ارتفاع آن نیز حداقل 30 سانتی متر باشد. آبیاری چغندر قرمز در گلدان یا باغچه باید وقتی انجام شود که خاک گلدان در حال خشک شدن باشد (کمی رطوبت داشته باشد). از آبیاری بیش از اندازه گیاه خودداری کنید.

نحوه سبز کردن سبزه لبو

چند سالی است که کمپینی با عنوان به سبزه عید نه بگوییم راه افتاده که ما به شما پیشنهاد می کنیم به سبزه عید نه نگویید زیرا جزو سنت ایرانیان از قدیم الایام می باشد.

بجای اینکه بخواهید سبزه ای پرورش دهید که بلا استفاده باشد و آن را دور بیاندازید، می توانید سبزه با لبو درست کنید و پس از ایام نوروز برگ های چغندر را ببرید و در آش استفاده نمایید.

همچنین اگر قصد دارید پس از ایام نوروز سبزه لبو را در باغچه بکارید، می توانید بصورت زیر اقدام نمایید. چغندر را از قسمت یک چهارم بالایی برش بزنید، سپس در یک ظرف آب قرار دهید.

چند روز طول می کشد تا قست بالایی چغندر جوانه بدهد و سبز شود. پس از ایام نوروز می توانید چغندر سبز شده را به باغچه منتقل کنید و در خاک بکارید. از آبیاری بیش از حد چغندر پرهیز کنید. حدود سه ماه طول می کشد تا بتوانید چغندرهای تازه را برداشت کنید.

زمان مورد نیاز برای کاشت سبزه لبو

بزرگ شدن برگ‌ های لبو و قد کشیدن ساقه‌ های قرمز و زیبای آن حدودا به ۱ ماه زمان نیاز دارد و در صورت رسیدگی و نگهداری مناسب می‌توان تا ۴ ماه هم آن را نگه داشت.

آموزش کاشت سبزه تخم شاهی روی کوزه به روشی آسان

نحوه سبز کردن سبزه به شکل قلب به ساده ترین روش

آموزش کاشت سبزه توپی به دو روش ساده

آموزش کاشت سبزه هسته خرما به روشی آسان در منزل

نحوه کاشت سبزه به شکل کلاه به دو روش آسان

نحوه کاشت سبزه به شکل موش نماد سال 99



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (9 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits