دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه سبز کردن سبزه شاهی به شکل های مختلف
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بسیاری از افراد علاقمند به سبز کردن سبزه های تزیینی به شکل های مختلف هستند. یکی از بذرهایی که می توان با آن سبزه های مختلف کاشت سبزه شاهی است. با ما همراه باشید تا کاشت این سبزه ها را به شما عزیزان آموزش دهیم.

دستور تهیه سبزه تخم شاهی

آموزش کاشت سبزه تخم شاهی موضوع مورد بحث ماست. بهتر است بدانید که زیبایی سبزه عید که در واقع یکی از سین های مهم سفره هفت سین به شمار می آید را می توانید با کمی خلاقیت چند برابر بکنید.

به طور کلی در نزدیکی عید سبزه های فراوانی به بازار می آیند که بسیار زیبا و جذاب هستند ولی اگر شما بانویی خلاق و خوش سلیقه باشید خودتان اقدام به کاشت سبزه می کنید و با وجود زحمت هایی که این عمل دارد در آخر یک سبزه زیبا و خاص بر روی سفره هفت سین عید نوروز خود خواهید گذاشت.

سبزه شاهی/سبزه شاهی روی کوزه

چگونه سبزه شاهی درست کنیم ؟

همانطور که آگاه هستید تزئین و کاشت سبزه پیش از سال نو یکی از آداب و رسوم سنتی و دیرینه کشور ما محسوب می شود و می تواند که زیبایی و جذابیت سفره شما را چندین برابر نماید.

البته شاید خرید سبزه آماده برای اغلب افراد امری راحت باشد ولی لذتی که در سبز کردن سبزه است نیاز به کمی زحمت خواهد داشت. توجه داشته باشید که برای کاشت سبز عید بایستی زودتر اقدام بکنید.

بهتر است بدانید دلیل اینکه پیش از عید نوروز اغلب سبزه هایی که در بازار مشاهده می کنید سبزه عدس و گندم هستند این است که این سبزها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند و حتی با دست خوردن نیز کمی دیرتر خراب خواهند شد.

اگر بانویی خوش سلیقه هستید و در انجام کارهای خود ظرافت خاصی به خرج می دهید پیشنهاد می کنیم که امسال به کاشت سبزه شاهی بپردازید تا از لذت آن هم بهره مند شوید.

وسایل لازم جهت کاشت سبزه تخم شاهی:

تهیه یک ظرف که می تواند شامل سبد گرد پلاستیکی، ظرف حصیر دار و یا گلدان شیشه ای باشد.

  • پنبه
  • آبپاش
  • پارچه تنظیف
  • بذر شاهی
  • آب

مراحل کاشت سبزه شاهی:

پس از اینکه تمامی وسایل لازم را آماده کردید اولین قدم این است که ظرف مورد نظر خود را کاملا با آب خیس نمایید زیرا اگر پنبه را به ظرف خشک بزنید ظرف پنبه را به خود جذب نخواهد کرد.

پس از چسباندن پنبه به ظرف بایستی تمامی سطح را با پنبه بپوشانید و باز هم آن را با آبپاش به صورت کامل خیس نمایید تا بذرهای شاهی که قرار است در مرحله بعد به ظرف اضافه شوند بتوانند به پنبه ها بچسبند و عمل ریشه دهی را راحت تر انجام دهند.

در این مرحله از آموزش کاشت سبزه شاهی بایستی پارچه را بر روی سطح پنبه بکشید و پس از اینکه آن را به خوبی مرطوب کردید بذرهای شاهی را با دست مرطوب به آرامی بر روی سطح پارچه بریزید. توصیه می شود که تنها یک لایه بذر روی سطح بکشید تا جوانه ها بهتر رشد کنند و سریع تر نیز سبز شوند در غیر اینصورت جوانه ها کمتر سبز خواهند شد.

پس از قرار دادن بذرها درون ظرف بایستی سطح ظرف را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت آن از بین نرود و بذرها روند ریشه زایی را به خوبی طی کنند. البته لازم است که پیش از آن سطح را کاملا مرطوب نمایید و همچنین انجام آبیاری را فراموش نکنید.

پس از گذشت مدت زمان ۲۴ ساعت می توانید پلاستیک را بردارید و ظرف را مجدد آبیاری نمایید تا رطوبت به سطح پنبه و پارچه زیری برسد. بهتر است بدانید که پس از ۲۴ ساعت دوم و ۲۴ ساعت سوم بذرها جوانه خواهند زد و ظاهر بانمکی را به خود خواهند گرفت.

آموزش کاشت سبزه شاهی/آموزش سبزه عروسکی با شاهی

فوت و فن های کاشت سبزه شاهی

  • بذر شاهی مانند سبزه ماش به حدود ۵ برابر آب برای خیساندن نیازمند است.
  • توجه داشته باشید که برای پرپشت شدن جوانه ها می توانید نصف قاشق کود اوره را در نیم لیتر آب حل کنید و یک مدت به صورت یک روز در میان آن را آبیاری نمایید.
  • اگر در منطقه ای گرم و خشک زندگی می کنید توصیه می شود که سطح بستر کشت را بپوشانید تا خاک میزان رطوبت کمتری را از دست بدهد.
  • در طول روند سبز شدن بذرها مراقب رطوبت بستر کاشت باشید و در صورت خشک شدن سطح پارچه آن را آبیاری نمایید.
  • دقت کنید که اگر می‌ خواهید برای وسط این سبزه، سبزه خرفه قرمز رنگ داشته باشید باید خرفه را با خاک شیر ترکیب کنید. میزان خاکشیر نصف خرفه باید باشد.
  • در طی مدت زمان سبز کردن بذر شاهی، می‌ باید همواره کوزه پر از آب باشد و روی بذر نیز مرطوب شود. زیرا در غیر اینصورت، سبزه یکنواخت رشد نخواهد کرد !
  • سبزه می‌ باید در نور غیر مستقیم سبز شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits