دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تهیه مایع حباب با صابون و مایع ظرفشویی + فرمول

۳ روش جهت ساخت مایع حباب ساز

آموزش تهیه مایع حباب با صابون و مایع ظرفشویی + فرمول
70
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تابستان فصل هیجان انگیزی برای کودکان است. یکی از بازی های مورد علاقه ما در کودکی ساخت حباب با حباب ساز یا حتی با دست بوده است. آب و مایع ظرفشویی مواد اولیه لازم برای تهیه مایع حباب ساز هستند. اما برای داشتن حباب های بزرگتر، پایدارتر و رنگین‌تر نیاز...

شما فکر می کنید چگونه می توانیم بهترین حباب را درست کنیم؟

آیا تاکنون فکر کرده اید یک حباب چگونه تشکیل می شود؟ راز درست کردن حباب نیروی کشش سطحی است.

با افزودن صابون یا مایع های پاک کننده به آب نیروی کشش سطحی بین مولکول های آن را تغییر می دهید که این بهترین راه حل برای حباب درست کردن است اگر سعی کنید از آب معمولی حباب درست کنید، خواهید دید روش مناسبی نیست.

این به دلیل زیاد بودن نیروی کشش سطحی بین ذره های سازنده ی آب است )این نیرو مولکول های مایع را کنار هم نگه می دارد(. با افزودن پاک کننده به آب این نیروها کم تر می شوند. با اضافه کردن چیزهای دیگری مانند شربت ذرت یا گلیسیرین می توانیم حباب های بهتری بسازیم. با دلگرم همراه شوید.

طرز تهیه مایع حباب ساز ساده و رنگی به آسان‌ترین روش

روش اول : آموزش ساخت مایع حباب ساز

در یک ظرف کوچک آب، مولکول های بسیار ریز آب با کشیدن یکدیگر کنار هم می مانند. مولکول ها در سطح آب هم توسط مولکول های اطراف شان و هم توسط مولکول هایی که زیرشان قرار دارند جذب می شوند.

اما روی سرشان مولکولی نیست که آن ها را جذب کند )فقط هواروی آن هاست(. مولکول های سطح آب نمی خواهند به سوی بالا حرکت کنند و از مولکول های اطراف شان دور شوند. این موجب ایجادنیروی کشش سطحی قدرتمندی می شود. این نیرو آن قدر زیاد است که از تشکیل حباب ها جلوگیری می کند.

هنگامی که کمی مایع ظرف شویی به آب اضافه می کنیم، نیروی کشش سطحی کم تر می شود و حباب ها می توانند تشکیل شوند. مولکول های مایع ظرف شویی فاصله ی مولکول های آب را زیادتر می کنند و کشش بین آن ها را کاهش می دهند و کشش سطحی در مایع کم می شود.

مواد مورد نیاز جهت ساخت مایع حباب ساز

  • سه فنجان یا شیشه ی دهان گشاد
  • پیمانه
  • قاشق سوپ خوری اندازه گیر
  • سه فنجان آب مقطر
  • قاشق
  • صابون مایع ظرف شویی
  • یک بطری کوچک گلیسیرین
  • شربت ذرت رقیق
  • سه بطری پاک کن
  • ماژیک دائمی
  • زمان سنج

روش آماده کردن مایع حباب ساز

  1. روی سه فنجان به ترتیب برچسب های فقط پاک کننده، گلیسیرین و شربت ذرت بچسبانید.
  2. به هر سه ظرف یک فنجان آب مقطر اضافه کنید.
  3. در ظرف فقط پاک کننده یک قاشق سوپ خوری آب بیش تر بریزید.
  4. با باز کردن وسط بطری پاک کن و خم کردن نیمی از آن به شکل یک دایره آن را به یک چوب مخصوص تبدیل کنید. دوبطری پاک کن دیگر را هم به همین شکل درآورید.
  5. مطمئن شوید که هر سه یک شکل و یک اندازه اند.
  6. به هر سه فنجان دو قاشق سوپ خوری مایع ظرف شویی اضافه کنید. با یک قاشق پاک کننده را خوب با آب مخلوط کنید. با این کارحباب های کوچکی تشکیل می شوند.

فکر می کنید چرا در هر سه ظرف به پاک کننده نیاز داریم؟

با توجه به برچسب ها به هر ظرف به ترتیب به فنجان های دوم و سوم، یک قاشق سوپ خوری گلیسیرین و یک قاشق سوپ خوری شربت ذرت اضافه کنید.

روش تهیه و استفاده از مایع حباب ساز خانگی

  • بیرون اتاق جایی که اگر کمی چسبناک شود اهمیت زیادی نداشته باشد از یکی از محلول ها حباب درست کنید. سعی کنید با چوب حباب را نگه دارید و زمانی که دوام می آورد را اندازه بگیرید.
  • این کار کمی دشوار است، پس بهتر است قبلا کمی تمرین کنید و برای اندازه گیری زمان از یک دوست کمک بخواهید.
  • پس از این که برای هر مخلوط دست کم چهار بار اندازه گیری کردید اندازه ها را در یک جدول یادداشت کنید. میانگین زمان رابرای هر مورد محاسبه کنید کدام مخلوط بادوام ترین حباب ها را ایجاد می کند؟
  • کدام محلول کم دوام ترین حباب ها را به وجودمی آورد؟ فکر می کنید چرا این طور می شود؟ آیا با برخی از مخلوط ها می توان حباب های بزرگ تر ساخت؟

تغییر غلظت گلیسیرین یا شربت ذرت چه اثری بر روی عمر حباب ها دارد؟

می توانید این فعالیت را با مقدارهای گوناگونی از گلیسیرین یا شربت ذرت تکرار کنید. چقدر که زیادی کم است، و چقدر زیاد بیش از حد زیاد است؟ ایا می توانیدحباب هایی درست کنید که عمرشان از حباب های فعالیت اصلی زیادتر باشد؟

سعی کنید با خم کردن یا تاباندن لوله پاک کن ها شکل حباب ها را عوض کنید وشکل هایی مانند ستاره، چهرگوش یا سه گوشه درست کنید. با این چوب های جدید حباب ها به چه شکلی درمی آیند؟

بیشترین عمر حباب ها با کدام مخلوط بود؟

آیا با گلیسیرین بادوام ترین حباب ها درست می شدند؟ پاک کننده با کم تر کردن نیروی کشش سطحی تشکیل حباب را امکان پذیر می کند. یک حباب که از محلول پاک کننده و آب ساخته می شود یک لایه ی کروی ازمولکول های اب است که در هر سو با لایه ای کروی از مولکول های پاک کننده احاطه شده است.

یک سر مولکول های پاک کننده به مولکول های آب متصل می شوند بخش آب دوست و سر دیگرشان از مولکول های آب می گریزند قسمت آب گریز مولکول ها مولکول های پاک کننده طوری قرار می گیرند که انتهای آب گریزشان مجاور هوا باشد.

با افزودن گلیسیرین یا شربت ذرت حباب ها درشت تر و بادوام تر می شوند. وقتی که لایه ی آب بین لایه های پاک کننده تبخیر می شودحباب ها می ترکند. اما مولکول های گلیسیرین و شربت ذرت پیوندهای ضعیفی با مولکول های آب آب برقرار می کنند و از سرعت تبخیر آب می کاهند.

گلیسیرین حباب های بادوام تر و نیرومند تری می سازد، اما شربت ذرت ارزان تر است. در خانه جست جو کنید وببینید چه مواد دیگری می توانید پیدا کنید که به آب بیفزایید و حباب درست کنید؟ اگر فرآورده هایی مانند شامپو یا صابون مایع را امتحان کنید، می توانید اجزای گوناگون شان را که به تولید حباب صابون کمک می کنند بشناسید.

۳ روش جهت ساخت مایع حباب ساز

روش دوم : روش ساخت بوم حباب ساز

چگونه یک حباب بزرگ درست کنم ؟

یکی از تفریحات بچه ها و والدین شان حباب بازی است ! ساخت حباب آن هم در ابعاد بزرگ و غول آسا میتواند خیلی مفرح و جالب باشد ؛ برای درست کردن حباب های بزرگ باید یک وسیله درست کنیم .

در این آموزش قصد داریم تا یک بوم حباب ساز درست کنیم که قابلیت ساخت حباب های بزرگ با آن را داشته باشیم ؛ میتوانید به آسانی و سادگی با آن کار کنید و در کنار خانواده از آن لذت ببرید .

برای درست کردن حباب های بزرگ شما یه حلقه آب صابون و مقداری باد نیاز دارید ! حلقه را در این آموزش میسازیم و همچنین آموزش ساخت مایع حباب ساز را نیز خواهید دید .

برای استفاده از این وسیله میتوانید در زمان های وزش باد آن را مقابل باد بگیرید و یا اگر باد نمیوزید با دویدن یا چرخاندن دسته حباب ساز ؛ حباب بسازید .

وسایل مورد نیاز:

  • آب گرم 1 گالن
  • صابون مایع 1 پیمانه
  • الکل 1.5 قاشق بزرگ
  • پودر خمیر مایع 1 قاشق کوچک
  • صمغ گوآر 1/2 قاشق بزرگ
  • میله چوبی 2 عدد
  • طناب پنبه ای 1 متر
  • قلاب پیچ دار 2 عدد

روش ساخت بوم و مایع حباب ساز در منزل

  1. برای ساخت مایع حباب ، موادی را که در جدول نیازمندی ها نیز قرار داده بودیم را با هم مخلوط میکنیم . برای اینکار آب گرم را در گالن بریزید و سپس صمغ گوار را که یک صمغ خوراکی است در آن بریزید .
  2. سپس صابون مایع داو را به این مخلوط اضافه میکنیم و به آرامی هم میزنیم تا خیلی هم کف نکنه ! سپس در ادامه الکل رو به اون اضافه میکنیم که البته الکل دلخواه است و میتوانید اصلا اون رو اضافه نکنید !
  3. حالا ماده دیگر را به این محلول اضافه میکنیم پودر خمیر مایع است یا همان بکینگ پودر خودمان ؛ در نهایت مایع حباب ساز آماده است .
  4. اکنون وارد مرحله ساخت حلقه حباب ساز میشویم ، برای این منظور 2 میله چوبی سبک که آماده کرده بودیم را به سر یک عدد پیچ قلابی یا قلاب نصب میکنیم .
  5. برای نصب آن ؛ مانند پیچ نصب کردن ، ابتدا یک سوراخ کوچک در قطر چوب ایجاد میکنیم بطوری که از قطر خارجی پیچ کوچکتر باشد ، سپس با استفاده از یک اهرم اقدام به پیچاندن پیچ در سر چوب میکنیم.
  6. در آخر طناب کنفی یا پارچه ای را از حلقه ها رد میکنیم و یادتان باشد که نباشد طناب از وسط نصف بر قلاب نصب شود ! برای آنکه بتوان از این حباب ساز استفاده کرد باید یک طرف کوتاه تر از طرف دیگر باشد و این باعث میشود زمانیکه 2 سر چوب را کشیده و از هم دور میکنیم یک ضلع آویزان باشد .
  7. طناب هارا روی حلقه گره بزنید تا فاصله آنها بهم نخورد ! در نهایت میتوانید حلقه را در مایع حباب فرو ببرید و به گرداندن آن در هوا ببینید که حباب های بزرگ و لوله ای چگونه ساخته میشوند .

بیشتر بخوانید :

۵ روش طلایی برای ساخت خمیر اسلایم در خانه

بافت عروسک پلنگ صورتی با هنر قلاب بافی به صورت گام به گام

آموزش بافت عروسک روباه با هنر قلاب بافی به صورت گام به گام

آموزش بافت عروسک جوجه طلایی با قلاب زیبا و آسان

۳ روش جهت ساخت مایع حباب ساز

روش سوم : روش ساخت حباب‌های رنگی

  • حباب‌های معمولی هاله از رنگ‌های مختلف را در خود دارند، اما افزودن چند قطره رنگ خوراکی مایع به ترکیب، تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.
  • بازی با حباب‌های رنگی را در فضای آزاد انجام دهید تا وسایل و دیوار‌ها رنگی نشوند. از این فرصت استفاده کنید تا با کودک پیرامون نحوه ترکیب رنگ‌ها صحبت کنید.
  • برای نمونه، با هم ببینید که چگونه افزودن چند قطره رنگ زرد به آبی موجب تشکیل سبز می‌شود یا ترکیب آبی و قرمز، بنفش می‌شود.

نکات مهم در رابطه با مایع حباب ساز

  1. ریختن مایع حباب ساز یا ترکیدن حباب‌ها روی وسایل و لوازم خانه ممکن است ایجاد لکه کند.
  2. مایع حباب ساز بسیار لیز و لغزان است و در صورت ریختن روی زمین موجب سر خوردن کودکان می‌شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (70 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits