دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه کاشت سبزه عید با ماش
21
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سبزه ماش یک سبزه بسیار زیبا بر روی سفره هفت سین شما خواهد بود، البته باید ظرف و مقدار آن مناسب باشد تا سبزه به بهترین شکل سبز شود

کاشت سبزه عید با ماش

تهیه سبزه عید اولین فعالیتی است که در تدارک سفره هفت سین انجام می شود، نوع بذر تعین کننده زمانی است که باید اقدام به تهیه سبزه نمود. در صورتی که قصد تهیه سبزه عید با ماش را دارید بهتر است حدود ۱۲ روز قبل از عید اقدام نمایید تا سبزه به موقع آماده شود.

سبزه ماش نسبت به سبزه عید با عدس زودتر رشد می کند، اما در مقایسه با سبزه عید با خاکشیر و گندم رشد کندتری دارد، پس بهتر است با توجه به نوع بذر بهترین زمان را برای تهیه سبزه عید در نظر بگیرید. در ادامه طرز تهیه سبزه ماش و روش کاشت این سبزه زیبا را ملاحظه نمایید.

نحوه کاشت سبزه با ماش

  1. برای کاشت سبزه ماش برای عید ابتدا باید مقدار دانه را به نسبت ظرف مورد نظرتان انتخاب کنید (در نظر داشته باشید مقدار دانه‌ها بعد از خیس خوردن دو برابر میشود).
  2. از شب دانه‌های ماش را در آب خیس کنید و فردای آن روز، آب ظرف را کاملا خالی کرده و ماش‌ها را در ظرف مورد نظرتان به صورت لایه‌ای نازک (سه میلیمتر) پهن کنید.
  3. هرچه قطر لایه کمتر یا بیشتر باشد سبزه کم پشت‌تر یا پر پشت‌تر خواهد شد.
  4. یک لایه دستمال آشپزخانه روی ماش‌های پهن کنید.
  5. سطح دستمال را با اسپری‌کردن اآ روی ‌آن مرتب خیس نگه دارید. (اگر اسپری در دسترس ندارید دستتان را کاملا خیس کنید و آب را با دست بپاشید).
  6. این کار را تا زمانی ادامه دهید که دانه‌‌ها جوانه زده و جوانه‌ها به اندازه یک سانت بلند شوند و کمی رنگ سبز پیدا کنند. سپس دستمال را برداشته و از آن به بعد آب را روی جوانه‌ها اسپری کنید. سه چهار بار در روز کافی است به حدی که دانه‌ها نه خشک باشد و نه آب زیادی در ظرف جمع شود.
  7. این روند را ادامه دهید تا سبزه ماش به ارتفاع مورد نظرتان برسد. میزان رشد سبزه‌ها به گرمی و سردی محل نگهداری آن‌ها بستگی دارد. اگر رشد آن زیاد است، آن را به مکانی خنک‌تر و یا بالعکس به مکانی گرمتر منتقل کنید.

آموزش سبزه با ماش


زمان مناسب برای کاشت سبزه عید نوروز ماش :

ماش نسبت به گندم کمی طول می کشد تا سبز شود شما حداقل برای شبز کردن گیاه ماش به 12 روز وقت نیاز دارید یعنی مناسب ترین موقع جهت سبز کردن گیاه ماش روز 18 اسفند خواهد بود

چند نکته درباره تهیه سبزه با ماش

  1. اگر از دستمال پارچه‌ای استفاده میکنید بهتر است دستمال نخی و کاملا نو (مصرف نشده )باشد ،در غیر این صورت میکروب ها سریع در ان رشد کرده و سبزه کپک خواهد زد
  2. بهتر است ظرف سبزه را پشت پنجره آشپزخانه نگه دارید تا کمی هم ازنور آفتاب استفاده کند.
  3. سبزه گندم کاملا صاف است و می‌توان نوک سبزه را با قیچی مرتب کرد و در صورتی که بیش از حد بلند شوند، آن‌ها را کوتاه کرد اما در مورد سبزه عدس و سبزه ماش این طور نیست و در صورتی که نوک سبزه‌ها را کوتاه کنید یه ظرف پر از ساقه نازک خواهید داشت که زیبایی ندارد.
  4. هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می شود.
  5. آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می‌کنید باید آب ولرم باشد.
  6. اگر در محیط گرم و خشک زندگی می‌کنید، تا مرحله‌ای که جوانه‌ها هنوز به یک سانت نرسیده‌اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (21 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits