دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه عاملی باعث روشن نشدن و قطع شدن گاز شومینه می شود؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از مشکلات رایج شومینه‌های گازی مجموعه جرقه نهفته آن‌ها است. زمانی که گاز شومینه قطع شده و خاموش می‌شود احتمالاً یکی از چند قطعه مجموعه احتراق دچار مشکل شده‌اند. این اجزا عبارتند از: مجموعه شمعک، لوله شمعک، ترموکوپل و ترموپیل.

دلیل قطع شدن گاز شومینه چیست؟

قبل از شروع عیب یابی و پیدا کردن علت قطع شدن گاز شومینه به یاد داشته باشید که اگر بی‌تجربه هستید بهتر است از متخصص کمک بگیرید.
شما با نوعی سیستم احتراق سر و کار دارید و اگر تعمیر آن به‌درستی انجام نشود عواقب خطرناکی برای شما و خانواده‌تان خواهد داشت.
نشت گاز، انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت با مونوکسید کربن همگی از پیامدهای تعمیر نادرست شومینه گازی هستند. اگر از انجام تعمیرات مطمئن نیستید ادامه ندهید.

مشکلات شمعک

گاهی اوقات به علت قطع شدن گاز شومینه چراغ شمعک آن روشن نمی‌شود. همانطور که می‌دانید چراغ شمعک شعله آبی کوچکی است که هنگام چرخاندن کلید مشتعل می‌شود.
شعله شمعک باید آبی باشد و رنگ زرد کمی همراه آن دیده شود. شعله باید با حسگرهایی که اطراف آن را احاطه کرده‌اند در تماس باشد. این سنسورها ترموکوپل و ترموپیل هستند. شعله کاملاً زرد یا قرمز نشانه آلوده بودن گاز است.
تعمیر شمعک ممکن است مستلزم تعویض ترموکوپل شومینه باشد. خرابی یا فرسوده شدن ترموکوپل می‌تواند علت قطع شدن گاز شومینه باشد. اگر مشکل مربوط به ترموکوپل نیست باید ترموپیل را بررسی کنید.
قبل از تعویض قطعات ابتدا چراغ شمعک را تنظیم مجدد کنید. اگر شومینه گازی همچنان روشن نمی‌ماند برای پیدا کردن علت قطع شدن گاز شومینه قطعات مربوطه را بررسی کنید.

علت خاموش شدن شومینه گازی

۱. ترموکوپل و ترموپیل

دانستن تفاوت بین این دو قطعه می‌تواند راه حلی آسان و کارآمد در حل مشکل قطعی گاز شومینه باشد.
ترموکوپل سنسوری است که جریان گاز را اندازه گیری می‌کند و وظیفه تامین گاز به نور شمعک را از طریق شیر گاز بر عهده دارد. زمانی که شومینه روشن می‌شود، ترموپیل این شیر گاز را باز می‌کند. هر دو بخش از این نظر مشابه هستند که گاز را به شومینه انتقال می‌دهند.
مرحله بعدی برای یافتن علت قطع شدن گاز شومینه بررسی پورت‌های مشعل است. این پورت‌ها ممکن است مسدود یا کثیف شده باشند. پورت‌های کثیف می‌توانند باعث ناهماهنگی شعله شوند. با تمیز کردن آنها می‌توانید مشکل خاموش شدن شعله شومینه خود را حل کنید.

۲. چرا شومینه گازی روشن نمی‌ماند

اگر منابع احتمالی مشکل مانند شعله شمعک، ترموپیل، و ترموکوپل را بررسی و تمیز یا حتی تعویض کرده‌اید و همچنان با مشکلاتی مواجه هستید پس باید به دنبال علت قطع شدن گاز شومینه در جایی دیگر باشید.چرا شومینه گازی روشن نمی‌ماند.

دو دلیل دیگر را می‌توان برای خاموش شدن شومینه گازی بیان کرد که به شرح زیر هستند:

فشار گاز: اگر فشار گاز به درستی تنظیم نشده باشد شومینه گازی شما روشن نخواهد ماند. در این مرحله تکنسین با تجربه می‌تواند تشخیص دهد که آیا مشکل را خودش حل کند یا باید با شرکت گاز تماس بگیرید.
شیر گاز: شومینه‌های گاز ایمن هستند و معمولا شیر گاز معیوب نمی‌شود. اما با استفاده طولانی ممکن است آسیب ببیند. متخصص تعمیرات می‌تواند در شناسایی و تعمیر شیر گاز معیوب به شما کمک کند. خرابی شیر گاز یکی دیگر از چندین علت قطع شدن گاز شومینه محسوب می‌شود.

بررسی و تمیز کردن دودکش

همیشه قبل از راه اندازی بخاری باید دودکش آن را به دقت بررسی کنید. دودکش بخاری باید کنترل شود تا مطمئن شوید که استفاده از آن ایمن است.

حتماً بخوانید:
نحوه پاک کردن کامل لکه های چسبیده به اطراف شومینه

نحوه پاک کردن کامل لکه های چسبیده به اطراف شومینه

شومینه از آن قسمت هایی از خانه است که بسیار زیاد در معرض دوده و آلودگی قرار دارد که پاک کردن این لکه ها کمی دشوار است. تمیز کردن شومینه کار جالبی…

رفع مشکل روشن نماندن شومینه گازی

هیچ چیز به اندازه نشستن با عزیزتان جلوی شومینه در یک شب سرد و گپ زدن نمی‌تواند آرامش‌بخش باشد. اما زمانی که شومینه گازی شما به دلیل فرسودگی یا نگهداری نادرست روشن نمی‌ماند همه چیز به هم می‌خورد.
اگر این اتفاق افتد خودتان را نگران نکنید. زیرا ممکن است علت احتمالی مشکل چیزی باشد که به‌راحتی بدون نیاز به کمک تکنسین برطرف شود. برای شومینه‌ای که روشن نمی‌ماند و برای پیدا کردن علت قطع شدن گاز شومینه موارد زیر را امتحان کنید.

علت روشن نشدن شومینه گازی

مرحله 1. خروجی ترموپیل را با کانتکت‌های TH/TP بررسی کنید

خروجی ترموپیل را با مولتی متر با استفاده از کانتکت‌های TH/TP آزمایش کنید تا میزان برق تولید شده را کنترل نمایید. قبل از این آزمایش، مطمئن شوید که شمعک شومینه به مدت دو دقیقه یا بیشتر روشن است. سپس شومینه خود را خاموش کنید.
شیر اصلی کنترل گاز و سنسور ترموپیل را پیدا کنید. سپس به دنبال کانتکت‌های الکتریکی با برچسب TH/TP و TP به ترتیب روی شیر باشید. می‌توانید از دفترچه راهنمای سازنده برای پیدا کردن آنها کمک بگیرید.
سیم‌های مولتی متر را جدا کنید و یکی را روی ترمینال TH/TP و دیگری را روی ترمینال TP قرار دهید. مولتی متر باید 300 میلی ولت یا بیشتر را نشان دهد. اگر ولتاژ آن کمتر از 300 میلی ولت باشد ممکن است علت روشن نماندن شومینه گازی شما باشد. باید آن را تعویض کنید.

تشخیص مشکل ترموپیل

درست مانند ترموکوپل، ترموپیل را می‌توان با مولتی متر خواند تا بررسی شود که آیا مشکل دارد یا خیر. ۳۰۰ میلی ولت یا ولتاژ بالاتر نشانه ترموپیل خوب است. اگر ولتاژ زیر ۳۰۰ میلی ولت باشد، باید ترموپیل را تعویض کنید.
بهترین کار این است که ترموکوپل شومینه را با مولتی متر تست کنید. اگر ترموکوپل شومینه شما هنوز در شرایط خوبی است باید بتوانید ولتاژ ۲۵ میلی ولت یا بالاتر را بخوانید. اما اگر ترموکوپل شما کمتر از ۲۵ میلی ولت باشد نیاز به تعویض فوری دارد.

مرحله ۲. ترموپیل یا ترموکوپل شومینه را فوراً تعویض نکنید

با توجه به عملکرد ترموکوپل و ترموپیل، رسوبات کربنی بخاطر سوختن دائمی ایجاد می‌شوند. این تجمع رسوبات می‌تواند عملکرد این دو قطعه را محدود کند. اگرچه تعویض هر دو پروب کم هزینه است اما تمیز کردن آنها به‌صرفه‌تر خواهد بود.

آموزش نحوه تعمیر شومینه

مرحله ۳. تمیز کردن ترموپیل

برای تمیز کردن سریع ترموپیل ابتدا منبع گاز را قطع کنید. با کمک برس فولادی ضد زنگ و کاغذ سنباده ریز، می‌توانید دوده انباشته شده را پاک کنید.

مرحله ۴. ترموپیل تمیز شده را مجدداً آزمایش کنید

وقتی ترموپیل تمیز شد شمعک را دوباره روشن کنید. پس از چند دقیقه، شومینه را خاموش کنید و با مولتی متر عدد دیگری را بخوانید.

مرحله ۵. اگر تمیز کردن ترموپیل فایده نداشت آن را تعویض کنید

پس از تمیز کردن، اگر شمعک شومینه همچنان روشن نمی‌ماند، برای جلوگیری از قطع شدن گاز شومینه تجهیزات را تعویض کنید. ترموکوپل و ترموپیل معیوب را خارج کرده و با ترموکوپل‌های جدید جایگزین کنید.

نظافت و نگهداری مناسب شومینه گازی

بعد از انجام مراحلی که ذکر شد تعمیر و نگهداری مناسب شومینه گازی عملکرد بهینه آن در آینده را تضمین می‌کند. اگر شومینه تمیز باشد و مراقبت مناسب از آن صورت گیرد به طور یکنواخت می‌سوزد. با برس دستی، پارچه و جاروبرقی می‌توانید شومینه گازی خود را دوباره تمیز کنید.
نگهداری صحیح از شومینه گازی می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی قطع شدن گاز و روشن نماندن آن کمک کند.

در این مقاله سعی داشتیم تا درباره علت قطع شدن گاز شومینه با شما بیشتر صحبت کنیم؛ یکی از دلایل اصلی خاموش شدن شومینه گازی و قطع شدن گاز آن تجمع گرد و غبار یا دوده در چراغ شمعک، ترموکوپل یا ترموپیل است. ترموکوپل یا ترموپیل معیوب، فشار گاز ناکافی، معیوب بودن شیر گاز، رطوبت در خط گاز یا سیم کشی معیوب هم از دیگر دلایل این مشکل هستند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits