دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه‌های از بین بردن بوی بد فلاسک استیل
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اگر فلاسک شما بوی بد نوشیدنی‌های مختلف را به خود گرفته یا مدت زمان زیادی است که از فلاسک خود استفاده نکرده‌اید، احتمالاً مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود؛ چراکه قصد داریم در این مقاله راه‌های از بین بردن بوی بد فلاسک استیل را با شما در میان...

فلاسک‌‌‌ها همیشه وسایل خوبی برای حفظ گرمی و سردی نوشیدنی‌های ما و جلوگیری از تغییر دمای آن‌ها بوده‌اند؛ به‌ویژه اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که زمان زیادی را بیرون از منزل در محیط کار یا باشگاه سپری می‌کنید. فلاسک استیل به دلیل حمل‌ونقل و نگهداری آسان جزو کاربردی‌ترین وسایل برای شما خواهد بود اما یکی از معضلات مربوط به این وسیله کاربردی بوی بدی است که به خود می‌گیرد. به همین دلیل روش‌های از بین ‌بردن بوی بد فلاسک استیل اهمیت زیادی دارد.
فلاسک‌ها در طرح، رنگ و اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند. همچنین در ساخت آن‌ها از مواد اولیه متنوعی استفاده می‌شود. در تهیه بدنه فلاسک بیشتر از پلاستیک و استیل استفاده شده و در تهیه محفظة آن شیشه و استیل ضدزنگ به کار می‌رود که هیچ‌کدام از نظر بهداشتی ضرر خاصی برای سلامتی انسان ندارند.

از بین بردن بوی بد فلاسک استیل

فلاسکی که محفظه آن شیشه‌ای است از نظر بهداشتی تمیزتر است اما مسلماً این محفظه از خاصیت شکننده بودن شیشه مستثنی نیست و ممکن است در اثر ضربه یا تغییرات ناگهانی دما بشکند؛ به همین دلیل استفاده از فلاسک‌هایی که محفظة آن‌ها شیشه‌ای است، مستلزم توجه بیشتری خواهد بود. البته در صورت شکستن محفظه شیشه‌ای فلاسک می‌توان این محفظه‌ها را از بازار تهیه کرد.
در فلاسک‌هایی که محفظه فلزی دارند، بیشتر از استیل ضدزنگ استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین ایراداتی که به فلاسک استیل وارد است، بوی بدی است که بعد از مدتی به خود می‌گیرد و این‌که رنگ بدنه کدر شده و شفافیت خود را از دست می‌دهد. همچنین اگر به این فلاسک‌ها ضربه محکمی وارد شود، ویژگی عایق بودن خود را از دست می‌دهند.

شستن فلاسک

ابتدایی و اصلی‌ترین راه از بین‌ بردن بوی بد فلاسک استیل، پیشگیری از ایجاد آن است که شامل شست‌وشوی دقیق بلافاصله بعد از استفاده از فلاسک می‌شود. اکثریت افراد به این مسئله توجهی ندارند و برای تمیز کردن فلاسک فقط آن را آبکشی می‌کنند.
برای شستن فلاسک باید یک فرچه دسته بلند تهیه کرده و مقداری مایع ظرفشویی و کمی آب گرم داخل فلاسک ریخته و چندبار فلاسک را تکان دهید تا مایع و آب گرم به خورد هم بروند.
حالا فرچه را بردارید و داخل فلاسک را کاملاً تمیز کرده و به‌خوبی آبکشی کنید. حتی می‌توانید فلاسکتان را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. البته قبل از این کار مطمئن شوید که فلاسک شما این قابلیت را داشته باشد.
یکی دیگر از راه‌های رفع این بوی بد این است که بعد از شست‌وشوی تمیز محفظه فلاسک، یک عدد لیموی تازه را داخل محفظه بچکانید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل فلاسک بریزید. چند دقیقه بعد تا زمانی که سطح مواد حباب به وجود بیاید، روی مواد آب جوش بریزید.

حتماً بخوانید:
طرز تهیه صحیح چای در فلاسک را به این روش یاد بگیرید

طرز تهیه صحیح چای در فلاسک را به این روش یاد بگیرید

برخی افراد چای داخل فلاسک را دوست ندارند و در سفر خود را از این نوشیدنی محبوب محروم میکنند اما با روش صحیح درست کردن چای در فلاسک، چای خوش طعم و عطر…

در مرحله بعد مقداری پوست تخم‌مرغ یا برنج خشک را داخل محفظه ریخته و فلاسک را تکان دهید. در این روش علاوه‌بر رفع بوی بد، استیل شفاف‌تری خواهید داشت. این روند برای شروع استفاده از کتری استیل نو نیز موثر خواهد بود.
از دیگر راه‌های از بین بردن بوی بد فلاسک استیل استفاده از قرص‌هایی است که به‌منظور همین کار طراحی شده‌اند.
بعضی از افراد به شست‌وشوی درب فلاسک کم‌توجهی می‌کنند. در صورتی که درب فلاسک به دلیل پستی، بلندی‌ و شیارهایی که دارد، محل مناسبی برای تجمع میکروب، باکتری و کپک است.
برای آن‌که از تمیز بودن درب اطمینان حاصل کنید، به یک‌ تکه اسفنج تمیز و چند قطره مایع ظرفشویی نیاز دارید. درب را به‌خوبی شسته و با آب گرم آبکشی کنید.

جرم گیری فلاسک استیل

جوش شیرین جزو ماده‌هایی است که به‌عنوان بوزدای قوی از آن استفاده می‌شود. در این روش، نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را داخل فلاسک تمیز ریخته و حدوداً ۲ قاشق سرکه سفید را به جوش شیرین اضافه کنید. حالا درب فلاسک را ببندید و مواد داخل آن را با شدت تکان دهید. (در این روش بهتر است که از سرکه سفید تقطیر‌شده که خاصیت اسیدی آن بیشتر است استفاده کنید، وقتی از این نوع سرکه استفاده می‌کنید، فلاسک کمتر بو و مزه آن را می‌گیرد.)
سپس روی آن آب جوش ریخته و به آن ۸ تا ۱۰ دقیقه زمان دهید. بعد از گذشت این زمان با استفاده از فرچه دسته بلند لکه‌های درون محفظه را بشویید و با آب گرم فلاسک را آب‌کشی کنید. سپس در هوای آزاد با درب باز قرار دهید تا خشک شود. (جوش شیرین و سرکه، پاک‌کننده و بوزداهای قوی و طبیعی هستند که علاوه‌بر از بین بردن بوی بد فلاسک استیل در رفع بوی بد سایر وسایل از جمله آبسردکن یخچال هم استفاده می‌شوند.)
اگر بوی سرکه را دوست ندارید، می‌توانید در روش قبل آب‌ لیموی طبیعی را جایگزین سرکه کنید. در این روش آبلیمو را روی جوش شیرین ریخته و به‌ مدت ۳۰ ثانیه به‌شدت تکان دهید. بعد از ۳۰ ثانیه بلافاصله مواد را تخلیه کرده و با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و آبکشی کنید.

استفاده از یخ و نمک نیز می‌تواند به از بین بردن بوی بد فلاسک استیل کمک کند. در این روش یک‌چهارم محفظه را از قطعات کوچک یخ پر کرده و قبل از این‌که یخ‌ها آب شوند، ۲ الی ۳ قاشق چای‌خوری نمک روی یخ‌ها بریزید. (بهتر است در این روش از نمک دریا یا نمک دانه‌ درشت استفاده کنید اما اگر از نمک طعام آشپزخانه استفاده می‌کنید، نصف قاشق‌ چای‌خوری بیشتر نمک روی یخ‌ها بریزید.)
سپس درب فلاسک را بسته و فلاسک را تکان دهید. این کار را به‌آرامی انجام دهید. سپس مواد را تخلیه کرده و آن را چند بار آبکشی کنید. محلول یخ و نمک یک جرم‌زدای قوی است.

چگونه بوی فلاسک را از بین ببریم

یکی از راهکار‌های دیگر استفاده از قرص‌های دندان است که برای تمیز کردن دندان مصنوعی طراحی شده‌اند. این قرص‌ها حاوی جوش شیرین هستند که همان‌طور که گفته شد، خاصیت ضدباکتریایی و بوزدایی دارند. در این روش فلاسک را تا نیمه از آب گرم یا جوش (هرچه گرم‌تر بهتر) پر کنید و کمی تکان دهید تا تمام بخش‌های محفظه فلاسک خیس شود.
سپس یک یا دو عدد از قرص‌های دندان را داخل فلاسک انداخته و سریعاً فلاسک را داخل سینک یا ظرف گودی قرار دهید؛ چراکه این قرص‌ها کف زیادی را تولید می‌کنند. بدون این‌که درب فلاسک را ببندید، آن را به مدت ۳۰ دقیقه در گوشه‌ای قرار دهید. بعد از گذشت این زمان فلاسک را با فرچه شسته و چندبار با آب گرم آبکشی کنید.
از دیگر موادی که باعث از بین رفتن بوی بد فلاسک استیل می‌شود، پودر خردل است. به این صورت که ۲ قاشق غذاخوری از آن را داخل فلاسک ریخته و روی آن آب گرم بریزید و بگذارید ۱ الی ۲ ساعت استراحت کند. درنهایت فلاسک را با آب گرم آبکشی کنید.
روش دیگر ترکیب ۱ قاشق آب‌لیمو و ۱ لیتر آب است. این محلول را در فلاسک ریخته و ۲ الی ۳ ساعت بگذارید بماند. سپس با آب گرم آبکشی کنید.

نحوه شستن فلاسک چای!

یک لیتر آب جوش را با ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری نمک مخلوط کرده و ۲ الی ۳ ساعت کنار بگذارید. بعد از گذشت این زمان فلاسک را خالی کرده و چندبار با آب گرم آبکشی کنید.
روش دیگر استفاده از نوشابه است. به این منظور نوشابه را داخل فلاسک ریخته و بگذارید یک شب بماند. روز بعد فلاسک را خالی کرده و با مایع ظرفشویی شسته و آبکشی کنید.
از برنج نیز برای از بین برن بوی بد فلاسک استیل استفاده می‌شود. به این صورت که ۴ قاشق برنج را با ۱۰۰ میلی‌لیتر آب ترکیب کرده و ۳۰ دقیقه زمان می‌دهیم. پس از گذشت این مدت‌زمان، فلاسک را شسته و آبکشی می‌کنیم.

برای از بین بردن بوی بد فلاسک استیل، هر بار بعد از شست‌وشوی فلاسک یک ‌پارچه نخی تمیز پهن کنید و فلاسک شسته‌شده را به‌صورت برعکس روی آن قرار دهید. سپس بگذارید ۳ الی ۴ ساعت بماند تا کاملاً خشک شود. بعد از آن درب فلاسک را نصفه ببندید؛ چون بستن درب فلاسک به‌طور کامل مانع از ورود هوا به داخل آن شده و موجب رفع بوی بد فلاسک می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits