دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه در منزل زباله ها را از هم تفکیک کنیم که قابل بازیافت شوند ؟
7
زمان مطالعه: 10 دقیقه
روش هایی برای تفکیک زباله : برای تفکیک زباله ها یک سری اصول و نکات وجود دارد که قصد داریم در این بخش از دلگرم درباره این نکات حرف بزنیم، پس ما را همراهی کنید.

آموزش تفکیک زباله برای بازیافت

به گزارش دلگرم : تفکیک زباله و پسماند یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که می‌توانیم برای داشتن یک محیط زیست سالم، برداریم و از این طریق، به فرایند بازیافت زباله‌ها سرعت ببخشیم. به همین دلیل یاد گرفتن این کار و آموزش تفکیک زباله و پسماند به فرزندان و اطرافیان نیز، اهمیت زیادی دارد. برای اینکه زباله را به بهترین شکل تفکیک کنید، باید ابتدا انواع آن را بشناسید. در ادامه همراه باشید تا راهنمای جامع آموزش تفکیک زباله و پسماند را به شما معرفی کنیم.

چرا تفکیک زباله و پسماند اهمیت دارد؟

هر فرد عادی روزانه تقریبا دو کیلوگرم زباله تولید می‌کند که سالانه برابر با حدود یک تن زباله می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که این زباله‌ها تا جایی که امکان دارد، بازیافت شوند. ساخت محصولات جدید از مواد بازیافتی، در حفظ منابع، انرژی، زمان و… موثر است به خصوص وقتی بتوانید زباله‌ها را به جای انباشتن در خاک چال‌ها، دوباره به شکل‌های مختلف استفاده کنید.

قدم اول، کاهش زباله

گرچه این روزها بخش زیادی از زباله‌ها قابل بازیافت هستند ولی اولین قدم برای کمک به محیط زیست، این است که میزان زباله تولیدی خودمان را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم.

قدم دوم، تفکیک زباله

همه با این مسئله موافقیم که باید هر چه بیشتر، زباله‌های قابل بازیافت را به چرخه استفاده برگردانیم. ولی مهم‌ترین کار، این است که ابتدا مطمئن شویم که زباله‌های قابل بازیافتی که تولید می‌کنیم، به جای درستی برای بازیافت منتقل می‌شوند. اینجا است که تفکیک زباله اهمیت پیدا می‌کند.

روش‌های تفکیک زباله در منزل و فواید آن چیست؟

اهمیت تفکیک زباله و پسماند

موادی که قابل بازیافت هستند، تنوع زیادی دارند. از کاغذ و مقوا گرفته تا انواع مختلف پلاستیک و ظرف‌های فلزی تا چیزهایی مثل باتری و لوازم الکترونیکی. هر کدام از انواع زباله‌ها باید به شیوه‌های متفاوتی جمع‌آوری و بازیافت شوند. شیوه تفکیک و بازیافت به محل زندگی شما و مرکز بازیافتی که با آن همکاری می‌کنید بستگی دارد.این اطلاعات را معمولا مراکز بازیافت در اختیار شما می‌گذارند ولی در مجموع، تفکیک زباله و پسماند قواعدی دارد که عمومی و یکسان است.

اما چرا تفکیک زباله اهمیت دارد؟

برای اینکه بازیافت موثری داشته باشیم، باید به تفکیک زباله توجه کنیم. در واقع تفکیک، اولین مرحله بازیافت است که داخل خانه‌ها انجام می‌شود. در مرحله بعد، تفکیک جزیی‌تر در مراکز بازیافت انجام می‌شود.وقتی زباله‌های پلاستیکی را در سطل‌های مخصوص زباله پلاستیکی قرار می‌دهید، در واقع آن را وارد چرخه صحیح بازیافت می‌کنید و با سرعت بیشتری در اختیار مراکز بازیافت قرار می‌دهید. اگر تفکیک را به درستی انجام ندهید، ممکن است بسیاری از زباله‌های قابل بازیافت، به خاک چال‌ها راه پیدا کنند و بازیافت ‌نشده باقی بمانند. در این صورت، منابع بسیار ارزشمندی را از دست می‌دهیم و علاوه بر آن باعث آلودگی محیط زیست می‌شویم.بنابراین باید تفکیک را جدی بگیریم تا حجم زباله‌های قابل بازیافتی که به خاک چال‌ها راه پیدا می‌کنند، کم کنیم.

انواع زباله و پسماند کدام است؟

زباله‌ها در پنج دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند:

۱. زباله‌ها و پسماند مایع که شامل هر نوع مایع آلوده است مثلا آب حاصل از شست و شو که معمولا وارد سیستم فاضلاب می‌شود.

۲. زباله جامد که شامل پلاستیک، کاغذ، فلزات، سرامیک و شیشه است.

۳. زباله ارگانیک که ریشه طبیعی دارند مثلا باقی‌مانده مواد غذایی. این مواد به مرور تجزیه می‌شوند ولی تجزیه‌پذیر بودن آن‌ها باعث نمی‌شود که آن را هر جایی خواستید دفع کنید. زباله‌های ارگانیک در خاک ‌چال‌ها به گاز متان تبدیل می‌شوند که برای محیط زیست بسیار مضر است.

۴. زباله‌های قابل بازیافت زباله‌هایی هستند که موقع تفکیک باید جدا از سایر زباله‌ها نگه دارید و به مراکز بازیافت تحویل دهید. این زباله‌ها می‌توانند بازیافت و به مواد دیگری تبدیل شوند.

۵. زباله‌های خطرناک، زباله‌هایی هستند که ممکن است اشتعال‌زا، عفونی، خورنده، سمی و… باشند. این زباله‌ها قابل بازیافت نیستند. بعضی از انواع آن‌ها فرایند بازیافت پیچیده‌ای دارد و باید آن‌ها را جدا از همه زباله‌ها نگهداری کنید.

روش هایی برای تفکیک زباله در خانه

چگونه زباله‌ها و پسماندها را از یکدیگر تفکیک کرده و آن‌ها را بازیافت کنیم؟

تفکیک زباله و پسماند کار ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص پیچیده‌ای ندارد. همیشه در منزلتان چند سطل جداگانه برای نگه داشتن زباله‌ها در نظر بگیرید. زباله‌ها را به دو دسته اصلی «تر» و «خشک» تقسیم کنید. زباله‌های تر باید هر روز از منزل خارج شوند و قابلیت بازیافت ندارند مگر اینکه زباله ارگانیک باشند مثل باقی‌مانده سبزیجات که اگر حیاط داشته باشید می‌توانید از آن کمپوست تهیه کنید.عمده کاری که باید انجام دهید، جدا کردن زباله‌های خشک است. زباله‌ها را در چند دسته‌بندی جداگانه تفکیک کنید:

بطری‌های شیشه‌ای

این زباله‌ها به راحتی قابل بازیافت هستند. برچسب روی شیشه‌ها را بکنید و آن‌ها را بشویید و در سطل مخصوص بازیافت بگذارید.

فلزات و پلاستیک

این دسته زباله‌ها معمولا مربوط به بسته‌بندی مواد غذایی است. آن‌ها را هم در سطلی جداگانه قرار دهید. این زباله‌ها را باید کاملا تمیز کنید و هیچ گونه روغن، آلودگی و باقی مانده غذا روی آن‌ها نباشد.

کاغذ و مقوا

کاغذ و مقوا از زباله‌هایی محسوب شده که خیلی راحت بازیافت می‌شود. موقع تفکیک آن‌ها مراقب باشید که سایر انواع بسته‌بندی‌هایی که شبیه کاغذ به نظر می‌رسند ولی کاغذی نیستند را جدا کنید. بعضی از انواع کاغذها مثل کاغذهای روغنی یا کاغذهایی که چسب دارند، مثل استیکرها، قابل بازیافت نیستند. کاغذها را برای جدا کردن و انداختن در سطل بازیافت، مچاله نکنید چون هر چقدر صاف‌تر و دست‌نخورده‌تر باشند، بازیافت آن‌ها راحت‌تر است.

لوازم الکترونیکی

این زباله‌ها را نباید با سایر زباله‌ها یک جا قرار دهید. آن‌ها قابل بازیافت هستند ولی فرایند بازیافت پیچیده‌ای دارند. در بعضی از مناطق، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی، این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. برای بازیافت آن‌ها باید با مرکز بازیافتی که با آن همکاری می‌کنید، مشورت کنید. ولی حتما آن را از سایر زباله‌ها جدا کنید تا در نهایت به خاک ‌چال‌ها هدایت نشوند.

زباله‌های ارگانیک و زیست ‌تجزیه‌پذیر

این زباله‌ها قابل تجزیه شدن هستند و اگر حیاط داشته باشید می‌توانید از آن کمپوست تهیه کنید. در غیر این صورت آن را جدا از سایر زباله‌ها در بیرون از منزل و سطل‌های زباله قرار دهید. زباله‌های ارگانیک شامل باقی‌مانده مواد غذایی همچون میوه‌ها، سبزیجات و … می‌شود.

حتماً بخوانید:
چه زباله‌هایی را هرگز نباید در طبیعت رها کنیم ؟

چه زباله‌هایی را هرگز نباید در طبیعت رها کنیم ؟

شاید هیچ یک از ما ندانیم با رها کردن زباله ها در طبیعت، ناخواسته چه بلایی بر سر محیط زیست می آوریم. در این مطلب با ما باشید تا دست در دست هم از…

زباله‌های خطرناک

در دسته‌بندی انواع زباله و پسماند گفتیم که بعضی از انواع زباله‌ها، خطرناک هستند. این زباله‌ها را باید جدا از سایر زباله‌ها، دفع کنید. این زباله‌ها شامل مواد شیمیایی و خطرناک، زباله‌هایی مثل سرنگ و انواع دارو و قرص، زباله‌های قابل اشتعال مثل مایعات اشتعال‌زا و… است. این مواد باید بر اساس اصول ایمنی دفع شوند تا مشکلی برای محیط زیست ایجاد نکنند. بنابراین باید جدا از سایر زباله‌ها به بیرون از منزل هدایت کنید.

 تفکیک زباله و پسماند

نکاتی در مورد آموزش تفکیک زباله و پسماند

۱. زباله‌هایی که برای بازیافت جدا می‌کنید، حتما بشویید، ‌چرا که باقی‌مانده مواد غذایی روی ظروف پلاستیکی و فلزی، باعث آلودگی و ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. به هر حال از زمانی که زباله را جمع می‌کنید تا وقتی به دست مراکز بازیافت برسد، مدتی طول می‌کشد. به همین خاطر باید زباله‌های قابل بازیافت را از هر گونه آلودگی پاک کنید و تمیز و شسته، تحویل دهید.

۲. برای اینکه در مصرف آب هم زیاده روی نکرده باشید، برای شستن آن‌ها می‌توانید از آب خاکستری استفاده کنید. آب خاکستری آب حاصل از شست‌وشو است که در نهایت به فاضلاب راه پیدا می‌کند. برای این کار ظروف دور ریختنی را در سینک گذاشته و بگذارید با آبی که برای شست‌وشو و دیگر کارهای خود انجام می‌دهید پاک و تمیز شوند.

۳. کاغذ رسید خودپردازها و کلا کاغذهای روغنی قابل بازیافت نیستند.

۴. کاغذهایی که چسب دارند مثلا استیکرها قابل بازیافت نیستند. سعی کنید این کاغذها را خریداری نکنید یا اگر می‌خرید، موقع دور انداختن، قسمت چسب‌دار را جدا کنید.

۵. اگر در خانه فضای کافی برای گذاشتن چندین سطل برای تفکیک زباله ندارید، فقط کافی است که زباله‌ها را در دو دسته زباله «تر و دورریختنی» و «زباله خشک و قابل بازیافت» تقسیم کنید.

۶. از سنین پایین، به بچه‌ها یاد بدهید که تفکیک زباله را انجام دهند و برای آن پاداش‌هایی در نظر بگیرید.

۷. موقع سفر و تفریح حتما کیسه زباله برای نگه داشتن زباله‌های بازیافتی همراه ببرید و در سفر هم این وظیفه مهم را فراموش نکنید.

۸. فراموش نکنید که بازیافت، سومین مرحله در مدیریت پسماند و زباله است. دو مرحله قبلی عبارتند از از کاهش زباله و استفاده مجدد.

۹. با دقت در خرید کردن و سبک زندگی مینیمال، میزان زباله تولیدی خود را کاهش دهید و با استفاده مجدد از وسایلی که هنوز قابل استفاده هستند مثلا اهدا کردن آن‌ها به افراد دیگر، می‌توانید تا حد زیادی از حجم زباله کم کنید.

درنهایت : در مجموع تفکیک زباله و پسماند یکی از مهم‌ترین وظایفی است که در دنیای امروزی بر عهده داریم. با تفکیک زباله در منزل می‌توانید به فرایند بازیافت سرعت ببخشید و نقش مهمی در حفظ محیط زیست داشته باشید. آموزش تفکیک زباله و پسماند یکی از کارهای مهمی است که باید در حق فرزندان خود انجام دهید و آنها را به این کار پسندیده عادت دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یوسفی | ۲ سال پیش
چقدر خوبه همه زباله هاشون رو تفکیک کنن.تشکر
0
0

hits