دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های نگهداری طولانی مدت کیوی
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
هنگام خرید کیوی سعی کنید کیوی سفت و نارس خریداری کنید. بهترین حالت برای نگهداری کیوی با پوست است زیرا اگر کیوی را پوست کندید باید آن را درون فویل بگذارید و سپس در یخچال نگهداری کنید.

روش نگهداری و سالم ماندن کیوی

کیوی یکی از میوه های خوشمزه ی زمستانی است که بومی کشور چین بوده و به طور گسترده ای در نیوزیلند می روید. ارزش غذایی فوق العاده بالایی داشته و سرشار از ویتامین C ،E، فیبر و پتاسیم است. زمانی که کیوی کاملاً رسیده باشد، نرم، آبدار، شیرین و بسیار خوشمزه است.اما از آنجایی که کیوی کال طعم گس و ترشی دارد، خوردن آن چندان دوست داشتنی نیست. دانستن چگونگی انتخاب کیوی و نحوه ی نگهداری طولانی مدت آن، کلیدی برای لذت بردن بیشتر از این میوه خوشمزه در همه ی فصول سال است.

چگونه کیوی را برای طولانی مدت نگهداری کنیم؟

کیوی ها را چند روزی روی کانتر آشپزخانه گذاشته تا کاملاً برسد. کیوی مانند موز، سیب و زردآلو جزو میوه هایی است که بعد از برداشت، کم کم می رسد.
بنابراین اگر کیوی هایی که خریداری کرده و قصد نگهداری طولانی آن ها را دارید، کال و سفت هستند، 3 تا 7 روز آن ها را در گوشه ای از آشپزخانه روی کانتر رها کنید تا کاملاً رسیده و برای هدفتان آماده شوند.

نگهداری از کیوی

فوت و فن لازم برای ماندگاری بیشتر کیوی

در صورتی که برای رسیدن کیوی ها، 3 تا 7 روز فرصت ندارید، برای تسریع در این روند کیوی ها را در یک پاکت کاغذی بریزید. کیوی میوه ای است که از خود گازی به نام اتیلن تولید کرده که به رسیدن سریع میوه کمک می کند.بنابراین وقتی کیوی را داخل پاکت کاغذی می ریزید، پاکت گاز را محبوس کرده و باعث رسیدن سریع میوه می شود. سرعت رسیدن کیوی در پاکت، دو برابر سرعت رسیدن آن در آشپزخانه روی صفحه ی کابینت است.
اگر قصد دارید کیوی ها را برای مدت طولانی تری (یعنی حدود یک تا چندین هفته) نگهداری کنید، باید آن ها را در یخچال بگذارید. کیوی هایی که رسیده باشند، برای هفته ها در یخچال سالم باقی می ماند. اما اگر می خواهید کیوی ها را برای مدت بسیار طولانی تر نگهداری کنید، باید آن ها را در فریزر بگذارید.
دقت داشته باشید که برای نگهداری کیوی به این روش، کیوی ها حتماً باید کال و نرسیده باشند. برای نگهداری طولانی تر کیوی ، بهترین روش خشک کردن آن است. مواد خوراکی خشک شده را تا سال ها می توان نگهداری کرد، زیرا تمام رطوبت آن از بین رفته و هیچ چیزی برای خراب شدن آن وجود ندارد.
زمانی کیوی به بهترین شکل خشک خواهد شد و بهترین کیفیت را خواهد داشت، که کاملاً رسیده اما سفت باشد. این گونه بافت کیوی بهتر حفظ می شود.

چگونه کیوی را خشک کنیم؟

نحوه خشک کردن کیوی

کیوی ها را خوب شسته و خشک کنید. با پوست کن آن ها را پوست گرفته و بافت سفت سر و ته آن را کاملاً جدا کنید. بعد از آن کیوی ها را با ضخامت 3 تا 6 میلی متر ورقه ورقه کنید. اگر از دستگاه خشک کن یا فر استفاده می کنید، ورقه های کیوی را به صورت یک لایه روی سینی آن پهن کرده و به مدت 10 ساعت در دمای 54 درجه سانتی گراد قرار دهید. در غیر این صورت کیوی ها را در زیر نور آفتاب پهن کنید.
نشانه های خراب شدن کیوی های خشک عبارت اند از: تغییر رنگ، کپک زدن، نرم یا بسیار سفت شدن، بوی بد و بی مزگی که حتماً آن را در نظر داشته باشید.

حتماً بخوانید:
۳ روش برای خشک کردن کیوی راحت و خوشمزه در منزل | چیپس میوه

۳ روش برای خشک کردن کیوی راحت و خوشمزه در منزل | چیپس میوه

کیوی میوه کوچکی است به رنگ خرمایی که کرک های ریزی روی پوست آن قرار دارد و رنگ سبز بافت داخلی آن نیز بسیار زیباست. با خواص کیوی و نحوه خشک کردن میوه ی…

همچنین می توانید کیوی ها را فریز کنید. برای این کار بعد از اینکه کیوی را ورقه ورقه کردید، کیوی ها را به صورت یک لایه و جدا از هم روی سینی چیده و به مدت یک شب در فریزر بگذارید.
بعد از آن کیوی ها را از روی سینی برداشته و داخل کیسه ی پلاستیکی یا ظرف درب دار ریخته و مجدداً به فریزر بازگردانید. کیوی را به این شیوه تا 9 ماه می توان نگهداری کرد.

نگهداری طولانی مدت از میوه ها

نکات لازم در نگهداری از انواع مختلف میوه ها

هنگام خرید دقت کنید میوه ها را بر حسب درجه سفتی و نرمی آن ها دستچین کنید، سپس آنها را به کمک برگه های کاغذ از هم جدا کنید و درون یخچال قرار دهید .
برای اینکه بتوانید مدت زمان بیشتری از میوه ها نگهداری کنید میوه ها را جدا از هم در یخچال قرار دهید زیرا برخی از میوه ها گازی به نام اتیلون آزاد می کنند که سبب رسیدن سریع میوه ها می شود و در نتیجه زمان نگهداری از آن کاهش می یابد. میوه هایی که لکه دارند را در دسترس قرار دهید تا زودتر مصرف شود .

سیب
برای قرار دادن سیب در یخچال ابتدا آن را در کیسه پلاستیکی در باز قرار دهید سپس درون یخچال بگذارید. سیب از خود گاز اتان منتشر می کند که به رسیدن سریع تر میوه ها کمک می کند بنابراین اگر می خواهید میوه ای زودتر برسد چند عدد سیب را در در ظرف آن قرار دهید. برای ماندگاری بیشتر سیب می توانید سیب را با استفاده از پنبه به روغن مایع آغشته کنید.

موز
موز را در فضایی مانند بالکن و انباری که خنک و دور از دسترس نور آفتاب است قرار دهید یا اینکه موز ها را درون کاغذ آلومینیومی بپیچید و درون یخچال نگهداری کنید. اگر موزهایی که خریداری کرده اید بیش از حد رسیده است بهتر است آنها را در فریزر قرار دهید که در این صورت می توانید فقط در شیر موز از آن استفاده کنید.

انار
سطح انار را با روغن نباتی چرب کنید و در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید با این کار، چربی روغن نباتی اجازه نمی دهد که رطوبت انار تبخیر شود و انار کیفیت خود را حفظ می کند.

خیار
ابتدا خیار ها را بشویید سپس با پارچه ای نخی آن ها را خشک کنید و درون ظرف در داری قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید با این کار ماندگاری آن را بالا می برید.

انگور
انگور را به صورت نشسته در یخچال نگهداری کنید زیرا شستن انگور و قرار دادن آن در یخچال باعث ترک خوردن دانه های آن می شود. قبل از مصرف آن را بشویید و استفاده کنید.

توت، توت فرنگی، تمشک
برای نگهداری انواع توت قبل از اینکه آن را در یخچال قرار دهید با محلولی از سرکه و آب آن ها را بشویید سپس آن ها را با آب شستشو دهید و کاملا خشک کنید با این کار یک هفته می توانید به صورت تازه از آن ها استفاده کنید.

زرشک
برای بالا بردن ماندگاری زرشک بهتر است آن را درون کیسه ی پلاستیکی بگذارید. سپس آن را در فریزر قرار دهید.

لیمو ترش
لیمو ترش ها را در ظرف در بسته درون یخچال نگهداری کنید و اگر قصد دارید آن ها را بشویید کاملا خشک کنید و در ظرف قرار دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits