دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطور یک خانه همیشه مرتب داشته باشیم؟
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
معمولاً خانم های خانه دار برای انجام کارهای منزل وقت زیادی می گذارند ، اما خانم های شاغل وقت کمتری دارند برای همین در این مطلب چند روش صحیح خانه داری که باعث صرفه جویی در وقت شما می شود، آمده است.

خانم های شاغل با این راهکارها میتوانند همیشه خانه خود را تمیز و مرتب نگه دارند

برنامه ریزی برای کارهای هفتگی
برای اینکه خانه‌تان همیشه تمیز و مرتب باشد، یک برنامهٔ تمیزکاری هفتگی داشته باشید. این برنامه نباید سنگین باشد و خسته‌تان کند. برنامه‌ای ساده مانند زیر کافی‌ است:

دوشنبه: کشیدن جاروبرقی؛
سه‌شنبه: شستن کف؛
چهارشنبه: تمیزکردن دست‌شویی.

به همین ترتیب، هر روز یک کار قرار دهید. به‌منظور ساده‌تر شدن کار، برای انجام کارها بازهٔ زمانی ۱۵دقیقه‌ای در نظر بگیرید. با سرعت‌دادن به کارها، میل ما برای انجام آنها بیشتر می‌شود.

١۴ راهکار برای داشتن منزل تمیز

 داشتن منزل تمیز

برنامه ریزی برای کارهای روزانه

درست است که همهٔ کارها را هر روز تکرار نمی‌کنیم، اما برای اینکه همیشه خانه‌ای مرتب و تمیز داشته باشید بهتر است این کارها را روزانه انجام دهید:

  1. پیش از رفتن به سر کار، لباس‌شویی را راه بیندازید و پس از بازگشت به خانه لباس‌ها را پهن کنید.
  2. هنگام تماشای سریال موردعلاقه‌تان لباس‌های شسته‌شده را تا کنید.
  3. سطوح دست‌شویی را هر روز تمیز کنید.
  4. ظرف‌ها را بلافاصله بعد از خوردن غذا بشویید یا داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید.
  5. پیش از خواب، کمی تمیزکاری کنید. پیش از اینکه به تختخواب بروید، در بازه‌ای ۱۰دقیقه‌ای خانه را مرتب کنید. روی کابینت‌های آشپزخانه را دستمال بکشید. کتاب‌ها یا مجله‌ها را جمع کنید. وسایل را سر جایشان بگذارید.
  6. از «قانون ۲ دقیقه» پیروی کنید. اگر کاری کمتر از ۲ دقیقه طول می‌کشد، همین حالا انجامش دهید. شستن یک بشقاب، ریختن لباس‌ها در سبد لباس‌چرک‌ها، خالی کردن سطل زباله و … از این دست کارها هستند.
  7. هر زمان می‌توانید تمیزکاری کنید. این کار ساده‌ترین روش برای تمیز نگه‌داشتن خانه است. به‌جای اینکه لباس‌های‌تان را روی تخت رها کنید، آنها در کمد یا کشو بگذارید. وقتی منتظرید آب کتری بجوشد، ظرف‌ها را سر جای‌شان بگذارید. هر زمان متوجه لکی روی سطوح شدید، آن را تمیز کنید.
  8. تختخواب را هر روز مرتب کنید. این کارِ ساده به‌شدت مؤثر است.
  9. ورودی خانه را مرتب نگه دارید. کفش‌ها را در جاکفشی بگذارید. لباس‌ها را آویزان کنید. به همین سادگی!
  10. در خانه کفش نپوشید. این‌گونه زمان شست‌وشوی کف به‌شدت کاهش می‌یابد.
  11. دستمال مخصوصی در حمام داشته باشید و به‌طور منظم، آینه و سطوح شیشه‌ای را تمیز کنید.
  12. برای جمع‌کردن موها یا گردوغبار کف حمام و دست‌شویی در گوشه‌‌ها، از سشوار استفاده کنید؛ سپس آنها را با جارو و خاک‌انداز جمع کنید.
  13. پیش از استفاده از حمام، چند قطره روغن اکالیپتوس یا نعناع در آن بچکانید. این‌گونه دست‌کم حمام بوی تمیزی می‌دهد!
  14. درست است که خانهٔ تمیز و مرتب خیلی خوشایند است اما فراموش نکنید در زندگی چیزهای مهم‌تری هم هستند. شما شغل دارید، خانواده و زندگی دارید؛ اشکالی ندارد اگر دوست دارید همه‌چیز بی‌نقص باشد و برایش تلاش می‌کنید. اما اگر به هدف‌تان نرسیدید، ناامید نشوید. زندگی همین‌طوری هم خوب است!

تمیز کردن منزل

روش تمیز کردن شیشه های پنجره بدون دردسر

شیشه پاک کردن برای خانم ها یکی از سخت ترین کارهای منزل است که ما به شما نحوه تمیز کردن شیشه را در این بخش از دلگرم آموزش می دهیم.
کثیفی و آلودگی هوا فقط بر روی سلامتی افراد تأثیرگذار نیست، بلکه بسیاری از ابزارها و وسایل های دیگری هم در منزل و محل کار ما وجود دارند که به صورت غیرمستقیم از آن تأثیر می گیرند.
اگر در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان یا شهرهای با گردوخاک زیاد مانند شهرهای استان سیستان و بلوچستان و اهواز در هوای آنجا زندگی می کنید، کافی است که فقط یک روز را اختصاص به تمیز کردن و گردگیری وسایل بدهید، فردا باز همان کثیفی را بر روی سطوح مشاهده خواهید کرد.

چگونه پنجره منزل را تمیز کنیم؟

بعضی از سطوح، کثیفی را بیشتر از همه نشان می دهند؛ چه از نظر داخل و بیرون. پنجره یکی از این سطوح است. از آنجا که پنجره به نوعی رابط بین محیط داخلی و بیرونی است، هم کثیفی و آلودگی های بیرونی و هم محیط داخلی را به خود می گیرد.

آشنایی با چند تکنیک ساده جهت تمیز کردن پنجره ها

از آنجا که بسیاری از شرکت ها و منازل در طبقات بالایی قرار دارند یا تمیز کردن آن را سخت می دانند، فقط سالی یک بار و آن هم نزدیک شب عید، اقدام به پاک کردن لکه و کثیفی روی شیشه پنجره می کنند.این مسئله علاوه براینکه باعث ایجاد یک نمای زشت و کثیف در ساختمان می شود، می تواند خود عاملی برای ورود میکروب به منزل، مخصوصاً در هنگام تماس دست با سطح شیشه شود.
پس توصیه می شود که حداقل هر ماه یک بار، فقط سطح رویی پنجره ها را تمیز کنید تا هم نمای زیبایی داشته باشید و هم اینکه میکروب و مریضی از این طریق وارد منزل یا محل کار شما نشود.

مراحل تمیز کردن پنجره به صورت گام به گام

1. پاک کردن لکه‌های سخت از روی پنجره

لکه‌های سخت، لکه‌هایی هستند که تمیز کردن آن ها از روی سطوح آسان نیست و نیاز به استفاده از مواد پاک کننده و تکنیک های خاص است.سطح بیرونی پنجره به خاطر تماس مستقیم با انواع آلودگی ها، لکه‌های باران، فضولات پرندگان و غیره بیشتر از سطح داخلی، لکه‌های سخت را به خود می گیرد و در صورت مشاهده این لکه‌ها باید در اولین زمان، آن ها را از بین برد.

چند تکنیک برای از بین بردن این لکه‌ها وجود دارد:
از تمیزکننده های با مواد معدنی استفاده کنید.مقداری از این تمیزکننده ها را با اسفنج ترکیب کرده و سپس بر روی لکه به آرامی بکشید و در آخر آبکشی کنید.سرکه را بر روی لکه اسپری کرده و اجازه بدهید تا ۵ دقیقه بماند، سپس آن را آبکشی کنید.قبل از اینکه موارد بالا را به کار ببرید، با کاتر تا حد توان، سطح روی لکه‌ها را بردارید.

2. استیکرها را از روی پنجره بردارید

بعضی از شرکت ها یا کودکان در منزل، برای تزئین یا نوشتن جمله، بر روی پنجره استیکرهای حروفی یا شکلی قرار می دهند. پاک کردن این استیکرها خیلی سخت تر از نصب آن است؛ اما برای از بین بردن آن ها، تکنیک زیر را می توانید به کار ببرید:
مقداری آب بر روی سطح استیکرها اسپری کنید و به مدت چند دقیقه آب ها باید بر روی سطح بمانند.یک ابزاری شبیه به کارتر که البته خیلی هم نباید تیز باشد، به زاویه ۴۵ درجه با سطح شیشه بگیرید و به آرامی استیکر نرم شده را جدا کنید. (کاتر یا تیزی را باید به زیر برچسب ها بزنید.)

حتماً بخوانید:
20 نکته و ترفندهایی که برای نظافت و تمیزکاری منزل باید بدانید!

20 نکته و ترفندهایی که برای نظافت و تمیزکاری منزل باید بدانید!

بی شک همه ی شما با نکات و جزییات بزرگ و کوچک خانه داری تا حدودی آشنایی دارید اما اگر دوست دارید در امر خانه داری حرفه ای تر عمل کنید بهتر است با این…

3. ​خاک روی سطح شیشه را بگیرید

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن سطح شیشه کنید، باید گردوخاک روی سطح آن را بگیرید. امروزه بیشتر پنچره ها، قابلیت برداشتن از قاب خود را دارند و این کار شما را برای واحدهای در طبقات بالا را راحت ترکرده است.پنجره را از قاب خود خارج کرده و با یک شلنگ یا سطل آب و یک دستمال تمیز، سطح روی آن فقط آبکشی کنید تا خاک کامل گرفته شود.
اگر شلنگ یا سطل آبی ندارید، با اسپری آب خالی سطح را تمیز کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هدف شما در این مرحله، فقط از بین بردن گردوخاک و کثیفی است و قصد تمیز کردن آن را ندارید.

پاک کردن شیشه

4. ​لبه های شیشه را جارو بکشید

لبه های داخلی ریل پنجره، مکانی مناسب برای جمع شدن آشغال ها و موجودات ریز است. تمیز نشدن این قسمت، علاوه بر آسیب رساندن به پلاستیک لبه های پنجره ها، باعث تجمع میکروب ها و ورود آن ها به داخل می شود.
بهترین راه این است که قسمت داخلی ریل را با جاروبرقی تمیز کنید و آشغال هایی را که سفت شده اند را با یک تیزی یا کاتر از بین ببرید.

5. تهیه ابزارهایی برای تمیز کننده شیشه

بعد از اینکه اقدامات اولیه برای تمیز کردن شیشه را انجام دادید، نوبت به مرحله اصلی می شود. ابتدا باید ابزارهای تمیز کننده را تهیه کنید.
بیشتر خانواده ها از شیشه شوی و دستمال یا روزنامه استفاده می کنند؛ اما اگر به دنبال تمیز کردن دقیق پنجره هستید، استفاده از وسایل زیر را به شما توصیه می کنیم:

  • اسفنج
  • واشر لاستیکی برای خشک کردن و گرفتن آب
  • پارچه خشک و تمیز
  • محلول های تمیز کننده که می توانید آن ها را از بیرون خریداری کرده یا به صورتی دستی تهیه کنید.
  • نردبان
  • پارچه های تمیزکننده با دسته های بلند
  • روزنامه

6. روش تهیه محلول تمیز کننده شیشه

محلول تمیزکننده به دو صورت است: شیشه شوی هایی که در فروشگاه ها به فروش می رود یا موادی که توسط خودتان ساخته می شود. برندهای معتبری وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای تمیزکردن پنجره استفاده کنید؛ ولی اگر قصد این را دارید که خودتان این ماده را تهیه کنید، محلول زیر را به شما توصیه می کنیم:
در یک سطل آب یک لیتری، حدود یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید.به اندازه آب درون سطل، سرکه اضافه کنید.این مواد را با هم ترکیب کرده و سپس برای تمیز کردن استفاده کنید.
البته همانطور که گفتیم، محلول های زیادی وجود دارد؛ فقط در نظر داشته باشید، از آنجا که شما از مواد شیمیایی یا موادی مانند سرکه برای تمیز سطوح استفاده می کنید، حتما یک بار، سطح را با دستمال مرطوب آبکشی کنید تا اثر و بویی از آن ها بر روی شیشه نماند.

7. سطح شیشه را تمیز و سپس خشک کنید

برای تمیز کردن سطح می توانید از اسفنج استفاده کنید. مقداری از شیشه شوی را بر روی سطح اسپری کرده یا اسفنج را داخل سطل کنید، آب را بگیرید و سپس بر روی سطح به آرامی بکشید. دقت کنید که از بالا به پایین این فعالیت را انجام دهید و به صورت خطی باشد.
برای خشک کردن پنجره، می توانید از روزنامه یا پارچه های خشک استفاده کنید، فقط اینکه حتما بعد از تمیز کردن، سریع پنجره را خشک کنید تا اثری از خیسی بر روی آن نماند.برای اینکه بتوانید به راحتی به تمام نقاط بالایی پنجره دسترسی داشته باشید، از نردبان های دو طرفه استفاده کنید.تا جایی بالا بروید که بتوانید تعادل خود را هم بر روی نردبان حفظ کنید.
به هیچ وجه برای تمیز قسمت بیرونی پنجره، بر روی لبه نروید؛ مخصوصاً اینکه اگر در طبقات بالا هستید. بهترین راه استفاده از دسته های بلندی است که در سر آنها پارچه برای تمیز کردن قرار گرفته است.در آخر حتما سطح شیشه را با روزنامه یا دستمال نرم و تمیز خشک کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits