دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه عکس‌های قدیمی را حفظ کنیم؟

۸ روش مطمئن‌ جهت نگهداری از عکس‌ها

چگونه عکس‌های قدیمی را حفظ کنیم؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عکس یکی از راه‌های بسیار جذاب حفظ و نگهداری خاطرات است اما می‌دانیم که با مرور زمان عکس های کاغذی در خطر از بین رفتن و کهنگی قرار دارند. در ادامه راه هایی برای نگهداری و حفظ عکس های قدیمی به شما ارائه خواهد شد.

بهترین روش‌ ذخیره‌سازی عکس ها چیست؟

دلگرم : یکى از روش ‌هاى بسیار مناسب براى ثبت خاطرات، تصویربردارى است که نوع ثابت آن یعنى عکاسى از جمله قدیمى ترین و مهمترین روش ‌ها به حساب مى آید.

همان طور که عکاسى هنرى است که انجام آن به طور حرفه اى نیازمند داشتن دانش کافى پیرامون این تکنیک نه چندان ساده است، مرحله بعدى یعنى نگهدارى از این خاطرات کاغذى نیز از اهمیت بسزایى برخوردار است.

البته امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژى، تصویربردارى نیز در همه انواع آن دچار تحولاتى عمده گشته و دوربین ‌هاى عکاسى معمولى جاى خود را به دوربین ‌هاى دیجیتالى داده و کارت ‌هاى حافظه، جایگزین حلقه ‌هاى فیلم شده اند ولى این تغییرات هنوز گسترده نبوده و کماکان دوربین ‌هاى سبک قدیم کاربرد بسیارى را در سطح جهان دارا هستند.

معرفی روش‌های کاربردی جهت نگهداری از عکس های خانوادگی

در کشور ما نیز از آنجا که روز‌هاى نوروز را سپرى کرده ایم، به جهت کثرت مسافرت ‌ها و همچنین دید و بازدید‌ها، این روز‌ها بازار عکاسى از هر نوع (معمولى و دیجیتالى) بسیار داغ بوده و به هر آتلیه عکاسى که سرى بزنید شاهد انبوهى از فیلم ‌ها، کارت ‌هاى حافظه یا CD خواهید بود که براى چاپ سفارش داده شده اند ولى نکته اینجاست که پس از انجام عکاسى و تحویل عکس ‌هاى چاپ شده براى حفظ این خاطرات کاغذى چه باید کرد؟

آموزش روش های ساده جهت ذخیره کردن عکس‌ها

1. پس از گرفتن عکس ‌ها از عکاسى با تطبیق آن‌ها با نگاتیو‌هایشان شماره هر عکس را پیدا کرده و در پشت آن یادداشت کنید . با این کار، هنگامى که بخواهید هر یک از آن‌ها را دوباره چاپ کنید، به راحتى شماره آن‌ها در دسترس بوده و نگاتیو‌ها بار‌ها و بار‌ها با انگشتان دستان تماس پیدا نمى کند.

البته این مسئله در مورد عکاسى معمولى صدق مى کند در عکاسى دیجیتالى تن‌ها کافى است شما در کامپیوتر و یا صفحه نمایش دوربین خود، عکس ‌ها را انتخاب کرده و چاپ نمایید در ضمن به جهت آنکه امکان ذخیره عکس ‌هاى بسیارى با توجه به ظرفیت کارت حافظه دوربین شما وجود دارد.

شما مى توانید تعداد زیادى عکس گرفته و تن‌ها عکس ‌هاى دلخواه را براى قرار دادن در آلبوم یا قاب عکس چاپ کرده و بقیه را به عنوان یادگار بر روى لوح فشرده اى (CD) ذخیره کنید.

به این ترتیب دسترسى به عکس ‌ها و همچنین چاپ مجدد آن‌ها همواره امکان پذیر خواهد بود. البته به طور کلى انتقال کلیه عکس ‌ها چه چاپ شده و یا چاپ نشده، در یک و یا چند CD ضرورى است زیرا این CD‌ها در واقع نقش همان نگاتیو را براى دسترسى ‌هاى بعدى ایفا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید : آموزش قدم به قدم برای نگهداری و تمیز کردن کیف و کفش چرمی

2. در پشت هر یک از عکس ‌ها برچسبى حاوى مکان، تاریخ (روز، ماه و سال) و مختصر توضیحات لازم در مورد آن مکان و افراد موجود در عکس و همچنین شماره خود عکس با توجه به نگاتیو‌ها بچسبانید. عوامل مهم آسیب رساننده به عکس شامل رطوبت و دماى بالا، نور، حشرات و حتى خاک و آلودگى هوا هستند.

البته عکس ‌هاى سیاه و سفید نسبت به عکس ‌هاى رنگى حساسیت کمترى دارند ولى به هر حال ترکیب آن‌ها به طور قطع باعث صدمه رسیدن به عکس ‌ها مى شود. لذا آن‌ها را همواره در مکانى خشک، خنک و تاریک نگهدارى کنید.

این شرایط در مورد نگهدارى فیلم ‌هاى خام و نگاتیو هم صدق مى کند که البته در مورد فیلم ‌هاى خام موضوع تعیین کننده، تاریخ انقضاى حک شده روى فیلم است.

۸ روش مطمئن‌ جهت نگهداری از عکس‌ها

separator line

3. هرگز عکس ‌هایتان را در کمد آشپزخانه، زیرزمین، اتاق زیرشیروانى یا پارکینگ نگهدارى نکنید. این مکان ‌ها معمولاً چندین عامل آسیب رساننده شامل گرما، رطوبت، خاک و حشرات را همزمان دارا هستند.

4. بهترین محل براى نگهدارى عکس ‌ها، آلبوم است. این روز‌ها اغلب عکاسى ‌ها به همراه عکس ‌هاى چاپ شده، آلبوم ‌هاى موقتى را دراختیار مشتریان خود قرار مى دهند ولى اگر به هر دلیلى آلبومى در دسترس نداشتید، مى توانید از جعبه ‌هاى لوازم مختلف مانند جعبه کفش یا هر جعبه دیگرى که به لحاظ ابعاد با عکس ‌ها متناسب باشد، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ها برای نگهداری برنج تازه در منزل

5. در مرحله نگهدارى عکس ‌هاى بدون آلبوم، رعایت دو نکته ضرورى است.

  • اول آنکه در لابه لاى هر عکس کاغذى قرار داده تا عکس ‌ها با یکدیگر تماس پیدا نکنند.
  • دوم آنکه هیچ گاه عکس ‌ها را بر روى هم با کش و یا باند پارچه اى به طور محکم نبندید زیرا به مرور زمان به هم چسبیده و آسیب مى بینند.

6. علاوه بر عکس ‌ها، نگاتیو‌ها و CD‌ها نیز به عنوان منابع اصلى ذخیره، نیازمند نگهدارى هستند. براى آن‌ها نیز جایگاهى مخصوص در قالب آلبوم و یا کیف و یا جعبه فراهم کرده و برچسبى حاوى اطلاعات کافى پیرامون موضوع، مکان و زمان عکاسى بر روى آن نصب کنید.

در مورد CD‌ها هم مى توانید توضیحات لازم را بر روى هر یک نوشته و آن‌ها را در کیف مخصوص و یا جعبه اى متناسب نگهدارى نمایید.

7. روش نگهدارى عکس ‌ها در CD تن‌ها خاص عکس ‌هایى که به طریقه دیجیتالى گرفته مى شود، نیست بلکه شما مى توانید با اسکن کردن از روى عکس ‌هاى قبلى و یا جدید چاپ شده تان، علاوه بر آلبوم معمولى، آلبومى دیگر در قالب CD شامل انبوهى از عکس ‌هاى مورد نظر نیز داشته باشید.

8. امروزه با استفاده از نرم افزار‌هاى کامپیوترى مى توانید عکس ‌هاى قدیمى و صدمه دیده را ترمیم کرده و یا حتى شرایط عکسبردارى شامل نور، رنگ و حتى موقعیت افراد را تغییر دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم | ۳ سال پیش
برای خشک نگه داشتن محل نگه داری کاست یا عکساشون می تونن از سیلیکاژل استفاده کنند.
0
0

hits