دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات کاربردی و جالب خانه داری

ترفندها و نکات کاربردی خانه داری

نکات کاربردی و جالب خانه داری
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
نکات خانه داری : به مجموعه ای از اموری که برای کارهای خانه، انجام می شود خانه داری می گویند، در ادامه برای راحت انجام شدن این امور نکات پرکاربردی را برایتان آورده ایم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

نکات پر استفاده و کاربردی خانه داری

ترفندهای کاربردی

در این مقاله نکات مهمی را که هر کدبانو نیاز است برای خانه داری از آن آگاهی داشته باشد را برایتان آورده ایم، امیدواریم از این نکات کاربردی در طول زندگی خود استفاده کافی را ببرید.

  1. برای تمیز کردن پنیر پیتزای چسبیده به ظرف، بهتر است آن را با آب سرد و مایع ظرفشویی بشویید.
  2. تمیز کردن ظروف مسی: اگر می خواهید لکه ای از روی ظرف مسی پاک کنید روی آن یک برش پیاز بمالید.
  3. طالبی و گرمک شیرین باید نسبت به اندازه اش سنگینتر به نظر می رسد روی پوست آن نباید لکه باشد عطر خوبی از آن متصاعد شود.
  4. لکه های روی کاغذ دیواری : این لکه ها را با مغز نان سفید می توانید پاک کنید آن را گلوله کنید، سپس روی لکه های مورد نظر بمالید.
  5. برای تیز کردن تیغه های قیچی به طوری که کاغذ را راحت تر ببرد از یک قطعه سنباده معمولی استفاده کنید. برای این منظور ورقه سمباده را در دست گرفته و چند بار با قیچی به طریقه معمولی آن را ببرید.
  6. قاب عکس های طلایی را که دارای رو کش فلزی هستند می توانید با مخلوط اندکی ماءالشعیر و کمی الکل تمیز کنید. با ین روش نه تنها تیره و کدر نخواهند شد بلکه درخشندگی آنها نیز بیشتر خواهد شد.
  7. برای شستن لیوان‌ها و فنجان‌ها و ظروف شیشه‌ای و کریستال که کدر شده‌اند، هفته‌ای یک بار آن‌ها را در محلول سرکه و نمک خیس کرده، سپس آب بکشید. درخشندگی روز اول را پیدا خواهند کرد.
  8. برای تمیز کردن ماهیتابه یا قابلمه‌های سوخته، مقداری جوش‌شیرین در آن‌ها ریخته مقدار بسیار کمی هم آب روی آن‌ها بریزید سریع تمیز می‌شوند.
  9. برای پاک کردن جای بد منظره چسب بر روی در یخچال مقداری روغن جلای مبل را روی آن ریخته و با دستمال نرم پاک کنید.
  10. بهترین راه برای پاک کردن لکه شمع این است که مقداری نفت بر روی آن ریخته بعد از پنج دقیقه آن را پاک کنید.
  11. برای اینکه دود سیگار را در مکانی سربسته از بین ببرید، یک شمع روشن کنید.
  12. اگر هنگام اتو کردن لباس بخشی از آن به رنگ زرد درآمد، می‌توانید با آب اکسیژنه آن را از بین ببرید.
  13. برای جذب رطوبت داخل یخچال ظرفی پُر از نمک در داخل آن قرار دهید
  14. برای پاک کردن سیاهی پوست گردوی تازه از دست‌هایتان، آن‌ها را با پنبه آغشته به سرکه بشویید و با آب سرد آب بکشید.
  15. برای شستن لیوان ها وفنجان های خود که بر اثر خوردن چای کدر و بد منظره شده اند می توانید هفته ای یکبار همه لیوان ها را در محلول سرکه و نمک خیسانده، بعد شسته و آبکشی نمایید تا درخشندگی روز اول خود را پیدا کنند.
  16. برای رفع آثار دوده، بر روی فرش یا موکت تیره رنگ توصیه می کنیم روی لکه، نمک بپاشید یک ساعت و نیم صبر کنید سپس با جارو برقی آن را پاک کنید.
  17. در مواردی که آدامس به فرش، موکت و.... چسبیده است توصیه می کنیم از یخ استفاده کنید. به این ترتیب که قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا کاملا سخت و شکننده شده و به راحتی جدا شود.
  18. لکه چسب : پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید به طوری که کاملا آن را اشباع کند. با این تدبیر خواهید دید بزودی چسب سفتی خود را از دست داده و جدا خواهد شد.
  19. اگرسوزن چرخ خیاطی شما کند شده و قابل استفاده نمی باشد آن را دور نیندازید. یک سمباده معمولی را زیر چرخ قرار داده سوزن را چند بار در آن فرو کنید دوباره مانند اولش تیز خواهد شد.
  20. برای زدودن آهار یا نشاسته از اتو، وقتی اتو گرم است با یک قالب صابون روی آن بمالید، سپس با پارچه تمیزی پاک کنید و صیقل دهید.
  21. لکه های قهوه ای یا سوختگی در کف اتو را با مالیدن محلول گرم شده سرکه و نمک برطرف سازید.
  22. برای تمیز کردن قسمت خارجی اتوی خود، می توانید از خمیر دندان نیز استفاده کنید.
  23. آب باران، یا آبی که از ذوب شدن یخ درون یخچال به دست می آید، بهترین آب برای ریختن به داخل محفظه اتوی بخار است. زیرا از زنگ زدن و فساد داخل محفظه اتوی بخار جلوگیری خواهد کرد.
  24. لکه های قهوه و چای را بر روی فنجان های پلاستیکی با جوش شیرین پاک کنید.
  25. برای از بین بردن بوی نامطبوع از ظروف پلاستیکی، روزنامه های مچاله شده را (فقط روزنامه های سیاه و سفید،نه رنگی) داخل ظرف قرار داده و درش را محکم بسته بگذارید تمام شب به همان حال باقی بماند.
  26. هنگام شستن بشقاب ها، چند قاشق غذا خوری سرکه داخل آب بریزید. سرکه چربی ها را از بین برده بشقاب ها را شفاف و درخشان خواهد کرد.
  27. اگر ظرف بلوری شما خراش برداشته است، با یک خمیردندان آن را پرداخت نموده صیقل دهید. از نظر پنهان خواهد شد.
  28. اگر قابلمه یا ماهی تابه شما لک شده، داخل آن، ریواس یا پوست سیب خوراکی بپزید، لکه های آن ناپدید خواهد شد.
  29. اگر دست‌های شما از چغندر و یا کلم قرمز، رنگ گرفته است، به سیب‌زمینی خام دست‌هایتان را بمالید.
  30. برای پاک کردن لکّه‌های میوه یا توت سیاه از دست‌هایتان، از کمی ماست یا آب لیموترش تازه کمک بگیرید.
  31. برای پاک کردن جلد چرمی کتاب قدیمی با ارزش، می‌بایست پارچه ی ‌کتانی را به شیر آغشته کرده و به آرامی روی جلد کتاب بمالید. سپس با یک پارچه ی خشک و نرم آن را پاک کنید.
  32. برای زدودن چربی‌هایی که راه آب دستشویی را مسدود کرده، یک فنجان آب نمک و یک فنجان جوش‌شیرین را در فاضلاب ریخته و روی آن یک قابلمه آب جوش بریزید چربی بلافاصله حل شده و راه آب باز می‌شود.
  33. لکه های ناشی از جوهر خودکار را شیر پاک می کند. برای این منظور اسفنجی را به شیر آغشته کرده روی منطقه لکه بریزید تا آن لکه از بین برود.
  34. لکه های کهنه روی رومیزی و یا لباس را می توانید با این محلول پاک کنید : دو تا قاشق غذا خوری پودر لباسشویی، سه قاشق غذا خوری سرکه و یک لیتر آب گرم را با هم مخلوط کرده و لکه را با آن بشویید.
  35. اگر تکه شمع داغی روی فرش افتاده، یک برگ کاغذ خشک کن یا کاغذ قهوه ای بردارید و روی سطح سوخته یا شمع بگذارید. اتو را داغ کنید. و روی محل مورد نظر قرار دهید تا شمع جذب کاغذ شود.
  36. برای دفع املاح رسوب کرده در کتری، کتری را با مقدار مساوی آب و سرکه پُر کنید و بگذارید جوش بیاید. بعد اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید کتری تمام شب به همان حال بماند. کتری تمیز خواهد شد.
  37. برای کندن کاغذ دیواری آب داغ و سرکه را به میزان مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و با اسفنج روی کاغذ دیواری ها بکشید. آن قدر این کار را انجام دهید تا کاغذ دیواری ها خودشان کنده شوند.
  38. برای جلوگیری از فاسد شدن سیب ها پنبه ای را به محلول گلیسیرین آغشته کنید و روی سیب ها بمالید نه تنها میوه ها را براق می کند، بلکه روی آنها یک قشر محافظ به وجود می آورد و مانع فاسد شدنش می شود.
  39. برای از بین بردن لکه های ظروف نچسب نیز دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف فنجان سرکه و یک فنجان آب در آن ریخته مدت ده دقیقه بجوشد.
  40. ظروف آلومینیومی را با نمک سفره خشک جلا دهید تا کاملا نو شود.
  41. برای پاک کردن ظروف مسی : آنها را با برشی از لیمو که قبلا در نمک خوابانده شده باشد بسائید.
  42. هنگام شستن کریستال و بلور سرکه را فراموش نکنید زیرا یک ماده لازم و سفید کننده است.
  43. هرگاه ظروف چینی ترک خورده باشد و بخواهید باز هم از آن استفاده کنید و آب پس ندهد یک دانه بادام تلخ را در محل ترک خوردگی محکم بمالید.
  44. اگر کارد شما بوی پیاز می دهد، با کارد هویج را حلقه حلقه ببرید. با این کار بوی پیاز از بین می رود.
  45. هرگاه هنگام شستن ظروف، چند قطره آمونیاک درون آن بریزید هر چربی از ظرف بلوری، چینی، فلزی و غیره پاک می شود.
  46. تمیز کردن ظرفی که در آن غذا سوخته است آن را از آب گرم پر کنید و مقداری نمک به همراه سرکه به آن اضافه کنید و بجوشانید تا کاملا پاک شود.
  47. برای تمیز کردن گل‌های خشک مصنوعی می‌توانید از سشوار با درجه کم استفاده کنید.
  48. برای ضدعفونی کردن سینک (ظرفشویی) آشپزخانه از محلول‌های شیمیایی استفاده نکنید،‌ به جای آنها از محلول نمک استفاده کنید.
  49. پس از مصرف تخم‌مرغ، پوست آن را داخل ظرف دهان باریکی که حاوی آب سرد است بیندازید و در ظرف را ببندید، پس از گذشت یک شبانه‌روز از آن برای آبیاری گلدان‌های آپارتمانی استفاده کنید.
  50. برای از بین بردن بوی رنگ هنگام نقاشی داخل ساختمان، مقداری پیاز را داخل یک ظرف آب سرد خرد کنید و ظرف را وسط اتاق بگذارید، با این کار بوی رنگ برطرف می‌شود.
  51. برای تمیز کردن شیشه عینک از چند قطره سرکه و یا الکل استفاده کنید. چند قطره از آن را روی شیشه بچکانید و با دستمال کاغذی تمیز کنید.
  52. برای از بین بردن جای اشیا روی فرش می‌توانید از بخار آب‌جوش استفاده کنید.
  53. موم و نمک، آثار زنگ زدگی را از روی اشیا آهنی می زداید.
  54. برای دور کردن مورچه ها مقدار مساوی سرکه و آب را با هم مخلوط کنید و محل عبور آنها را با این محلول بشویید.
  55. هنگام استفاده از منقل برای تهیه کباب، یک ورق کاغذ آلومینیومی (فویل) در کف آن قرار دهید. این کار هم باعث تشدید حرارت می شود و هم تمیز کردن منقل را آسان می کند.

بیشتر بخوانید:

9 روش کاربردی برای سفید کردن ظروف مسی در منزل

۱۲ راهکار ساده برای خوشبو کردن حمام و سرویس بهداشتی

۱۲ راهکار طبیعی برای از بین بردن سوسک در منزل

۱۲ راهکار جالب برای خنک کردن خانه بدون کولر

حمام گیاهی : ۱۵ خاصیت حیرت انگیز حمام درمانی برای پوست و مو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits