دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خوشبو کننده های طبیعی محیط منزل کدامند؟

خوشبو کننده هوا : چگونه محیط منزل را خوشبو و معطر نگه داریم؟

خوشبو کننده های طبیعی محیط منزل کدامند؟
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
اغلب برای از بین بردن بوی بد خانه از اسپری های خوشبو کننده استفاده می شود در صورتی که با مواد طبیعی می توان وسایل خانه را خوشبو کرد.

چگونه محیط منزل را خوشبو کنیم؟

  • روغن‌های معطر در بخور خوشبو

این محصول نسبت به انواع دیگر خوشبوکننده‌ها کاربرد بیشتری دارد. اسانس‌های خوشبوکننده به‌طور معمول همراه با وارمرهای مخصوص خود استفاده می‌شوند. از جمله امتیازات آن می‌توان به ماندگاری بالا، رایحه‌های متنوع و قیمت مناسب اشاره کرد.
برای خلاصی از بوی غذایی که در آشپزخانه ماندگار شده، کافی است چند قطره از اسانس مورد علاقه‌تان را در یک قابلمه آب در حال جوش ریخته و اجازه دهید تا تبخیر شود. همچنین می‌توان برای معطرکردن شمع‌های قدیمی، گل‌های خشک و دیگر سطوح از آن استفاده کرد.

  • دستگاه‌های برقی : بوی خوب از پریز می‌آید

این نوع خوشبو‌کننده مانند دستگاه پشه‌کش با وصل‌شدن به پریز برق شروع به داغ‌شدن می‌کند و از این طریق مایع یا ژل معطری که در مخزن آن وجود دارد به‌تدریج تبخیر می‌شود. از جمله امتیازاتش می‌توان به امکان پر‌کردن دوباره مخزن و مصرف برق بسیار کم اشاره کرد.

خانه‌تان را اتوماتیک خوشبو کنید

“خوشبو کردن خانه”

اسپری‌ خوشبو کننده هوای منزل

معمول‌ترین نوع خوشبو کننده‌های هوا، اسپری‌ها هستند که می‌توان از آن‌ها برای از بین بردن بوی بد یا ضد‌عفونی کردن هوا استفاده کرد. تنوع رایحه، پوشش‌دهی وسیع و عملکرد سریع از جمله امتیازاتی است که اسپری را محبوب‌ترین نوع خوشبو‌کننده‌ کرده است.
این اسپری‌ها در 2 نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود هستند. برخی از دستگاه‌های اتوماتیک مجهز به سنسور حساس به نور هستند که با مصرف حداقل انرژی، بوی نامطبوع محیط را از بین می‌برند. همچنین می‌توان آن‌ها را برای 3 حالت شب، روز و شبانه‌روز تنظیم کرد.
این دستگاه‌ها معمولا با استفاده از برق یا باتری کار می‌کنند، کنترل از راه دور و تایمر دارند. شما می‌توانید عطر مورد علاقه خود را داخل محفظه بریزید و با دادن زمان به دستگاه، تعداد اسپری کردن آن را تنظیم کنید.

خوشبو کننده ی ضد اضطراب

عود : عود به‌طور سنتی از صمغ چوب‌های معطر، پوست درختان، دانه‌ها، ریشه‌ها، علف‌ها و گل‌ها ساخته می‌شود. امروزه عودهای مخروطی و شاخه‌ای کاربرد بیشتری دارند.
این ماده علاوه بر بوی خوش، خواص معجزه آسایی نیز دارد و از دیدگاه گیاه‌درمانی، عودهای گیاهی بیشتر به دلیل خواص‌شان استفاده می‌شدند تا ایجاد بوی خوش در فضا. عود در کاهش استرس، ایجاد آرامش، رفع خستگی و دور کردن انرژی‌های منفی تاثیرگذار است.
برای سوزاندن عود بهتر است از یک جا عودی استفاده کنید. امروزه جا عودی‌های بسیاری تولید شده است. شما می‌توانید آن‌ها را در اشکال و اجناس مختلف سرامیکی، چوبی، سفالی و فلزی تهیه کنید.

ژل‌های معطر : خوشبوترین ژله ها

این ژل‌ها معمولا در ظرف‌های کوچک و رنگی به بازار ارائه می‌شوند و کاربردهای متنوعی دارند. می‌توان از آن‌ها در آشپزخانه، اتومبیل، سرویس بهداشتی و... استفاده کرد. برخی از آن‌ها دریچه‌ای دارند که به وسیله آن می‌توان میزان عطردهی را کم و زیاد کرد.

شمع‌های معطر: بسوزانید تا بوی خوب بیاید

یکی دیگر از انواع رایج خوشبوکننده‌ها، شمع‌ها هستند. آن‌ها اشکال متنوع، رایحه‌های مختلف و قیمت مناسبی دارند. کافی است آن‌ها را روشن کرده تا فضا خوشبو و رومانتیک شود! برخی از این شمع‌ها هنگام خاموش بودن نیز محیط را خوشبو می‌کنند. علاوه بر این ثابت شده، روشن کردن شمع به آرامش ذهن هم کمک می‌کند.

پات پوری: بی‌خطر و زیبا

پات پوری به انواع گل‌ها، گیاهان، چوب و هر وسیله دکوری دیگری گفته می‌شود که از قبل معطر شده‌اند. همچنین می‌توان هر چند وقت یک بار با ریختن چند قطره اسانس روی آن‌ها عطرشان را دوباره زنده کرد. پات پوری یکی از قدیمی‌ترین و بی‌خطرترین انواع خوشبوکننده‌ها به حساب می‌آید و به محیط زیبایی خاصی می‌بخشد.

خوشبو کردن خانه با مواد کاملا طبیعی

خوشبو کننده‌های مدرن: وقتی کامپیوترتان بوی خوب تولید می‌کند

با پیشرفت تکنولوژی تولید‌کنندگان همچنان مشغول ساخت انواع جدید خوشبو کننده‌ها هستند. به تازگی نوعی دیسک به بازار عرضه شده است که با قرار دادن آن در ضبط صوت شروع به ساطع کردن عطر می‌کند.
علاوه بر این نوعی دستگاه USB فلش ساخته شده است که با استفاده از اسانس مخصوص و وصل شدن به کامپیوتر، محیط اطراف را خوشبو می‌کند. این خوشبوکننده‌ها خیلی جدید است وفعلا در بازار ایران دیده نمی‌شوند.

چوب‌های معطر: ماندگاری‌های زیبا

تعدادی چوب بامبو که در کنار هم در یک شیشه روغن معطر قرار گرفته‌اند، نه تنها محیط را خوشبو می‌کنند بلکه جلوه بسیار زیبایی نیز دارند. چوب‌های بامبو روغن را به‌تدریج جذب کرده و عطر دل‌انگیزی از خود ساطع می‌کنند.
بسته به حجم روغن، این محصول پس از باز‌شدن بین یک تا 7 ماه ماندگاری دارد. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به آتش‌زا نبودن، بی‌خطر بودن، زیبایی و ماندگاری طولانی اشاره کرد.

روش های خوشبو نگه داشتن سرویس بهداشتی و حمام

خوشبو نگه داشتن سرویس بهداشتی ؛ یکی از دردسرهایی که تقریبا همه با آن مواجه هستند، بوی نامطبوع سرویس های بهداشتی و حمام منازل است. از آن جا که این فضاها عموما مرطوب هستند، به وجود آمدن بوی بد در آن ها کاملا طبیعی است. این موضوع اصلا خوشایند نبوده و گاهی اوقات به یک معضل تبدیل می شود.
جالب است بدانید، روش های جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع و رفع آن به قدری ساده هستند که برای انجام ندادنشان هیچ بهانه ای نخواهید داشت. شما می توانید با ترفندهای بسیار ساده از شر بوی نامطبوع این فضاهای مرطوب و عموما بدبو خلاص شوید و هرگز اجازه ندهید بوی بد به آن ها راه پیدا کند.
برخی از این روش ها از مواردی بهره می گیرند که در همه منازل موجود است و از این رو هیچ هزینه یا دردسر خاصی برای شما نخواهند داشت.

  • فضا را مرتبا از آلودگی ها تمیز کنید

اولین کاری که باید برای داشتن یک حمام یا سرویس بهداشتی خوشبو انجام دهید، تمیز کردن فضاست. یک فضای آلوده هر چقدر هم که با خوشبو کننده های مختلف معطر شود، همچنان در ذات خود آلوده و بدبو خواهد بود که اصلا خوشایند نیست.
حمام ها از آن جا که به صورت مداوم با رطوبت سر و کار دارند، می توانند بوی نامطبوعی به خود بگیرند. دستشویی های کثیف را نیز نمی توان به این راحتی ها از شر بوی بد خلاص کرد و به همین دلیل است که اولین قدم شما برای داشتن یک سرویس بهداشتی خوشبو، تمیز نگه داشتن آن است.
اگر سرویس یا حمام شما مرتبا تمیز شود، احتیاج چندانی به خوشبو کننده ها نخواهد داشت. بهتر است هر هفته یک بار به تمیز نمودن فضای سرویس بهداشتی بپردازید.

خوشبو کننده هوا

  • از تهویه مناسب در فضا بهره بگیرید

دومین نکته در راستای داشتن یک سرویس بهداشتی خوشبو بهره مندی از تهویه مناسب است. تهویه سرویس بهداشتی و حمام از مهم ترین مواردی است که باید در خوشبو نگه داشتن فضای آن ها مد نظر قرار داده شود. فضایی که دارای تهویه مناسب باشد، این امکان را خواهد داشت که با ایجاد بوی بد به سادگی با هوای تازه پر شود.
در این رابطه پنجره ها بهترین گزینه هستند. پنجره می تواند در عین بیرون کشیدن هوای بدبو، آن را با هوای تازه جایگزین کند. هواکش ها نیز از مواردی هستند که می توانند در این زمینه کارساز باشند.
یادتان باشد که هر روز پنجره های توالت و حمام خود را باز کرده و به هوای آزاد اجازه دهید محیط را از بوی نم و دیگر موارد بدبو پاک کند. همچنین در صورت وجود هواکش باید مدام آن را مورد استفاده قرار دهید تا از ایجاد بوی بد جلوگیری شود.

  • کمی خوشبو کننده در هوا اسپری کنید

اگر مشکل بدبویی سرویس بهداشتی شما با رعایت دو نکته قبلی برطرف نشد، باید از راه های دیگری استفاده کنید. یکی از ساده ترین روش هایی که می توانید به کمک آن هوای سرویس بهداشتی را از شر بوی بد خلاص کنید، اسپری های خوشبو کننده هستند.
روش استفاده از این اسپری ها به قدری راحت است که می توان گفت به عنوان ساده ترین راه حل برای داشتن یک فضای خوشبو از آن نام برد. اسپری های خوشبو کننده می توانند تا مدت زیادی هوا را خوشبو نگه دارند. همچنین این اسپری ها قابلیت این را دارند که بوی بد را به سرعت از بین ببرند، کاری که شاید دیگر موارد از پس انجام آن بر نیایند.
اسپری ها می تواند شیمیایی بودنشان باشد که باز هم نسبت به مزایای آن ها چندان مهم به نظر نمی رسد.

  • روغن های طبیعی را به کار بگیرید

طبیعت و موهبت هایش یکی از بهترین گزینه هایی هستند که می توان تقریبا برای انجام هر کاری از آن ها کمک گرفت. خوشبو نگه داشتن سرویس بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. گیاهان بسیاری هستند که می توان با بهره گرفتن از روغن آن ها عطر فوق العاده شان را جایگزین بوی بد سرویس بهداشتی کرد.
این روغن های طبیعی را می توانید به راحتی از عطاری ها تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای بهره بردن از مزیت خوشبو کنندگی روغن های طبیعی، بایست آن ها را گرم کنید. اسانس سوزهایی هستند که می توانند این کار را به سادگی برای شما انجام دهند.
در صورتی هم که اسانس سوز در دسترس ندارید، می توانید خودتان با گرم کردن آن ها، فضای دستشویی را معطر کنید. برای این تاثیر این روغن ها را تداوم ببخشید، باید آن ها را تجدید کنید.

کمی جوش شیرین در قسمت بدبو بریزید

جوش شیرین هم یکی از موادی است که می تواند بوی بد را به خوبی از بین ببرد. این ماده از دیرباز به عنوان ضد بو شناخته شده و همچنان نیز کاربرد خود را در از بین بردن بوی بد و جلوگیری از به وجود امدن آن حفظ کرده است.
از جوش شیرین می توان برای از بین بردن بوی بد چاه دستشویی و یا دیگر قسمت های بدبو استفاده کرد. برای این که تاثیر جوش شیرین بیشتر شود، می توانید آن را با نمک و کمی آب جوش ترکیب کنید و در محل مورد نظر بریزید.
خواهید دید که پش از مدت کوتاهی بوی بد محل مورد نظر به کلی از بین می رود. می توانید با تکرار کردن این کار از به وجود آمدن بوی بد جلوگیری نمایید تا هیچ وقت مجبور به استفاده از خوشبو کننده ها نشوید.

چگونه محیط خانه را خوشبو کنیم

  • از تکه های لیمو استفاده کنید

لیمو یکی از میوه هایی است که به خاطر عطر خوش و دلپذیر خود شهرت دارد. این میوه می تواند به عنوان یکی از خوشبو کننده های طبیعی برای معطر نگه داشتن هوای سرویس بهداشتی و حمام به کمک شما بیاید.
تکه های لیمو را می توانید با قرار دادن در گوشه های فضا به این منظور استفاده کنید. این تکه ها معمولا به مدت یک تا چند روز هوا را خوشبو نگه می دارند و پس از آن باید با تکه های جدید جایگزین شوند.
دیگر روش استفاده از عطر لیمو برای خوشبو کردن فضا، جوشاندن عصاره آن و قرار دادن آن در فضاست که می تواند تاثیر به مراتب بیشتری داشته باشد. در صورت تمایل می توانید از رزماری یا گیاهان دیگر نیز برای ایجاد عصاره مورد نظر استفاده کنید.

  • گیاهان معطر را در فضا قرار دهید

از ساده ترین راهکارهای خوشبو نگه داشتن سرویس بهداشتی ، استفاده از گیاهانی است که به طور طبیعی خوشبو هستند. این روش می تواند یکی از تاثیر گذارترین گزینه های پیش رو باشد، چرا که با استفاده از آن نیازی به جایگزین یا تمدید کردن نخواهید داشت.
گیاه معطری که در فضا قرار می دهید، می تواند تا مدت ها فضا را خوشبو نگه داشته و شما را از دغدغه تجدید رایحه نجات دهد. تنها کاری که باید در حق این خوشبو کننده های طبیعی و فوق العاده انجام دهید، این است که هر چند وقت یک بار ان ها را آبیاری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits