دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خشک کردن آلبالو به روش سنتی
71
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روش‌ های خشک کردن آلبالو در منزل بسیار ساده و راحت است. از جمله این روش‌ها می‌توان به خشک کردن آلبالو در مقابل آفتاب و یا استفاده از فر یا توستر اشاره کرد.

آلبالو خشک - طرز تهیه آلبالو خشک خانگی

در مطلب آشپزی زیر طرز تهیه آلبالو خشکه در خانه را برای شما قرار داده ایم . تهیه آلبالو خشکه در روز های گرما تابستان باید انجام شود تا براحتی آلبالوها خشک شود و بتوانید از آنها استفاده کنید. همچنین در زیر به تعدادی از خواص آلبالو را نیز برای شما قرار داده ایم. با دلگرم همراه شوید.

روش تهیه آلبالو خشکه در خانه

چگونه در منزل آلبالو خشکه درست کنیم ؟

آیا تمایل دارید در فصلی غیر از تابستان از خوردن میوه آلبالو لذت ببرید؟ انواع تجاری و خشک‌ شده این محصول وجود دارد اما شما می‌توانید به صورت خانگی نیز این میوه را خشک کنید. برای داشتن آلبالوی خشک با کیفیت و خوشمزه در منزل می‌توانید از روش‌های گفته شده در این مقاله استفاده نمایید.

1 - روش خشک کردن آلبالوی بدون هسته با استفاده از فر

برای تهیه هر نوع آلبالوی خشک بهتر است که آلبالو‌هایی را انتخاب کنید که رسیده و درشت هستند و لکه‌دار نیستند. یکی از روش‌ های خشک کردن آلبالو، تهیه آلبالوی خشک بدون هسته است.ابتدا آلبالو‌ها را با آب خنک بشورید و ساقه‌های آن‌ها را جدا کنید و در آخر با یک دستمال یا حوله آن‌ها را خشک کنید.سپس هسته‌های آن‌ها را یا با نصف کردن آلبالو و یا با استفاده از یک دستگاه خارج کننده هسته آلبالو، جدا کنید

آلبالو‌ها را روی یک سینی شیرینی پزی بچینید و در دمای ۷۴ درجه سانتی گراد برای حدود ۳ ساعت در فر بگذارید. پس از آن که آلبالو‌ها کمی چروک شدند، دما را به ۵۷ درجه کاهش دهید و برای ۱۶ تا ۲۴ ساعت مجدداً در فر بگذارید. توجه کنید که آلبالو‌ها هنگامی که آماده می‌شوند، کاملا بدون آب هستند و چروکیده شده اند.

2 - روش‌ های خشک کردن آلبالو با هسته در مقابل آفتاب

در این بخش برایتان روش‌ خشک کردن آلبالو را به وسیله نور آفتاب آموزش می‌دهیم. توجه کنید که مقدار نمک آن توسط خودتان قابل تنظیم خواهد بود. ابتدا دم آلبالو‌ها را بگیرید سپس بشوئید. سپس آلبالو‌های شسته شده را به میزان دلخواه نمک بزنید.در ادامه آن‌ها روی پارچه‌ای به مدت ۱ الی ۳ روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود. پس از اینکه آلبالو‌ها خشک شدند مجدد آبکشی کنید و مقداری نمک بزنید. سپس ۱ ساعت دیگر در نور آفتاب قرار دهید تا آماده شود.

3 - روش دوم خشک کردن آلبالو در آفتاب

ابتدا دم آلبالو‌ها را بگیرید و بدون شستن، آن‌ها را روی پارچه‌ای پهن کنید و به مدت ۲ روز زیر نور آفتاب قرار دهید. سپس می‌توانید با فشار دست به راحتی هسته آلبالو‌ها را خارج کنید بدون آنکه آسیبی به بافت آلبالو برسد.بعد از اینکه هسته آلبالو‌ها را خارج کردید باید آلبالو‌ها را با آب سرد آبکشی کنید.در ادامه منتظر بمانید تا آب اضافی آلبالو‌ها خارج شود و مجدداً آن‌ها روی سینی پهن کنید و در محیط خانه یا بیرون بگذاید تا خشک شوند.

4 - طرز تهیه آلبالو خشکه با توستر

ابتدا آلبالوها را بشویید یک فویل داخل سینی توستر بکشید آلبالوها را بریزید با درجه ۱۲۵، ۱۰ دقیقه زمان بدهید حرارت ببینند بعد به صورت مداوم زیر و رو کنید و با نمکدان و به صورت کم کم نمک بپاشید حدودا ۲ ساعتی طول می کشد تا بپزد و پوست آن چروک شود.آلبالو ها کمی آبدار باشد بهتر است.نمک آن را در چند مرحله آخر تست می کنیم به ذائقه خودمان بستگی دارد.آلبالوهای نارس تلخ می شوند پس حتما آن ها را جدا کنید و در ظرف در دار بگذارید تا خشک تر نشود و آبدار بماند بهتر است.

حتماً بخوانید:
خواص هسته آلبالو چیست ؟

خواص هسته آلبالو چیست ؟

خواص هسته آلبالو / از هسته آلبالو چه استفاده هایی میشود ؟ آیا هسته آلبالو برای بدن ضرر دارد ؟ در ادامه به تمامی سوالات شما درباره هسته آلبالو پاسخ…

نکات کاربردی جهت تهیه آلبالو خشک خانگی

  1. آلبالو خشک شده جزو تنقلات پر طرفدار است که می‌توان از آن‌ها برای تزیین و استفاده در کیک‌ها و بستنی‌های مختلف نیز استفاده کرد.
  2. همانگونه که اشاره گردید برای خشک کردن آلبالو می‌توان هسته آن‌ها را جدا نمود که علاوه بر راحتی در خوردن، بر روی طعم آلبالو خشک شده شما هم تاثیر زیادی می‌گذارد.
  3. پس از خشک کردن آلبالوها، بهتر است آن‌ها را برای یک ساعت در دمای اتاق بگذارید و سپس در بسته بندی‌ های بدون هوا قرار دهید.
  4. در غذا‌هایی که در آن‌ها کشمش استفاده شده است نیز می‌توانید از آلبالو خشک شده به جای کشمش استفاده کنید.

خاصیت باور نکردنی آلبالو خشکه برای بدن

خواص بی نظیر آلبالو خشکه

آلبالو خشک ، فعالیت آنزیم های دخیل در فرآیند التهاب و احساس درد را کاهش می دهد؛ در نتیجه می توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.

روزهای گرم تابستان آغاز شده اند و میوه‌های متنوع این فصل زیبا، نیز هر روز بیشتر از روز قبل رخ می نمایند. یکی از میوه های خوش طعم این فصل که از آن محصولات متنوعی هم تهیه می شود، آلبالو می باشد.

فواید بی نظیر آلبالو خشکه

آلبالو یکی از میوه های بسیار خوشمزه می باشد که به صورت خشک شده نیز در بازار وجود دارد. فواید آلبالو خشکه برای «مادران باردار» بسیار زیاد است و آنها می توانند از این میوه به عنوان یک میان وعده مناسب استفاده کنند.

برای سالم ماندن قلبتان، آلبالو مصرف کنید

آلبالو سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌های طبیعی چون آنتوسیانین، کلوروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول می‌باشد و یکی از میوه‌هایی است که از ظرفیت آنتی‌ اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو از چندین راه بدن را در برابر آسیب‌های استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند:

سیستم سم‌ زدایی آنزیمی و آنزیم‌ های آنتی‌اکسیدانی را فعال می‌کنند. به DNA متصل می‌شوند و آن را از تخریب اکسیداتیو حفظ می‌کنند. آن‌ها به طور مستقیم رادیکال‌های آزاد را منهدم می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو رگ‌های خونی و سلول‌های مغزی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. در نتیجه مصرف آلبالو از تشکیل پلاک‌های آترواسکلروزی و بیماری‌های مرتبط با زوال عقل جلوگیری می‌کند.

به جای استامینوفن، آلبالو بخورید

آلبالو نشانه‌های موجود در بیماری‌های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد. در طی تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت مشخص شد که مصرف آب آلبالو دو بار در روز برای مدت ۸ روز، دردهای بعد از مسابقات ورزشی را به نسبت افرادی که دارونما مصرف می‌کردند کاهش می‌داد.

آلبالوخشکه پرکالری‌ تر از آلبالو تازه

۱۰۰ گرم از آلبالو خشکه ۳۵۰ کالری انرژی دارد؛ درحالی‌ که همان مقدار از آلبالو به صورت تازه تنها ۶۸ کالری انرژی دارد.در حقیقت آلبالو خشکه ۵ برابر آلبالو تازه کالری دارد؛ زیرا آلبالو وقتی خشک می‌شود، مقدار فراوانی از آب خود را از دست می‌دهد و مقدار رطوبت آلبالو خشکه یک دهم آلبالو تازه است.همین مسئله باعث می‌شود که مقدار آلبالو خشکه در ۱۰۰ گرم بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد و چگالی انرژی در حالت خشکیده بیشتر از آلبالو در حالت تازه باشد.

بیشتر بخوانید :

2روش آسان جهت خشک کردن نعنا در خانه + عکس

آموزش خشک کردن میوه + طرز تهیه ی چیپس میوه ای



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (71 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits