دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات استفاده از ظروف "تفلون" را جدی بگیرید

ظروف تفلونی خراش برداشته را استفاده نکنید!

خطرات استفاده از ظروف "تفلون" را جدی بگیرید
16
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تفلون های خطرناک را دور بیندازید _ تفلون یک ماده شیمیایی مصنوعی محسوب می شود که از اتم های کربن و فلوئور تشکیل شده است.

آنچه‌ درباره‌ ظروف تفلون باید‌ بدانید

امروزه استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریبا همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می کنیم، بدون آن که بدانیم استفاده نادرست از این ظروف ممکن است خطراتی برای سلامتی ما داشته باشد. با دلگرم همراه شوید.

ظروف تفلونی که خراش برداشته را استفاده نکنید!

چنانچه سطح داخلی ظروف تفلون دچار خراش شده باشد ماده‌ای وارد غذا می‌‎کند که مضر است. از طرف دیگر چنانچه حرارتی که به ظرف تفلون وارد می‌شود به بیش از 300 درجه سانتی گراد برسد تفلون تجزیه می‌‎شود و مواد سمی آزاد می‌‎کند.

بنابراین سطح فلزی زیرین ظروف تفلونی هرچه ضخیم‌تر باشد مناسبتر است به ویژه در مورد تابه‌‎های تفلونی که در مقایسه با قابلمه ها در معرض حرارت بیشتری قرار می‌‎گیرند.

ظروف تفلون نباید خش بر دارند

ظروف تفلونی خراش برداشته را استفاده نکنید!

برای شستشوی ظروف تفلون از اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید؛ حتما ظروف تفلون را با ابر نرم یا تکه ای تور پرده بشویید.

همچنین برای شستشوی ظروف تفلون از مایع ظرفشویی استفاده کنید و از مصرف پودر لباسشویی برای این کار جدا خودداری نمایید.

چون این کار بتدریج باعث ایجاد خش هایی در سطح ظرف خواهد شد. همچنین اگر مشاهده کردید ظروف تفلون شما به هر دلیلی مانند برخورد قاشق با کف ظرف خش برداشته، هرگز دوباره از آن استفاده نکنید چون بر اثر پختن غذا در چنین ظرفی تکه های مواد اولیه ظرف وارد غذا می شود.

پس موقع پخت وپز حتما و فقط از قاشق های چوبی یا قاشق هایی که برای این گونه ظروف ساخته شده، استفاده کرده و هرگز اجسام تیز و برنده را به کار نبرید.

همچنین به یاد داشته باشید وقتی ظروف تفلون مورد نظر خود را می خرید باید اول ظرف را با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و سطح داخل آن را با روغن چرب کرده و چند ساعت بگذارید بماند و سپس از آن برای تهیه غذا استفاده کنید.

بازسازی ظروف تفلون

متاسفانه هنوز هم شاهدیم بعضی فروشگاه ها اقدام به گرفتن ظروف تفلون کهنه و تعمیر و بازسازی آنها می کنند.

اما اگر شما هم این کار را انجام می دهید از ما به شما نصیحت، هیچ وقت برای صرفه جویی و کمتر شدن هزینه خانواده اقدام به چنین کاری نکنید چون موادی که برای بازسازی تفلون استفاده می شود مورد تائید سازمان بهداشت نیست و برای سلامت همه افراد خانواده بسیار مضر است.

همچنین فراموش نکنید که ظروف تفلون را نباید روی حرارت زیاد قرار دهید چون بخاری که از این گونه ظروف متصاعد می شود بسیار خطرناک است.

علاوه بر این، سطح همه ظروف تفلون نیز پس از مدتی استفاده تغییر رنگ و شکل خواهد داد و در این صورت نباید از آنها استفاده کنید.

آیا قابلمه تفلون سرطان زاست؟

گرچه زمانی قابلمه های تفلون محبوب ترین نوع قابلمه به شمار می رفتند، اما با سر زبان افتادن شایعه سرطان زا بودن شان خیلی زود طرفداران خود را از دست دادند.

از آنجا که ظروف تفلون نچسب هستند، کار کردن با آنها بسیار راحت است همچنین شست وشو و تمیز کردن شان هم دردسری ایجاد نمی کند و برخلاف قابلمه های چدنی و مسی، وزن سبکی هم دارند؛ همین بهانه ها به اضافه سبکی این قابلمه ها و قیمت مناسب شان باعث شده هنوز هم بسیاری از خانم ها سراغ قابلمه های تفلون بروند.

اما قابلمه های تفلون در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیومی و... انتخاب های مطمئنی محسوب نمی شوند، چراکه معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم استفاده می شود که از فلزات سنگین است به ویژه در ظروفی که استاندارد نباشند، میزان این فلز بیشتر است.

این ماده به مرور وارد غذا می شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می دهد. همچنین در سنتز هموگلوبین دخالت می کند و کم خونی را به همراه می آورد.

ازسوی دیگر بعضی مردم بعد از اینکه می بینند کف نچسب قابلمه های تفلون بر اثر استفاده نامناسب خراب شده، با مراجعه به مراکزی این قابلمه ها را دوباره بازسازی می کنند اما بازسازی تفلون، ایمنی چندانی ندارد.

قابلمه های تعمیر شده، هیچ وقت مانند روز اول نمی شوند و از آنجا که زودتر از قبل آسیب می بینند، مواد مضرشان را هم زودتر به غذای شما وارد می کنند. باید بدانید امروزه استفاده از ظروف تفلون در بسیاری از کشورهای اروپایی تقریبا منسوخ شده است.

اگر قابلمه تفلون کاملا سالم و بدون خش باشد:

  1. - در برابر حرارت های متوسط تا بالا مقاوم است.
  2. - برای پخت وپزهای طولانی و سرخ کردن مناسب است.
  3. - شست وشو و استفاده از آن آسان است.
  4. - به دلیل سطح نچسبش مصرف روغن را پایین می آورد.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits