دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه هایی برای حفاظت از آجیل در منزل

ترفند های طلایی برای حفاظت از آجیل در منزل

راه هایی برای حفاظت از آجیل در منزل
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نگهداری غیر اصولی و غلط از آجیل نه تنها در طعم و مزه ی آن اثر میگذارد بلکه باعث میشود کیفیت و ماندگاری کمتری داشته باشد.

شرایط مساعد برای نگهداری آجیل

آجیل ها به دلیل چربی بالا، در صورتی که شرایط نگهداری آنها مناسب نباشد به سرعت اکسید شدن در آنها رخ می‌‌دهد و بد طعم می‌‌شود. در این یادداشت با روش‌های مختلف نگهداری آجیل‌ها آشنا خواهید شد.
در صورتی که مقداری از آجیل‌های عید بدون استفاده باقی ماند، می‌‌توانید با این روش‌ها آنها را حتی تا یک یا چند سال با حفظ طعم و ارزش تغذیه‌ای، نگهداری و مصرف کنید.

بهترین روش برای نگهداری آجیل

اگر مقداری آجیل تازه دارید که به تازگی از درخت چیده شده‌اند (مثل گردو، بادام، پسته و...)، بهتر است قبل از این که آنها را در دمای محیط نگهداری کنید، دو روز در فریزر قرار دهید تا میکروب‌ها یا تخم آفات باقیمانده کشته شوند.
تخم حشرات در دمای اتاق زنده می‌‌ماند. ممکن است شما با چشمتان چیزی مشاهده نکنید، اما این به معنی آن نیست که آجیل فاقد حشرات است.

برای این منظور، آجیل‌ها را در ظروف در بسته بریزید و 48 ساعت در فریزر صفر درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر قرار داده و سپس خارج کنید. از قرار دادن آنها در کنار مواد غذایی نظیر سیر و پیاز اجتناب کنید، چرا که سریعا تغییر طعم می‌‌دهند.
برای نگهداری در محیط حتما از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی با در محکم استفاده کنید. ظرف باید تمیز، خشک و بدون بوی خاص باشد. در ظرف باید محکم بسته شود تا از ورود بوهای خارجی جلوگیری کند. در دمای محیط ظروف بر کیسه‌ها ارجحیت دارد.

تازه نگه داشتن آجیل

چگونه از آجیل نگهداری کنیم؟

کیسه‌ها معمولا نفوذپذیر است و بوهای خارجی براحتی از آنها نشت می‌‌کند و طعم آجیل را تغییر می‌‌دهد. پس از آن ظروف را در محل تاریک و خنک قرار دهید، چرا که نور و حرارت به اکسید شدن کمک می‌‌کنند.
در دمای اتاق و در بسته‌بندی مناسب مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته به ترتیب 12-9، 9-6، 6-4، 9-6 و سه ماه قابل نگهداری است اما اگر پوست آنها جدا نشود، عمر نگهداری افزایش می‌‌یابد.

نگهداری آجیل در اتاق یا یخچال؟

آجیل‌ها را در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی نفوذناپذیر و در بسته بریزید. نگهداری طولانی مدت آجیل تازه چیده شده در یخچال، اجازه‌ زنده‌ماندن به تخم حشرات را نمی‌دهد. ظروف نسبت به کیسه‌های پلاستیکی ارجحیت دارد.

دمای مناسب برای این روش 4 درجه سانتی‌گراد یا کمتر است و آجیل‌ تا یک سال تازه باقی می‌‌ماند. در دمای یخچال و در بسته‌بندی مناسب مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته تا یک سال قابل نگهداری است.
آجیل‌ها را در ظروف در بسته بریزید. برای نگهداری در فریزر نیازی به انجماد اولیه‌ دو روزه‌ آنها برای کشتن میکروب‌ها یا حشرات وجود ندارد. کیسه‌‌های پلاستیکی مخصوص فریزر می‌‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با وجود این پلاستیک‌های محکم و ظروف شیشه‌ای در اولویت است.
این شرایط، هم برای آجیل‌های با پوست و هم بدون پوست قابل استفاده است. نگهداری در فریزر به دلیل مصون ماندن آجیل‌ها از نور و حرارت، بهترین روش نگهداری آنها برای زمان طولانی است.
در دمای فریزر و در بسته بندی مناسب مغز بادام، بادام هندی، فندق، بادام زمینی و پسته به ترتیب دو، دو، یک، دو و سه سال قابل نگهداری است.

نحوه نگهداری آجیل

چند نکته کاربردی برای نگهداری آجیل

آجیل را حتی الامکان‌ تازه بخرید

ترجیحا آجیل‌ها را با پوست بخرید، چرا که می‌‌توانید مدت بیشتری نگهداری کنید. وقتی مغز آجیل خرد، برشته یا آسیاب می‌‌شود، روغن آنها براحتی خارج می‌‌شود و در صورتی که با هوا در تماس باشند، بسرعت اکسید می‌‌شود.
همچنین این مغزها براحتی رطوبت و بوهای خارجی را جذب می‌‌کند. پس باید در نگهداری آنها دقت کرد و از ظروف خشک، نفوذناپذیر و تمیز برای آنها استفاده کنید و سریع تر مصرف کنید. آجیل های قدیمی سرطان زا هستند.
آجیل بستر مناسبی برای رشد میکروارگانیسم های بیماری زا به خصوص قارچ هاست. بنابراین آجیل را باید حتی الامکان هرچه تازه تر مصرف کنیم.

حتماً بخوانید:
رمز و رازهای خرید آجیل شب عید و شب چله

رمز و رازهای خرید آجیل شب عید و شب چله

حتما شما هم شب عید از این قنادی به آن خشکبار فروشی و از این آجیل فروشی به آن یکی آجیل فروشی رفته‌اید. طول و عرض بازار را زیر پا گذاشته‌اید. گاهی از…

هرچقدر آجیل تازه تر باشد میزان آلودگی اش با قارچ ها کمتر است به ویژه قارچ مولد «آفلاتوکسین» که به شدت بیماری زاست و می تواند زمینه ساز بروز بدخیمی ها شود. از رنگ و طعم آجیل نیز می توان به تازگی آن پی برد. وقتی نگهداری آجیل طولانی تر می شود امکان رشد قارچ ها در آن افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل است که آجیل های وارداتی انتخاب مناسبی محسوب نمی شوند زیرا از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی تری را طی می کنند و به همین علت احتمال رشد میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها را بیشتر است.
از طرف دیگر اغلب آجیل های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند و شامل همان گروه آجیل های بوداده می شوند. بنابراین باید مصرف آنها را محدود کنید.

چنانچه آجیل نوروزی تان زیاد آمد و خواستید آن را برای استفاده های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف های دربسته قرار بدهید.
البته در این حالت هم نمی توانید آجیل را بیشتر از 6 ماه داخل یخچال نگه داری کنید اما در همین شکل می توانید آنها را برای 1 سال در فریزر منزل نگه داری کنید.
به خاطر داشته باشید که اگر آنها را از پوستشان جدا کنید، چیزی بیشتر از دو هفته تازه نمی مانند البته به شرطی که آنها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits