دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکاتی درباره خرید و نگهداری قارچ

بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت قارچ در منزل

نکاتی درباره خرید و نگهداری قارچ
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چطور قارچ را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟ وجود آب و پروتئین زیاد در قارچ زمینه فساد این ماده غذایی با ارزش را فراهم می نماید و نگهداری آن را مشکل می سازد. برای آشنایی با روش های مناسب نگه داری قارچ با دلگرم همراه شوید.

نکاتی برای نگهداری طولانی مدت از قارچ ها

جدای از طعم عالی قارچ، باید گفت که سرشار از مواد مغذی هست و برای سلامتی و مخصوصا سلامت قلب و جلوگیری از سرطان پستان و پروستات بسیار موثره.قارچ یکی از موادی است که نگهداری اش به مراتب سخت تر از مواد غذایی دیگر است. اگر قارچ ها را چند روز در یخچال بگذارید سیاه می شوند، اگر به صورت خام در فریزر بگذارید هم همینطور…با این روش شما می توانید به راحتی قارچ را فریز کنید و برای حداقل یکی دو ماه استفاده کنید.

نگهداری قارچ در یخچال و فریزر به مدت طولانی

منجمد کردن یک راه برای نگهداری از قارچ

  1. هر چند که می توان قارچ های تمیز شده را به مدت یک ماه در فریزر - 20 درجه - نگهداری کرد ولی برای نگهداری دراز مدت قارچ در منزل ،بهتر است که به یکی از شیوه های زیر عمل نمود:
  2. قارچ ها را در یک پارچه توری می ریزند به مدت 5 تا 7 دقیقه در آب در حال جوش قرار می دهند و در نهایت پس از حذف آب اضافی با پهن کردن روی یک قطعه پارچه در فریزر منجمد می کنند.
  3. قارچ ها را ابتدا به مدت 10 دقیقه بخارپز می کنند (به این ترتیب که آن ها را در زودپز حاوی 1تا2 سانتیمتر آب می ریزند و به دور از تماس مستقیم با آب قرار می دهند) آن گاه قارچ های بخار پز شده را با قرار دادن در هوای آزاد خنک و در نهایت منجمد می کنند.
  4. قارچ ها را تمیز می کنند و در روغن تفت می دهند. این قارچ ها در صورت نگهداری در ظروف در بسته برای چهار ماه در فریز قابل نگهداری هستند.
  5. قارچ ها را در کره ذوب شده می ریزند و سپس در فریزر منجمد می کنند.

فریز کردن قارچ به روشی دیگر

  • قارچ ها را بشویید و خرد کنید
  • در یک قابلمه آب ریخته و بگذارید بجوشد.
  • قارچ ها را در آب جوش ریخته و اجازه بدهید حدود 10 دقیقه بجوشند.
  • قارچ ها را در آب جوش بریزید و اجازه بدهید حدود 10 دقیقه بجوشند
  • بعد از 10 دقیقه قارچ ها را آبکش کنید و بلافاصله در آب سرد بریزید و مجددا به آن آب سرد اضافه کنید تا شوک ببینند.
  • قارچ ها را آبکش کنید و بلافاصله در آب سرد بریزید
  • سپس دوباره آبکش کنید و اجازه بدهید تا آب آن کاملا برود.
  • دوباره آبکش کنید و اجازه بدهید تا آب آن کاملا برود.
  • حالا می توانید به اندازه دلخواه بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید.
  • به اندازه های دلخواه بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید

خشک کردن قارچ یک راه برای نگهداری طولانی

یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌ها برای نگهداری قارچ در مدت زمان طولانی، خشک کردن است، در این روش نیز تنوع زیادی وجود دارد. برخی آن‌ها را با دستگاه خشک‌کن، خشک می‌کنند و برخی با استفاده از نور خورشید و برخی هم از فر استفاده می‌کنند. روش های مختلف نتایج متفاوتی نیز دارند.

در این روش رطوبت قارچ را به کمتر از 10 در صد می رسانند . سپس آن ها را در دمای حدود 4 درجه نگه می دارند. اگر رطوبت قارچ خشک شده به 20 درصد برسد رشد کپک ها و حشرات در آن آغاز می شود. هرچند خشک کردن کمک شایانی به حفظ کیفیت قارچ می کند ولی برخی از مواد غذایی موجود آسیب می بینند برای خشک کردن قارچ در منزل یکی از روش های زیر را مورد استفاده قرار میدهند:

  1. قارچ ها را در فاصله 30تا50 سانتی متری لامپ قرار می دهندتا خشک شود.
  2. به صورت لایه لایه برش می دهند و در مقابل نور خورشید خشک می کنند.
  3. قارچ‌ها را بعد از شست‌وشو قطعه قطعه کنید و بعد آن‌ها را روی توری چیده و در معرض نور خورشید یا این که داخل فر با دمای 100-150 درجه‌ی فارنهایت بگذارید تا قارچ ها بیشتر رطوبت خود را از دست بدهند. سپس آن‌ها را در کیسه و ظرف‌های کوچک بریزید.
  4. در یک حالت دیگر می‌توانید قارچ‌ها را به مدت 10 دقیقه در آب داغ یا آب گرم بریزید تا قارچ‌ها کمی باد کنند و گوشتالوتر شوند و بعد آن را به روش قبل خشک کنید و در ظرف‌های کوچک نگهداری کنید.

با این روش قارچ‌ها هم راحت‌تر ذخیره و حفظ می‌شوند و هم راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون آن که نیاز به تجهیزات خاص یا حتی فریزر باشد. اما با روش خشک کردن معمولاً قارچ‌ها بافت سفت تری پیدا می‌کنند. در اغلب مواقع قارچ‌هایی که خشک شده‌اند را نمی‌توان تفت داد. گاهی اوقات پس از خشک شدن، طعم قارچ‌ها کمی تغییر می‌کند. گاه عطر و بوی قارچ از بین می‌رود.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits