دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خلاصی از بوی بد فاضلاب خانگی
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مطلب قصد داریم تا به بررسی علت بوی بد چاه فاضلاب و راههای از بین بردن بوی بد فاضلاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و… بپردازیم. تقدیم به همراهان دلگرم ...

رفع بوی بد خانه : از بین بردن بوی نامطبوع فاضلاب

بوی بد چاه دست‌شویی و ظرف‌شویی و حمام از آن‌ چیزهایی است که ممکن است هر از گاه برود روی اعصاب اهل منزل.

خیلی اوقات آدم نمیداند چطوری باید از شر این بوهای مزاحم خلاص شود بویی که اگر دوام‌ اش در خانه طولانی بشود قطعا تمام اعضای خانواده را آزار میدهد علت بوی نامطلوبی که گاهی ممکن است از چاه توالت استشمام ‌شود چیست؟ با دلگرم همراه شوید.

بهترین و ارزانترین راهکار برای از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی

بویی که از فاضلاب‌ها منتشر می‌شود، به علت فعالیت باکتری‌های تجزیه کننده در آن‌ها است.

گاز‌های ناشی از تجزیه فاضلاب مانند متان، امونیاک و ... (این گاز‌ها در مجموع گاز‌های سپتیک نامیده می‌شوند) در صورتی که غلیظ باشد، علاوه بر ایجاد بوی بد می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک نیز باشند، اما چه می‌شود که این گاز‌ها از سیستم لوله کشی خارج نمی‌شوند؟ در ادامه به ذکر این علل می‌پردازیم.

خشکی شتر گلویی فاضلاب

لوله خمیده‌ای که در مسیر لوله کشی ساختمان‌ها وجود دارد، اصطلاحا شتر گلویی نامیده می‌شود. این قسمت از لوله کشی برای جلوگیری از بیرون آمدن گاز‌های سپتیک به بیرون کار گذاشته می‌شوند.

اگر آب در این بخش باشد، گاز‌های بد بو فاضلاب قبل از خروج در آب حل خواهند شد و به داخل فضای ساختمان وارد نمی‌شوند. سعی کنید همواره درون لوله شتر گلویی آب بریزید چرا که نبود آب در قسمت خم لوله کشی باعث انتشار بوی بد خواهد شد.

رسوب فاضلاب در لوله کشی

همانطور که گفتیم شترگلویی یک لوله خمیده است که در ابتدای مسیر لوله کشی فاضلاب قرار می‌گیرد. به دلیل انحنای موجود در این لوله، گاهی مواد زائد در آن حبس و با گذر زمان تبدیل به رسوبات بد بود می‌شوند؛ بنابراین حتما بعد از هربار دفع فاضلاب، درون لوله‌ها با فشار، آب بریزید تا مواد فاضلابی در آن گیر نیافتند.

۳ روش برای از بین بردن بوی بد فاضلاب سرویس بهداشتی و آشپزخانه

چاه فاضلاب قدیمی

در ایران، تنها چند شهر بزرگ دارای سیستم لوله کشی فاضلاب هستند و سایر شهرها همچنان از سیستم چاهی استفاده می کنند. در صورتی که در این شهرها هستید و چاه فاضلاب در ساختمان دارید، گاه به گاه این چاه‌ها را تخلیه کنید، زیرا انباشت مواد زائد در آنها موجب انتشار بوی بد فاضلاب در ساختمان می‌شود.

گرفتگی چاه فاضلاب

درصورتی که در ساختمان‌های با چاه فاضلاب زندگی می‌کنید، پس از بررسی موارد بالا اگر همچنان با مشکل بوی فاضلاب درگیر هستید، با کمک متخصصین اقدام به تخلیه چاه فاضلاب کنید.

این چاه‌ها در اعماق زمین جای دارند و افراد غیر متخصص نمی‌توانند گرفتگی آن‌ها را تشخیص دهند.

۳ روش برای از بین بردن بوی بد فاضلاب سرویس بهداشتی و آشپزخانه

روش های از بین بردن بوی بد فاضلاب

برای از بین بردن بوی بد فاضلاب راهکارهایی وجود دارد که می‌توانیم پیش از مراجعه به افراد متخصص، ابتدا آنها را امتحان کنیم. در صورتی که با این روش‌ها مشکل رفع نشد، باید از متخصصین کمک بگیرید.

1 - محلول سرکه و جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را با مقدار مساوی سرکه سفید ترکیب کنید تا یک محلول درست شود. این محلول گازدار است و روی آن حباب‌هایی تشکیل خواهد شد.

ترکیب را داخل فاضلاب بریزید و یک تا چند ساعت صبر کنید. در این مدت آب را روی فاضلاب باز نکنید. در نهایت، یک کتری آب جوش را درون فاضلاب بریزید تا رسوبات خارج شوند.

همچنین می‌توانید جوش شیرین و سرکه را جداگانه، اما پشت سرهم داخل فاضلاب بریزید و همان نتیجه را بگیرید. دقت کنید که در این صورت حدود ۱۵ دقیقه زمان کافیست تا رسوبات از بین بروند.

2 - یخ و نمک : یخ و لیمو

تکه‌های یخ همراه با نمک می توانند در فاضلاب مواد زائدی که مدت‌ها در آن رسوب کرده‌اند و فاسد شده‌اند را از بین ببرند.

یخ‌های تکه‌ای را داخل فاضلاب بریزید و بلافاصله چند پیمانه نمک اضافه کنید. در نهایت می‌توانید چند برش لیمو نیز اضافه کنید تا بوی بد فاضلاب گرفته شود.

3 - آب و مخمر

مخمر یک کاتالیزور است و می‌تواند روند تجزیه مواد فاضلابی را سرعت بخشد. مقداری مخمر نان را با آب جوش ترکیب و خوب حل کنید. سپس محلول را داخل لوله کشی فاضلاب بریزید.

بهتر است این کار را در شب و قبل از خواب انجام دهید تا در این مدت کسی از سرویس بهداشتی استفاده نکند، زیرا نباید هیچ آبی بعد از این محلول وارد لوله کشی شود. صبح روز بعد مقداری آب گرم را با فشار داخل فاضلاب بریزید.

از این تکنیک می‌توان برای از بین بردن بوی بد فاضلاب آشپزخانه نیز استفاده کرد.

۳ روش برای از بین بردن بوی بد فاضلاب سرویس بهداشتی و آشپزخانه

علت بوی بد فاضلاب آشپزخانه

درصورت انتشار بوی بد فاضلاب در آشپزخانه، اولین چیزی که باید بررسی شود، لوله کشی زیر سینک ظرفشویی است.

همچون لوله کشی سرویس بهداشتی، زیر سینک نیز یک قسمت لوله کشی خمیده وجود دارد که گاهی مواد غذایی در آن رسوب می‌کنند و موجب گرفتگی لوله سینک می‌شوند. هرچند وقت یکبار، این لوله‌ها باید بررسی و تمیز شوند.

روش از بین بردن بوی بد فاضلاب آشپزخانه

همیشه پیشگیری بهترین درمان است. بنابراین در اولین فرصت، یک درپوش فاضلاب سینک خریداری کنید تا از ورود مواد غذایی به داخل لوله‌های فاضلاب جلوگیری شود.

اما برای رفع گرفتگی فاضلاب آشپزخانه، مقداری جوش شیرین را با سرکه سفید ترکیب کنید. تماس این دو ماده با هم یک محلول کفی و گازدار تولید می‌کند. این محلول را داخل فاضلاب بریزید و حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید و آب را باز نکنید. اجازه دهید این ترکیب رسوبات لوله‌ها را در خود حل کند.

سپس یک کتری را پر از آب کنید و به نقطه‌ جوش برسانید. بعد از گذشت مدت زمان لازم، آب جوش را داخل سینک بریزید تا رسوباتی که از لوله‌ها جدا شده‌اند از لوله کشی خارج و به فاضلاب بروند.

خیالتان که از گرفتگی چاق راحت شد، چند برش لیمو روی ورودی فاضلاب سینک قرار دهید تا بوی بد فاضلاب از بین برود.

روش هایی برای خنثی کردن بوی ناخوشایند فاضلاب

یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن یا شاید به معنای دیگر خنثی کردن بوی ناخوشایند ایجاد شده در محیط، استفاده از اسپری های خوشبوکننده هوا و بوگیرهایی است که به صورت کارخانه ای در انواع و اقسام مدل ها و عطرها تولید می شوند.

حتی می توانید به سادگی آن ها را خودتان بسازید و فضای داخلی منزلتان را عطراگین کنید در ادامه چند نمونه از بوگیرها و خوشبو کننده های دست ساز خانگی را به شما معرفی می کنیم.

۳ روش برای از بین بردن بوی بد فاضلاب سرویس بهداشتی و آشپزخانه

روش های ساخت خوشبوکننده های خانگی

  • ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را در ۲ پیمانه آب حل کنید و داخل اسپری بریزید. این مایع را مرتب در فضای داخلی منزلتان اسپری کنید. به این ترتیب بوی بد موجود از بین می رود.
  • یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست. شما می توانید یک یا ۲ قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق درحالی که خاموش است اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کنید. گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می کند.
  • مقدار کمی وانیل در کاسه حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. با جوشیدن وانیل، فضای شما عطرآگین می شود.
  • راه ساده دیگر استفاده از عطر مرکبات است، به سادگی می توانید با سوزاندن پوست مرکبات مانند پوست پرتقال، لیموترش و نارنگی و... رایحه خوشی را در فضای خانه پراکنده کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits