دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه بخوریم که درد قاعدگی کم شود؟مواد غذایی موثر بر درد قاعدگی
91
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مواد غذایی موثر بر درد قاعدگی و تاثیر تغذیه بر روی میزان درد قاعدگی و بررسی اثر مواد غذایی برای کم کردن درد قاعدگی

این بیماری که در شروع دوران قاعدگی در خانمهایی که به سن بلوغ می رسند دیده می شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنین بلوغ و بالاخص پس از زایمان از شدت آن کاسته می شود.


این بیماری که در شروع دوران قاعدگی در خانمهایی که به سن بلوغ می رسند دیده می شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنین بلوغ و بالاخص پس از زایمان از شدت آن کاسته می شود.
دیسمنوره یا قاعدگی دردناک به دو دسته تقسیم می شود:

در نوع اولیه این بیماری که در شروع دوران قاعدگی در خانمهایی که به سن بلوغ می رسند دیده می شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنین بلوغ و بالاخص پس از زایمان از شدت آن کاسته می شود.

مواد غذایی موثر بر درد قاعدگی

مواد غذایی موثر بر درد قاعدگی

در نوع ثانویه این بیماری بعلت بیماریهای لگن از جمله اندومتریوز ایجاد می شود. ترشح نوعی اسیدهای چرب شبه هورمونی بنام پروستاگلاندین باعث انقباض عضلات رحم می شود و باعث بروز دیسمنوره می گردد.
اندومتریوز بیماری است که در آن سلولهای رحم در خارج از رحم رشد می کنند. این سلولها معمولاٌ تحت تاثیر هورمونهای زنانه قرار می گیرند. با این حال بعلت خونرسانی بیشتر در این ناحیه التهاب و درد بوجود می آید.


فیبروئید رحمی، تومورهای عضلانی هستند که در صورت افزایش فعالیت هورمونها بالاخص استروژن بهنگام بلوغ دیده می شوند این تومورها در خانمهایی که در سنین باروری هستند دیده می شوند. تومورهای مذکور بدخیم نیستند.
قرص های ضد بارداری با افزایش سطح استروژن خون می توانند از علل این بیماری باشند علایم این بیماری شامل احساس پری مثانه، تکرر ادرار و قاعدگی بسیار دردناک است.


منوراژی حالتی از قاعدگی بسیار دردناک است که لازم است علت آن سریعاً تشخیص داده شده و درمان شود چراکه در غیر این صورت بعلت شدت خونریزی کمبود آهن ایجاد شده و برای جبران و پیشگیری از عوارض آن بایستی از داروهای مکمل آهن استفاده کرد از علل مهم این بیماری کمبود ویتامین a ، استفاده از iud و کم کاری غده تیروئید است.

مواد غذایی موثر بر درد قاعدگی


آمنوره به حالتی گفته می شود که در آن قاعدگی بسیار نامنظم بوده و یاحتی قطع می شود. علت اصلی این بیماری مصرف کم چربی و یا استفاده از رژیم های غذایی بسیار کم چرب می باشد.


استروژن هورمونی است که دوره های قاعدگی را تنظیم می کند ساختمان این هورمون از چربی و کلسترول تشکیل شده است و بنابراین مقدار چربی کافی برای ساخت و تثبیت این هورمون در بدن لازم است روغن زیتون منبع بسیار مناسبی برای این نوع چربی است.
در اثر فعالیت هورمونهای جنسی در دوران قاعدگی احتباس مایعات در بدن ایجاد می شود که توصیه می گردد با مصرف محدود مواد شور و نمک و همچنین انجام ورزشهای مناسب از این مسئله پیشگیری شود.چربی های اشباع شده که در تخم مرغ و گوشت به فراوانی موجود است سبب افزایش مشکلات مربوط به قاعدگی دردناک می شود بنابراین توصیه می شود در این دوره از مصرف اینگونه مواد پرچرب پرهیز گردد. روغن هسته انگور سبب جلوگیری از انقباضات دردناک رحمی می شود.


مواد مغذی مفید برای قاعدگی دردناک:


ویتامین a
ویتامین c
بیوفلاونئوئید
ویتامین e
نیاسین
کلسیم
منیزیوم
روغن هسته انگور


مواد غذایی مفید برای قاعدگی دردناک:
ماهی پرچرب
ماهی قزل الا
ماهی ساردینی
میوهای تازه
تن ماهی جنوب (ماهی اقیانوس)
آناناس
آناناس
حبوبات
سبزی تازه
مارچوبه
هویج
جو
آجیل
لوبیا و باقلا
روغن زیتون
زنجبیل و دارچین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (91 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کیمیا عبدی | ۶ سال پیش
سلام خیلی ممنون
0
0
هانیه | ۱۰ سال پیش
سلام . مرسی از مطلب آموزنده و با ارزشتون .
0
0
faezeh | ۱۰ سال پیش
mersi komak bozorgi bood
0
0

hits