دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوش واژینال و تاثیرات استفاده از آن برای واژن
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دوش واژینال که روشی برای شستن و ضد عفونی کردن واژن است به دلیل عوارضی که دارد معمولا مورد تایید پزشکان نیست. ما در این مقاله به سوالات و تردیدهای معمولی که درباره استفاده از دوش واژینال وجود دارد پاسخ داده ایم.

تاثیرات استفاده از دوش واژینال برای شستشوی واژن

دوش واژینال، تمیز کردن کامل داخل واژن با آب یا دیگر ترکیبات مایع است. بیشتر دوش ها در فروشگاه ها به شکل بسته ترکیبی از آب و سرکه، جوش شیرین یا ید فروخته می شود. این ترکیب معمولا به شکل بطری یا کیسه است. این ترکیب مایع به وسیله یک لوله یا سر لوله قابل تنظیم رو به بالا به داخل واژنتان پاشیده می شود.

دوش واژینال با شستن قسمت خارجی واژن در زمان دوش گرفتن یا حمام کردن فرق می کند و می تواند منجر به مشکلات فراوانی برای سلامتی شود.

بیشتر پزشکان توصیه می کنند خانم ها نباید از دوش واژینال استفاده کنند.

دلیل توصیه پزشکان به عدم استفاده از دوش واژینال

بیشتر پزشکان توصیه می کنند خانم ها نباید از دوش واژینال استفاده کنند چرا که می تواند تعادل لازم فلور واژن (باکتری که در واژن هست) و خاصیت طبیعی اسیدی واژن را تغییر دهد. یک واژن سالم باکتری های خوب و مضر دارد. تعادل این باکتری ها به حفظ یک محیط اسیدی در واژن کمک می کند و این محیط اسیدی هم به جلوگیری از عفونت و تحریک واژن کمک می کند.

دوش واژینال می تواند به رشد بیش از حد باکتری های مضر کمک کند که این امر منجر به عفونت قارچی یا واژن باکتریایی می شود. اگر در حال حاضر عفونت واژنی دارید دوش واژینال می تواند منجر به بیماری های عفونی لگنی که مشکلی جدی برای سلامتی است شود.

بیماری های ناشی از استفاده از دوش واژینال

  • واژن باکتریایی یا BV: عفونتی در واژن است و زنانی که اغلب (هفته ای یک بار) از دوش واژینال استفاده می کنند پنج برابر زنانی که این کار را نمی کنند احتمال دچار شدن به BV را دارند.
  • بیماری التهابی لگن: عفونتی در اندم تناسلی است که اغلب در اثر بیماری های آمیزشی به وجود می آید.
  • مشکلات دوران بارداری: این مشکلات شامل زایمان زودرس و حاملگی خارج از رحم و بیماری های آمیزشی از جمله ایدز می شود.
  • تحریک یا خشکی واژن

تاثیر دوش واژینال برای از بین بردن بوی بد واژن

نباید برای راحت شدن از بوی بد واژن یا دیگر مشکلات مثل خالی کردن آن، درد، خارش یا سوزش واژن از دوش واژینال استفاده کرد. دوش واژینال بوی بد واژن را فقط برای مدتی کوتاه از بین می برد و مشکلات دیگر را تشدید می کند. اگر مشکلات زیر را دارید با دکترتان تماس بگیرید:

  • خالی شدن واژن با بوی بد
  • خارش واژن با مواد خارج شده ضخیم سفید، زرد رنگ، سبز با بو یا بدون بو
  • سوزش، قرمزی و ورم در واژن یا اطراف آن
  • درد و سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد یا ناراحتی هنگام رابطه جنسی

این ها ممکن است نشانه های عفونت واژن یا یک بیماری آمیزشی باشد. قبل از مشورت با پزشکتان ازدوش واژینال استفاده نکنید چون در این صورت تشخیص مشکل را برای پزشک سخت می کند.

استفاده از دوش واژینال برای تمیز کردن داخل واژن

شما برای تمیز کردن واژنتان به دوش واژینال احتیاج ندارید. بدن شما به طور طبیعی واژن را کاملا تمیز می کند. هر بو یا تحریک شدگی شدید یعنی مشکلی وجود دارد. دوش واژینال همچنین می تواند احتمال عفونت های واژنی یا یک بیماری آمیزشی را بالا ببرد.

بهترین راه تمیز کردن واژن

بهترین کار این است که بگذارید واژنتان به طور طبیعی خودش را تمیز کند. واژن این کار را با تولید مخاط انجام می دهد. مخاط واژن خون، منی و ترشحاتی را که باید از واژن تخلیه شود کاملا می شوید.

اگر درباره بوی واژنتتان نگران هستید با دکترتان صحبت کنید اما باید بدانید حتی واژن های سالم و تمیز هم بوی ملایمی دارند که در طول روز تغییر می کند. فعالیت فیزیکی هم باعث می شود واژن شما بوی بیشتری بدهد اما هنوز در همین حد هم طبیعی است.

نکات زیر را هنگام تمیز کردن واژن به یاد داشته باشید:

  1. هنگام حمام کردن قسمت خارجی واژن را با آب گرم بشویید. بعضی از خانم ها از صابون های ملایم هم استفاده می کنند اما اگر پوستی حساس یا در حال حاضر عفونت های واژنی دارید باید بدانید حتی صابون های ملایم هم می تواند باعث خشکی و تحریک واژن شود.
  2. از تامپون، پد، پودرها و اسپری های بودار استفاده نکنید. این محصولات ممکن است احتمال عفونت واژنی را بالا ببرند.

تاثیر دوش واژینال در جلوگیری از بیماری های آمیزشی

دوش واژینال از بیماری های آمیزشی جلوگیری نمی کند. در واقع دوش واژینال چند باکتری معمول در واژن که شما را در برابر عفونت حفظ می کند از بین می برد. و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های آمیزشی مثل اچ آی وی را بالا می برد.

آیا باید بعد از رابطه جنسی بدون استفاده از محافظ یاکاندوم خراب از دوش واژینال استفاده کرد؟

خیر. همان طور که گفته شد دوش واژینال بعضی از باکتری های معمول واژن را که از عفونت ها جلوگیری می کند از بین می برد و خطر ابتلا به بیماری های آمیزشی از جمله اچ آی وی را بالا می برد. علاوه بر این، دوش واژینال یک روش جلوگیری برای بارداری نیست. اگر بدون استفاده از محافظ رابطه جنسی داشتید یا کاندوم حین رابطه جنسی خراب شد سریع به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید برای جلوگیری از اچ آی وی و حاملگی دارو بگیرید.

تاثیر دوش واژینال در جلوگیری از بارداری

دوش واژینال از حاملگی جلوگیری نمی کند و هیچ وقت نباید از آن برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد. اگر بدون استفاده از هیچ روش جلوگیری رابطه جنسی داشتید یا روش جلوگیری موثر نبود می توانید از روش اضطراری پیشگیری از بارداری برای باردار نشدن استفاده کنید. اگر به جلوگیری از بارداری نیاز دارید با پزشکتان درباره روش جلوگیری مشورت کنید.

تاثیرات دوش واژینال بر بارداری

استفاده از دوش واژینال می تواند باردار شدن را مشکل تر کند و باعث ایجاد مشکلاتی طی بارداری شود. موارد زیر مشکلاتی از این نوع است:

  • مشکل در باردار شدن: زنانی که حداقل یک بار در ماه از دوش واژینال استفاده می کنند نسبت به زنانی که استفاده نمی کنند مشکل بیشتری برای باردار شدن دارند.
  • خطر بیشتر حاملگی خارج از رحم: دوش واژینال می تواند خطر آسیب به لوله های فالوپ و حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. حاملگی خارج از رحم زمانی پیش می آید که تخم بارور شده به جای اینکه به رحم بچسبد به داخل لوله های فالوپی بچسبد. اگر این روند درمان نشود حاملگی خارج از رحم می تواند کشنده باشد. همچنین می تواند بارداری را در آینده برای زن مشکل کند.
  • خطر بیشتر زایمان زود رس: دوش واژینال خطر تولد زودرس را بالا می برد. تحقیقی نشان داده زنانی که در زمان بارداری از دوش واژینال استفاده می کنند احتمال بیشتری برای زایمان زودرس دارند. این کار می تواند سلامت شما و نوزاد را به خطر بیاندازد.

بیشتر بخوانید:

چرا واژن بوی بد میدهد؟ چگونه بوی بد واژن را درمان کنیم؟

۳۰ درمان خانگی برای رفع خارش و سوزش واژن

علت و درمان عفونت واژن در زنان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits