دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد و مزایای مصرف ژل بهداشتی بانوان فیروز
38
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ژل بهداشتی بانوان فیروز از ابتلا به عفونت های ناحیه ژنیتال در خانم ها پیشگیری می نماید.

معرفی ژل بهداشتی بانوان فیروز

ژل بهداشتی بانوان فیروز دارای رایحه ای مطبوع و ملایم می باشد. این ژل از ابتلا به عفونت های ناحیه ژنیتال پیشگیری می نماید. استفاده از صابون ها و سایر مواد شوینده که معمولا pH قلیایی دارند به تعادل اسیدی طبیعی این ناحیه صدمه می زند. حتی شستشوی این ناحیه با آب خالص منجر به افزایش pH می گردد، اما شوینده های مخصوص ناحیه ژنیتال، تعادل اسیدی این ناحیه را حفظ می کنند. در دوران قاعدگی و همچنین در زمان نزدیکی این محیط برای تجمع باکتری ها مناسب شده و امکان ابتلا به بیماری های باکتریال که همراه با بوی زننده هستند، بالا می رود. ترکیبات ژل بهداشتی بانوان فیروز طوری به کار رفته است که ضمن پاک کنندگی ناحیه، کاملا ملایم بوده و هیچگونه حساسیت و التهابی ایجاد نمی کنند.


سلامت بانوان از مهم ترین بخش های سلامت جامعه است، توجه کامل به این نظافت باید از هر لحاظ علمی صورت پذیرد. برای شست و شوی ناحیه‌ خارجی واژن بانوان، ژل بهداشتی بانوان فیروزیکی از بهترین انتخاب‌ها است. این ژل با حفظ pH طبیعی فیزیولوژیکی واژن توسط لاکتیک اسید باعث افزایش توانایی سیستم‌ های دفاعی آن می‌ شود؛ دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی بوده و با توجه به این که افزایش میزان اسیدیته در ناحیه خارجی واژن احتمال افزایش میزان باکتری‌ها را بیشتر می کند که این باکتری‌ها می توانند باعث ایجاد بیماری و یا بوی ناخوشایند شوند. بر اثر ترکیب باکتری‌ها با ترشحات اطراف واژن بوی نامطبوعی تولید می‌ گردد که می تواند برای فرد آزار دهنده باشد.


ژل بهداشتی بانوان فیروز حاوی ماده‌ موثره عصاره بابونه آلفا-بیزابولول است که با خاصیت ضد التهابی‌ از تغییر و خشکی میزان رطوبت طبیعی پوست در ناحیه خارجی دستگاه تناسلی جلوگیری می‌ کند و خارش و سوزش را از میان می ‌برد. این ژل به دلیل داشتن pH ملایم می‌ تواند به صورت روزانه و بعد از رفتن به استخر مصرف شود.

ژل بهداشتی بانوان فیروز نرم کننده ، مرطوب کننده و ترمیم کننده آسیب‌ های پوستی بوده و با داشتن خاصیت ضد حساسیتی و ضد التهابی مناسب برای شست و شوی روزانه ناحیه خارجی ژنیتال می باشد. این محصول دارای عصاره بابونه می باشد و دارای دی ـ پانتنول ، بیزابولول و اسید لاکتیک و ترکیبات فاقد حساسیت می باشد.


موارد مصرف ژل بهداشتی بانوان فیروز

  • به صورت روزانه برای بانوان و دوشیزگان بالای 12 سال (باتوجه به شرایط آب و هوایی دفعات مصرف می تواند تغییر کند)
  • قبل و پس از شنا و استفاده از استخر
  • قبل و پس از نزدیکی
  • پس از پایان دوران قاعدگی

ویژگی های ژل بهداشتی بانوان فیروز

  1. مناسب برای بانوان و دوشیزگان
  2. عامل پیشگیری از ابتلا به عفونت های ناحیه تناسلی
  3. حاوی اسید لاکتیک با خاصیت حفظ pH طبیعی ناحیه ژنیتال
  4. عامل حفظ رطوبت طبیعی ناحیه ژنیتال
  5. دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی
  6. حاوی رایحه ای مطبوع و ایجاد تمیزی، شادابی و راحتی در طول روز برای بانوان
  7. افزایش توانایی سیستم دفاعی واژن با حفظ PH فیزیولوژیکی واژن توسط اسید لاکتیک
  8. حاوی دی پانتنول با خاصیت نرم کنندگی،‌ مرطوب کنندگی و ترمیم کنندگی آسیب های پوستی
  9. حاوی بیزابولول با خاصیت ضد حساسیت و ضد التهابی
  10. سهولت شستشو با آب

ژل بهداشتی

ترکیبات تشکیل دهنده ژل بهداشتی بانوان فیروز

ژل بهداشتی بانوان فیروز شامل ترکیبات زیر می باشد:

اسید لاکتیک:

با استفاده از اسید لاکتیک pH ژل بهداشتی روی ۴تا 5.4 تنظیم می گردد. تثبیت pH اسیدی محیط واژن از رشد باکتری های مضر جلوگیری کرده و سبب رشد باکتری های مفید لاکتو باسیل می گردد. همچنین اسید لاکتیک یکی از اجزا طبیعی فاکتور مرطوب کننده پوست NMF است که به حفظ رطوبت این ناحیه کمک به سزایی می کند.

د-پانتنول:


این ماده احیاء کننده، ترمیم کننده ومرطوب کننده پوست می باشدورطوبت رسانی پوست را تقویت می کند و از کاهش رطوبت پوست جلوگیری می کند و سبب بهبود و ترمیم سلول های از بین رفته می گردد.

آلفا-بیزابولول:

ماده موثره عصاره بابونه آلفا-بیزابولول است که دارای خاصیت ضد التهاب و سوزش و خارش بوده و از بروز این عوارض در این ناحیه جلوگیری می کند.

مزایای مصرف ژل بهداشتی بانوان فیروز


بسیاری از بانوان از صحبت کردن درباره بهداشت زنان و وجود علایمی مثل خارش، بوی زننده، التهاب و عفونت پرهیز می کنند. برخی از مادران نیز به علت عدم اطلاعات کافی به دختران خود جهت بهداشت فردی توصیه های نادرستی مثل شستن ناحیه با صابون های معمولی را می کنند. در حالیکه صابون ها pH محیط واژن را به هم زده و باعث از بین رفتن باکتری های مفید این ناحیه می شوند.


در واژن سالم نسبت باکتری های مفید که لاکتوباسیلی (Lactobacilli) نامیده می شود، نسبت به قارچ هاو باکتری های بیماری زابیشتراست (تقریبا هفتاد تانود درصد). لاکتوباسیلی ها کلیکوژن تولید شده توسط سلول های مخاط واژن را به گلوکز وسپس با متابولیسم گلوکز آن را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند. برخی انواع لاکتو باسیلی ها اسید لاکتیک وکمی پراکسید هیدروژن تولید می کنندکه با اسیدی کردن محیط واژن نقش دفاعی قابل توجهی را ایفا کرده و علاوه برآن محیط واژن را ضد عفونی می کنند و شرایط مناسب جهت رشد باکتری های مفید را مهیا کرده در عین حال که به اسپرماتوزون ها آسیب نمی رسانند مانع رشد باکتری های مضرکه در محیط اسیدی نمی توانند زندگی کنند، می شوند. بنابراین محیط واژن نرمال کاملا استریل می باشد.


با توجه به مطالب ذکر شده، سلامت واژن به تعادل pH آن وابستگی زیادی دارد. در واقع pH اسیدی یا قلیایی بودن را در محدوده ۱ تا ۱۴ نشان می دهد. pH واژن از خردسالی تا یائسگی به علت تغییرات هورمونی متغیرمی باشد. pH نرمال واژن در دوران بلوغ تا بزرگسالی از8.3 تا 2.4 می باشد درصورتیکه ترشحات واژن عفونی شده باشد pH آن بیش از 7.4 می باشد. با به هم خوردن تعادل pH در این ناحیه باکتری های گاردنرلا (Gardnerella) در واژن تولید آمینو اسید می کنند و باکتری های هوازی با آنزیمی که دارند آنها را به آمین تبدیل می کنند که علاوه بر بالا بردن pH واز بین رفتن لاکتو باسیلی های مفید، ایجاد بوی نا خوشایند شبیه بوی ماهی می کنند که یکی از علایم آغاز عفونت می باشد.


متاسفانه از جمله عفونت هایی که به هیچ عنوان به طور کامل از بین نمی رود عفونت و قارچ در اطراف دستگاه تناسلی خانم ها می باشد که پزشکان جهت جلوگیری از این عفونت ها محصولات بسیار زیادی را روانه بازار کرده اند . بسیاری اعتقاد دارند شستشو با صابون ها و دیگر مواد شوینده که معمولاً PH قلیایی دارند به تعادل اسیدی طبیعی این ناحیه لطمه وارد می کند و آن را بر هم می زند. به طوری که شستن این قسمت با آب خالص باعث بالا رفتن میزان pH در این قسمت می شود، اما شوینده های مخصوص ناحیه واژینال، میزان pH این ناحیه را حفظ می کنند. در دوران قاعدگی و همچنین در زمان نزدیکی این محیط جهت رشد و زیاد شدن باکتری ها مناسب شده و امکان ابتلا به عفونت های واژن که همراه با بوی بسیار نا مطبوع می باشد؛ بالا می رود.


عوامل تأثیرگذار بر pH واژن کدامند؟


این عوامل به دو دسته عوامل داخلی و خارجی تقسیم می شوند :
عوامل داخلی : در شرایط و زمان های خاص مانند دوران قاعدگی، پس از نزدیکی و یا باروری موقتاً تغییراتی در روند تولید هورمون ها به وجود می آید و به تبع آن pH ناحیه واژن تغییر کرده و نارسائی هایی در دفاع طبیعی بدن ایجاد می گردد. در دوران یائسگی نیز، استروژن تولید نمی شود پس سطح اسیدی ناحیه کافی نمی باشد و در نتیجه دفاع طبیعی واژن ضعیف تر از حد نیاز می باشد.


عوامل خارجی : عوامل خارجی بسیاری باعث تغییر سطح اسیدی ناحیه ژنیتال می شوند. شماری از این عوامل عبارتند از : لباس زیر تهیه شده از الیاف مصنوعی، استفاده طولانی مدت از پدهای بهداشتی، مصرف داروهای ضدبارداری، هورمونی و ... .


آیا شستشوی روزانه ناحیه ژنیتال لازم است؟


آری، از سن بالای 12 سال این محیط تحت شرایط مختلف داخلی و خارجی می تواند آمادگی ابتلا به عفونت را پیدا کند، پس توصیه می شود حتی در سلامت کامل نیز این شستشو به صورت روزانه انجام گیرد تا احتمال ابتلا به بیماری کاهش یابد.

آیا می توان برای شستشوی ناحیه تناسلی از صابون یا سایر شوینده ها استفاده کرد؟

خیر، شوینده های صابونی به شدت قلیایی هستند و با بر هم زدن تعادل اسیدی ناحیه ژنیتال باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و مناسب شدن محیط جهت رشد باکتری ها می شوند.

آیا ناحیه تناسلی بانوان دارای مکانیسم دفاعی می باشد ؟

آری، هورمون های زنانه استروژن باعث می شوند در مخاط واژن باکتری مفیدی به نام ((لاکتوباسیلوس)) ایجاد شود که اسید لاکتیک تولید می کند و باعث اسیدی شدن pH این ناحیه شده، از رشد میکروب ها و باکتری های مضر جلوگیری می کند. ترشحات طبیعی واژن نیز دیواره واژن را تمیز نموده و سلول های مرده را دفع می کند.

آیا نوع لباس بر ناراحتی های ناحیه ژنیتال مؤثر است؟


آری، پوشیدن لباس های زیر تنگ، از جنس الیاف مصنوعی و چند لایه که رطوبت را تمام روز در خود حفظ می کنند، همچنین شلوارهای جین تنگ می توانند سبب خارش، التهاب و سوزش ناحیه ژنیتال گردند.

راه های پیشگیری از ابتلا به مشکلات ژنیتال کدامند؟

  • لباسهای زیرنخی استفاده کنید.
  • پس از هر بار شستشو این ناحیه را خشک کنید.
  • به بهداشت همسرتان نیز اهمیت دهید.
  • از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنید.
  • شستشوی روزانه را با ژل های بهداشتی مخصوص بانوان فراموش نکنید.

روش مصرف ژل بهداشتی بانوان فیروز


ابتدا دست ها را شسته سمت خارجی دستگاه ژنیتال را مرطوب کرده، مقدار کمی از ژل را برداشته و به کمک دست یا پارچه ای تمیز قسمت خارجی واژن را شسته و پس از حدود یک دقیقه آبکشی نمایید. این کار را می توانید به صورت روزانه (با توجه به شرایط آب و هوایی) انجام دهید.

هشدار مصرف ژل بهداشتی بانوان فیروز

  • جهت استعمال خارجی
  • دور از تابش آفتاب و در دمای معتدل نگهداری شود.
  • در صورت بروز هرگونه حساسیت مصرف قطع گردد.

divider


بیشتر بخوانید:

بهداشت بانوان در دوران قاعدگی

فواید استفاده از ژل های بهداشتی برای زنان

آشنایی با مهم ترین نکات بهداشت ناحیه تناسلی زنان

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (38 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits