دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هر آنچه باید در مورد خارش اندام تناسلی زنان بدانید!
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خارش اندام تناسلی زنان یکی از مشکلات مشترکی است که خانم ها اغلب با آن درگیر هستند و به پزشک زنان مراجعه می کنند


علت خارش اندام تناسلی زنان چیست؟


خارش اندام تناسلی زنان به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. شرایط خاص ناحیه تناسلی در زنان ، این ناحیه را مستعد ابتلا به خارش می‌کند. محیط مرطوب و بسته در محل تلاقی سه دستگاه تناسلی، ادراری و گوارشی، از یک طرف و گیرنده‌های فراوان حسی عصبی از طرف دیگر این ناحیه را مستعد خارش و سوزش می‌کند.


خارش اندام تناسلی زنان یکی از مشکلات مشترکی است که خانم ها اغلب با آن درگیر هستند و به پزشک زنان مراجعه می کنند بعید است زنی وجود داشته باشد که چنین مشکلی را در زندگی خود تجربه نکرده باشد. خارش اندام تناسلی به شدت ناتوان کننده است به خصوص سرکار باشید و نیاز به کنترل داشته باشید. طوری که ممکن است مایه خجالت و اندوه زنان شود از اینرو باید جدی گرفته شود.


شایع ترین دلیل خارش اندام تناسلی زنان می تواند عفونت قارچی یا سوزش در مهبل به دلیل مواد شیمیایی یا پد مورد استفاده در دوران قائدگی ایجاد شود. استفاده از لباس تنگ نیز دلیل دیگری می تواند باشد. فقدان بهداشت بعد فعالیت جنسی بیش از حد دلیل دیگری از این ناراحتی است. وقتی خارش واژن ادامه یابد ممکن است تبدیل به درد شده و ایجاد ناراحتی نماید. خوشبختانه داروهای خانگی ساده ترین و با صرفه ترین راه درمان برای خلاص شدن از این مشکل می باشد.

عوامل تشدیدکننده خارش ناحیه تناسلی زنان


۱-شستشوی بیش از اندازه با لیف و صابون:


برخی از بیماران به وجود آمدن خارش و یا سوزش و یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط داده و با شستشوی زیاد با صابون و لیف سعی در بر طرف کردن آن می‌کنند. این کار کاملاً اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می‌شود. شستشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافی است.


۲-پوشیدن لباس تنگ:


پوشیدن لباس‌های تنگ، چسبناک بویژه از جنس پلاستیک منجر به تشدید رطوبت شده و ناحیه را برای رشد قارچ مستعد می‌کند بنابراین توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌های تنگ پرهیز شود.


۳- خشک کردن با سشوار:


برخی از بیماران با تصور اینکه رطوبت منجر به رشد قارچ در ناحیه تناسلی می‌شود، با سشوار اقدام به خشک کردن ناحیه تناسلی می‌کنند. این کار نیز غلط است. خشک کردن با دستمال کاغذی نرم و به آرامی کفایت می‌کند.


۴-استفاده از کرم‌های مختلف:


استفاده از کرم‌های ضد خارش و ضد قارچ که معمولاً بیماران بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌کنند، خود یکی از عوامل اصلی خارش هستند. توصیه می‌شود حتماً برای درمان خارش ناحیه تناسلی به پزشک متخصص مراجعه و تمام کرم‌های موضعی را که خود از قبل استفاده می‌کنید قطع کنید. حداکثر می‌توان از وازلین خالص (بدون عطر و مواد نگه‌دارنده) برای تسکین خارش در ناحیه تناسلی استفاده کرد.


۵-استفاده از تامپون

اگر دچار خارش مزمن و طولانی در ناحیه تناسلی می‌باشید (در زنان) استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی ارجح است.
البته این کار حتماً باید زیر نظر پزشک انجام شود. زیرا تامپون نیز عوارض خاص خود را دارد.

۶-استفاده از کاندوم و ژل‌های روان کننده یا لوبریکانت (در زنان):

اگر دچار خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی هستید بهتر است از کاندوم استفاده نکنید. همچنین ژل‌هایی که به عنوان ژلهای روان کننده به فروش می‌رسند از عوامل مهم ایجاد حساسیت، آلرژی و خارش در ناحیه تناسلی هستند. استفاده از این ژل‌ها حتی برای کسانی که مشکل خارش هم ندارند توصیه نمی‌شوند.

خارش وازن

چند نکته مهم دیگر در مورد خارش ناحیه تناسلی زنان وجود دارد


۱- توجه داشته باشید هرگونه خارش یا سوزش یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی نشانه بیماری منتقل از راه تماس جنسی نیست. و بیخود فکر خود را مشغول این موضوع نکنید. استرس ابتلا به یک بیماری آمیزشی خود منجر به تشدید خارش در ناحیه تناسلی می‌شود.
۲- مسائل روحی در خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی نقش مهمی دارند. اگر مبتلا به افسردگی هستید بدانید بدون درمان افسردگی خارش ناحیه تناسلی شما بهبود نخواهد یافت.
۳- در درمان خارش ناحیه تناسلی به طور کلی داروهای خوراکی ارجح‌اند. از پزشک خود بخواهید تا آنجا که ممکن است داروی خوراکی برای شما تجویز کند. در صورت نیاز به داروی مالیدنی پایه پماد نسبت به پایه کرم ارجح است.
۴- به دنبال برخی درمان‌های خارش ناحیه تناسلی امکان اضافه شدن مشکلات جدید مثلاً اضافه شدن عفونت قارچی یا حساسیت به داروهای تجویزی وجود دارد. معمولاً پزشکان برای پیشگیری از عفونت قارچی ثانویه پیشاپیش درمان پیشگیرانه تجویز می‌کنند.

راه‌ حل فوری برای تسکین خارش ناحیه تناسلی زنان


۱- کمپرس آب سرد شده در یخچال (آب شیر را در یخچال سرد کنید و نه در فریزر)
۲- ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس آب سرد حداکثر ۲ بار در روز
۳- سپس ناحیه را به آرامی خشک کرده و از وازلین خالص استفاده کنید (بدون عطر و مواد نگه‌دارنده)
۴- اگر خارش و سوزش به قدری شدید است که مانع ادرار کردن و یا مقاربت می‌گردد می‌توانید به طور موقت از پماد لیدوکائین استفاده کنید (نه ژل لیدوکائین و نه کرم لیدو کائین)

داروهای خانگی برای خارش ناحیه تناسلی زنان


سرکه سیب برای از بین بردن خارش ناحیه تناسلی زنان

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد. برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با آب گرم ترکیب و واژن خود را با این آب دو بار در روز بمدت ۲ الی ۳ روز شستشو دهید. سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند.

برگ ریحان برای رفع خارش ناحیه تناسلی زنان

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد. برگ ریحان را در ۲ فنجان آبجوش گذاشته دم کشیده بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام آمده. نوشیدن این آب ۲ بار در روز برای خارش واژن واژن مفید است.

تسکین خارش ناحیه تناسلی زنان به کمک کمپرس سرد

خارش واژن به خصوص در طول شب می تواند بسیار مشکل باشد و خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود آورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری آب سرد در مهبل. این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان می آورد.

تسکین خارش ناحیه تناسلی زنان به کمک سیر

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد. میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد. جویدن ۲الی ۳ حبه در دهان و سپس قراردادن آن در واژن. شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است!

ماست

ماست یک درمان عالی برای درمان خارش ناحیه تناسلی زنان

استفاده از پروبیوتیکها به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست. ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد. برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است. ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان می باشد. راه دیگر استفاده از ماست قرار دادن آن بطور مستقیم در واژن است. برای این منظور میتوانید ماست آغشته با تامپون یا پنبه به مدت چند ساعت استفاده کنید. ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد.

حمام نمک برای از بین بردن خارش ناحیه تناسلی زنان


نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد. شستن واژن با آب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل می آورد. همچنین شما می توانید وان را با آب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید آب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند.

برگ رزماری برای درمان خارش ناحیه تناسلی زنان

برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در آب خیسانده با آب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی.

divider

بیشتر بخوانید:

خارش واژن در بارداری و درمان های ساده خانگی آن

خارش ترک های بارداری و راههای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی

خارش کشاله ران و شیوه های درمان آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (6 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits