دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۳ نکته طلایی رعایت بهداشت زنان در دوران قاعدگی
37
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بهداشت دوران قاعدگی: به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، توجه به بهداشت تناسلی در این دوران بسیار ضروری است و عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث ایجاد عفونت و عوارض در آینده همراه باشد.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با بهداشت زنان در دوران قاعدگی بیشتر آشنا شوید

بهداشت زنان در دوران قاعدگی: هر دختری که به سن بلوغ می رسد، چرخه قاعدگی در او شروع به فعالیت می کند. اگر چه قاعدگی همراه با درد و یک سری مشکلات می باشد، اما بروز چرخه قاعدگی نشان‌ دهنده عملکرد طبیعی و سلامت دستگاه تناسلی خانم ها می باشد.

قاعدگی نشان می دهد که رحم یک خانم، برای باردار شدن آمادگی دارد و اگر بارداری رخ ندهد، پوشش داخلی رحم شروع به ریزش می کند و از طریق خون قاعدگی از بدن خارج می شود تا پوشش جدیدی در دیواره داخلی رحم (اندومتر) ایجاد شود..

رعایت بهداشت فردی در دوران قاعدگی بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است سبب عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده شود.

بهداشت ناحیه تناسلی در دوران قاعدگی

1. به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، توجه به بهداشت تناسلی در این دوران بسیار ضروری است و عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث ایجاد عفونت و عوارض در آینده همراه باشد.

2. در خانم‌ها به علت نزدیک بودن مقعد به فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امکان انتقال انواع میکروب‌ها به دستگاه تناسلی وجود دارد، خانم ها باید توجه داشته باشند که شستن و خشک کردن ناحیه تناسلی، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می شود.

3. در دوران قاعدگی باید پس از هر بار دستشویی رفتن، بخصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو، در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود. باقی ماندن هر گونه رطوبت در منطقه تناسلی، زمینه را برای رشد ونمو باکتری های بیماری زا و بروز عفونت فراهم می کند.

4. بهتر است شستشوی ناحیه تناسلی تنها با آب خالی انجام شود و استفاده از شوینده‌های خاصی توصیه نمی شود.

5. تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به‌ وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. استفاده از آب گرم یا ولرم هنگام شستشو در این دوره می تواند علاوه بر ایجاد آرامش در فرد، به کاهش دردهای ناحیه زیر شکم هم کمک کند.دقت کنید هیچگاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.

6. ناحیه تناسلی و بیرون واژن را حداقل روزی یک تا دو بار بشویید تا بوی نامطبوع حاصل از خونریزی قاعدگی، کاهش پیدا کند.

7. پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.

لباس زیر مناسب در دوران قاعدگی

بهداشت زنان در دوران قاعدگی : در طی دوران قاعدگی به بانوان و دختران عزیز توصیه می شود این موارد را در لباس زیرشان رعایت کنند:

8. لباس های زیر نخی و پنبه ای مناسب که مواد حساسیت ‌زا در آن به‌کار نرفته است استفاده کنند، زیرا لباس زیر نخی، کمتر بوی نامطبوع می گیرد، هوا براحتی از آن عبور می کند، درجه حرارت بدن را تعدیل می کند و شرایط راحتی را برای فعالیت های جسمانی فرد در این دوران فراهم می کند.

9. توصیه می شود لباس های زیر نخی و پنبه ای خود را زود به زود تعویض کنید و باید جدا از سایر لباس‌ها آنها را بشویید و بهتر است در آفتاب خشک شان کنید.

10. هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.

11. لباسهای زیر رنگ روشن بپوشید تا هر گونه آلودگی روی آن مشخص شده تا تمیز آنها را بشویید. ( روزهای پریودی لازم نیست که لباس هاى تیره بپوشید برعکس برای حفظ شادابی و نشاط بیشتر لباس های روشن بپوشید)

نوار بهداشتی مناسب دوران قاعدگی

بهداشت زنان در دوران قاعدگی : نوار بهداشتی هم در این دوران خیلی مهم است. این نکات را در این مورد حتما درنظر داشته باشید:

۱۱ مدل نوار بهداشتی برای استفاده در دوران قاعدگی

12. سعی کنید در دوران قاعدگی حتماً از نوار بهداشتی‌های استاندارد استفاده گردد تا کمتر ایجاد حساسیت‌های موضعی کنند و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع بخصوص زمانی که خونریزی بیشتر است، روشن می ‌شود. با این کار، علاوه بر رعایت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس‌های دیگر نیز جلوگیری می ‌شود. (هنگام تعویض نوار بهداشتی، باید آن را داخل کاغذ پیچیده و دور بیندازید.)

13. در طول عات ماهانه، به محض این که نوار بهداشتی شما کثیف شد، آن را عوض کنید. در صورت عدم تعویض نوار بهداشتی برای مدت طولانی، اکسیژن رسانی کم می شود و شرایط برای رشدونمو باکتری ها در ناحیه تناسلی مهیا می شود. این باکتری های بیماری زا، وارد مهبل شده و مشکلات عفونی را برای شما ایجاد می کنند

14. چنانچه امکان استفاده از نوار بهداشتی را ندارید، می ‌توانید از پارچه‌های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشک کنید و در صورت امکان اتو کنید.

15. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید، زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود.

16. با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌ توان با علامت‌زدن تاریخ شروع قاعدگی در تقویم، آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی را بخصوص در مدرسه به همراه داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.

17. در طول عات ماهانه، دفعات تعویض نوار بهداشتی به میزان خونریزی خود شخص بستگی دارد؛ اما حتی اگر خونریزی فرد کم هم باشد، بهتر است که دو بار در روز نوار بهداشتی تعویض شود. پس به محض این که نوار بهداشتی شما کثیف شد، آن را عوض کنید. در صورت عدم تعویض نوار بهداشتی برای مدت طولانی، اکسیژن رسانی در محل کم می شود و شرایط برای رشد ونمو باکتری ها در ناحیه تناسلی مهیا می شود. این باکتری های بیماری زا، وارد مهبل شده و مشکلات عفونی برای شما ایجاد می کنند.

18. اگر فردی هستید که بوی ناشی از قاعدگی در شما بسیار شدید و تند است، ابتدا باید بدانید که بموقع نوار بهداشتی خود را عوض کنید. عدم تعویض به موقع نوار بهداشتی باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.

19. نوار بهداشتی‌هایی لوله ای شکل تنها برای افراد متاهل وجود دارد که داخل واژن قرار می‌گیرند. مصرف این نوع نواراصلا توصیه نمی شود؛ چراکه خون قاعدگی، بایستی حتماً از واژن خارج شود و اگر لخته خون داخل رحم باقی بماند، ممکن است از طریق لوله‌ های رحمی وارد حفره رحم شود.

شستشوی مناسب در دوران قاعدگی

بهداشت زنان در دوران قاعدگی

20. 6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید. نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن هدیه می دهد. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می کند تا سریع تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.

21. ناحیه تناسلی و بیرون واژن را حداقل روزی یک تا دو بار بشویید تا بوی نامطبوع حاصل از خونریزی قاعدگی، کاهش پیدا کند.

22. پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.

23. خانم ها باید توجه داشته باشند که شستن و خشک کردن ناحیه واژن، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می شود.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (37 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits