دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری به جنین آسیب می زند ؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
رنگ موهای دائمی ممکن است بهترین نتایج را ارائه دهند اما تنها گزینه مناسب برای رنگ کردن مو در دوران حاملگی نمی‌باشند. برای یک روش بی‌خطرتر در دوران بارداری، رنگ موی نیمه دائمی بدون سفید کننده یا آمونیاک انتخاب نمایید. رنگ نیمه دائمی ممکن است به...

رنگ کردن مو در دوران بارداری :

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند رنگ کردن موها تا سه ماهه دوم بارداری به عقب بیفتد، اما این پزشکان راهکار دیگری را نیز به خانم‌ها پیشنهاد می‌کنند و آن های‌لایت کردن یا مش کردن موهاست که در آنها رنگ مو با کف سر تماس مستقیم ندارد، بلکه ساقه موها از کلاهی بیرون آمده و رنگ می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از این روش‌ها، موهای سفید کمتر خود را نشان می‌دهد.

جالب است بدانید آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده، مواد شیمیایی موجود در رنگ مو باعث نقص جنینی می‌شود، البته این مساله وقتی پیش می‌آید که دفعات استفاده از رنگ زیاد باشد و پوست سر، زیاد در معرض رنگ شیمیایی قرار بگیرد، اما این مطالعات روی انسان به نتیجه قطعی نرسیده است.

تاکنون در محافل علمی دنیا، پاسخ قطعی و روشنی به عوارض رنگ مو روی جنین داده نشده است. به همین دلیل برخی پزشکان رنگ کردن موها را حتی در ابتدای بارداری نیز نفی نمی‌کنند، اما از آنجاکه در سه ماهه اول بارداری، تقسیمات اصلی سلولی و ایجاد شبکه‌های عصبی جنین شکل می‌گیرد،

جذب هر نوع ماده و ترکیب شیمیایی می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر جنین به جا گذارد . گرچه این آسیب‌پذیری طی 9 ماه بارداری به درجات کمتری نیز ادامه دارد و بهتر است تماس مادر با ترکیبات شیمیایی و آلرژی‌ زا طی این دوران صورت نگیرد.

اما دکتر نیکبخت با تاکید بر این‌که موادشیمیایی موجود در رنگ مو حتی از ساقه موها نیز جذب می‌شود، می‌افزاید: نباید فراموش کنید پوست سر به آسانی مواد مختلف را جذب کرده و از خود عبور می‌دهد. بر این اساس امروزه تماس رنگ مو با کف سر حتی برای خانم‌هایی که باردار هم نیستند، به دلیل اثرات منفی ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود در آن نفی می‌شود.

عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری

آیا میتوان در دوران حاملگی موها را رنگ کرد؟

خبر خوب این است که رنگ مو، حاوی سموم خطرناک نیست، بنابراین استفاده از رنگ مو در دوران حاملگی بی‌خطر است.

این حقیقت در مورد انتخاب رنگ موی نیمه دائمی یا دائمی صدق می‌کند. در طول رنگ کردن مو مقدار کمی از رنگ مو می‌تواند بر روی پوست تماس پیدا کند. با اینکه رنگ ممکن است با پوست سر یا پیشانی تماس پیدا کند، اما در واقع تنها مقدار کمی از مواد شیمیایی در پوست شما جذب می‌شود. این مقدار بسیار کم است بنابراین بعید است که مواد شیمیایی اثر سوئی بر رشد بدن جنین داشته باشد.

رنگ موهای دائمی ممکن است بهترین نتایج را ارائه دهند اما تنها گزینه مناسب برای رنگ کردن مو در دوران حاملگی نمی‌باشند. برای یک روش بی‌خطرتر در دوران بارداری، رنگ موی نیمه دائمی بدون سفید کننده یا آمونیاک انتخاب نمایید. رنگ نیمه دائمی ممکن است به اندازه‌ی رنگ موی دائمی ماندگار باشد اما می‌تواند میزان قرارگیری در معرض مواد شیمیایی و سمی را کاهش دهد. این امر می‌تواند در حین بارداری باعث آرامش خاطر شود

اجتناب از مصرف رنگ موهای شیمیایی و استفاده از رنگهای گیاهی جایگزین مثل حنا، بعنوان اولین توصیه مطرح است اما در صورت اصرار برای مصرف رنگ های شیمیایی جهت کاهش اثرات سوء بهتر است افراد از رنگ موهای استاندارد ا و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند و بیشتر از زمان مورد نیاز، رنگ را بر روی سر باقی نگذارند.

بعد از استفاده از رنگ، سر را با آب خوب بشویید.هنگام استعمال رنگ مو از دستکش استفاده کنید.قبل از رنگ کردن مو با یک شامپوی مناسب، موها را شستشو دهید.هرگز بعد از رنگ کردن موها از مواد صاف‌کننده یا فرکننده استفاده نکنید.پس از رنگ کردن، از مواد تقویت‌کننده مو استفاده کنید از تعویض مکرر رنگ مو و رنگ کردن مداوم و با فاصله کوتاه اجتناب کنید.

نکته : هر چیزی که باعث شود ساختار طبیعی مو از حالت عادی خارج شود، برای مو مضر محسوب می شود. به همین علت باید تا حد امکان از مواد شیمیایی مخصوص فرکردن و رنگ کردن کمتر استفاده شود.

نکته : به طور کلی رنگ کردن مو در دوران بارداری بی‌خطر است. اما با این وجود همچنان باید اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن آسیب به جنین در پیش بگیرید.

عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری

زمان رنگ کردن مو در دوران بارداری

در دوران بارداری مو با سرعت بیشتری رشد می‌کند بنابراین ممکن است در طول این 9 ماه بیشتر به ریشه‌گیری موهای خود نیاز داشته باشید. برای به حداقل رساندن آسیب به جنین در حال رشد برخی از کارشناسان رنگ کردن مو در 12 هفته اول بارداری را توصیه نمی‌کنند. برای رنگ کردن موهای خود باید تا سه ماهه دوم صبر کنید. رشد سریع موها در سه ماه‌ی اول صورت می‌گیرد. ایجاد یک محیط محافظتی و ایمن برای کودک در طول این زمان بسیار مهم است.

خطر رنگ کردن مو برای جنین :

رنگ کردن مو در دوران بارداری می‌تواند در صورت استفاده مکرر به عوارض جدی منجر شود. استفاده از آن در هنگام تقسیمات اصلی سلولی و ایجاد شبکه‌های عصبی جنین سبب نقص جنین خواهد شد. همچنین ممکن است سبب ایجاد آلرژی و مشکلات پوستی و یا در جینن گردد.

روش‌ دیگر رنگ کردن مو که برای جنین بی خطرتر است :

اگر نگران اثرات احتمالی مضر در اثر رنگ مو هستید روش‌های ملایم‌تری را برای به حداقل رساندن قرارگیری در معرض مواد شیمیایی انتخاب کنید. به جای رنگ کردن کل مو، از آرایشگر خود بخواهید به منظور جلوگیری از تماس مستقیم رنگ با پوست سر از هایلایت یا مش استفاده کند.

عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری

نکات لازم قبل از رنگ کردن مو در دوران حاملگی :

  1. اگر در یک سالن هستید، درخواست کنید که در یک منطقه با تهویه مناسب بنشینید. اگر در خانه هستید پنجره را باز کنید به طوری که هوای تازه تنفس کنید نه گازهای سمی. هنگام مالیدن رنگ مو بر روی موها همیشه از دستکش استفاده کنید و پیراهن آستین بلند بپوشید. دستورالعمل‌های شرکت سازنده را رعایت کنید و مطمئن شوید که پس از اتمام کار سرتان بطور کامل شسته شده است.
  2. به خاطر داشته باشید که تغییرات هورمونی می‌توانند بر واکنش موها نسبت به رنگ تاثیر بگذارند، بنابراین ممکن است آنچه که انتظار دارید حاصل نشود. پیش از استفاده از رنگ مو بر روی کل سر، بر روی یک رشته مو تست کنید تا رنگ دیگری ایجاد نشود مگر اینکه همان رنگی باشد که می‌خواهید .
  3. انتخاب یک رنگ موی ملایم و بی‌خطر روشی برای محافظت از کودک در برابر مواد شیمیایی است. همچنین باید اقدامات احتیاطی را در هنگام استفاده از رنگ انجام دهید. رنگ مو می تواند گازهای سمی ایجاد کند. پوشیدن دستکش هنگام استفاده از رنگ مو مهم است. این اقدامات میزان تماس مواد شیمیایی با پوست و جذب آنها را کاهش می‌دهد.
  4. دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و بیش از حد لازم مواد شیمیایی را روی سر نگه ندارید. پس از اتمام رنگ مو برای از بین بردن هر گونه اثر رنگ مو از روی پوست، سر و پیشانی خود را بشویید. اگر آرایشگر هستید محدود کردن قرارگیری در معرض مواد شیمیایی مشکل است. اما از آنجایی که قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد سفیدکننده و مواد سمی می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد، باید هنگام استفاده از مواد شیمیایی بیشتر مراقب باشید.
عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری

آرایشگران در دوران بارداری نکات زیر را رعایت کنید :

  1. بطور مکرر دستکش‌های محافظ را تعویض کنید.
  2. در اطراف محل کار غذا نخورید.
  3. در هنگام استفاده از مواد شیمیایی ماسک بزنید.
  4. هر گونه اثر رنگ مو بر روی پوست خود را بشویید.

divider

بیشتر بخوانید :

عوارض خوردن پفک و چیپس در دوران حاملگی را جدی بگیرید

مضرات سونا و جکوزی در زمان حاملگی

وزن مناسب در دوران حاملگی

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits