دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به پد و نوار بهداشتی

علت و درمان حساسیت واژن به نوار بهداشتی

حساسیت به پد و نوار بهداشتی
63
زمان مطالعه: 5 دقیقه
برخی از افراد ممکن است بعد از استفاده کردن از نوارهای بهداشتی و پدها دچار خارش و حساسیت شوند. اگر بعد از دوره قاعدگی خود دچار خارش و سوزش در ناحیه واژن می شوید ممکن است شما هم یکی از افرادی باشید که به نوار بهداشتی حساسیت نشان می دهند.

حساسیت واژن به نوار بهداشتی( علل، درمان و پیشگیری)

در این مقاله سعی می کنیم چرایی این موضوع را با هم بررسی کنیم و ببینیم چه کاری برای بهبود شرایط می توانیم انجام دهیم.

چه چیزی باعث حساسیت به نوار بهداشتی می شود؟

برخی از افراد واکنش بدی به ریون و پلاستیک نشان می دهند. ریون ماده مصنوعی است که برای تهیه بیشتر پدها و نوارهای بهداشتی از آن استفاده می شود. در برخی از افراد نیز واکنش آلرژیک به رنگ و عطری که به پدها و تامپون ها اضافه می شود، مسئول چنین خارش و سوزشی است. برخی از دستمال های کاغذی عطردار نیز ممکن است همین اثر را بر روی ناحیه تناسلی فرد داشته باشند.

نشانه های حساسیت به نوار بهداشتی

بر اساس ماهیت واکنش های پوستی، افراد مختلف ممکن است نشانه های مختلف و متفاوتی در برابر حساسیت به نوار بهداشتی و تامپون از خود نشان دهند. با اینحال برخی از نشانه ها و علائم رایجی که افراد ممکن است به هنگام استفاده از نوار بهداشتی تجربه نمایند را در ادامه با هم مرور می کنیم:

  • راش قرمز پوستی
  • خارش
  • حس سوزش
  • ترشحات سفید از واژن
  • تورم
  • قرمزی پوست
  • ایجاد برآمدگی بر روی پوست

حساسیت به نوار بهداشتی

اگر به نوار بهداشتی حساسیت داشتید چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر به تامپون، پد یا نوار بهداشتی حساسیت دارید، ما راه حل خوبی برایتان داریم. بیشتر استراتژی های پیشنهادی برای پیشگیری از حساسیت به نوار بهداشتی، موارد ساده ای هستند که بدون دخالت پزشک می توان در منزل انجام داد. اگر با چنین شرایطی دست و پنجه نرم می کنید، نکات زیر را حتما مدنظر داشته باشید:

به دنبال نوار بهداشتی با کیفیت باشید:

در برخی از شرایط ممکن است بودجه زیادی در دسترس نداشته باشید. با اینحال سلامت فردی همیشه مهم ترین موضوعی است که باید مدنظر داشته باشید. حساسیت واژن به نوار بهداشتی ممکن است به خاطر استفاده از موارد بی کیفیت ایجاد شده باشد. اگر چنین است، حتما به دنبال خرید نوارهای بهداشتی با کیفیت باشید. اگر برندی نتوانست رضایت شما را در مورد نوار بهداشتی به خود جلب کند، به سراغ یک برند دیگر بروید. نوار بهداشتی که شما مورد استفاده قرار می دهید باید برایتان راحت باشد. علاوه بر این، پدها و تامپون هایی که انتخاب می کنید باید برای ناحیه تناسلی تان نرم و لطیف باشد. ترکیبات داخلی نوارهای بهداشتی نباید در تماس مستقیم با بخش های تناسلی قرار گیرد.

به دنبال نوار بهداشتی ضد حساسیت باشید:

اگر در حال حاضر از نوار بهداشتی با کیفیتی استفاده می کنید و هنوز هم نشانه های حساسیت را تجربه می نمایید، ممکن است استفاده از نوار بهداشتی ضد حساسیت برای تسکین خارش و راش مفید باشد. این نوارهای بهداشتی عموما برای پوست های حساس تهیه شده اند و معمولا عاری از عطر، رنگ، مواد شیمیایی هستند و اغلب از عناصر طبیعی همچون پنبه ساخته شده اند. اگرچه این نوارهای بهداشتی معمولا گران هستند اما می توانند از سلامت شما محافظت کنند.

به طور مرتب، نوار بهداشتی خود را عوض کنید:

اگر عادت دارید در طول روز تنها از یک عدد نوار بهداشتی استفاده کنید بهتر است این عادت خود را کنار بگذارید. در این شرایط پوست واکنش و حساسیت بیشتری به مواد تشکیل دهنده نوار بهداشتی یا تامپون خواهد داشت. بیشتر پدهای بهداشتی، حتی آن هایی که کیفیت بسیار بالایی دارند، باید تنها برای بازه زمانی کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند. رطوبت طولانی مدت می تواند بر روی پوست این ناحیه اثر بگذارد. به همین خاطر باید نوار بهداشتی که در دوران قاعدگی خود مورد استفاده قرار می دهید را به طور مرتب عوض کنید.

خود را تمیز نگه دارید:

برخی از اوقات به خاطر بهداشت شخصی ضعیف، این ناحیه از بدن دچار حساسیت و آلرژی می شود. علاوه بر تغییر منظم نوار بهداشتی در طول روز، باید پوست اطراف واژن را نیز به طور منظم تمیز کنید. برخی از عناصر تشکیل دهنده نوارهای بهداشتی ممکن است در این ناحیه باقی مانده باشد و شروع به ایجاد حساسیت کند. با تمیز نگه داشتن واژن و پوست اطراف آن می توانید از بروز چنین حساسیت هایی پیشگیری کنید.

از پودر استفاده کنید:

برخی از اوقات علت ایجاد چنین حساسیت هایی، رطوبت موجود در این ناحیه است. برای کاهش درجه رطوبت در طول دوره قاعدگی، می توانید از پودرهایی که برای پوست واژن طراحی شده اند استفاده کنید. در این شرایط پودر، یک مانع بین نوار بهداشتی و پوست ایجاد می کند و مانع از بروز حساسیت واژن می شود.

درمان راش های پوستی ناشی از نوار بهداشتی:

در برخی از موارد می توان راش پوستی ایجاد شده را در منزل درمان کرد. تنها چیزی که بدان نیاز دارید آب و صابون ساده برای تمیز کردن ناحیه مدنظر است. قبل از پوشیدن نوار بهداشتی، می توانید کمی پودر به واژن و پوست اطراف آن بزنید. اگر راش پوستی بدتر شد حتما با یک پزشک مشورت کنید. امیدواریم نکاتی که در مورد حساسیت واژن به نوار بهداشتی بیان کردیم برایتان مفید بوده باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (63 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

s. p. d | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشید ببخشید من که نوار بهداشتی استفاده میکنم کلیتوریسم مدام میسوزه یا کشاله های رانم قرمز میشه و اذیت میشم جدیدن هم نزدیکای دهانه واژنم کناره هاش باعث میشه جوشای ریز بزنه و مدام مجبورم بعداز این دوره کلی پماد بزنم بابت حساسیتم ایا علت این چیه
0
4
Samiya | ۵ سال پیش
بسیارعالی .تشکر اززحمات شما
2
0

hits