دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معاینه پستان و تشخیص سرطان سینه

معاینه سینه+ آموزش تصویری

معاینه پستان و تشخیص سرطان سینه
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
معاینه فردی سینه به معاینه ای گفته می شود که فرد در خانه بدون نیاز به پزشک متخصص بر روی پستان های خود انجام می دهد. معاینه فردی سینه ها روشی آسان برای خانم ها است که بتوانند هر چه زودتر از نشانه های سرطان سینه مطلع شوند.

معاینه فردی سینه یا Breast Self Examیعنی اینکه هر فردی خودش درخانه سینه­ های خود را معاینه کند و از سلامت آن اطمینان حاصل کند. معاینه فردی سینه­ ها روشی آسان برای خانم­ها است که بتوانند هر چه زودتر از نشانه­ های سرطان سینه مطلع شوند. انجام این معاینات به صورت ماهانه به شما کمک می­کند تا حالت و ظاهر سینه را مد نظر قرار دهید و اگر خدای ناکرده تغییری در آن ایجاد شد هرچه سریع­تر متوجه شوید. حتی زمانی پزشکان معاینه فردی سینه­ ها را برای تشخیص سرطان سینه ضروری می­دانستند. در واقع معاینه سینه در خانه توسط خانم­ها می تواند به تشخیص زودهنگام تغییرات سینه کمک شایانی کند.

روش معاینه سینه

چرا باید سینه­ ها را معاینه کنید. بعضی از خانم­ها همواره سینه­ های خود را معاینه می­کنند. معاینه مداوم سینه­ ها به شما کمک می­کند متوجه تغییراتی در سینه خود شوید که در حالت عادی ممکن است هرگز متوجه بروز آن نشوید و همین به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک بسیار زیادی می­کند. فراموش نکنید اگر خدای ناکرده به موردی در سینه خود شک کردید حتما به پزشک مراجعه کرده و ماموگرافی انجام دهید تا به طور دقیق مشکل شما مشخص شود.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

زمانی که معاینه فردی انجام می­دهید درواقع به دنبال ضایعات پیش سرطانی یا علائم اولیه سرطان هستید. در این مرحله، می­توانید قبل از رشد و بدخیم شدن ضایعات به درمان آن بپردازید و احتمال مرگ در اثر ابتلا به سرطان سینه را از خود دور کنید. علاوه بر معاینه فردی، در این مرحله معاینات تخصصی مثل ماموگرافی که نوعی اشعه ایکس است که مختص سینه­ ها استفاده می­شود و توده­ ها،کلسیفیکاسیون و سایر علائم سرطان را مشخص می­کند.

تابحال مطالعات به طور دقیق ثابت نکرده­ اند که معاینه فردی به خودی خود می­تواند خطر مرگ بر اثر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد اما با وجود این خیلی از خانمها به انجام معاینه فردی می پردازند که می­تواند تا حد زیادی به درمان زودهنگام بیماری کمک کند.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

خطر ابتلا به سرطان سینه چه زمانی تشدید می شود؟

افراد زیادی هستند که درصد ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر است. دلایل ژنتیکی و یا سابقه پزشکی افراد ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در آنها افزایش دهد.

جهش ژنتیکی سلول های زایا در ژن های BRCA

سابقه قبلی ابتلا به سرطان سینه

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه، به خصوص در سنین جوانی

زنانی که در سنین 10 تا 30 سالگی در ناحیه قفسه سینه در معرض پرتو قرار گرفته­ اند.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

روش معاینه سینه
معاینه سینه+ آموزش تصویری

در مورد این مطلب بیشتر بخوانید:

پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

علت درد نوک پستان و درمان این عارضه

علت سرطان سینه و درمان سرطان پستان(Breast Cancer)

معاینه سینه از چه سنی باید آغاز شود؟

خودآزمایی یا معاینه فردی پستان باید از سن 20 سالگی شروع شود. باید سینه های خود را یکبار در ماه بررسی کنید تا بتوانید از تغییرات احتمالی در طول زمان آگاه شوید.علاوه بر معاینه فردی سینه، ماموگرافی سالانه باید از سن 40 سالگی به بعد آغاز شود.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

معاینه بالینی سینه یا CBE را فراموش نکنید.

علاوه بر معاینه پستان ها توسط خود فرد به صورت ماهانه، متخصص زنان باید هرسال سینه های شما را به صورت بالینی معاینه کند. دکتر ابتدا سینه و نوک پستان ها را مشاهده می کند و سپس مشابه معاینه ای که خودتان در خانه انجام می دهید را تکرار می کند.

ترشح غیرطبیعی، توده سفت در پستان، چین و چروک و تغییرات پوست مشکلاتی هستند که پزشک حین معاینه به آنها توجه می کند.

چگونه سینه ها را در خانه معاینه کنیم؟

پستان های خود را هر ماه معاینه کنید.

بهترین زمان معاینه سینه یک هفته بعد از پایان پریود است. در این زمان سینه های شما کمترین حساسیت و ناموزونی را خواهد داشت. در زمان پریود به دلیل تغییرات هورمونی برجستگی هایی در سینه ها به وجود می آید. در صورتی که پریود نامنظمی دارید هر ماه در روز مشخصی معاینه سینه را انجام دهید.

معاینه سینه بهتر است در ابتدا با مشاهده صورت بگیرد.

برای معاینه سینه ابتدا بهتر است بدون لباس سینه های خود را در آینه نگاه کنید. دست های خود را روی باسن بگذارید و محکم فشار دهید و روبروی آینه به سینه های خود نگاه کنید و فرم آن را بررسی کنید که دچار تغییر نشده باشد.تغییر سایز، برجستگی مشکوک، قرمزی، فرورفتگی، چین و چروک و ... زیر سینه، اطراف آن و همه قسمت های پستان را با دست لمس کنید و مشاهده کنید.

معاینه سینه به روش خوابیده

بهترین حالت بدن برای معاینه فیزیکی سینه دراز کشیدن است چرا که در این حالت بافت سینه هموار شده و برای معاینه بهتر است. روی سطح صافی دراز بکشید و دست راست را بالای سر بکشید و با دست چپ سینه راست را معاینه کنید. همچنین لازم است یک مرتبه هم این معاینه را به صورت ایستاده تکرار کنید در حمام زیر دوش یا پس از آن زمان مناسبی است.

با استفاده از دست چپ اطراف سینه راست را لمس کنید. از زیر بغل شروع کرده، به آرامی اما محکم فشار دهید. این کار به شما کمک می کند اولین لایه بافت زیر سینه را لمس کنید. با سه انگشت کوچک خود دایره های کوچکی درست کنید و این دایره ها را به سمت بالا و پایین پستان حرکت دهید و تمام سطح سینه را بررسی کنید.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

معاینه سینه این بار با قدرت بیشتر

برای بار دوم این کار را تکرار کنید اما دست را محکم تر روی بافت سینه حرکت دهید تا بتوانید بافت های عمیق تر سینه را نیز معاینه کنید. در این معاینه طبیعی است که دنده های خود را نیز حس کنید.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

معاینه نوک پستان

نوک سینه را معاینه کنید. با شست و انگشت سبابه نوک سینه را محکم و زیر نور فشار دهید و از عدم وجود هرگونه ترشح یا توده خاطرجمع شوید.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

معاینه سینه سمت چپ

دقیقا همان کارهایی را که روی سینه سمت راست خود انجام دادید برای سینه سمت چپ نیز بکنید. دست چپ را بالا برده و با دست راست سینه چپ را نیز معاینه کنید.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

به متخصص زنان هم سری بزنید.

اگر با توده ای سفت مواجه شدید حتما به متخصص زنان رجوع کنید. توده های سفت و ریگ مانند با سطحی نامنظم علائمی هستند که حتما باید به متخصص زنان نشان داده شوند.

در صورتی که هر گونه توده سفت در سینه ها مشاهده کردید با متخصص زنان ملاقات کنید. توده های نگران کننده سفت و ریگ مانند بوده، سطوح نامنظمی داشته و به گونه ای هستند که احساس می کنید به بافت سینه چسیده اند. در صورتی که هر کدام از این علائم را مشاهده کردید در اسرع وقت به دکتر زنان مراجعه کنید.

معاینه سینه+ آموزش تصویری

هدف از معاینه فردی سینه تشخیص زودهنگام همین توده هاست.

اما آنقدرها هم نگران نباشید، از هر 10 توده 8 مورد سرطانی نیستند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits