دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستنیهای قاعدگی که باید هر خانمی بداند؟!
15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
دانستنیهای قاعدگی که باید هر خانمی بداند؟!-دانستنیهای قاعدگی -پریود های نامنظم و دانستنی های پزشکی آن -توصیه های بهداشتی در دوران قاعدگی -دانستنی هایی درباره خونریزی زمان قاعدگی

دانستنیهای قاعدگی که باید هر خانمی بداند؟!

دانستنیهای قاعدگی که باید هر خانمی بداند؟!

شدت خونریزی عادت ماهانه در خانم های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی در هر قاعدگی بین دو تا سه قاشق چایخوری یعنی حدود 30 تا 40 سی سی خون از دست می رود. اگر این میزان بیشتر باشد، یعنی حتی بیش از 5 تا 6 قاشق چایخوری یا معادل 80 سی سی باشد، احتمالا مشکلی در میان است.

در واقع اگر مجبور می شوید به طور مرتب نوار بهداشتی تان را عوض کنید، احتمالا پای مشکلی در تخمدان ها یا مشکلات هورمونی در میان است. مصرف قرص های ضدبارداری می تواند برای کنترل این مشکل کارساز باشد. البته بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم را انجام داده و برایتان داروهای لازم را تجویز کند.

خونریزی های قبل و بعد از عادت ماهانه

مصرف قرص های ضدبارداری ممکن است اختلالاتی در عادت ماهانه ایجاد کند. در واقع این قرص ها باعث می شوند که قاعدگی چند روز زودتر و یا دیرتر اتفاق بیافتد.اگر این مسئله فقط چند بار اتفاق بیافتد مشکلی نیست. اما اگر به طور مرتب دچار لکه بینی می شوید

و چند روز زودتر از تاریخ، پریود می شوید و یا اینکه عادت ها خیلی دیرتر از زمان طبیعی رخ می دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. لازم است که وجود اختلالات احتمالی که چرخه ی طبیعی قاعدگی را بر هم می زنند، مورد بررسی قرار بگیرد.

رنگ خون خارج شده در عادت ماهانه

اگر رنگ خون خارج شده بیش از اندازه تیره باشد، امکان دارد نشانه وجود اختلال و مشکلی در رحم باشد. در موارد حاد و خطرناک امکان دارد این مشکل جزو علائم زودهنگام سرطان گردنه رحم باشد. در واقع تمام این تغییرات و مسائل غیرعادی می تواند

نشان دهنده ی بیماری یا مشکلی در بدن باشد که باید بررسی شود. البته در برخی موارد، خانم ها بیش از اندازه حساسیت به خرج می دهند. اما اگر تصور می کنید، پای مشکلی در میان است، بدون خجالت و یا ترس، مشکل تان را با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید.

دانستنیهای قاعدگی که باید هر خانمی بداند؟!

عادت ماهانه مخصوص زن ها است و خانم ها باید در خصوص هر نوع مشکل و یا اختلال قاعدگی اعم از نامنظمی، لکه بینی، بوی نامطبوع و غیره اطلاعات کافی داشته باشند، چون به طور مستقیم به سلامتی آنها مربوط می شود. یادتان باشد که بدن شما مخصوص شماست و نمی توان به طور کلی در خصوص آن نظر داد.

بنابراین یک پزشک متخصص بیشتر به شما کمک می کند.متاسفانه اکثر خانم ها به دلیل ناآگاهی و یا خجالت و حتی ترس خیلی دیر به پزشک زنان مراجعه می کنند و این مسئله می تواند به سلامتی آنها آسیب بزند. بنابراین توصیه می کنیم پزشک را محرم اسرار خود بدانید و از مراجعه به مطب پزشک زنان نترسید.

وجود لخته خون در زمان قاعدگی نشانه بیماری است؟!

اغلب خانم‌ها هر چند وقت یک بار در قاعدگی‌شان لخته خون می‌بینند. این لخته‌ها ممکن است قرمز روشن یا تیره باشند و اغلب در شدیدترین روز خونریزی خارج می‌شوند. وجود این لخته‌ها باعث می‌شود خونریزی غلیظ‌تر از همیشه به نظر برسد. بدن به طور معمول برای جلوگیری از لخته شدن خون قاعدگی،

همراه با آن ماده ضدانعقاد ترشح می‌کند. اما وقتی عادت‌ماهانه‌ شدید است و خون با سرعت زیادی خارج می‌شود، این مواد وقت کافی برای اثرگذاری پیدا نمی‌کند و به همین دلیل لخته تشکیل می‌شود. اگر میزان لخته‌های‌تان زیاد است یا سایزشان بزرگ است باید حتما توسط متخصص زنان معاینه شوید.

آندومتریوز و درد طاقت فرسا!

کاشته شدن بافت رحم در قسمتی غیر از جدار داخلی رحم را «آندومتریوز» می‌گویند. در حقیقت بافت داخل رحم «آندومتر» نام دارد و این بافت ممکن است به دلایل مختلفی در مکان‌هایی به غیر از رحم کاشته شود. برای مثال اگر هنگام عادت‌ماهانه‌ خون به جای اینکه بیرون برود، از لوله‌های رحم به داخل حفره شکمی بریزد،

ممکن است منجر به آندومتریوز شود. عوامل ارثی و تغییرات سلولی نیز می‌توانند باعث ایجاد آندومتریوز شوند. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری دردهای هنگام عادت‌ماهانه‌ است که در روزهای سوم و چهارم معمولا بدتر می‌شود. حتی بعد از اتمام عادت‌ماهانه‌ نیز مدت زیادی طول می‌کشد تا این درد کاملا از بین برود و درد آن ماه به ماه هم بیشتر می‌شود.

چرا اینقدر درد می‌کشیم؟!

درد قاعدگی اگر فقط در روزهای اول باشد «دیسمنوره» نام دارد که به علت آزاد شدن ماده پروستاگلاندین ایجاد می‌شود. در این صورت برای رفع درد می‌توان از داروهای ضدالتهابی مثل دیکلوفناک یا مفنامیک اسید استفاده کرد. اگر این داروها تاثیرگذار نباشند گاهی می‌توان تحت‌نظر پزشک به طور محدود از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرد.

گاهی اوقات نیز تنگی دهانه رحم باعث ایجاد درد می‌شود. درواقع اگر درد خیلی شدید نباشد و با مصرف دارو قابل تحمل باشد، طبیعی تلقی می‌شود. اما اگر از روز دوم یا سوم عادت‌ماهانه‌ بیشتر شود باید به بیماری آندومتریوز شک کنیم که یک بیماری پیش رونده قابل پیگیری و قابل تشخیص است.

دانستنیهای قاعدگی که باید هر خانمی بداند؟!

ممکن است باردار باشید؟!

تغییرات در رنگ و غلظت خون قاعدگی اغلب طبیعی هستند. با این حال چندین عامل وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد لخته‌های غیرطبیعی یا تغییر رنگ و غلظت خون در قاعدگی شوند؛ ازجمله سقط جنین، وجود فیبروم، تغییرات هورمونی، بزرگ شدن سایز رحم، انسداد

در مسیر خون قاعدگی و آندومتریوز. برای مثال خانم‌هایی که سقط جنین داشته‌اند، ممکن است شاهد خروج لخته‌های خون یا توده‌هایی با بافت خاکستری از واژن باشند. پس اگر احتمال بارداری برای‌تان وجود دارد بلافاصله با دیدن این علائم و خونریزی شدید به پزشک مراجعه کنید.

فیبروم و افزایش درد و خونریزی در هنگام قاعدگی

فیبروم‌های رحم توده‌هایی غیرسرطانی هستند. فیبروم همیشه همراه با علامت نیست. درواقع تحقیقات نشان می‌دهند بیشتر فیبروم‌های کوچک اصلا از خود علامتی بروز نمی‌دهند. اما اگر فیبروم به طرف داخل رحم برجسته شده باشد با افزایش سطح رحم باعث افزایش خونریزی ماهانه می‌شود. حتی به علت عوامل رشدی که از این فیبروم‌ها ترشح می‌شود لایه پوشاننده مقابل آنها نیز بیشتر دچار خونریزی می‌شود،

بنابراین خونریزی ماهانه کسانی که فیبروم دارند اکثرا افزایش یافته است که این افزایش گاهی اوقات می‌تواند به دلیل نکروبیوز یا خونریزی در داخل فیبروم هم باشد.همچنین از آنجایی که رحم، فیبروم را به عنوان یک جسم خارجی تلقی می‌کند، درست مانند زمان زایمان می‌خواهد از شر چیزی که داخلش است خلاص شود و این موضوع باعث ایجاد دردهای کرامپی شبیه دردهای موقع عادت‌ماهانه‌ یا زایمان می‌شود.

تغییر وزن داشته‌اید؟

عملکرد بدن شما متکی بر تعادل دقیقی از هورمون‌های پروژسترون و استروژن است. این هورمون‌ها هر ماه باعث ضخیم شدن لایه پوشاننده رحم و ریزش آن در قاعدگی می‌شوند و به این روند نظم می‌بخشند، بنابراین اگر تعادل آنها به هم بخورد ممکن است

ضخامت لایه داخلی رحم بیش از حد افزایش پیدا کند. در این صورت میزان خونریزی و لخته‌ها از حالت طبیعی بیشتر خواهد شد. از عوامل مختل کننده تعادل این هورمون‌ها می‌توان به یائسگی، تغییر وزن شدید و عوارض جانبی بعضی داروها مثل استروئیدها اشاره کرد.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits