دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افتادگی رحم چرا اتفاق میافتد؟علل افتادگی رحم و راههای درمان
108
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افتادگی رحم-علل افتادگی رحم-افتادگی رحم چیست-دلایل افتادگی رحم-دلیل افتادگی رحم-علائم افتادگی رحم-درمان افتادگی رحم-راه درمان افتادگی رحم-جراحی افتادگی رحم-عوامل افتادگی رحم-جلوگیری از افتادگی رحم-پیشگیری از افتادگی رحم

افتادگی رحم علل افتادگی رحم:در افتادگی رحم یک ارگان داخل لگنی مثل رحم و یا مثانه از جای طبیعی خود در لگن نزول یا پرولاپس کرده و به دیواره واژن فشار می آورد .افتادگی رحم زمانی رخ می دهد که عضلات نگاهدارنده ارگانهای لگنی بر اثر عوامل مختلفی نظیر سن بالا ، حاملگی و یا جراحی تضعیف شده باشند. بیشتر خانمها درجاتی از افتادگی رحم را د ارند که این حالت می تواند برایشان ناراحت کنند ه و یا حتی درد ناک باشد ، اما در اغلب موارد مشکل طبی عمده ای محسوب نمی شود و براحتی با عمل جراحی قابل درمان است.

افتادگی رحم علل افتادگی رحم

افتادگی رحم علل افتادگی رحم


علل افتادگی رحم:

در اغلب موارد علت بیماری ، فشار ناشی از حاملگی و زایمان بچه است . علل دیگر بیماری شامل سن بالا، چاقی ، سرفه مزمن و یبوست های مکررو تومورهای لگنی هستند.

علائم افتادگی رحم:

::بی اختیاری ادرار

::احساس فوریت در ادرار

::تکرر ادرار

::در موارد شدید با احتباس ادراری و درد ناشی از آن و آنوری(عدم تشکیل ادرار)

::یبوست

::اسهال

::زور پیچ(تنسموس)

::بی اختیاری مدفوع

::کمر درد

::پهلو درد

::درد لگن

::ناراحتی کلی لگن

::دیس پارونی(درد موقع نزدیکی)

::لکوره(افزایش ترشحات واژن)

::احساس خروج چیزی از واژن

::احساس پری در وازن

::احساس چیزی لغزان در واژن

::منوراژی(افزایش حجم خونریزی قاعدگی)

::منو متروراژی(خونریزی زیاد قاعدگی+لکه بینی )

افتادگی رحم علل افتادگی رحم


تشخیص افتادگی رحم:

پزشک از شما سئوالاتی در مورد نشانه های شما و دارو های مصرفی و تعداد و نحوه حاملگی های قبلی و مشکلات طبی می پرسدو سپس یک معاینه کلی شامل معاینه لگن از شما بعمل می آورد .

افتادگی رحم علل افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم:

درمان افتادگی رحم بسته به این است که چه ارگانی درگیر است . درمان صبر و انتظار و پایش بیمار در موارد درجات خفیف بیماری که بیمار فقط دارای افتادگی بدون علائم است ، بکار می رود .در این مدت از بیمار دارای افتادگی رحم خواسته می شود که فیبر بیشتری در رژیم غذائی روزانه ( حدود 20 گرم ) برای پیشگیری از یبوست مصرف کند و اگر دچار سرفه مزمن است آن را درمان کند .


بیمار دارای افتادگی رحم بایستی از بلند کردن اشیا سنگین و سیگار کشیدن خودداری کند . از کافئین ( موجود در قهوه و چای و نوشابه های گازدار ) پرهیز کند و اگر دارای اضافه وزن است ، سعی در کاهش وزن خود داشته باشد. انجام ورزشهای تقویت کننده عضلات لگن یا کگل kegel که شامل انقباضات مکرر ( حداقل 10 با در روز هر بار 10 جلسه ) به مدت 3 تا 6 ماه در درمان درجات خفیف افتادگی رحم موثر بوده است .


اگر هنوز پس از تغییر در نحوه زندگی فرد دارای علائم بود ، پزشک جراحی ترمیم سیستوسل - رکتوسل را توصیه می کند.
عمل جراحی افتادگی رحم و مثانه و پرینورافی( جراحی ترمیم پرینه و عمل تنگ کردن واژن ) گزینه مناسب یرای افرادی محسوب می شود که :

::درد شدید بدلیل پرولاپس و افتادگی رحم و مثانه دارند

::مشکلات روده و یا مثانه مثل عدم تخلیه کافی مدفوع و یا بی اختیاری ادراری دارند

::مشکل در رابطه جنسی دارند ( بدلیل گشادی دهانه رحم و واژن )



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (108 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تابش تانش | ۴ سال پیش
سلام وعلیکم وقت تان بخیر
من تابش هستم از افغانستان
تشکر از گذاشتن معلومات مفید تان در رابطه به افتادگی رحم.
ببخشید یک سوالی داشتم: یکی از نزدیکانم در حمام افتاد به زمین و کمرش به کمود خورد و کمی ضربه دید, بعداً خونریزی ماهوارش بیشتر شد.
نزد پزشکان رفت و معانیه کردن گفتن که افتادگی رحم برایت پیدا شده. من روی مطلبِ که گذاشتید چنین عامل را دریافت نکردم که افتادگی رحم از اثر ضربه خارجی هم به وجود میاید.
پس لطف کرده جوابم را بدهید که آیا عامل افتادگی رحم ضربه شدید خارجی که خدماتان نویشتم میشود یا خیر و اگر شود راه های درمان آن را بگویید.
از همکاری تان پیش از پیش تشکر
0
0

hits