دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 چیکار کنیم کم غذا بخوریم ولی سیر شویم؟

چطوری کمتر غذا بخوریم و گرسنه نشیم؟

چیکار کنیم کم غذا بخوریم ولی سیر شویم؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کنترل اشتها : یکی از مشکلات اصلی در مسیر لاغری عدم توانایی کنترل اشتهاست و این موضوع باعث خوردن در شرایطی میشود که شاید واقعاً گرسنه نباشیم و اگر نخوریم مشکلی پیش نیاید!

چند راهکار طلایی برای کنترل پرخوری

میزان غذا خوردن در کاهش وزن و همچنین سلامت عمومی بدن اهمیت زیادی دارد، عوامل مختلفی باعث پرخوری می شوند که می توان با رعایت این نکات از پرخوری پیشگیری کرد.غذا خوردن و تغذیه مسئله مهمی است که بر روی سلامت تمام بدن و زیبایی اندام هم تاثیر می گذارد.

اما گاهی کنترل مقدار غذا خوردن از دستمان خارج می شود و بیشتر از حد معمول غذا می خوریم. در ادامه این بخش از دلگرم روش هایی ارائه می شود که به شما کمک می کند کمتر غذا بخورید.

1. در فروشگاه مواد غذایی آدامس بجوید

شاید شنیده باشید که در هنگام گرسنگی نباید خرید کنید. توصیه دیگر این است که قبل از رفتن به داخل مغازه مواد غذایی، آدامس بدون قند در دهان بگذارید و خود را به جویدن آدامس مشغول کنید. جویدن آدامس باعث می شود کمتر احساس گرسنگی کنید و کمتر هوس غذا و تنقلات کنید. در نتیجه به غذای با کالری زیاد، مانند چیپس، تمایل کمتری پیدا می کنید. بهتر است بیشتر گزینه های سالم مانند سبزی ها و میوه ها را انتخاب کنید.

کنترل پرخوری

2. برای کنترل اشتها سبزیجات زیاد مصرف کنید

چه در خانه غذا می خورید و یا در یک رستوران، هیچ فرقی نمی کند، بهتر است ابتدا بشقاب خود را پر از گزینه های سالم کنید. بررسی ها نشان داده اند شام خوردن در رستوران باعث می شود فرد غذای بیشتری بخورد، به ویژه از غذای اصلی. بنابراین قبل از اینکه بشقاب خود را پر کنید، کمی مراقب باشید. بهتر است ابتدا به سمت سالاد و سبزیجات بروید و بخش بزرگتری از بشقابتان را به سبزیجات اختصاص دهید.

3. برای کمتر غذا خوردن غذای خود را با پول نقد خریداری کنید

خرید مقدار زیادی مواد خوراکی و تنقلات با کارت اعتباری کار خیلی راحتی است. اما بررسی ها نشان داده اند اگر در هنگام خرید مواد غذایی از پول نقد استفاده کنید، هزینه کمتری صرف می کنید، علاوه بر اینکه تمایل بیشتری به مواد غذایی سالم دارید.

4. برای کمتر غذا خوردن برنامه های آشپزی تلویزیون را نگاه نکنید

اگر سعی دارید وزن خود را کاهش دهید، تماشای برنامه های آشپزی در تلویزیون تمایل شما به خوردن میان وعده و غذا را بیشتر می کند. افرادی که در حال رژیم گرفتن هستند، زمانی که برنامه های آشپیزی در تلویزیون تماشا می کنند، بیشتر به سمت تنقلاتی مانند آبنبات و شکلات تمایل پیدا می کنند تا زمانی که سایر برنامه های تلویزیون را تماشا می کنند.

5. برای غذا خوردن از بشقاب آبی استفاده کنید

چه باور کنید چه نکنید، رنگ ظرف غذای تان بر روی میزان غذایی که برای خود می کشید تاثیر دارد. هر چه مواد غذایی بیشتر با رنگ بشقاب هماهنگی داشته باشد، غذای بیشتری برای خود می کشید. بنابراین بهتر است رنگ ظرف های انتخابی تان با رنگ غذاها هماهنگی زیادی نداشته باشد. رنگ پیشنهادی ما برای ظروف غذا رنگ آبی است.

6. از ظرف های غذای کوچک تر برای غذا خوردن استفاده کنید

اندازه بشقاب غذا به مغز سرنخ هایی برای میزان غذایی که قرار است بخورید می دهد، هر چه بشقاب غذا بزرگتر بااشد، پس غذای بیشتری قرار است بخورید. در پژوهشی که در همین زمینه بر روی مردمی که در یک رستوران چینی بودند، انجام شد مشخص شد کسانی که بشقاب های بزرگتری برای غذا خوردن دارند، 52 درصد بیشتر برای خودشان غذا می کشند و 45 درصد بیشتر از کسانی که بشقاب های کوچک دارند، غذا می خورند.

7. زمانی که هوس خوردن غذا پیدا می کنید، کمی صبر کنید

غذا خوردن به خاطر خستگی، بی حوصلگی یا تنش می تواند باعث شود غذا خوردن تان خارج از کنترل شود. اگر در این شرایط احساس گرسنگی می کنید یا هوس می کنید چیزی بخورید، سعی کنید خوردن را کمی به تعویق بیندازید، حداقل برای 5 تا 10 دقیقه و کار دیگری انجام دهید. بعد از آن متوجه خواهید شد که هوس اولیه کمی فروکش کرده است.

کنترل پرخوری

برای کنترل اشتها و کمتر غذا خوردن از خوردن تنقلات بپرهیزید

8. تنقلات ناسالم را دور از دسترس و دور از دید نگهداری کنید

اگر تنقلاتی مانند چیپس و شکلات را دور از چشم خود قرار دهید، کمتر هم تمایل به خوردن آنها پیدا خواهید کرد. زمانی که در محل کار شکلات را روی میز خود قرار می دهید، 48 درصد بیشتر از مواقع دیگر شکلات می خورید. اگر شکلات در کشو میز باشد، این میزان 25 درصد بیشتر خواهد بود.

9. در رستوران ظروف کوچک تر را سفارش دهید

غذایی که سفارش می دهید اگر دارای ظرف بزرگتری باشد، باعث می شود بیشتر بخورید، حتی اگر سیر باشید و یا حتی اگر آن غذا خیلی خوشمزه نباشد. این مسئله را در همه جا مد نظر بگیرید، به عنوان مثال وقتی به سینما می روید، ظرف پاپ کورن انتخابی شما بهتر است کوچک ترین ظرف باشد؛ به این ترتیب مطمئن باشید مقدار کمتری می خورید.

کنترل پرخوری

10. آهسته غذا بخورید و آب بنوشید

لقمه های کوچک تری بگیرید و غذای خود را به خوبی و به آرامی بجوید. بین هر لقمه کمی صبر کنید و در زمان خوردن غذا کمی آب بنوشید. این اقدامات ساده روش هایی هستند که به شما کمک می کنند کالری کمتری دریافت کنید و همچنان احساس سیری کنید.

11. میوه ها را ذخیره کنید.

این دقیقا برعکس خریدن تنقلات و شیرینی است. اگر مجبور هستید چیزی بخورید، حداقل یک میوه انتخاب کنید. میوه ها نه تنها برای شما سالم تر هستند، بلکه شما را سریع تر سیر می کنند.

12. برای وعده های غذایی تان سهمیه بندی داشته باشید و به آن پایبند باشید

اگر می توانید، برای وعده های غذایی تان تا یک هفته برنامه ریزی کنید. غذایی را که باید روزانه بخورید، در ظرف های کوچک بسته بندی کنید و برای هر روز یکی را بردارید. این گونه نه تنها مقدار غذایی را که می خورید کنترل می کنید، بلکه موفق می شوید پس انداز کنید تا به بودجه بندی تان پایبند بمانید. یک تیر و دو نشان!

13. وقتی غذا بخورید که نیاز به غذا خوردن دارید

آخرین ترفند فریب بدن برای کم خوردن تماما مربوط به نظم ذهنی است. قبل از این که یک بسته چیپس سیب زمینی یا یک قوطی نوشابه را باز کنید، از خودتان بپرسید: “آیا من واقعا گرسنه ام؟ آیا قرار است اجازه بدهم این خوراکی بر من غلبه کند؟” گاهی فقط باید با خودتان مبارزه کنید، اما تا زمانی که نگاه تان به خط پایان باشد، همیشه تصمیم درستی خواهیدگرفت.

همچنین بخوانید:

۵ راهکار طلایی برای کنترل اشتها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits