دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رژیم غذایی جنرال موتورز (GM) چه فوایدی دارد؟
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
رژیم غذایی جنرال موتورز :

رژیم غذایی جنرال موتورز چیست؟

رژیم جنرال موتورز (GM) برنامه ای است که قول می دهد تنها در یک هفته 6.8 کیلوگرم وزن کم کنید. طرفداران این رژیم غذایی ادعا دارند این روش کاهش وزن را تحریک می کند و سبب می شود نسبت به دیگر رژیم ها سریعتر چربی بسوزانید اما آیا این روش واقعا کار می کند؟ در این مقاله از دلگرم می خواهیم به بررسی رژیم غذایی جنرال موتورز ، مزایا و معایبش بپردازیم.

واقعیت این است که کسی از تاریخچه دقیق این رژیم اطلاعی ندارد؛ اما خیلی‌ها ردپای این رژیم را تا سال 1985 دنبال کردند؛ در آن سال یک شایعه دهان به دهان میان کارگران کارخانه جنرال موتورز پخش می‌شد؛ یک رژیم غذایی سخت که قرار است روی کارکنان آزمایش بشود.

پس از مدتی، این شایعه رنگ واقعیت به خودش گرفت و وزارت کشاورزی و FDA در مرکز تحقیقات هاپکینز شروع به آزمایش یک رژیم غذایی جدید روی کارکنان جنرال موتورز کردند.

نتیجه‌ی این تحقیقات هر چه که بود؛ باعث شد ما امروز رژیم جنرال موتورز را به عنوان یک رژیم سخت بشناسیم؛ رژیمی با محدودیت‌های فراوان و البته با کاهش وزنی چشمگیر در مدت زمانی بسیار کم که طرفداران خاص خود را در گوشه و کنار دنیا دارد.

رژیم جنرال موتورز در بدن شما چگونه عمل می‌کند؟

رژیمGM با یک نقشه حساب شده به جنگ چربی‌های بدن شما می‌رود؛ خط مقدم جبهه نبرد متعلق به غذاهای کم کالری است؛ غذاهایی که نسبت انرژی موردنیازشان برای هضم از انرژی‌ای که به بدن می‌دهند بیشتر استدسته دوم سربازها، غذاهایی با آب فراوان هستند که کمک می‌کنند بدن شما یک فرآیند سم‌زدایی سریع را تجربه کند.

از طرفی طبق ضرب‌المثل « هر سختی که شما را نکشد، باعث قوی‌تر شدنتان می‌شود» هفت روز پرهیز غذایی شدید هم باعث می‌شود سیستم گوارش شما در پایان بهتر از قبل به کارش ادامه بدهد؛ همچنین بدنتان هم که دوست ندارد دوباره این ریاضت یک هفته‌ای را تجربه کند؛ بعد از پایان رژیم، چربی‌ها را سریع‌تر می‌سوزاند.

البته این برنامه سخت یک دستاورد مهم‌تر هم دارد؛ کاهش وزنی حدود هفت کیلوگرم در مدت هفت روز، که خب واقعا در میان رژیم‌های غذایی مختلف کاهش وزن، مقدار قابل توجهی است. در نهایت بد نیست نگاهی به اهداف رژیم جنرال موتورز داشته باشیم.

اهداف رژیم غذایی جنرال موتورز

  • 7 کیلوگرم کاهش وزن فقط در یک هفته
  • از بین بردن سم‌ها و توکسین‌های بدن
  • بهبود سیستم گوارش
  • افزایش توانایی بدن در سوزاندن چربی

عکس خانم جوانی که تیشرت سبز رنگ برتن دارد و یک کاسه شیشه ای محتوی سبزیجات که شامل یکی از وعده های غذایی رژیم غذایی جنرال موتورز او است، در دست دارد و با لبخن رضایتی که از این رژیم دارد، با چنگالش در پی خوردن این ظرف سبزیجات است .

separator line

هفت فرمان رژیم جنرال موتورز

هفت از گذشته عدد مقدسی بوده‌است و تقریبا هم قهرمان‌ها یک آزمون هفت مرحله‌ای را برای ثابت کردن خودشان به دنیا، پشت سر گذاشته‌اند؛ رژیم GM هم یک آزمون برای شما و بدنتان است که قوانین خاص خودش را دارد؛ خب بهتر است آماده بشوید تا سفر قهرمانانه خودتان را شروع کنید؛ البته بد نیست قبل از شروع با کارشناس تغذیه و یا پزشکتان مشورت کنید.

روز اول رژیم جنرال موتورز

در ادامه با دستورالعمل روز اول رژیم جنرال موتورز آشنا می‌شویم:

با میوه‌ها آشتی کنید

اگر تا قبل از این، به میوه‌ها به چشم دسر یا میان وعده نگاه می‌کردید؛ بد نیست نگاهتان را عوض کنید و به آن‌ها به چشم وعده غذای اصلی نگاه کنید؛ در روز اول شما مجاز هستید از تمام میوه‌ها به جز موز به هر میزانی که می‌خواهید نوش جان کنید؛ برای نتیجه بهتر، بد نیست با هندوانه بیشتر دوست شوید؛ چرا که آب‌ فراوان این میوه، باعث سم‌زدایی بهتر بدن شما می‌شود.

نمونه غذا برای روز اول رژیم

  • صبحانه: 1 کاسه توت
  • میان وعده: 1 عدد گلابی
  • ناهار: 1 عدد سیب
  • میان وعده: 1 کاسه هندوانه
  • شام: 1 عدد پرتقال
  • میان وعده: 1کاسه طالبی

روز دوم رژیم جنرال موتورز

به سبزیجات سلام کنید

انسان‌ها معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یا سبزیجات را دوست دارند یا از سبزیجات متنفرند، حتی اگر یک « من سبزیجات دوست ندارم» بزرگ هم بالای برنامه غذایی‌تان نوشته‌اید؛ بهتر است فعلا با این بی‌میلی خداحافظی کنید چرا که سبزیجات در روز دوم مهمان اصلی شما هستند؛ شما می‌توانید هر قدر که دوست دارید از سبزیجات مختلف به صورت پخته و خام استفاده کنید؛ البته بهتر است سیب‌زمینی را فقط در وعده صبحانه میل کنید.

نمونه غذا برای روز دوم رژیم

  • صبحانه: 1 کاسه سیب زمینی آب پز
  • میان وعده: 1 کاسه هویج
  • ناهار: 1 کاسه کلم بروکلی بخار پز
  • میان وعده: 1 کاسه گوجه فرنگی گیلاسی
  • شام: 5 عدد مارچوبه بخارپز
  • میان وعده: 1/3 خیار

روز سوم رژیم جنرال موتورز

به مهمانی سبزی‌ها و میوه‌ها خوش آمدید

خب قرار است لذت دو روز گذشته را با هم ترکیب کنید؛ در روز سوم می‌توانید هر قدر دوست دارید میوه و سبزیجات میل کنید و البته یادتان باشد سیب‌زمینی و موز را به این مهمانی دعوت نکنید.

نمونه غذا برای روز سوم رژیم

  • صبحانه: 1 عدد سیب
  • میان وعده: 1 کاسه گوجه فرنگی گیلاسی
  • ناهار: 1 کاسه اسفناج با خیار و گوجه فرنگی
  • میان وعده: 1 عدد پرتقال
  • شام: 1 کاسه کلم پیچ با توت فرنگی و آووکادو
  • میان وعده: 1 کاسه توت مخلوط

روز چهارم رژیم جنرال موتورز

موز و دیگر هیچ

به نیمه راه رسیده‌اید؛ اگر در روزهای پیش موزهای داخل یخچال، به شما چشمک می‌زدند و شما سری از روی تاسف تکان می‌دادید؛ حالا وقت آن است که به حساب تک تک‌شان برسید و تا می‌توانید موز نوش جان کنید. البته برای این‌که برنامه‌تان خیلی هم یک‌نواخت نباشد می‌توانید از ترکیب دوست‌داشتنی شیر و موز استفاده کنید.

نمونه غذا برای روز چهارم رژیم

  • صبحانه: 2 عدد موز بزرگ با 1 لیوان شیر
  • ناهار: 2 عدد موز بزرگ با 1 لیوان شیر
  • شام: 2 عدد موز بزرگ با 1 لیوان شیر

روز پنجم رژیم جنرال موتورز

مرغ و ماهی به میدان می‌آیند

کم کم وقت آن است که پروتئین‌ها نقش خودشان را در این جنگ هفت روزه، ایفا کنند؛ پس به سراغ یخچال بروید و به میزان 300 گرم گوشت مرغ یا ماهی مصرف کنید؛ برای طعم‌دار کردن غذاها یا به عنوان میان وعده می‌توانید از گوجه‌فرنگی کمک بگیرید؛ مصرف این سبزی دوست داشتنی تا 6 عدد مجاز است

اگر گیاهخوار هستید هم می‌توانید به عنوان جایگزین به سراغ برنج قهوه‌ای یا پنیر بروید. خب مصرف این همه مواد غذایی مختلف و ریاضت روزهای پیش کار خودش را کرده‌است و اسید اوریک در بدن شما به میزان قبل توجهی بیشتر شده‌است، پس بهتر است برای دفع بهتر آن، مصرف آب را به اندازه دو لیوان افزایش بدهید.

نمونه غذا برای روز پنجم رژیم

  • صبحانه: 3 عدد گوجه فرنگی
  • ناهار: 10 اونس (284 گرم) استیک با 1 عدد گوجه فرنگی
  • شام: 10 اونس (284 گرم) ماهی تیلاپیلا با 2 عدد گوجه فرنگی

روز ششم رژیم غذایی جنرال موتورز

سبزیجات و پروتیین‌ها با هم متحد می‌شوند

یک روز تا پیروزی نهایی باقی مانده‌است؛ در روز ششم می‌توانید از سبزیجات مختلف به همراه 300 گرم مرغ یا ماهی نوش جان کنید؛ البته قانون سیب‌زمینی ممنوع همچنان پابرجا است و برای سم زدایی بهتر است مصرف آب را به میزان دو لیوان افزایش دهید.

نمونه غذا برای روز ششم رژیم

  • صبحانه: 1/2 آووکادو
  • ناهار: 10 اونس (284 گرم) مرغ کبابی با مارچوبه و گوجه فرنگی گیلاسی
  • شام: 10 اونس (284 گرم) ماهی قزل آلای بریان با کلم پیچ و کلم بروکسل

روز هفتم رژیم غذایی جنرال موتورز

از تمام گروه‌های غذایی برای پیروزی در نبرد کمک بگیرید

مثل تمام جنگ‌های کلاسیک، در روز آخر رژیم جنرال موتورز با تمام قوا به چربی‌های شما حمله می‌کند؛ در این روز شما می‌توانید با آبمیوه‌های مختلف، سبزیجات، برنج قهوه‌ای و انواع میوه‌ها یک مهمانی سالم و خوشمزه را برای خودتان تدارک ببینید و البته با نگاهی به آیینه بیشتر از این مهمانی لذت ببرید.

نمونه غذا برای روز هفتم رژیم

  • صبحانه: 1 قاشق برنج قهوه‌ای با یک برش هندوانه
  • ناهار: 1 کاسه برنج قهوه‌ای با کلم بروکلی و 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب میوه
  • شام: 1 قاشق برنج قهوه‌ای با سبزیجات مخلوطونه غذا برای روز هفتم رژیم غذایی جنرال موتورز

separator line

مزایای رژیم غذایی GM

عکس یک لیوان محتوی هندوانه خرد شده و چند برش از از یک هندوانه رسیده که از میوه های مجاز در رژیم غذایی جنرال موتورز هستند، که همگی بر روی یک میز چوبی هستند.اگرچه هیچ مطالعه‌ای بر روی رژیم غذایی جنرال موتورز انجام‌نشده است اما بر روی برخی از جنبه‌های این رژیم، مطالعاتی وجود دارد.

میوه‌ها و سبزیجات مثل یک تیم نگهبانی قوی از بدن شما در برابر چاق شدن محافظت می‌کنند؛ تحقیقات مختلف نشان می‌دهد افرادی‌که میوه و سبزی بیشتری مصرف می‌کنند تغییرات وزنی کمتری در طی چهار سال داشته‌اند

همان‌طور که در بخش قبل دیده‌اید مصرف میوه‌ها و سبزیجات در این رژیم بسیار زیاد است و البته بهتراست فراموش نکنید افراط در خوردن هر یک از بخش‌های هرم غذایی باعث مشکلاتی برای بدن می‌شود.

از طرفی میوه‌ها از آن میان وعده‌های دوست داشتنی‌ای هستند که می‌توانید به خاطر کم‌کالری بودنشان، حساب ویژه‌ای رویشان باز کنید و مطمئن باشید که هم گرسنگی شما را برطرف می‌کنند و هم به خاطر کالری کمشان، ضرر کمتری برای بدن دارند.

نوشابه و الکل و انواع نوشیدنی‌های گازدار و قندی، دشمن اصلی کبد و البته بدن شما هستند؛ خب چه چیزی بهتر از این‌که با یک رژیم سخت، یک‌بار برای همیشه با این نوشیدنی‌های مضر خداحافظی کنید؟ از فواید اصلی رژیم غذاییGM می‌توان به ترویج عادت غذایی درست مثل همین نخوردن نوشیدنی‌های غیر مجاز اشاره کرد.

رژیم GM درست مثل یک رییس سخت‌گیر اما مهربان است؛ شما در این رژیم شاید یک دوره هفت روزه سخت را تجربه کنید اما با توجه به غذاهای متنوع مثل سبزیجات مختلف و میوه‌ها، می‌توانید مطمئن باشید که این هفت روز بسیار آسان‌تر و البته جذاب‌تر چیزی‌که فکرش را می‌کنید؛ می‌گذرد.

separator line

معایب و عوارض رژیم غذایی جنرال موتورز

رژیم جنرال موتورز یک رژیم بسیار محدود و افراطی محسوب می‌شود.در ادامه و به صورت تخصصی در مورد رژیم جنرال موتورز، به نظرات متخصصین در مورد معایب فراوان رژیم GM می‌پردازیم. تعدادی از معایب این رژیم عباتند از:

1. پرونده علمی رژیم غذایی جنرال موتورز زیادی پاک است

به جز آن آزمایش‌های سال 1985 که از نظر بسیاری یک افسانه است؛ رژیم غذایی جنرال موتورز، پشتوانه علمی چندان قوی‌ای ندارد و اگر نگاهی به پرونده‌اش بیندازید در مقابل سوال ضمانت‌کننده‌ی علمی این رژیم چیست؟

یک فضای سفید بزرگ می‌بینید؛ به طور مثال در این رژیم تاکید زیادی بر مصرف غذاهای کم کالری شده‌است؛ با این وجود اگر نگاه دقیقی به غذاهای پیشنهادی این رژیم داشته‌باشید؛ می‌بینید بسیاری از غذاهای پیشنهادی این رژیم، در دسته غذاهای کم کالری قرار نمی‌گیرند.

2. رژیم غذایی جنرال موتورز با برخی مواد مغذی قهر است

عکس بشقاب سرامیکی سفید رنگی که در آن انواع میوه وجود دارد که نشان دهنده رژیم غذایی جنرال موتورز هستند.در این‌که رژیم غذایی جنرال موتورز یک رژیم غذایی افراطی است شکی نیست؛ این رژیم درست مثل یک مدیر سخت‌گیر، کلسیم، ویتامین B12، آهن و چربی را در سه روز اول داخل کمد می‌گذارد و در آن را هم قفل می‌کند!

از طرفی باعث گرسنگی زیاد و کمبود مواد مغذی برای بدن می‌شود؛ در حالی‌که طبق مطالعات علمی، با رژیم‌هامی طبیعی‌تر و مثلا با مصرف پروتئین می‌توان هم گرسنگی کمتری کشید و هم در دراز مدت به وزن ایده‌آل رسید.

3.رژیم غذایی جنرال موتورز در جنگ‌های طولانی مدت شکست می‌خورد

یک کارخانه را تصور کنید که هر روز باید مقدار مشخصی گرما تولید کند؛ حالا تصور کنید سوخت این کارخانه تمام بشود؛ کارگران چطور باید گرما تولید کنند؟

آن‌ها هر چیز قابل اشتعالی را می‌سوزانند تا گرمای موردنیازشان را تامین کنند؛ بدن شما هم درست مثل همین کارخانه می‌ماند؛ وقتی شما مواد مغذی و کالری مورد نیاز را به بدنتان نرسانید برای ایجاد انرژی به سراغ منابع دیگر مثل گلیکوژن موجود در ماهیچه‌ها می‌رود

بخش زیادی از گلیکوژن را آب تشکیل می‌دهد و در نتیجه چیزی که باعث کاهش وزن چشم‌گیر شما در طول رژیم شده است؛ کاهش آب بدنتان است نه کاهش حجم چربی‌ها! و البته این آب از دست رفته خیلی زود و با تمام شدن دوره رژیم دوباره وارد بدن می‌شود و در نتیجه شما باز هم با عدد ترازو که روی وزن قبل از رژیم ایستاده، مواجه می‌شوید.

تحقیقات بارها نشان داده است که موثرترین راه برای لاغری و کاهش وزن پایدار، داشتن یک رژیم متعادل و سالم با فعالیت بدنی منظم است.برای درک بهتر رژیم‌های افراطی و تاثیرات آن‌ها خوب است این ویدیو از ماهور شکرابی را هم تماشا کنید.با توجه به عوارض و مشکلات این رژیم، بهتر است رژیمی اصولی و مخصوص خود داشته باشید.

به رژیم GM بله بگوییم یا نه؟!

درست مثل انواع قانون نیوتون، چربی‌ها هم قانون و قواعد خودشان دارند؛ یکی از این قوانین می‌گوید:« چربی‌ها یک شبه به وجود نمی‌آیند و یک شبه هم از بین نمی‌روند».

بنابراین بد نیست با رژیم‌های سختی مثل رژیم GM که باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شوند؛ خداحافظی کنید و به جای افتادن در سیکل معیوب رژیم‌های سریع و سخت از یک برنامه‌غذایی سودمند و افراد متخصص برای سالم ماندن و البته داشتن اندامی ایده‌آل استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

رژیم غذایی کمبریج

آیا میدانید رژیم غذایی غلط چه عوارضی دارد؟!

فواید بی نظیر و معجزه آسای هیدروتراپی یا رژیم آب درمانی

لاغری و کاهش وزن سریع با رژیم موزی

رژیم ویت واچرز : کاهش وزن چشم گیر و سریع با رژیم غذایی ویت واچرز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits