دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی نوشیدنی های آرامش بخش برای شما
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نوشیدنی های آرامش بخش-معرفی نوشیدنی های آرامش بخش-نوشیدنی های آرامش بخش اعصاب-نوشیدنی های آرامش بخش گیاهی-آشنایی با نوشیدنی های آرامش بخش

نوشیدنی های آرامش بخش:امروزه هزاران نفر ازکسانی که چای و یا قهوه را به دلایلی ترک کرده اند ، از جوشانده و یا دم کرده گیاهان دارویی که به نام چای گیاهی شهرت دارند ، استفاده می کنند، بسیاری از گیاهان را میتوان همانند چای دم کرد و در موارد مختلفی از آنها استفاده کرد.

نوشیدنی های آرامش بخش

نوشیدنی های آرامش بخش:» چای کوهی یک نوشیدنی آرام بخش برای ر فع خستگی و ضد افسردگی

نوشیدنی های آرامش بخش

چای کوهی که به آن توکلیجه نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل این گیاه که به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ رنگ است ، در میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن نقره ای و پشمالو قراردارد از این رو در زبان آذری به آن توکلیجه یا پشمالو گفته می شود.

خواص و نوع مصرف چای کوهی :

نوشیدنی های آرامش بخش

چای کوهی یک تونیک (تقویت کننده ی) قوی برای اعصاب است. این گیاه مفرح ، نشاط انگیز، و شادی آور بوده و دارای خاصیت ضد درد به ویژه دردهای مفصلی ، رمالتیسی ، سردرد ، سرگیجه و دردهای عصبی است. مصرف چای کوهی خستگی ذهنی را بر طرف می سازد و به علت انرژی زایی و نشاط انگیزی می تواند برای رفع خستگی و بی حوصلگی در افراد افسرده مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این چای کوهی، اشتها آور و مدر ملایم است. همچنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کننده کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.چای کوهی در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توام با تحریکات عصبی ، نقش موثر و آرامبخشی دارد.

میزان مصرف و طرز تهیه ی چای کوهی :

نوشیدنی های آرامش بخش

یک قاشق مرباخوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با شکر سرخ میل کنید.

این چای، یک نوشیدنی خوش رنگ ، خوش مزه و دل چسب است که در شب های سرد پاییزی و زمستان ، پس از یک روز کار و تلاش، با ایجاد آرامش و رفع خستگی، انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.

نوشیدنی های آرامش بخش:نعـنا آرام کننده ی سیستم عصبی

نوشیدنی های آرامش بخش

نعنا گیاهی است علفی با گل هایی به رنگ آبی که انواع وحشی آن به فراوانی در طبیعت یافت می شود. مصرف این گیاه قدمت چندین هزار ساله دارد و قدیمی ترین نسخه ی درمانی این گیاه در دایوار معبد ادفواست که پراز نسخه ها و دستوراتی به خط هیروگلیف مصر باستان است و درباره طرز تهیه ی بخورها وعطریات مختلفی نگاشته شده که در مراسم مذهبی از آن ها استفاده میشده است.

خواص نعنا :

نوشیدنی های آرامش بخش

پیشینیان بالاترین خاصیت را در گروه داروهای گیاهی به عنوان ضد تشنجات عصبی و محرک برای نعنا قانل شده اند. طب گیاهی امروزی نیز خواصی را که در گذشته به نعنا نسبت داده اند تایید کرده و نیز تاکید می کند که آن را به صورت تونیک و مقوی معده ، ضد تشنج ، بادشکن و ضد اسهال به کار برند.

نعنا سموم را از بدن می راند ، صافی را به خون باز می کرداند و این ها همه از خواص ضد میکروبی و ضد عفونی این گیاه است.

نعنا محرکی است قوی که اثر آرم کننده ای بر سیستم عصبی دارد. علاوه بر این ها دم کرده ی نعنا برای کسانی که از عصبانیت، به هم خوردگی سیستم سمپاتیک ، صرع ، سکسکه ،استفراغ های عصبی ، خستگی ، و به هم ریختگی عمومی رنج می برند، توصیه می شود.

میزان مصرف:

نوشیدنی های آرامش بخش

چای نعنا را میتوان روزی 2 الی 3 بار مصرف کرد. برای تهیه ی این چای می توان در هر بار یک مشت نعنای تازه یا یک قاشق مرباخوری پر از پودر برگ های خشک شده ی نعنا را در یک لیوان آب جوش ریخته و مانند چای به مدت 10 دقیقه دم کرده، صاف نموده ومیل کرد. هم چنین برای تعدیل طعم تلخ آن میتوان چند قطره آب لیموی تازه درآن چکانده وبا کمی عسل مخلوط کرده نوش جان کرد!

نوشیدنی های آرامش بخش:» چای پونه کوهی آرام بخش سردردهای سینوزیتی

نوشیدنی های آرامش بخش

پونه یکی از گیاهان معطر خانواده ی مانت است که همانند نعنا علاوه بر مصرف خوراکی، کاربرد دارویی نیز دارد. این گیاه یک آنتی بیوتیک قوی است و در درمان ناراحتی های دستگاه تنفسی نقش موثری دارد.

خواص پونه:

نوشیدنی های آرامش بخش

خاصیت ضد سم ، ضد درد ، ضد تهوع ، ضداسهال ، و در آرام ساختن دردهای معده و روده ناشی از مسمومیت، مورد استفاده قرار میگیرد.مصرف چای پونه ی کوهی در سردرد های ناشی از سرماخوردگی به ویژه سینوزیت اثر آرام کننده دارد.

طریقه ی مصرف و طرز تهیه چای پونه:

نوشیدنی های آرامش بخش

برای رفع سردرد و دیگر ناراحتی ها، می توان روزانه 4،3 فنجان از چای پونه را مصرف کرد. برای هر فنجان مقدار 1 قاشق مرباخوری از پودر برگ های این گیاه را در آب جوش ریخته ، به مدت 15 دقیقه دم کرده ،سپس با کمی نبات یا شکر قرمز میل کنید.

نوشیدنی های آرامش بخش:» چای برگ بو:

نوشیدنی های آرامش بخش

برگ بو درختی است به ارتفاع 206 متر که گاهی ارتفاع آن با 10 مترهم می رسد. گل های آن به صورت خوشه ای و به رنگ زرد مایل به سبز است.

خواص برگ بو:

نوشیدنی های آرامش بخش

این گیاه دارای برگ های سبز تیره رنگ و بسیار معطر است که علاوه بر مصرف غذایی، دارای کاربرد دارویی در درمان بی اشتهایی ، آنژین ، برونشیت ، دردهای روماتیسمی ، درد معده ، تنظیم عادت ماهیانه ی خانم ها و زایمان بی درد، کاربرد دارد.

هم چنین برگ بو داروی موثری در درمان دردها و ناراحتی های عصبی و تسکین سردردها به ویژه سردرد های میگرنی است.

» میزان مصرف و طریقه ی استفاده چای برگ بو:

نوشیدنی های آرامش بخش

برای تهیه چای برگ بو، میتوان برای هر فنجان آن، 5 گرم برگ بو را به مدت 15 دقیقه در آب جوش دم کرده و روزانه بعد از هر غذا با عسل آمیخته وبنوشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits