دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص توت فرنگی،خاصیت های توت فرنگی که شما را متعجب خواهد کرد!
14
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خواص توت فرنگی-خاصیت های توت فرنگی-معرفی خواص توت فرنگی-آشنایی با خواص توت فرنگی-توت فرنگی برای پوست-خواص توت فرنگی برای مو-خواص توت فرنگی بدن-خواص توت فرنگی سلامتی-خواص توت فرنگی برای بیماری-خواص توت فرنگی برای زیبایی-شربت توت فرنگی-مربای توت...

اين توت همان‌ طور كه از نامش پيداست، زادگاه اروپايي دارد و در قرن چهاردهم به طور وحشي در فرانسه مي روييده و مصارف دارويي داشته تا اين كه كم‌ كم به مزارع راه يافت.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

در جنگل‌هاي شمال ايران نوع وحشي آن به وفور يافت مي‌ شود، زيرا توت فرنگي براي رويش به هواي خنك و آب فراوان نياز دارد و نواحي شمالي كشور اين شرايط را فراهم مي‌ كند.

خواص توت فرنگی:

توت فرنگی مسمومیت را رفع می کند

توت فرنگي حاوی ترکیب شیمیایی به نام اسید فنیک است. مقدار مشخصی از فنیک یافت شده در توت فرنگي گلرنگ است. این عنصر به این میوه رنگ قرمز داده است. گلرنگ دارای ویژگی های آنتی اکسیدان است که در زمان مصرف، سطح اسید اوریک بدن را افزایش داده که به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان عمل می کند.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی


توت فرنگی دندان ها را سفید می کند

اگر شما از آن دسته هستید که بسیار به دندان های سفید و درخشان علاقه دارید پس بهتر استتوت فرنگي را امتحان کنید. نیمی از توت فرنگي را به دندان ها و لثه بکشید. اسید موجود در این میوه لکه ها را از بین می برد. همچنین به از بین بردن پلاک های دندانی کمک کرده و لثه ها را درمان و تقویت می کند. در زمان انجام این کار بگذارید آب این میوه مدتی باقی بماند سپس کمی آب گرم در دهان بگردانید.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی


توت فرنگی به کاهش وزن کمک می کند

اگر نگران چربی های اضافه بدن خود در هنگام خوردن هستید بهتر است توت فرنگي بخورید. آنها فاقد چربی بوده و به عنوان تنقلات گزینه عالی محسوب می شود. یک فنجان توت فرنگي تنها حاوی ۰٫۶ گرم چربی است. همچنین متابولیسم بدن را افزایش داده و سطح انرژی بدن را در طول روز بالا نگاه می دارد.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی موها را درخشان می کند

مقداری توت فرنگي را پوره کرده و با مایونز مخلوط کنید تا خمیر سفتی حاصل شود. آن را به موهایتان زده و با یک کلاه دوش نیز سر خود را بپوشانید.به مدت ۱۰ دقیقه این مواد را روی سر خود نگاه دارید و سپس به طور معمول آبکشی کنید. از کیفیت حاصل شده موهایتان بعد از این عمل بسیار متعجب خواهید شد. موها بسیار براق ونرم خواهند شد.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی از سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند

توت فرنگي منبع غنی ویتامین C است و این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان های موثر برای ارتقاء سیستم ایمنی بدن است و بدن را در مقابل بیماری ها ایمن می کند. همچنین در برابر انواعی از سرطان ها و همچنین کلسترول بد مقابله کرده و علاوه بر این حاوی اسیدهای چرب امگا و فیبر ضروری است.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی استخوان ها را تقویت می کند

یک فنجان توت فرنگي حاوی ۲۱% منگنز است که یک ماده مغذی مهم است که به عنوان عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدان عمل می کند. همچنین برای استخوان ها خوب بوده و به ساختار قوی استخوان ها کمک می کند.منیزیم، پتاسیم و ویتامین K موجود در توت فرنگيبه ارتقاء شکل گیری استخوان ها کمک می کند.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی از سکته جلوگیری می کند

توت فرنگي مملو از پتاسیم است که یک ماده معدنی است که الکترولیت های بدن را تنظیم کرده و خطر حمله های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی تولید انرژی

بهترین حالت مصرف توت فرنگي به صورت خام است. می توانید آن را به عنوان یک صبحانه سالم میل کنید تا در سراسر روز به شما انرژی دهد.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی اشتها را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده اند که توت فرنگي باعث افزایش میزان هورمونی می شود که در بالا بردن متابولیسم، کاهش اشتها و تنظیم قند خون بعد از دریافت وعده های حاوی نشاسته کمک می کند.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی تمرکز حواس رابالا میبرد

دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می کنند، بهتر است حتما توت فرنگی بخورند، چرا که خوردن این میوه فسفر مورد نیاز مغزشان را تأمین می کند.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی استرس را کاهش میدهد

شایان ذکر است، این میوه به علت داشتن ویتامین B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب، هیجان و سستی مؤثر است. توت فرنگي درمان کننده ی نقرس است.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

توت فرنگی دارای انواع ویتامین هاست

خوردن 8 عدد توت فرنگي متوسط ، 40 درصد از نياز روزانه افراد به ويتامين ث، 12 درصد از نياز روزانه به فيبر، 6 درصد از نياز روزانه به فولات و 210 ميلي ‌گرم پتاسيم را تأمين خواهد كرد، در حالي كه فقط 45 كالري انرژي دارد و به دليل نداشتن سديم (نمک)، كلسترول و ساير اسيدهاي چرب اشباع، ضرر و زياني را متوجه مصرف‌ كننده‌اش نخواهد كرد.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی

معمولا به دو صورت مربای توت فرنگي رو درست میکنند.

در روش اول میزان توت فرنگي و شکر برابر است. یک کیلوتوت فرنگی، یک کیلو شکر لازم دارد.

طرز تهیه:

ابتدا توت فرنگي ها را به مدت نیم ساعت خیس کنید تا گل و لای آن خارج شود. سعی کنید از توت های ریز و یکدست استفاده نمایید تا مربای شکیل تری داشته باشید.

شکر را لابه لای توت ها بریزید و ظرف مورد نظر را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. این کار باعث میشود تا توت ها آب بیاندازد. هر چه توت ها رسیده تر باشد، آبی که از آن خارج میشود بیشتر است.

موقع پخت این مربا معمولا آب اضافه نمیشود. یا اگر هم اضافه شود یک استکان کوچک.

وقتی توت فرنگي روی گاز است انجام چند کار ضروریست:

جمع کردن کف روی مربا.

نگذاشتن در قابلمه.

موقع درست کردن هر گونه مربایی مراقب باشید که سر نرود. کنار اجاق ایستاده و مربا را طوری هم بزنید تا توت فرنگي ها له نشود.مدت پخت مربا کوتاه است. هرچه توت فرنگي ها ریزتر باشد زودتر آماده میشود.

برای تست غلظت مربا، مقداری از شیره آنرا در بشقاب یا نعلبکی ریخته و صبر کنید تا سرد شود. وقتی که سرد شد نباید درون ظرف شره کند.اگر به نظرتان مربای رقیقی شد، کمی شکر به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند قل بزند.

اگر موقع استفاده از قاشق تمیز استفاده کنید و پس از هر بار مصرف در ظرف را خوب ببندید مربا کپک نمیزند.ظروف شیشه ای با دربهای فلزی مناسب تر هستند.اگر مقدار مربایی که درست کردید زیاد بود، میتوانید آنرا درون فریزر هم نگه دارید.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

طرز تهیه شربت توت فرنگی

مواد اولیه :
توت‌ فرنگي - دو كيلو
شكر - 5/2 كيلو
آب - دو پيمانه
ژلاتين - يك قاشق سوپخوري
آب - نصف پيمانه

طرز تهیه:


داخل يك ظرف لعابيتوت فرنگيهاي تميز شسته و خشك شده و بدون كاسبرگ را يك رديف ريخته و يك رديف شكر مي‌ريزيم. اين كار را تا انتهاي توت‌فرنگي و شكر ادامه مي‌دهيم و به مدت 24 ساعت در يخچال قرار داده تا آب آن خارج شود. آب خارج شده را به مدت پنج دقيقه در ظرف لعابي حرارت مي‌دهيم.

سپس توت فرنگيها را در پارچه سفيدي ريخته تا آب آن خارج شده و توت فرنگيها در پارچه بماند سپس دوطرف پارچه توت فرنگيها را جمع كرده و آن را در ظرف لعابي ديگري كه دو پيمانه آب درون آن ريخته‌ايد قرار داده و روي حرارت بگذاريد تا جوش بخورد و طمع و بوي توت‌فرنگي وارد آن شود و سپس دستمال را خارج كرده و آب توت فرنگي خارج شده را كه از ابتدا كنار گذاشته‌‌ايم به ظرف لعابي اضافه كرده و روي حرارت بالا قرار مي‌دهيم تا غليظ شود. بعد از سرد شدن درون شيشه نگهداري كنيد.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

دیگر خواص توت فرنگی:

:::توت فرنگي، میوه ای مقوی و مغذی است و دارای ید می باشد

:::توت فرنگي، از سفت شدن رگ ها )تصلب شرائین) جلوگیری می نماید.

:::خوردن توت فرنگي در ماههای نخست بارداری خیلی سودمند است.

:::دم کرده برگتوت فرنگي در افزایش ادرار و شیرزنان باردار اثر دارد.

:::دم کرده برگ توت فرنگي یا میوه توت فرنگی، قادر به معالجه نقرس و سنگ های مثانه است.

::: برگ و ریشه بوته توت فرنگي، سرشار از تانن است و به همین جهت قابض (ضد اسهال)، تلخ، ادرارآور، تقویت کننده و اشتهاآور است.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

::: املاح معدنی موجود در توت فرنگي، خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا این املاح، عضلات روده را به انقباض و انبساط وا می دارد و به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.

:::اگرتوت فرنگي را له کنید و در آب بریزید، نوشابه ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماری های التهابی همراه است، بسیار مفید می باشد.

::: اگر ریشه و برگ خشک توت فرنگي را به مقدار 30 گرم و به مدت 5 دقیقه در یک لیتر آب بجوشانند، برای استسقاء (آب آوردن شکم) مفید است.

:::توت فرنگي، اثر خوبی بر روی غدد اعصاب دارد و تسکین دهنده خوبی است.

:::توت فرنگي برای افراد کم خون و بیماران مسلول و کسانی که دوران نقاهت را می گذرانند، بسیار مفید است.

:::توت فرنگي به علت داشتن کلسیم و فسفر به مقدار کافی در رشد و نمو کودکان و نوجوانان و استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مفید است.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

:::شیره یا توت فرنگي له شده را بر روی صورت بگذارید که برای رفع لکه های صورت مفید است.

::: به منظور دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار می توان 20 تا 50 گرم برگ توت فرنگي را در یک لیتر آب جوشاند و به مقدار دلخواه خورد و یا اینکه برگ توت فرنگی را مانند چای دم کرده و مصرف نمود.

:::توت فرنگي، تقویت کننده، مغذی، تصفیه کننده خون، ترمیم کننده املاح معدنی بدن و قلیایی کننده خون است.

:::توت فرنگي برای دفاع بدن در برابر میکروب ها و سموم میوه ای مفید است و اعمال کبدی را منظم می کند.

:::توت فرنگي، فشار خون را در حد متعادل نگه می دارد.

:::کسانی که کرمک دارند، باید صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت در سه بار 500 گرم توت فرنگي را بدون شکر و شیرینی بخورند و تا ظهر هیچ غذایی به دهان نگذارند. به این صورت طفیلی های روده دفع خواهد شد.

خواص توت فرنگی و خاصیت های توت فرنگی

:::برگ و ریشه توت فرنگي، زخم های جلدی و معده را معالجه می کند.

::: برگ و ریشه توت فرنگي، خونریزی زخم را معالجه کرده و داروی اسهال خونی است.

::: برگ و ریشه توت فرنگي ادرار را زیاد می کند و طحال را تقویت می کند.

:::جوشانده توت فرنگي، ورم کبد را معالجه می کند و کلیه ها و کیسه مثانه را پاک می کند.

:::مزمزه کردن جوشانده توت فرنگي لثه را تقویت کرده و از خونریزی آن جلوگیری و دندان های سست و لق را محکم می سازد. 32ـ برگ و ریشه توت فرنگی خاصیت ضد عفونی و ضد احتقان خون را دارد و برای اسهال های معمولی، اسهال خونی، ورم روده ها و عفونت های تورمی کلیه و کیسه مثانه استعمال می شود.

::: برای درمان عفونت های کلیه و مثانه باید، 25 گرم ریشه خشک توت فرنگي را در نیم لیتر آب سرد بریزید و آن را 12 دقیقه بجوشانید و پس از صاف نمودن و شیرین کردنش در طی روز بنوشید.

:::جوشانده برگ خشک توت فرنگي، روماتیسم را درمان می کند. بدین منظور باید 20 گرم برگ خشک توت فرنگی را در نیم لیتر آب به مدت 3 دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن، آن را شیرین نموده و بنوشید.

همچنین بخوانید

خواص توت فرنگی برای جلوگیری از پیری زودرس

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

sara | ۲ سال پیش
سایت شما عالی هستش
امیدوارم موفق باشید
0
0

hits