دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کربوهیدرات چیست ؟ میزان مصرف کربوهیدرات ما چه میزان باید باشد؟
21
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کربوهیدرات چیست: کربوهیدرات‌ها چیزهایی مانند نشاسته، قند و فیبرها را شامل می‌شوند

کربوهیدرات چیست ؟

کربوهیدرات‌ها چیزهایی مانند نشاسته، قند و فیبرها را شامل می‌شوند، چیزهایی که منابع اصلی انرژی بدن شما هستند. بنقل از MayoClinic عدم مصرف مقدار مناسب کربوهیدرات، می‌تواند باعث سردرد، حالت تهوع، خستگی، فقدان مواد مغذی در بدن و سرگیجه شود.


میزان پیشنهادی مصرف کربوهیدرات

با اینحال، با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه، مصرف کربوهیدرات‌ های غلات تصفیه شده مانند نان‌های سفید هم، می‌توانند باعث چاقی و افزایش چربی شکم بشوند!

کربوهیدذات چیست


نیازمندی عمومی به کربوهیدرات

انجمن پزشکی پیشنهاد میدهد که کودکان ۱ ساله و بزرگ‌تر و بزرگ‌سالان باید ۴۵ تا ۶۵درصد کالری روزانه‌شان را از کربوهیدرات‌ها بدست بیاورند.

از آنجایی که کربوهیدرات‌ها در هر گرمشان ۴ کالری انرژی دارند، زمانی که برنامه‌ی غذاییتان بر مبنای ۱۶۰۰ کالری تنظیم شده باشد، به ۱۸۰ تا ۲۶۰ گرم کربوهیدرات احتیاج خواهید داشت. همین طور بر مبنای ۲۰۰۰ کالری به ۲۲۵ تا ۳۲۵ گرم کربو و بر مبنای ۲۵۰۰ کالری در روز، به ۲۸۱ تا ۴۰۶ گرم کربوهیدرات احتیاج خواهید داشت.

کربوهیدرات چیست و میزان مصرف کربوهیدرات


حداقل نیازمندی به کربوهیدرات

صرف نظر از مقدار کالری مصرفی‌تان، سعی کنید تا روزانه حداقل میزان پیشنهاد شده‌ی کربوهیدرات را مصرف کنید، تا از عوارض جانبی ناخوشایند رژیم‌های کم کربو در امان باشید.

انجمن پزشکی گزارش می‌کند که حداقل میزان پیشنهادی مصرف کربوهیدرات، برای کودکان ۱ ساله و بزرگتر و مردان و زنان بزرگسال ۱۳۰ گرم ، و برای خانم‌ها در طول دوران بارداری ۱۷۵ گرم، و در طول دوران شیردهی ۲۱۰ گرم است.این حداقل‌ها با توجه به پاسخگویی به نیازهای اکثریت مردم تعیین شده‌اند.

کربوهیدرات چیست و میزان مصرف کربوهیدرات


رژیم‌های کم کربوهیدرات

رژیم‌های غذایی کم کربو، برای کاهش وزنی چشمگیر طراحی شده‌اند. MayoClinic گزارش می‌کند که برخی از چنین رژیم‌هایی،رژیم‌های غذایی کم کربو، در برنامه‌های کاهش وزن متعددی بعنوان راهی برای کمک به کاهش مشهود کالری استفاده شده اند. MayoClinic.com گزارش داده است که اکثر از رژیم‌های کم کربو، چیزی به کمی ۵۰ گرم در روز کربوهیدرات دارند، اما سرشار از پروتئین هستند.

با اینحال مطالعات دیگری نشان داده که کاهش وزن موثر، با افزایش مصرف پروتئین بیشتر مرتبط است تا کاهش مصرف کربوهیدرات !احتمالا بخشی از علت بروز چنین اتفاقی بخاطر اثر بخشی پروتئین بر سیر نگاه داشتن انسان است.

کربوهیدرات چیست و میزان مصرف کربوهیدرات


کربوهیدرات برای ورزشکاران

از آنجایی که کربوهیدرات‌ها منبع اصلی سوخت برای ورزشکاران در طول تمرینشان بحساب می‌آید، کربوهیدرات برای ورزشکاران بیش از افراد عادی که تحرکی ندارند مورد نیاز است.

دانشگاه براون، پیشنهاد میدهد که اکثر ورزشکاران باید حدود ۶۵ درصد کالری مورد نیاز روزانه‌شان را از کربوهیدرات‌ها، یا حدود ۴.۴ تا ۹ گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلو از وزنشان در روز مصرف نمایند.این بدین معناست که یک ورزشکار ۷۷ کیلویی، با در نظر گرفتن برنامه‌ی تمرینی‌اش، به ۳۷۴ تا ۷۶۵ گرم کربوهیدرات، برای بهینه سازی عملکردش در تمرین احتیاج دارد.

کربوهیدرات چیست و میزان مصرف کربوهیدرات


کربوهیدرات‌های سالم و ناسالم

اگرچه بازه‌ی متنوعی از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات وجود دارد، اما کربوهیدرات‌های مغذی بهترین انتخابی هستند که می‌توانید داشته باشید.

نمونه‌هایی از کربوهیدرات‌های سالم، بنشن‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماست کم چرب و شیر، آجیل و انواع جوانه‌ها هستند. بهرحال کربوهیدرات‌های ناسالم هم برای شما انرژی فراهم می‌کنند اما ارزش غذایی کمتری دارند، مثالی از چنین مواد غذایی از این قبیل است: غذاهای درست شده با شکر و غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، نان سفید، شیرینی، شکلات، نوشابه و دیگر نوشیدنیهای شیرین.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (21 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits