دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غذاهای خواب آور،چه غذاهایی برای خوابیدن ما کمک و همکاری می کنند؟
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن-غذاهای خواب آور-غذاهایی برای خوابیدن-آرامش و خوابآلودگی با غذا-راحت خوابیدن با غذا-تغذیه برای خواب-خواب راحت با تغذیه-تغذیه صحیح برای خواب

غذاهای خواب آور،غذاهای حاوی تریتوفان هستند.تریتوفان آمینو اسیدی است که بدن برای تولید یک انتقال دهنده عصبی بنام سروتونین به آن نیاز دارد.سروتونین مادهای است که ترافیک عصبی مغز را کنترل میکند وموجب بروز آرامش و خوابآلودگی میشود.بنابراین تریتوفان مادهی خامی است که مغز با استفاده از آن،انتقال دهندههای آرامش بخش عصبی را تولید میکند.

غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن

غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن

به طور کلی غذاهایی که سرشار از تریتوفانها هستند و به خواب راحت کمک میکنند شامل موارد زیر هستند: لبنات ، حبوبات ، گوشت ماکیان ، تخممرغ ، غذاهای دریایی ، غلات کاملو انواع فراوردههای سویا.


هرچه غذا سبکتر باشد، احتمال راحت خوابیدن شما هم بیشتر میشود. غذاهای پر چرب و مقدار زیاد غذا در هر وعده کار دستگاه گوارش را بیشتر کرده و تولید گاز و نفخ موجبات بی خوابی را فراهم میکند. اگر دچار سوزش معده یا رفلکس مری هستید به خصوص در وعده شام از ادویه استفاده نکنید.یکی دیگر از روشها زود شام خوردن است . هیچگاه دیرتر از ساعت9 شام نخورید زیرا خوابیدن با شکم پر ممکن است به خواب سریعتر شما منجرشود ولی به دلیل کار مداوم دستگاه گوارش بارها از خواب بیدار میشوید.

غذاهای خواب آور که همه به خصوص رانندگان خودرو در ایام نوروز باید بیشتر به آنها توجه کنند به قرار زیر است:

سیب زمینی

غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن


سیب زمینی که در واقع ریشه یک گیاه است ، سطح قند خون را بیش از حد بالا نمی برد . این گیاه اسیدهایی که در بدن ما تولید می شوند و مانع از ورود تریپتوفان به مغز ما می شوند را از بین می برد. تریپتوفان یک ماده بسیار موثر در افزایش خواب است.

فرآورده های لبنی

غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن


محصولات لبنی همگی حاوی تریپتوفان هستند و به همین دلیل همیشه توصیه می شود که قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشیم . بنابراین قبل از خواب بهتر است بستنی کم چرب ، شیر کم چرب و یا ماست کم چرب بخورید.

سبزیجات

غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن


سبزیجاتی که پروتئین کمی دارند و کربوهیدارت زیادی دارند ، خون ما را افزایش می دهند . کلم بروکلی، گل کلم، ذرت، کلم پیچ، اسفناج، کدو حلوایی، نخود فرنگی و کدو از جمله سبزیجاتی هستند که برای وعده شام بسیار مناسبند.

عسل

غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن


اگر قبل از خواب بیش از حد مواد شیرین و شکر دار بخورید ، سخت تر به خواب می روید اما اگر قبل از خواب مقدار کمی گلوکز مصرف کنید مغز شما فرستادن پیام هوشیاری برای قسمتهای مختلف بدنتان را متوقف می کند . قبل از خواب مقدار کمی عسل به یک فنجان شیر و یا یک فنجان چای بابونه اضافه کنید و آن را بنوشید تا خواب خوب و آرامی داشته باشید.

آجیل

غذاهای خواب آور و غذاهایی برای خوابیدن


بادام حاوی تریپتوفان و منیزیم است و در نتیجه عضله ها را شل می کند و به خواب ما کمک می کند. آجیلهای دیگر مثل گردو و بادام زمینی نیز همین خاصیت را دارند و انتخاب های خوبی هستند. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید بهتر است از آجیلهای شور استفاده نکنید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits