دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با پروبیوتیک و پروبیوتیک ها چقدر آشنا هستید؟
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با پروبیوتیک و پروبیوتیک ها چقدر آشنا هستید-پروبیوتیک و پروبیوتیک ها-میکروب های دستگاه گوارش - کاهش ابتلا به اسهال- بهبود قابلیت هضم لاکتوز - تحریک سیستم ایمنی

با پروبیوتیک و پروبیوتیک ها چقدر آشنا هستید؟

کلمه پروبیوتیک از واژه یونانی پروبیوس به معنای حیات بخش گرفته شده و متضاد کلمه پادزیست به مفهوم ضد حیات است..معانی دیگر مشابه آن عبارت است از باکتری های سلامتی ،سودمند و دوستدار انسان.پروبیوتیک ها باکتری های سودمندی هستند که در بسیاری از مواد غذایی تخمیری وجود دارند و می توانند به منظور ایجاد اثرات سلامتی بخش به مواد غذایی مانند ماست اضافه شوند.

پروبیوتیک و پروبیوتیک ها

این تک سلولی ها از راه های مختلف به سلامتی بشر کمک می کنند. کاهش ابتلا به اسهال، بهبود قابلیت هضم لاکتوز و تحریک سیستم ایمنی از جمله این موارد هستند.لاکتو باسیلوس اسیدوفیلوس و جنس بیفیدوباکتر دو نوع معمول پروبیوتیک های فراورده های شیری اند. علاقه انسان به استفاده از پروبیوتیک ها برای حصول سلامتی به سال 1908 بر می گردد.زمانی که الی مچنیکف روسی اظهار کرد که بشر باید از شیر تخمیر شده با لاکتو باسیلوس برای طولانی شدن عمر استفاده کند.در سال های اخیر اثرات سلامتی بخش مصرف شیر و حضور ریز سازواره های روده ای به خوبی شناخته شده است.

همچنین مشخص شده که توازن بهینه در تعداد میکروب های دستگاه گوارش بستگی به تغذیه و سلامتی دارد. عواملی که بر فعل و انفعال بین شیر و ریز سازواره های روده ای تاثیر منفی می گذارند با بر هم زدن توازن بهینه میکروبی بر سلامتی انسان اثر سوء خواهند داشت. مدارک روز افزونی در دست است که مصرف مواد غذایی حاوی ریز سازواره های مفید که از آن ها تحت عنوان پروبیوتیک یاد می شود، کمک شایانی به بقاء و نگهاری میکروب های بومی روده و توازن میکروبی آن کرده و در نتیجه منافع بسیار زیادی را برای سلامتی انسان به همراه دارد.

درسال های اخیر باکتری های پروبیوتیک به عنوان افزودنی های رژیم غذایی با تعداد زیادی از غذا ها آمیخته شده اند،که در میان فرآورده های شیری به ویژه ماست نقش مهمی را برای حمل این باکتری ها ایفا می کنند . به طور کلی مواد مترشحه از پروبیوتیک ها عبارتند از اسید های چرب آزاد کوتاه زنجیر، ویتامین های گروه ب ،کوفاکتور های ضروری،پیش سازهای هورمونی،مواد بازدارنده رشد مانند اسیدهای آلی ،آب اکسیژنه و باکتریوسین ها.البته عواملی نیز باعث از بین رفتن پروبیوتیک ها میشوند مانند تغذیه نا سالم،هضم ناقص مواد غذایی مختلف ،مصرف آنتی بیوتیک ها و سایر دارو هاو اضطراب. در پایان امیدوارم که زندگی سالمی داشته باشید.

منبع : پزشک آنلاین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits