دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستنیهای سیر
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دانستنیهای سیر - سیر را چگونه نگهداری کنیم - علت بوی بد دهان با خوردن سیر

سير منبع آهن نيست اما مي‌تواند نقش پررنگي در تنظيم سوخت‌وساز آهن در بدن داشته باشد و با حفظ آهن موجود در سلول‌ها و در دسترس نگه‌داشتن آنها براي مواقع مورد نياز، مانع پايين آمدن سطح آهن خون مي‌شود. خواص سير خام بيشتر از سير پخته است...

سیر

اما محققان مي‌گويند اگر نمي‌توانيد سير خام بخوريد، آن را در آخرين دقايق پخت غذا خرد کنيد و داخل قابلمه بريزيد. سير يکي از بهترين منابع دريافت سولفور، منگنز، سلنيوم، ويتامين B6 و ويتامين C هم محسوب مي‌شود.

منگنز موجود در سير هم مي‌تواند سطح چربي خوب خون يا همان HDL را تا حد قابل‌توجهي افزايش دهد. خوردن منظم سير مي‌تواند باعث کاهش 5 تا 15 درصدي ميزان تري‌گليسيريد، کلسترول و فشارخون هم بشود. به همين دليل به کساني که دچار کم‌خوني يا افت فشارخون هستند، توصيه مي‌شود در مصرف سير، به خصوص به شکل خام، احتياط کنند. سير جزو آنتي‌بيوتيک‌هاي طبيعي هم طبقه‌بندي مي‌شود و خوردن آن براي مبارزه با عفونت‌هاي بدن، به‌خصوص عفونت‌هاي دستگاه گوارش بسيار مفيد است.

با تمام اين مزايايي که براي سير گفتيم، برخي افراد نسبت به آن آلرژي دارند. شما هم اگر پس از مصرف سير دچار قرمزي و خارش پوست، برافروختگي صورت يا سردرد شديد، بايد بدانيد که به اين گياه مغذي حساسيت داريد و بايد مصرف سير را کنار بگذاريد. با اين مقدمه، نگاهي مي‌اندازيم به چند پرسش و پاسخ رايج درباره اين ماده غذايي سودمند.

چرا دهان ما بعد از خوردن سير، بوي بدي مي‌‌گيرد؟

مصرف سير باعث توليد گاز سولفيد هيدروژن در بدن مي‌شود که بوي خوشايندي ندارد و زماني که با مصرف سير، در دستگاه گوارش رها مي‌شود،‌ به ساير قسمت‌هاي بدن، از جمله ريه‌ها مي‌رسد. به همين دليل نفسمان بدبو مي‌شود و ما آن بو را به دهان نسبت مي‌دهيم.

خيلي از افراد مي‌گويند با جويدن آدامس يا مکيدن قدري چاي خشک يا قهوه، مي‌توان اين بوي بد را از بين برد، در صورتي‌که تا زمان دفع کامل اين گاز از بدن، بوي ناخوشايند آن همچنان از طريق تنفس فرد احساس خواهد شد. خوشبوکننده‌هاي دهان يا خوراکي‌هايي مانند آدامس هم موقتا مي‌توانند محيط داخلي دهان را خوشبو کنند و اثر آنها بيش از نيم ساعت طول نخواهد کشيد.

البته خوشبختانه اين گاز مي‌تواند به باز شدن عروق خوني و تنظيم فشار خون کمک کند و به همين دليل هم به همه افراد توصيه مي‌شود که براي پيشگيري از ابتلا به گرفتگي عروق و ناراحتي‌هاي قلبي ناشي از آن، حداقل روزي يک سير بخورند.

سير را چطور نگه داريم؟

سير را تازه خريداري و مصرف کنيد. اگر سيرها داخل مغازه جوانه زده بودند، از خير خريدن آنها بگذريد، زيرا جوانه زدن، نشانه تازه نبودن محصولات کشاورزي است. اگر قرار است سير را به مدت طولاني نگهداري کنيد، آنها را در جايي کاملا خشک و خنک داخل روزنامه بپيچيد يا اينکه ابتدا براي چند روز متوالي، سيرها را کامل و بوته‌اي با پوست رويي‌شان زير نور آفتاب بگذاريد تا پوستشان کاملا خشک شود.

سپس آنها را در محلي خشک و خنک براي حدود 4 ماه بدون نگراني از جوانه زدن، نگه داريد. به‌علاوه، مي‌توانيد سيرها را حبه کنيد، آنها را با پوست رويي‌شان بشوييد تا آلودگي‌هايي مانند گل و لاي نداشته باشند، سپس خشکشان کنيد و در همان حالت تازه، داخل نايلوني قرار دهيد و آنها را فريز کنيد. به اين ترتيب، ماندگاري سير تا حدود 10 ماه افزايش پيدا مي‌کند.

حواستان باشد سيري که قرار است براي مدتي طولاني نگهداري شود، نبايد چاقو بخورد. خرد يا رنده کردن سير پيش از نگهداري داخل فريزر، باعث از دست رفتن ارزش تغذيه‌اي آن مي‌شود.

سیر

سير جوانه زده را چه کار کنيم؟

سير جوانه‌زده را نه دور بريزيد و نه جوانه آن را استفاده کنيد. بهترين كار اين است كه پوستش را بگيريد، جوانه را خارج کنيد و سپس بقيه سير را استفاده كنيد. جوانه زدن سير، نشانه فساد آن نيست اما مي‌تواند نشان‌دهنده کهنه بودن سير باشد يا به شما بگويد که جاي مناسبي را براي نگهداري از آن انتخاب نکرده‌ايد. هرچه محل نگهداري سير گرم‌تر باشد، امکان جوانه زدن آن هم بيشتر خواهد شد.

منبع : هفته نامه سلامت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits