دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 مزیت معجزه گر برنج وحشی برای سلامتی
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برنج وحشی برخلاف نام آن به خانواده برنج‌ها تعلق ندارد بلکه در واقع دانه نوعی گیاه آبزی است که اغلب در باتلاق‌های کم عمق آب شیرین و سواحل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رشد کرده و به دلیل شباهت دانه‌های آن به برنج و شیوه پخت آن به این نام مشهور شده است.

فواید برنج وحشی برای بدن

از جمله خواص برنج وحشی می‌توان به حفظ سلامت قلب، تقویت استخوان ها، پیشگیری از سرطان و دیابت نوع ۲، بهبود هضم و افزایش انرژی اشاره کرد. این ماده غذایی برای گیاهخواران، بدنسازان و افراد مبتلا به سلیاک نیز مفید است.
برنج وحشی نسبت به برنج معمولی عطر و طعم قوی تری داشته و گران‌تر است.
چهار گونه مختلف برنج وحشی در دنیا وجود دارد، یک نوع آن بومی آسیا است که به عنوان سبزی برداشت می‌شود و سه گونه دیگر آن بومی آمریکای شمالی به خصوص نواحی دریاچه‌ای می‌باشند که از دانه‌های آن در غذا استفاده می‌شود.
برنج وحشی اولین بار توسط بومیان آمریکایی کشت و برداشت شده و صد‌ها سال از این دانه به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی خود استفاده می‌کرده اند.
برنج وحشی بعد از پختن حدود ۳ تا ۴ برابر اندازه اصلی اش بزرگ می‌شود.
این دانه‌ها درست مانند پاپ کورن می‌ترکند، کافیست آن را داخل روغن داغ بریزید و تکان دهید.

1. پروتئین

پروتئین موجود در برنج وحشی نسبت به برنج معمولی و بسیاری غلات دیگر بیشتر است و با این که از مواد غذایی سرشار از پروتئین به شمار نمی‌رود، اما حاوی هر ۹ اسید آمینه ضروری بدن بوده و مصرف آن به خصوص برای بدنسازان و گیاهخواران مفید است.
سطح پروتئین موجود در برنج وحشی حدود ۲ برابر بیشتر از برنج قهوه‌ای و برنج سفید است.

فواید برنج وحشی

2. پیشگیری از سرطان با مصرف برنج وحشی

برنج وحشی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که برای سلامت بدن ضروری بوده، از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته را کاهش می‌دهند.
خاصیت آنتی اکسیدانی برنج وحشی ۳۰ برابر بیشتر از برنج سفید است.

3. بهبود عمل هضم

برنج وحشی به دلیل فیبر فراوان موجود در آن به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان نفخ مفید است. فیبر موجود در این دانه‌ها با فیبر برنج قهوه‌ای برابری می‌کند.

4. سلامت قلب

اگرچه تحقیقات کافی روی خواص برنج وحشی برای قلب انجام نشده، اما از آن جا که برنج وحشی نوعی غلات کامل محسوب می‌شود مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله حمله قلبی را کاهش داده و از تشکیل پلاک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند.
نتایج مطالعات حیوانی حاکی از آن است که مصرف برنج وحشی کلسترول بدن خون را کاهش می‌دهد.

5. پیشگیری از دیابت نوع ۲

رژیم‌های غذایی حاوی غلات کامل و سبوس دار مانند برنج وحشی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند، زیرا این دانه‌ها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی فراوانی هستند که همگی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ مفید هستند.
مطالعات حیوانی نیز نشان داده مصرف برنج وحشی به کنترل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند.
محققان توصیه کرده اند برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ روزانه حداقل ۲ وعده غلات کامل مصرف کنید.

6. فواید مصرف برنج وحشی در بارداری

برنج وحشی منبع خوب فولات است که برای رشد و تکثیر سریع سلول‌ها ضروری بوده و مصرف آن در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد، زیرا بدن زنان باردار دو برابر بیشتر از دیگران به فولات نیاز داشته و کمبود این ماده به مشکلات سلامتی همچون کم خونی منجر می‌شود و خطر بروز نقایص نخاعی و مغزی هنگام تولد را افزایش می‌دهد.
برای تامین فولات بهتر است از مکمل‌های طبیعی استفاده شود.

خاصیت برنج وحشی

7. تقویت کننده استخوان‌ها

برنج وحشی سرشار از فسفر است، ماده معدنی که از تضعیف استخوان‌ها جلوگیری کرده، خطر شکستگی را کاهش می‌دهد و به سلامت و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

8. انرژی بخش

برنج وحشی حاوی منیزیم است که با فعال کردن آدنوزین تری فسفات به تولید انرژی در بدن کمک کرده و مصرف آن خستگی ناشی از فعالیت‌های روزمره و ورزشی را کاهش می‌دهد.
مطالعات نشان داده افراد ورزشکاری که سطح منیزیم پایین تری دارند حجم عضلانی کمتری نسبت به سایر ورزشکاران داشته و زودتر خسته می‌شوند.

9. برنج وحشی گلوتن ندارد

برنج وحشی نیز مانند برنج قهوه‌ای فاقد گلوتن است و گزینه عالی برای افرادی که از بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن رنج می‌برند محسوب می‌شود.

10. برنج وحشی مفید برای پوست و مو

برنج وحشی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی از آسیب پوست ناشی از رادیکال‌های آزاد و پیری پوست جلوگیری کرده و به جوان سازی آن کمک می‌کند.
پروتئین، ویتامین‌ها و سایر ترکیبات مغذی موجود در برنج وحشی فولیکول‌های مو را تقویت کرده و تاثیر خوبی در افزایش رشد مو دارد.

برنج وحشی با برنج سیاه چه تفاوتی دارد؟

برنج وحشی و برنج سیاه از نظر ظاهر شباهت زیادی به هم داشته، هر دو سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و جزو غلات فاقد گلوتن به شمار می‌روند.
با این وجود همان طور که قبلا اشاره شد برنج وحشی برنج نیست بلکه غلاتی است که بیشتر در آمریکا رشد می‌کند، طعم و بافت آجیلی دارد و به دلیل قیمت بالای آن معمولا هنگام پخت با انواع برنج ترکیب می‌شود در حالی که برنج سیاه یکی از انواع برنج است که بیشتر در کشور چین رشد کرده و طعم کمی شیرین و بافت آجیلی دارد.

طریقه مصرف برنج وحشی

برنج وحشی طعم آجیلی و خاکی داشته و جایگزین عالی برای سیب زمینی، ماکارونی و برنج معمولی محسوب می‌شود.
برخی افراد آن را به تنهایی پخته و مصرف می‌کنند و برخی دیگر قبل از پخت با برنج یا غلات دیگر ترکیب می‌کنند.
برنج وحشی را می‌توان به غذا‌های مختلف از جمله سالادها، سوپ و دسر اضافه کرد.

طرز پخت برنج وحشی

موادی که برای تهیه برنج وحشی لازم دارید:

  • ۱ فنجان برنج وحشی
  • ۳ فنجان آب
  • نصف قاشق چای خوری نمک

مراحل پخت برنج وحشی

ابتدا برنج را داخل آب سرد خیسانده، سپس داخل قابلمه بریزید و پس از اضافه کردن آب و نمک آن را روی حرارت بالا بگذارید تا به جوش بیاید.
سپس حرارت را کم کرده و درب آن را بگذارید و به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه منتظر بمانید تا آب برنج کاملا بکشد و دانه‌های آن بزرگ و شکافته شود، سپس برنج را صاف کرده و سرو کنید.

ارزش غذایی موجود در برنج وحشی

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم برنج وحشی پخته به صورت ذیل است:

  • کالری: ۱۰۱
  • کربوهیدرات: ۲۱ گرم
  • پروتئین: ۴ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • چربی: ۰.۳ گرم

حتماً بخوانید:
۱۰ مورد از خواص بی نظیر آب برنج برای سلامتی

۱۰ مورد از خواص بی نظیر آب برنج برای سلامتی

برنج خوراکی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که امروزه در تغذیه مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. اما جالب است بدانید که " آب برنج" را نباید دور…

عوارض جانبی و مضرات برنج وحشی

برنج وحشی معمولا عوارض جانبی خاصی ندارد، اما گاهی اوقات دانه‌های آن با قارچ سمی به نام ارگوت که برای سلامتی خطرناک است آلوده می‌شود، از جمله مضرات ارگوت می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، سرگیجه، تشنج و اختلالات روانی اشاره کرد.
غلات آلوده به ارگوت معمولا دارای لکه‌های صورتی یا بنفش هستند که با چشم قابل دیدن است.
مثل برنج معمولی برنج وحشی نیز ممکن است حاوی فلزات سنگین باشد که به مرور زمان در بدن جمع شده و باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می‌شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits