دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زمان هضم غذا و خوراکی‌ها
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مدت زمان گوارش غذا بستگی به چیزی دارد که می‌خورید. مثلاً فیبر، چربی و پروتئین می‌توانند تخلیه‌ی معده را به تأخیر بیندازند. اما کربوهیدرات‌های ساده می‌توانند سریع‌تر معده را ترک کنند.

هضم غذا چقدر طول می کشد؟

پروسه‌ی هضم از دهان شروع می ‌شود: مدت زمان گوارش غذا بستگی به چیزی دارد که می‌خورید. مثلاً فیبر، چربی و پروتئین می‌توانند تخلیه‌ی معده را به تأخیر بیندازند. اما کربوهیدرات‌های ساده می‌توانند سریع‌تر معده را ترک کنند.
پروسه‌ی هضم از دهان شروع می شود؛ از همان زمانی که غذا جویده می شود و بزاق، تجزیه‌ی آنزیماتیک غذا را آغاز می کند. بعد از انتقال غذا از مری، عضله ای باز می شود که غذا بتواند وارد معده شود. اسید معده و جوش و خروش عضلات معده، غذا را به مولکول های کوچکی تجزیه می کند.
مدت زمان گوارش غذا بستگی به چیزی دارد که می خورید. مثلاً فیبر، چربی و پروتئین می‌توانند تخلیه‌ی معده را به تأخیر بیندازند. اما کربوهیدرات های ساده می توانند سریع تر معده را ترک کنند. وقتی غذا به مولکول های کوچکی تبدیل شد، عضله ای در انتهای معده باز می شود و ذرت غذا وارد روده‌ی کوچک می شوند. در روده‌ی کوچک، غذا می‌تواند جذب جریان خون شود. برآمدگی‌های ریز انگشت مانندی که در دیواره‌ی روده‌ی کوچک هستند، مواد مغذی را جذب می کنند.
هر آنچه که جذب نشده است وارد روده‌ی بزرگ می‌شود. در این قسمت هم آب و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است جذب شوند. هر چه که می‌ماند، از مقعد دفع خواهد شد. تمام این فرایندی که در سیستم گوارش‌ شما روی می‌دهد چیزی حدود 40 ساعت است، اما می‌تواند متفاوت باشد.

چقدر طول می کشد تا غذا معده را ترک کند؟

مطالعاتی روی مدت زمان لازم جهت ترک غذا از معده صورت گرفته است، به طور متوسط حدود نیمی از محتویات معده در عرض سه ساعت تخلیه می‌شوند و تخلیه‌ی کامل معده ممکن است 4 تا 5 ساعت طول بکشد.
مسئولیت اصلی معده، تجزیه‌ی غذا به مولکول‌های ریزی است که بتوانند از طریق دیواره‌ی روده‌ی کوچک جذب شوند. بزاق دهان و جویدن غذا می‌تواند آغازکننده‌ی پروسه‌ی تجزیه باشد، اما این معده است که کار ِ اصلی تجزیه‌ی غذا را انجام می‌دهد زیرا اسید معده بسیار قوی است. چربی، فیبر و پروتئین باید زمان بیشتری در معده بمانند تا خوب تجزیه شوند. بنابراین وعده های غذایی که شامل این مواد مغذی هستند، مدت بیشتری در معده می‌‌مانند.
خوردن غذاهایی که فیبر، پروتئین و چربی های سالم دارند، سیرکننده تر تلقی می شوند زیرا مدت طولانی تری در معده باقی می‌مانند و می توانند به کاهش اشتها کمک کنند. خوردن وعده های ترکیبی به این معنی است که برخی از ذرات غذا ممکن است زودتر از بقیه معده را ترک کنند.

هضم غذا در بدن

عبور غذا از روده‌ی کوچک چقدر طول می کشد؟

بعد از خوردن غذا، ممکن است تقریباً 6 تا 8 ساعت طول بکشد تا غذا از روده‌ی کوچک عبور کند. بعد از تجزیه‌ی غذا، عضله‌ی پیلوریک شل می‌شود تا غذا بتواند از معده وارد روده‌ی کوچک شود. با ورود محتوای اسیدی معده به روده‌ی کوچک، زرداب کبد و کیسه‌ی صفرا نیز در روده‌ی کوچک ترشح می‌شوند تا اسیدیته‌ی آن را خنثی کنند.
حدود 90 درصد از مواد مغذی در روده‌ی کوچک جذب می‌شوند. قطر روده‌ی کوچک فقط به اندازه‌ی انگشت میانی است، اما 5 یا 6 متر طول دارد. روده‌ی کوچک حرکات چرخشی انجام می‌دهد تا سطح تماس با غذا جهت جذب بیشتر شود. مواد مغذی توسط دیواره‌ی روده جذب شده و وارد جریان خون می شوند.

مایعات

آب: اگر شکمتان خالی باشد، به سرعت هضم خواهد شد
میوه‌‌جات و آب سبزی‌جات: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه
غذاهای نیمه جامد: سالاد، سبزی‌جات و میوه‌های هم‌زده شده ۲۰-۳۰ دقیقه

میوه‌جات

هندوانه : ۲۰ دقیقه
خربزه و طالبی: ۳۰ دقیقه
پرتقال، گریپ فروت، انگور: ۳۰ دقیقه
سیب، هلو، گلابی، آلبالو: ۴۰ دقیقه

سبزیجات

سبزی‌جات خام مخصوص سالاد: خیار، کاهو و گوجه: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه
سبزی‌جات پخته یا بخار پز شده: ۴۰ تا ۴۵ دقیقه
سبزی‌جات ریشه‌دار: هویج، چغندر، زردک، شلغم : ۵۰ دقیقه
نشاسته: سیب‌زمینی و ذرت: ۶۰ دقیقه

حتماً بخوانید:
خوردنی های گیاهی که مصرفشان به فرایند هضم غذا کمک میکند

خوردنی های گیاهی که مصرفشان به فرایند هضم غذا کمک میکند

فهرست خوراکیهایی که مصرف آن‌ها می‌تواند به فرایند هضم غذا کمک کند. سرکه سیب: این سرکه که از سیب تخمیر شده ساخته‌شده است می‌تواند جایگزین سرکه سفید در…

غلات و حبوبات

برنج قهوه ای ، جو دوسر ، ارزن : ۱٫۵ ساعت
عدس، لوبیا، نخود فرنگی و غیره : ۱٫۵ ساعت
سویا :۲ ساعت

تخمه آفتاب گردان، تخمه کدو تنبل: ۲ ساعت
بادام، بادام‌زمینی (خام)، کشمش، گردو : ۲٫۵ تا ۳ ساعت

لبنیات

شیرچرب، سرشیر : ۱٫۵ ساعت
پنیر کوتاژ : ۲ ساعت
پنیر پرچرب: ۴ تا ۵ ساعت

پروتئین حیوانی

زرده تخم مرغ : ۳۰ دقیقه
تخم مرغ کامل : ۴۵ دقیقه
ماهی و غذاهای دریایی : ۳۰ دقیقه
ماهی پرچرب مثل سالمون : ۴۵ تا ۶۰ دقیقه
مرغ : ۱٫۵ تا ۲ ساعت
بوقلمون : ۲ تا ۲٫۵ ساعت
گوشت گاو و گوساله: ۳ تا ۴ ساعت

مدت زمان ماندن غذا داخل شکم

اگر بعد از خوردن حجم زیادی غذا هنوز هم احساس گرسنگی می کنید، علت آن شاخص گلایسمی است. لابد حسابی متعجب شده اید که شاخص گلایسمی دیگر چیست؟! در اصل شاخص گلایسمی یا همان (Glycemic Index) تعیین کننده این است که هر غذایی چه مدت داخل دستگاه گوارشتان باقی بماند.

چقدر طول می کشد غذا هضم شود؟

شاخص گلایسمی چیست؟

در حقیقت شاخص گلایسمی فقط یک عدد است. به هرکدام از غذاها،میوه و سبزی‌جاتی که میل می‌کنید یک عدد نسبت می‌دهند و مثلاً می‌گویند، شاخص گلایسمی گلابی عدد ۱۵ است. این عدد نشان دهنده این است که کربوهیدرات های موجود در این ماده غذایی با چه سرعتی در بدنتان تبدیل به گلوکز خواهد شد.

نکته: البته یادتان باشد که این عدد ارتباط مستقیم با میزان کربوهیدرات موجود در ماده غذایی ای که مصرف می کنید نداشته و ممکن است دو غذا دارای میزان کربوهیدرات برابر باشند ولی عدد شاخص گلیسمی شان کاملاً متفاوت باشد.

ولی یک قانون کلی در مورد گلایسمی وجود دارد، آن هم اینکه هرچقدر این عدد کوچک تر باشد، غذای مورد نظر تأثیر کمتری روی میزان قند خون خواهد داشت.

  • ۵۵ یا کمتر = کم (خوب)
  • ۵۶ تا ۶۹ = متوسط
  • ۷۰ یا بالاتر = زیاد (بد)

عدد شاخص گلایسمی هر ماده غذایی را می توانید از روی پاکت مواد غذایی بخوانید یا داخل سایت ها پیدا کنید. البته می توانیم فرمولی به شما آموزش دهیم تا خودتان بتوانید به صورت تقریبی شاخص گلایسمی را تخمین بزنید، یادتان باشد که خوردنی ها و غذاهایی که مستقیم از طبیعت به دست می آیند و طبیعی اند، دارای شاخص گلایسمی پایین تری بوده و غذاهای فرآوری شده یا تصفیه شده، دارای شاخص گلایسمی بالاتری هستند.

شاخص گلایسمی می‌تواند تغییر کند!

عددی که داخل سایت‌ها می‌خوانید تقریبی است و میزان شاخص گلایسمی می‌تواند با عوامل متعددی تغییر کند:

نحوه آماده سازی: چربی، فیبر و اسیدها (مثل سرکه سیب یا آب لیمو) می تواند شاخص گلایسمی را کاهش دهد. همچنین اگر نشاسته‌هایی مانند پاستا را مدت طولانی‌تری بپزید، شاخص گلایسمی‌شان افزایش خواهد یافت.

میزان رسیده بودن: شاخص گلایسمی میوه هایی مثل موز، هرچقدر رسیده تر باشند شاخص گلایسمی‌شان بیشتر خواهد بود.

مصرف هم‌زمان با غذاهای دیگر: می توانید یک غذای شاخص گلایسمی بالا را با یک غذای دارای شاخص گلایسمی پایین ترکیب کرده و مجموع عدد گلایسمی را کاهش دهید.
سن شما، میزان فعالیت بدنی شما، سرعت جذب غذا در بدن شما، همه اینها عواملی هستند که سرعت جذب را تغییر خواهند داد. چنانچه دیابت داشته باشید نیز غذا دیرتر از افراد سالم از بدنتان دفع خواهد شد، زیرا غذایی که میل کرده اید به مدت زمان بیشتری برای جذب شدن نیاز دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits