دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید نمک رژیمی کیمیا برای سلامتی و کاهش فشار خون
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نمک رژیمی کیمیا حاوی عنصر پتاسیم و موثر در پیشگیری و کاهش فشار خون بالا و عوارض حاصله از سكته است و بهترین جایگزین نمک و منبع تامين پتاسيم طبيعی مورد نياز بدن است.

نمک کم سدیم رژیمی ید دار کیمیا

به گزارش دلگرم : نمک رژیمی کیمیا یا نمک کم سدیم نمکی است که هم برای مبتلایان به فشار خون بالا و هم افرادی که پتاسیم بدنشان کم شده مفید می باشد.نمک رژیمی، نمک بدون سدیم (کلرور پتاسیم)، محصولی است که شاید به افراد سالم نیز توصیه شود، اما بهتر است افراد سالم از این نمک ها استفاده نکنند و با توصیه ی پزشک باید مصرف شود.

مصرف نمک کم سدیم معمولاً به افرادی که نارسایی قلبی و فشارخون بالا دارند، توصیه می‌شود و مصرف آن در سایر افراد بی‌مورد است و ممکن است عواقبی در پی داشته باشد.در این مطلب بطور کامل توضیح داده می شود که چه افرادی باید از این نمک پتاسیم که کاملاً ارگانیک و سالم است استفاده کنند و مضرات و معایب آن چیست.

به طور معمول بدن تا حدی به سدیم و پتاسیم نیازمند است، این پتاسیم مورد نیاز از طریق میوه‌ها و سبزیجات جذب بدن می‌شود اما سدیم را باید از طریق نمک دریافت کرد اگر افراد سالم بدون هیچ مشکل خاصی بخواهند نمک پتاسیم (بدون سدیم) را جایگزین نمک معمولی کنند، در دریافت سدیم مشکل پیدا خواهند کرد و دچار کمبود سدیم در بدن خواهند شد که می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد.

نمک رژیمی کم سدیم کیمیا

نمک رژیمی کم سدیم کیمیا

مزایا و معایب نمک رژیمی کیمیا

حتماً می‌دانید که نمک عامل افزایش فشارخون است و افزایش فشارخون نیز می‌تواند بر قلب تأثیر منفی بگذارد.می توان این گونه بیان کرد که سدیم در مقادیر بالا سبب افزایش فشارخون می‌شود، وقتی فشارخون بالا می‌رود، عضله قلب نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و فعالیت قلب بیشتر می‌شود.

در مبتلایان به نارسایی قلبی و فشارخون معمولاً توصیه می‌شود میزان مصرف سدیم (نمک) محدود شود تا فشارخون بالاتر نرود و در نتیجه قلب آسیب جدی نبیند.اما در مورد افراد مبتلا به نارسایی کلیه مصرف این نوع نمک بی فایده است، به این دلیل که سدیم و پتاسیم از طریق کلیه دفع می‌شوند در نتیجه مصرف این نوع نمک تأثیری بر سلامت آنها ندارد و بایدمصرف سدیم و پتاسیم محدود شود.

این گروه از بیماران بهتر است که مصرف میوه‌ها و سبزیجات پتاسیم‌دار را نیز محدود کنند.نمک کم سدیم جهت پیشگیری از بروز افزایش فشار خون و عوارض مانند سکته در افراد سالم استفاده می شود.

نمک پتاسیم جهت پیشگیری از ورود بی رویه سدیم و تامین پتاسیم طبیعی مورد نیاز بدن استفاده می شود.نمک رژیمی کیمیا مناسب مبتلایان فشار خون بالا, دیابتی ها و کسانیکه از مصرف نمک منع شده اند می باشد.

این نمک جهت پیشگیری از بروز افزایش فشارخون و ورود بی رویه سدیم و تامین پتاسیم مورد نیاز بدن استفاده می شود.در فرآیند تولید نمک کم سدیم از مقدار سدیم موجود در نمک که عامل اصلی بیماری فشار خون است به میزان بسیار زیادی کسر شده و به جای آن عنصر حیاتی پتاسیم جایگزین گردیده است.

از خواص اصلی پتاسیم باید به حفظ فشار خون در سطح مناسب ،تنظیم ضربان قلب ،دفع چربی خون و سموم بدن ، پیشگیری از بروز سکته ،جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و شست وشو دهنده کبد اشاره کرد .نمک رژیمی کیمیا کم سدیم و یددار به دلیل داشتن ید و سدیم کم برای عملکرد تیروئید مخصوصا کم کاری تیروئید بسیار مفید است، زیرا دارای ید طبیعی است .

همچنین بدلیل داشتن سدیم کمتر و ید کافی برای بیماران قلبی و با فشار خون بالا مفید است.نمک پتاسیم یا نمک کم سدیم با کم کردن سدیم و اضافه کردن پتاسیم موجب کاهش فشار خون می گردد.اما اگر بدرستی مصرف شود از ورود بی رویه سدیم به بدن و تامین بخشی از پتاسیم مورد نیاز بدن اهمیت دارد.

نمک رژیمی کم سدیم حاوی عنصر پتاسیم

آیا نمک‌ کم سدیم مضر است؟

نمک‌های موجود در بازار دارای ۱۰۰ درصد سدیم می‌باشند که باعث افزایش فشارخون می‌شوند.مطالعات جدید حاکی از آن است که مصرف نمک‌های معمولی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، در حالیکه مصرف نمک کم سدیم، مناسب افراد دیابتی‌ست‏‏.‏‏

اخیراً استفاده از نمک‌های پتاسیم به جای نمک‌های سدیم در بین افرادی که رژیم غذایی کم نمک دارند یا فشارخونشان بالاست، رواج پیدا کرده و بهترین جایگزین نمک محسوب می شود.

این افراد گمان می‌کنند جایگزین شدن سدیم با پتاسیم باعث از بین رفتن تمام زیان‌های نمک می‌شود و می‌توانند بدون دغدغه هرچقدر دلشان خواست، نمک بخورند که تصوری کاملاً اشتباه است.

با مصرف نمک رژیمی کیمیا، دریافت پتاسیم بدن بیشتر می‌شود و دریافت سدیم کمی کاهش می‌یابد.در شرایط طبیعی، سدیم مهم‌ترین الکترولیت خارج سلولی و پتاسیم، مهم‌ترین الکترولیت داخل سلولی است.وقتی میزان دریافت سدیم بدن بالا می‌رود، فشار اسمزی خارج سلول هم افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه آب از فضای بین سلولی به فضای میان بافتی می‌رود.

ضرورت استفاده از نمک پتاسیم فقط برای درمان و جلوگیری از کاهش سطح پتاسیم در افرادی است که بر اثر مصرف داروهای مدر یا برخی داروهای دیگر و یا برخی بیماری‌های خاص ممکن است دچار افت پتاسیم خون شده باشند.

این مساله می‌تواند پرفشاری خون و عوارض آن مانند بیماری‌های قلبی- عروقی را در طول زمان به دنبال داشته باشد.از طرف دیگر، اگر میزان دریافت پتاسیم بدن هم بیش از اندازه بالا برود، فشار اسمزی به جای خارج سلول به درون سلول می‌رود و مشکلاتی را داخل سلول ایجاد می‌کند.

می‌توان گفت اگر محاسبه کلی در مورد دریافت به اندازه سدیم و پتاسیم وجود نداشته باشد یا هر کدام از این‌ها بیشتر از مقدار طبیعی مصرف شوند، می‌توانند عوارضی را برای فرد به وجود آورند.

شاید مصرف نمک پتاسیم برای افرادی که دچار پرفشاری خون هستند، بد نباشد اما اگر همین نمک پتاسیم هم به میزان نامتعادل مصرف شود و ذائقه بیمار را شور کند، مشکلاتی برای او به وجود خواهد آورد.

حتماً بخوانید:
تفاوت بین نمک سیاه و نمک معمولی در چیست ؟

تفاوت بین نمک سیاه و نمک معمولی در چیست ؟

نمک سیاه یک نوع ادویه محبوب است که بیشتر در غذاهای هندی استفاده می شود. این ماده یک طعم منحصر به فرد به غذا می دهد و مزه غذا را تقویت می کند. حال…

نمک پتاسیم فقط با تأیید پزشک

کارشناسان می‌گویند از مصرف نمک پتاسیم یا مواد غذایی کم نمک (کم سدیم) بدون تأیید پزشک خودداری کنید.خوب است بدانید برای حفظ طعم شوری در برخی از محصولات غذایی از مقادیر زیادی پتاسیم استفاده می‌شود که مصرف آن‌ها موجب افزایش بیش از حد پتاسیم خون می‌شود.

در صورت مصرف نمک پتاسیم ممکن است لازم باشد با انجام آزمایش خون سطح پتاسیم خون را زیر نظر پزشک به طور مرتب کنترل کرد.

ضرورت استفاده از نمک رژیمی کیمیا فقط برای درمان و جلوگیری از کاهش سطح پتاسیم در افرادی است که بر اثر مصرف داروهای مدر یا برخی داروهای دیگر و یا برخی بیماری‌های خاص ممکن است دچار افت پتاسیم خون شده باشند.

فواید نمک رژیمی

مزایای نمک رژیمی کیمیا

حاوی عنصر مؤثر پتاسیم

کم سدیم

مؤثر در پیشگری و کاهش فشار خون بالا

تصفیه شده

رژیمی

یددار

کنترل فشار خون

جلوگیری از سکته قلبی و مغزی

جلوگیری از کاهش بازدهی و خستگی زودرس

تنظیم نسبت سدیم و پتاسیم برای سیستم اعصاب بدن

جلوگیری از اختلال در گفتار شنوایی ، ناتوانی جسمی

جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی و جسمی

مناسب برای دیابتی‌ها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits